23 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

23 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

AKŞAM Bah'te 7 Enağırbaşlımekteptiyatro mektebidir Tiyatro mektebi talebelerinin kampında bir gün Sıvas mektupları Sıvas kongresinin yıl dönümü yaklaşıyor Müstakbel devlet tiyatro ve operasının henüz çocuk primadonna ve jönprömiyeleri güzel yüzlü, zeki ve tiyatro sevgisile doludurlar büyük bir Atatürk heykeli yapılacak “Tiyatro mektebi talebeleri denize gitmek üzere kamptan çıkıyorlar Gelecek sene kurulacak olan Devlet iyatro ve operasının ilk elemanlarını üzere Maarif Vekfileti ta- ada, açılar, Tiyatro nelik tahsil devresini ik- yaz tatili münasebetile mektebin 8 kız, 15 erkekten mürek- İstanbula gelerek bir ğustostan itibaren Maltepenin sakin nde kamp kurmuşlardır. Vekâletinin esaslı bir Su rette temellerini atmaya çalıştığı Dev- let tiyatro ve operasının henüz çocuk- luk yaşından kurtulmamış birer mek- tep talebesi olan müstakbel artistleri burada hazırlanmakta oldukları sanat hayatının ilk lüzumlu bilgilerini top- lamağa devam etmekle beraber kafa” ları gibi vücutlarının d& tabii surette inkişafı için muhtelif sporlarla meş- gul olmakta, açık hava ve denizden istifade etmektedirler. Hukukcu, iktisadeı, tabib rman ve ziraat bi rile mi gençler mezun eden, tayyareci, maki- nist, bankacı, muslim hazırlıyan mekteplerimiz arasına Devlet tarafın- dan sadece tiyatro artisti yetiştirmek üzere kurulmuş bir mektebin katıl- ması pek yeni bir hadisedir. Yirmi beş otuz sene evvel böyle bir hadisenin vuk mümkün mü idi? Hem de he Deviriin bazı rak sırf aktör yı Tusu para sarfet bir hareket olur, AN ğize diye şiddetli makaleler yanıp Devleti ciddiyete davet ederlerdi. Zaten işte bu zihniyet yüzünden tiyatro mektebi, açılmak için 1937 se- nesini beklemek mecburiyetinde kal mış değit midir? Çok şükür bugün tiyatro mektebi açılmasını garip bulanlar kalmadı. Kalmış olsa bile adedleri, Maltepede- ki tiyatro mektebi talebesi kampına kadar götürülüp başlanan işin ehem- miyet ve isabeti kolaylıkla anlatı” 'abilecek kadar azalmıştır. Talebeler kampta nasıl lışıyorlar? Tiyatro mektebi genç talebe- leri Maltepe ilk mektebine yerleşti rilmişler. Yatacak yerleri, Otüra- cak mahalleri, yiyecekleri, içecekleri bu mektebin duvarları içinde temin edilmiş, Her biri başlarında bulunan idarecilerden bir anne, baba şefkati görüyor, her birinin üzerine titreni- yor, Mahsus bir disiplin altında mun- mili neler söylenirdi! meler «tiyatrocu mu yetiştirece- — Te —a — spin | Denizde yüzme dersi tazam bir hayat. Sabahleyin erkenden uyanıyorlar. ve biraz sonra jimnastik hareketleri. Saat ona doğru deniz, öğle yemeği, Üçe kadar uyku. Üçte gene spor ve deniz. Dönüşte herkes ki- taplarını ve notlarını açarak çalışı- ve ne güzel şeyler okuyorlar! i Schiller'in «Haydudlarsından bir tirad üzerinde açlışıyor, bir genç | zelliği kadar vücut güzelliği de 1- dır!, Malüm, Yeni tiyatro nesli Müstakbel tiyatro ve operamızın henüz çocuk Primadonna ve Jön- prömiyeleri güzel vücutlu ve güzel yüzlüdürler. Kız ve erkek hepsinin mütenasip-vücutları var. Hiç şüphe yok ki bir tiyatro artisti için yüz gü- zımdır. Tiyatro mektebimizin bugün- kü talebelerine bakılırsa Devlet tiyat- rosu sahnesinde sıska Juliette, kambur Romeo, bodur Hamlet görmiyeceğiz. Maltepedeki Tiyariro mektebi ta- lebesi kampında bir gün sabahtan ak- şama kadar kaldım. Aşağı yukarı bü- tün talebelerle ahbab oldum. Hepsi nazik, sevimli, anlayışlı ve bilhassa tiyatro sevgisile dolu çocuklar. Hepsi birbirlerine bir kardeş muhab- betile bağlı. Yetişmekte olan tiyatro nesli za- man zaman pek bayaği nümunelerine rastadığımız cıvık «tiyatro esnaf» Tiyatro mektebi talebeleri grup halinde kız kendi kendine Shskespeare'in | «Romeo et Jullette> ini okurken Ju- Miette'in Romeo'ya söylediği sözleri | tekrar ediyor. Bir delikanlı Aristofanın bir eseri üzerine eğilmiş, bir başkası notlarını yazı makinesile yazıyor. Tabii henüz bu büyük eserleri asıl- larından takib edemiyordar. Fakat muallimleri okunması lâzımgelen eserlerin tercümelerini yapmışlar, Ta- Tiyatro mektebi talebelerinin deniz eğlencesi değil, Hepsi kendilerine verilen ehem- miyeti biliyor ve buna lâyık olmaya çalışıyorlar, En ağırbaşlı mektep Tiyatro mek- tebidir. Şimdiye kadar bizde insanı tiyatro artisti olmaya götüren yol mekteplen geçmezdi. Bir aile içinde genç kız veya delikanlı tiyatroya he- ves etti mi ilk iş olarak babası tara- fından reddedilip kapı dışarı atılır; kendisini tutacak en merhametli eli de kaybeden zavallı tiyatro heves- kârı hayatın bin bir macera ve levisle dolu akıntısından yakasını kurtarabi- lirse tiyatro artisti olur, fakat bu mes- lekte hiç bir himaye müessesesi olma- dığı için ömrünün sonuna kadar bed- baht yaşamak talisizliğine kavuşur. du, Maltepede, Devletin bin bir ihti- mamla tiyatro artisti olarak yetiştir. meğe çalıştığı çocukların ellerini s- kıp kamptan ayrıldığım zaman bu mesud neslin hebâ olmuş talisiz se- leflerini düşünerek içim sızladı, Bugün orta mektep veya seyi bitiren her genç emniyetle Tiyatro mektebi. ne talebe yazılabilir. Şevket Hıfzı Bu sene parlak tezahüratta bulunulacak, | 1 Sivas kongresinin toplandığı tarihi Sivas lisesi, X işareti kongrenin toplandığı ; odayı gösteriyor Sıvas 17 (Akşam) — 4 Eylül 1919 da! akdedilen Sıvas kongresinin yıldönü- mü bu sene diğer senelere nisbetle daha geniş bir programla tesid edi- lecektir. Vali ve Parti başkanı Nazmi Toker, programın tanzimi için çalış- malara başlamış, vilâyette bu işle meşgul olmak üzere bir komisyon s8 çilmiştir. Türk milletinin -en ileri hareketle- rinden birine başlangıç olan 4 eylül günü Sıvas bayram yapacak, kongre- nin toplandığı tarihi Sıvas lisesi ve olduğu gibi muhafaza edilen Atatürk odası o gün akşama kadar binlerce | Sıvaslı tarafından ziyaret edilecektir. | Sıvaslılar, Atatürkün dehâsı ile do- ğan Rumeli ve Anadolu Müdafanai hu- kuk cemiyetinin de kurum yeri ol- ması dolayısile 4 eylülde şehrimizde yapılacak büyük bayramın yurdun her tarafında kutlanmasını ve bu günün de milli bayramlarımız arası- na alınmasını istemektedirler. Büyük bir Atatürk heykeli için hazırlık Büyük kurtarıcı, yurdu kurtarmak için giriştiği harekele buradan baş- lamış, Sıvas kongresi 4 eylü! 1919 da burada toplanmış, inkılâp esaslarını burada hazırlamış, misakı milliyi Sı- vasta ilân etmiştir. Atatürkün buradan işe başlaması Sıvas için daimi bir bahtiyarlık teş- kil etmektedir. Bunun için Sıvasta ehemmiyetile mütenasip bir âbide dikilmesi en bü- yük arzudur. Ve burada dikilecek anıt bütün millete alt olacaktır. Bu sebeple Dahiliye Vekâleti ve Parti genel sekreterliği, Sıvasın içten gelen bu dileğini karşılamak üzere Abide işile yakından alâkadar olmak- tadır. Alman heykeltraş ve profesör- lerinden Durak Sıvasa gelmiş, yapı- lacak tarihi Atatürk heykeli için etüd- ler yapmış ve nihayet öbidenin, | Sıwasın en hâkim ve her tarafından görülen bir mevkii olan saat kulesi- nin bulunduğu yere kurulmasına ka- rar vermiştir. . Bu etüdlerle beraber hazırlanacak Proje Dahiliye Vekâletine gönderile- cek Vekâletten emir gelir gelmez faa- liyete geçilecektir. Haber aldığıma göre Dahiliye Ve- kâleti mahalli idareler umum mü- dürlüğü Sıvasta kurulacak Atatürk heykeline yardımlarda bulunacaktır. Heykel için profesör Durak'ın seç- tiği yer hakikaten çok muvafıktır. Ayni zamanda kalenin bugünkü, hali şehrin manzarasını bozduğu için bu- radaki kerpiçten evler de temizlen- dikten sonra Sıvasın güzelleşmesinde âmil olacaktır. Bir köylü trene atlarken düştü, sağ ayağı diz kapağından kesildi Izmir (Akşam) — Aydından İzmire gelmekte olan tren, Cumaovası istas- yonundan geçerken Ömer oğlu Meh- med adında bir köylü trene atlamış, fakat muvazenesini kaybederek yere düşmüştür. Mehmedin sağ ayağı, diz kapağından kesilmiştir. Yaralı İzmir memleket hastanesine kaldırılmıştır. Samsunda tütün mahsulü Samsun (Akşam) — Tütünlerin kurutma ameliyesine hararetle devam olunmaktadır. Samsun mıntakasına henüz işe yarar derecede yağmur yağ- mamıştır. İki gece serpinti halinde ga- yet az yağmur yağmıştır. Tütünler ge- yet nefis olarak istihsal edilmektedir. miyet itibarile tütün mahsulünün tarlalarda yarıdan fazlası Alınmış bu- Tunuyor. Ziraat Bankayı kırma mali- yesi için mevsim ikrazına devam et- mektedir, Malatya istasyonu çok güzelleşti Malatya istasyon binasile önünde yapılan park ve büyük havuz Malatya (Akşam) — Malatya istasyonu son günlerde yapılan tesisatla çok güzelleşmiştir. İstasyonun önünde büyük bir parkla muazzam bir havuz ve zarif memur binaları yapılmıştır. İstasyon yeri, Malatyanın en güzel bir mesi- residir, Fakat şehirden dört kilometre uzakta bulunduğu cihetle halk bu mesireden istifade edemiyor. İzmir panayırı münasebetile biletlerde yapılan büyük tenzilât üzerine İzmire gidip gelecekler pek çoktur. Gününde kalkacak iki katar İzmire gidip gelecek yolcuları götürecektir, e a iğ ze