23 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

di Sahife 2 Fransızlar diyorlar ki: Biz de sulh isteriz fakat... Komünizme karşı mücadele bahanesile Akdeniz yollarının tehdid edilmesini kabul edemeyiz. İtalyanın bugünkü hareketinin sebeplerini anlıyamı- | yoruz, İtalya bu vaziyette devam ederse bir gün buna en ziyade kendisi teessüf edecektir Paris 22 — Gazeteler B. Mussolini- nin son nutku hakkında yeniden ma- kaleler neşrediyorlar. Gazetelerin ma- kalelerinin hülâsası şudur: «Fransa, bolşevizme karşı hareket etmek vesilesile Akdenizde muvasala yollarının, bilhassa Şimali Afrika ile olan mauvasalasının tehdid edilme- sini kabul edemez. B. Mussolininin nut- ku efkârı teskin edecek mahiyette de- ğildir. B. Mussolini İngiliz - İtalyan münasebatından bahsederken arada anlaşmazlık olduğunu söylüyor. Evet bir anlaşmazlık vardır. Bütün demok- rasiler, bütün hüsnü niyet sahibi mil- letler İtalyanın hareketinin sebeple- rini anlıyamıyorlar ve İtalya bu va- ziyette devam ederse bir gün buna en ziyade kendisinin teessüf o edeceğine kani bulunuyorlar. B. Mussolininin birkaç aydanberi Meçhul tahtelbahirlerin hüviyeti anlaşılamadı General Frankonun elinde bu tipte denizaltı gemisi yokmuş Bozcaada önünde meçhul bir deniz- altı gemisi tarafından batırılan Armu- ro adlı İspanyol vapurunun kaptan ve mürettebatı dün Kemal vapurile İstanbula gelmişlerdir. Kazazedeleri rıhtımda İspanyol konsolosu bekliyor- pılan yardımdan çok mütehassis gö- ründüklerini söylemiştir. Armuro vapuru süvarisi, vapurunu batıran tahtelbahirin bir İtalyan de- nizaltı gemisi olduğu kanaatinde bu- lunduğunu, tahtelbahirin torpili at- mazdan evvel Franko bayrağını çek- mesi hiç bir mâna ifade etmediğini, zira harp gemilerinde bütün devlet lerin bayrakları bulunduğunu söyle- miştir. i İ | l İtalyan dış politikasına verdiği istika- meti anlıyamadığımızı itiraf ederiz. Son nutku hiç te beklenildiği gibi de- ğildir. Bu nutukta biricik ehemmiyetli nokta Akdenizdeki bütün milletlere sulhtan bahsetmesidir. Bu temenniye tamamen iştirak ederiz. Yalnız bu hu- sustaki çalışmamız kolaylaştırılması şartile. B. Mussolininin nutkunda İngiltere ve Fransaya bazı avanslar vardır. Fa- kat bu iki devlet faşistlerin komü- nizam öleyhindeki mücadelesine iştira- ke, hiç olmazsa İtalyanın bu hususta” ki mesaisine müsamaha etmeğe davet ediliyor. Komünizm aleyhinde müca- dele iddiasının nereye gittiği İspanya- da görülmektedir. Diğer taraftan Ja- ponya da Çindeki hârbi haklı göster- mek için komünizm aleyhinde müca- deleden bahsediyor.» İspanyol kaptanı devamla: — İspanya bahriyesinde bu tipte tahtelbahir yoktur. Yapurumuz tor- pilenirken, yedi mil uzakta büyük bir harp gemisi gördüm, fakat o €s- nada vapurum batmakta olduğu ei- hetle bu harp gemisinin milliyetini tesbit edemedim. Meçhul tahtelbahir Boğaz haricinde dolaşan tahtelbe- hirin hüviyeti henüz tamamile anla- şılmamıştır. İlk batırılan Ciuta de Ca- diz vapurunun kaptanı denizaltı ge- misinin Franko bayrağını çektiğini söylemiştir. Halbuki kaptana general Frankonun elinde bulurân denizaltı gemilerinin resimleri gösterilince, Cit- ta de Cadizi batıran geminin bunlar- dan hiç birine benzemediğini söyle- miştir, Şu halde meçhul denizaltı gemisi ya Frankoya ald değildi “yahud gene- ral Franko yeni denizaltı gemileri te- darik etmiş demektir İspanyol sahillerinden boğaz 1300 mildir. Bir denizaltı gemisinin bu ka- dar uzun mesafeyi nasıl katettiği de şayanı dikkat görülüyor. İspanyada Italyan askerleri ? Santander cephesinde dört. fırka varmış Barcelene 22 — Esir edilen iki İtal yan askeri Santander cephesinde Fran- ko kuvvetlerile birlikte dört munta- sam İlalyan fırkasının harb ettiğini söylemiştir. Sevill 22 (A.A) — General Gueipo de Llano, bilhassa Sanatnder cephe- sinde nasyonalistlerin dün Sierras Santamaria, Santacruz ve Santandere 30 kilometreden az bir mesafede kâin Villacarriedoyu işgal etmiş olduklarını bildirmiştir. Asılsız bir haber Londra 22 (4.4) — Havas ajansi- nın muhabiri bildiriyor: Resmi İngiliz mahfilleri, Franconun - Londraya bir nota göndererek İspanyol hükümet- çileri için silâh taşıyan gemilerin açık denizde batırılacağını bildirdiği hak- kındaki haberlerin teeyyüd etmediğini bildirmektedirler, İngiltere yeniden 34 gemi yaptırıyor Bu inşaat için 50 milyon Ingiliz lirası sarfedilecek Londra 22 (AA) O People gazete sinin bahriyeye müteallik bahisler mu- hârriri, parlâmento toplanır toplan- maz hükümetin 50 milyon İngiliz lira- sına baliğ olan yeni inşaat programı için tahsisat taleb edeceğini haber ver- mektedir, Programda şu gemilerin bu- Tunduğu söyleniyor: Her biri 7,500,000 liraya mal olacak olan 4 zırhlı, beheri 2,500,000 liradan 1 kruvazör. beheri 300,000 liradan 6 tahtelbahir, beheri 300,000 liradan 17 torpito muhribi, Deniz hava kuvvetleri için de ayrıca 200 yeni tayyare inşa edilecektir. Buf” lardan başka bir çok torpitolar da ya- pılacaktır, Bunların inşasını bilhassa amirallık dairesi mütehassısları, tav- siye etmişlerdir. AKŞAM Mareşal Fevzinin Belgrad seyahati 19 eylülde Belgrada giderek Yugoslaya manevralarında bulunacak Trakya manevralarında hâzır bu- İ lunan Yugoslavya genel kurmak baş- | kanı general Nediç, mareşal Fevzi | Çakmağı Yugoslavya manevralarına davet etmiştir. Mareşal bu daveli kabul etmiştir. 19 eylülde, Belgrada hareket edecek ve Yugoslav manev- ralarında hazır bulunacaktır. Manevralarda bulunan misafir heyetler Bu sabah dokuzda Izmir | vapurile Tekirdağından Trakyadaki büyük manevralarda hazır bulunan İran, Yugoslav, Yu- nan, Irak, Rumen, Afgan askeri he- yetlerile ecnebi ataşemiliterlerini hâ- mil olan İzmir vapuru, bu sabah sa- at dokuzda Tekirdağından limanımı- za gelmiştir. Ecnebi heyetler mera- simle istikbal edilmişler ve otomobiller le Perapalas oleline giderek kendile- rine tahsis edilen dairelerde misafir edilmişlerdir. Manisada üzüm bayramı Parlak tezahuratla yapıldı üzüm bayramında Iktisad Vekili de bulundu Manisa 22 (Akşam) — Üzüm bay- Tam bugün on binlerce halkın iştira» kile tesid edilmiştir, Bayram müna- sebelile vali B. Lütfi Kırdar birçok zevatı Manisaya davet etmişti, Me- rasime Üzümün iktisadi ehemmiyeti ve faydasını tebarüz ettiren nutuk- larla başlandı. Bundan sonra halk hep bir ağız dan üzüm şarkısını söylediler. İyi ü- züm yetiştirmekte olan Çoban İsa kö- yü birinci, Niğdeli ikinci, Manisa ü- çüncü oldu. Bağcılar davul zuma çalarak şehri dolaştı, eğlenceler yapıldı. Saat 19,30 da İktisad Vekili Celâl Bayar da Manisaya geldi ve tazahü- ratla karşılandı. Vekil şerefine Halk- evinde bir ziyafet verildi ve bunu bir garden parti takibetti. İktisad Veki- li valinin nutkuna mukabil söylediği nutukta üzüme verilen ehemmiyetin yerinde olduğunu söyliyerek teşebbüs- ei dolayı Manisalıları tebrik et- Sü fener alayı r alayı yapılmıştır. Diyarıbükirile öç az üç azılı Diyarbekir 22 (Akşam) — Vilâye- tin aldığı çok ciddi ve isabetli tedbir- ler sayesinde dört senedenberi hali firarda bulunan ve bir sürü kaçakçı- lık hadisesi ika eden Mehmed, Ah- med ve Reşid adında üç şerir dün Er- gani jandarma müfrözelerimiz tara- fından diri olarak yakalanmışlardır. | Bu katillerin yakalanmasile Çermik, | Ergani mmtakası tamamen temizlen- miş demektir. Katiller adliyeye ies- Mim edilmislerdir. Bu sabahki Aksaray yangını Bu sabah Aksarayda bir yangın olmuş ve bir dükkân yanmıştır. Ya- nan dükkân, pazar yerinde, Şükrü isminde birine ait köfteci dükkânıdır. Dükkândaki ocağın devrlimesile ateşler, masalardan birini tutuştur- muş, bilâhare ateş genişliyerek itfai- ye gelinceye kadar dükkânın içi ta- İnamen yanmıştır. Yetişen itfaiye, yangının civara si- rayet etmemesini temin ederek yal- niz dükkân yandığı halde söndür- müştür. Bir İtalyan zırhlısı daha denize indirildi Cenevre 22 (A.A) — Vittorio Vene- tonun eşi olan Litorio zırlılısı, bu sa- bah kral, kraliçe ve prenslerin huzü- rile denize indirilmiştir. şerir 23 Ağustos 1937 Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Şanghayda Japonlar Çin taarruzunu püskürttüler Pekinin cenubunda iki taraf arasında şiddetli muharebeler oluyor Tokyo 22 (A.A.) — Tebliğ: 20 ağus- tos gecesi Şanghayda Yangtsepoo ma- hallesinde Japon deniz ihraç kuvvet- leri Çinlilerin şiddetli bir taarruzunu dört saat süren şiddetli bir çarpışma- dan sonra geri püskürtmüşlerdir. 21 Ağustos günü Japon tayyareleri sabahleyin saat 5 de Hangçen'deki as- | keri tayyare karargâhını bombardıman etmişlerdir. Atılan 14 bomba hedefleri- ne vasıl olarak hangarları, bazı müş- temilâtı ve birkaç tayyareyi tahrip et- miştir. Ayni gün sabah saat 6 buçukta di- ğer bir Japon hava filosu Nankin ci- varındaki askeri tayyare meydanları- nı bombardıman etmiştir. 13 Çin tay- yaresile birkaç bina tahrip edilmiştir. Cereyan eden hava muharebesi es- Basında bir Çin tayyaresi düşürülmüş ve hir Japon tayyaresi harap olmuş- tur. Şimali Çindeki askeri vaziyette bir değişiklik olmamıştır. 2 milyar yen tahsisat Tokyo 23 — Harbiye ve Bahriye nazırlanı 2 milyar yen fevkalâde lah- sisat istemişlerdir. Tahsisatın yüklüğü yakında Japonyada umumi seferberlik ilân edileceğine şüphe br | rakmıyor. 20 bin kişilik takviye kıtaatı Şanghay 22 — Japonlarla Çinliler arasında Pekin - Yankov demiryolu bo- yunca mühim muharebeler olmuştur. Üç gün süren bu muharebelerden sön- bü- | ra Japonlar Pekinin cenubi garbisinde Ki tepeleri işgal etmişlerdir. Çin ajansı Japonyadan yeniden 20 bin kişilik bir kuvvet geldiğini haber veriyor. Bu kuvvet Tiyençine çıkarıla- caktır, Şanghayda Japon tayyareleri büyük İaaliyet gösteriyorlar. Cumarlesi akşa- mı Çin mevzileri şiddetle bombardıman edilmiştir. Çin membaından verilen bir haber Şanghay 22 (A.A) — Şanghaydaki Çin umumi karargâhından bildirildi- ğine göre Formos adasından gelen 24 Japon bombardıman tayyaresi Nankini, Nanşang ve Yangçen üzerinden uçmuş» lardır. Tajyarelerden ikisi düşürülmüş, di- ğerleri benzinleri kalmadığı için Peng- pu'ya inmek mecburiyetinde kalmış- lardır Japon tayyarecileri tayy: zat tahrip etmişlerdir. Moğol süvarilerinin hareketleri Tekyo 22 (A-A.) — Mogol süvarile- rinden mürekkep bir müfreze Japon taş'yarelerinin himayesinde olarak dün elerini biz- İ Marçuri-Çahar hudud mıntakasında iki bin Çin süvarisini geri püskürt- müştür. Kuangtung'daki Japon ordu- su Mançurinin emniyetini muhafaza etmek üzere Çin Kitalarını Çahar'dan târdetmeğe karar verdiğini bildirmiş- tir. İngiltere, vapurlarını himaye etmek İçin Adalar denizine bir harp gemisi gönderiyor Londra 22 — Karadenizden İspan- yaya gitmekte olan vapurların Ada- lar denizinde torpillenmesi hadiseleri İngiltere ve Fransa tarafından derin bir alâka ve hattâ endişe ile takip ediliyor. Deyli Herald gazetesine göre İngil- tere hükümeti Karadenizden Akdeni- ze çıkan İngiliz gemilerini tahtelba- hirlerin tecavüzünden korumak için Valensiya hükümeti resmi bir teb- liğ neşrederek € - 3 tahtelbahiri bir kaç ay evvel Malagada batırılmış ol- duğunu, binaenaleyh Çanakkale ha- ricinde iki vapuru torpilliyen tahtel- bahirin Frankoya sit olamıyacağını ilân etmiştir. Paris 23 (Akşam) — Fransız harp gemilerine ve hava kuvvetlerine, Fransız ticaret gemilerini himaye et- mek ve onlara tecavüz edecek harp gemilerine ve tayyarelere ateş açmak için emir verilmiştir... İzmir paraşit kulesi İktısad Vekili taralından açıldı İzmir 22 (Telefon) — İzmir bugün 16,30 da Kültür parktaki paraşüt ku- lesinin açılma töreni ekonomi baka- nı B. Celâl Bayar tarafından yapılmış- tar. Törene İstiklâl marşile başlarmış, vali Fazlı Güleç İlk paraşüt kulesinin İzmirde yapılması münasebetile hü- kümetimize ve hava kurumuna İzmir- liler namına teşekkür eden söylevini müteakib İktisad Vekili B. Celâl Ba: yar bir nutuk söyliyerek havacılığın ehemmiyetini tebarüz ettirdikten son- ra Türk hava kurumunun mesaisini takdirle yad etmiştir. Üç defa ölen adam ! Iki defasında dirildi üçüncüde kurtulamadı Bugünlerde Bulgaristanda Kemperi de 53 yaşında Romen Menüziye namın- da bir köylü ölmüştür. Bunun ölü- müne ne köylüler ve ne de doktorlar inanmışlardır. Çünkü Menüzie bundan evvel de iki defa ölmüş ve gene diril- miştir. İlk defa olarak 12 sene evvel ölmüş. O gün sabahı ölü olarak bulu- nan Menüzle'nin gömülmesi için bü- ün hazırlıklar yapılmış, fakat birden- bire dirilmiş, 2 gece ağır bir uyku çek- miştir. Menüzie ikinci defa olarak da 48 yaşında ölmüş. Bu sefer de gene derin uykuya dalmış ve 24 saat sonra uyan- mıştar. Bu defaki ölümü hakiki olarak neti- celenmş$itir. Fakat buna rağmen dok- torlar, kendisini iyice muayene etme- den gömülmesine müsaade etmemiş- lerdir. Bütün müddeti hayatında Menüzie hiç hastalanmamıştır. Herkes kendisi- nin sıhhatini kıskanıyormuş. Her üç ölümünde de Menüzie hiç bir hastalık- tan şikâyet etmemiştir... Bandırmada dere içinde bir kadın cesedi bulundu Kadının kim olduğu henüz anlaşılamadı Bandırmanın Ereğli köyünün Göl ayağı deresinde bir kadın cesedi görül- müştür. Yapılan tedkikatta cesedin sö- ğüd ağacına dayanmış ve boğazından ayaklarına doğru bağlı olduğu anlaşıl- mıştır. Kadının ayaklarıma da iple taş bağlanmıştı. Kadının kim olduğu henüz anlaşılar mamıştır. Yalnız Manyastan bir hafia evvel bir kadının kaybolduğu, diğer taraftan da Kazıksa köyünden Os man adında birinin birkaç arkadaşile İktisad Vekili bundan sonra gene | birlikte bir kadın getirdikleri meyda» Kültür parkta vücude getirilen Sıh- | na çıkmıştır. Bu ip uçlarına istinaden hat müzesini yapılıyor. su Odman smmüldelen Den dsc. nncedasnn öö mam hi nik