23 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

ak © a k l T iu N Ağustos 1937 AKŞAM Sahife 5 SİYASI İCMA B. Mussolininin nutku a Akdenizde ikinci olmalarına rağmen, deniz ve hava kuv- İngiltere tle İt defa anlaşmış İtalyan kara sma hâ- nevralarının Akdenizin orli kim Sicilya adasında tertib edilmesi İngiltese dahil olduğu halde bütün angi istika ri öğrenmek için vra sonunda Pa- nutku söyliyeceği düyük lermo'da u bekleniyordu. İtalyan Başvekili nui- kunda paratorluğunun - yani ikinci Roma imaparatorluğunun - asıl İtalya ile | Afrikadaki yerleri arasında bulunması itibarile tam kalbgâhı olduğunu izah ve son manevralardan alınan neticenin de bu adanın her zaman için pt: gayri kabül olduğu tahakkuk el- anana etmiş Av mevsimi i büyük harp ma- | sicilya adası, yeni İtalyan tm- | ı miş bulunduğunu tlâve elmiştir. İ Bu sözler ve manevranım netiçesi İtalya devletinin askeri ve siyasi bü- tün merkezi sıkletini Akdenizin orta- sna nakltmiş olduğuna şüphe bırak- mamaktadır. B. Mussolini İtalyanın bütün kom- te münasebatı iyileşmiş olduğu- zah ettikten sonra İngiltere hal- bugünkü İtalyayı anlamamakla ham etmiş ve arada müşterek men- faatler bulunduğunu, Akdeniz İngil- tere için bir ana yolu, İlalya için de hayatın özü olup ikinsinin telifi müm- kün olduğunu beyan etmiştir. İtalyan Başvekili nulkunun diğer aksamını bu devletin Almanya ile da- ima iş birliği yapacağını ve biribirle rinden ayrılmayacaklarını teyid etlik- ten sonra Akdenizde bolşevizmi İtal. yanın yaşatmıyacağını gayet açık ola- | rak ilân etmiştir. Feyzullah Kazan MR ee başlarken. Avcılar bayramı büyük bir neşe içinde geçti Dün birçok atış rı yapıldı, birincilere kupalar verildi. i Saha hakemliği yapan bay Keleci | Dün İstanbulun avcıları büyük bir kalabalık halinde senelik bayramları- nı Ambarlı köyünde kutladılar. Kö- yün çardaklarına hevenk hevenk, vu- rulmuş av hayvanları, Bıldırcınlar, Tavşanlar, » asılmıştı. Kalabalık ara- sında pantalonlu, çizmeli omuzunda tüfenk, arkâsında köpekle dolaşan genç ve şık bayanlara rastlanıyordu. Manikürlü: parmakları ile silâhla- rını temizliyen svcı bayanlar vardı. İstanbul avcılarının kadın reisi ba- yan Nezihe gelen misafirleri, karşılı- yordu. Ankara avcılar klübü reisi ve memleketin meşhur avcılarından ro- mancı bay Akagündüz de burada idi. Meğer bizim meşhur doktorlarm çoğu da dehşetli av meraklısı imiş. Doktorlar arasında bay Sani Yaveri görüyorum. Yanında silâhı ahbab- larına av hikâyeleri anlatıyor. Beledi- ve avcılarımıza bir İltifat olmak üzere İstanbul itfalyesi bandosunu da bu- | raya göndermişti Bir çok merasimlerde bir zamanlar Bahriye bandosunun şefi olan bay İhsan gibi meşhur olan itfaiye ban- dosu şefi şişman vücudu, İncecik değ- neği ile muzikayi idare ediyordu Biraz ileriye avcıların vuracağı te- nekeden domuz ipli makaralarla ile- ri geri gidiyordu. Meşhur beyaz avcı bayrağı İstiklâl marşı ile ortadaki büyük direğe çekildi. Şimdi bütün avcılar silâhlarını ha- vaya boşaltacaklardı. Bayramı tertib edenler arasında bulunan avcılar ce- miyeti idare heyetinden ve İstanbul lun maruf simalarından, Elektrik şir- keli şeflerinden bay Keleci avcılara ihtar etti: — Sakın sllâhları eğri tutup muzi- ka şefini vurmayınız. Yüzlerce silâh havaya patladıktan sonra aycılar cemiyeti . relsi, bayan Nezihe kısa fakat güzel bir nutuk söyledi ve meşhur avcı ıstılahiyle: — Râsgele!,.. diyerek avcılara gü- zel avlar temennisile sözlerini bitirdi. Bundan sonra davetlilere yemek ve düğün pilâvı ile zerde ikram olundu. Avcılar çok şen insanlardı. Pilâv zer- deyi yerlerken: — Kim sünnet oldu?.. diye birbir- lerine soranlar vardı. Yemekten sonra bay Akagündüz güzel cümlelerle avcılığın iyiliklerin- den, Ankara avcılarının İstanbul av- cilarına selâmlarından kendisine has nüktelerile bahsetti. Bundan sonra atışlar başladı. Atı- şa girmek için bir takım Şartlar ko- nulmuştu. Birinci şart şu idi «İçkili olarak atışa girilmez!..» Tenekeden domuz müdhiş bir sür- atle küçük tepelerden aşıyor, hendek- lere girip çıkıyor, süratle kaçıyordu. Avcılar bu teneke domuzu ta kalbin» den, yahut kafasından vurmağa çalı- Şıyorlardı, müsabakaları ra ihtar ediyordu. | — Aman. ileride telefon telleri İ var, Sakm kesmeyiniz. Belki vurur- İ sunuz filân.da kopar. i Sahada doktor Sani Yaver var. üs- tad nişan âlıyor, aliyor... Mermi bo- şa gidiyor.. bir daha atıyor.. yine boş. üçnücüsü yine bir talisizliğe kurban gidiyor. Saha hakemi: — Doktor çok merhametli. diyor, domuzu u gördü vurmadı... Ehh doktorlar öldürmezler, yaşatırlar. Meşhur doktor mutlaka bunun için domuzu vurmadı. Avcıların bir kısmı ise sahada nişan almadan evel ceket- İ derini, şapkalarını çıkarıp atıyorlar. Bu vaziyet karşısında arkadan ba- örarak şaka edenler: — Futinlerini de çıkar. Tenekeden domuz atılan mermiler- le delik deşik oluyor.. mutlaka dün- yanın en talihsiz domuzu bu. Öteki domuzlar bir kere vurulur İ ve ölür. Fakatibu zavallı domuzcuk İ mütemadiyen yaralanıyor. Nihayet domüz vurma müsabakasında birin- ciliği Koço Melidis isminde Türk te- baasından 16 yaşında bir genç alıyor. Bu 16 yaşındaki fevkalâde nişancı bundan bir müddet evvel Atinaya | gitmiş ve orada da Yunanistan atış şampiyonu olmuş... Koço Melidise hakem heyeti na- mına Akagündüz" şık bir kupa veri- yor. © Bundan sorira Bıldırcın vürma mü- sabakası yapılıyor. Havaya bir mâkine vasıtasile bıl- dırcın şeklinde tabaklar fırlatılıyor, ve sesler yükseliyor — Bıldırcın. nişan al.. vur. Bıldırcın vurma müsabakası büyük | bir neşe içinde devam ediyor, İstan- bul avciları güzel bir gün geçirdikten | sonra şehre dönüyorlar.. H.F. Tramvay sahanlıklarında beş kişiden fazla bulunmıyacak Tramvay kazalarına mani olmak üzere herşeyden evvl vatmanların sa- hanlıkta serbest bulunmaları ve ra- hatça çalışabilmeleri lâzım geldiği düşünülmüş ve vatmandan başka âa- hanlıkta beş kişiden fazla yolcu bu- lunmamasına karar verilmiştir. Bu mıkdardan fazla yolcu bulun- duran vatmanlar şiddetle ceza göre- ceklerdir. Bu karar, dün akşamdan alâkadarlara tebliğ edilmiştir. | Kızılayın evleri yanan köy- lülere yardımı Boyabad 21 (Akşam) — Kazamı- | zın Kavaklı köyü bir yangın netice- sinde hemen kâmilen yanmıştı. Kızıl. ây yersiz kalan köylülere birer çadır ve bir mikdar para vermiştir. li vi iki atışa giren bazı yeni ve cemi avcıla- | lerin fazlalığı pazarı di Kuduz bir köpek Dört kişiyi, beş koyunu ve kendi yavrularını ısırdı civarında kadar bir gün Edirnekapı Eğrikapı semtinde, şimdiye şehirde rasgelinmemiş şeki kuduz vakası olmuştur Eğrikapıda Mumhane caddesi Üze- rinde büyük pekle yedi yavru- nal bekçilere müteaddit defalar bu kö- peğin yok edilmesi için müracaat edilmiştir. Bekçiler tarafından yapı- müteaddit takiplerde . köpek bir türlü yakalanamamış, dalma kaç- mağa muvaffak olmustur. Nihayet evvelki gün, birdenbire kuduran bu koca köpek, evvelâ; kale dibindeki otluklarda otlamakta olan beş koyunu ısırmış, bunu müteakip, Mollaaşki mahallesinde oturan zer- zevatçı Ahmedin küçük kızını, yolda önüne rasgelen daha üç kişiyi dalıya- rak, yavrularının yanına gelmişsve bunları da ağızlarından jsırarak uzak- laşmağa başlamıştır. Bu sırada vakadan haberdar olan imaHalle bekçisi Ali, köpeğin peşine düşmüş ve nihayet bir köşede sıkıştı" tarak (abanca ile öldürmüştür. Köpeğin, yavrularını ısırmak sure- tile onlara da kuduz geçirdiği anla- şildığından yavruları da öldürülmüş- tür. Isırılân insanlar kuduz haslanesin- ce tedavi altına alınmışlar, koyunlar da itlâf edilmişlerdir. Bu civarda başı boş dolaşan köpek- ati celbet- miş ve bunların da derhal öldürülme- si için emir verilmiştir. Bir kız ameliyatla erkek oldu! Fakat evlenebilmesi için daha iki âmeliyat geçirmesi lâzım Evvelki gün Haydarpaşa Nümune hastanesinde bir kız ameliyat neti- cesinde erkek olmuştur. Cinsiyetini değiştiren kız Azadadır. Kendisi Yozgadda doğmuş bir ermeni kızıdır. Bir müddettenberi gayri tabillik hissetmeğe başlamış, Yozgadda yapı- lan muayeneler kati. bir netice vers mediğinden İstanbula gelmiştir. Haydarpaşa hastanesinde yapılan ameliyat neticesinde Azada erkek ol- muşsa da evlenebilecek hale gelmesi için daha iki ameliyat geçirmesi lâ- sımdı. Belediye fen heyetine herkes giremiyecek Verilen bir emre göre belediye fen heyetinin bulunduğu Çenberli taşta- ki binaya iş sahiplerinin girmeleri yasak edilmiştir. Fen heyetinde işi olanlar, kapıda bulunan muamelât takip memuruna müracaat edecek- ler, bu nüamelât memuruiş Sa hiplerile fen heyetinin muhtelif şu- beleri arasındaki muamelâta tavas- sut edecektir. Bu emir dünden itibaren tatbik e dilmeğe başlanmıştır. Büyük caddelerde yük bo- şaltma işi yoluna konacak Ana caddelerde yük böşaltıp, yük- lemek işinin seyrüsefer © intizamini bozduğu gözönüne alınarak “günün her saatinde bu işin yaptırılmaması belediye tarafından esas itibarile ka- bul edilmiştir. Düşünülen şekle göre caddelerde saat 9 ile 18 arasında yük boşaltılma- sı, bilhassa fırınlara ün nakledilmesi gibi işler yasak edilecektir. Belediye bunun tatbik şekli hakkında tedki- kat yapmaktadır. Bugünlerde kati bir netice alarak vereceği kararı alâka- darlara tebliğ edecektir. Ta Eminönü Halkevinde resim sergisi Samsun lisesi ve kız orta okulu re- sim öğretmeni B. Şahin Özgür, Ka. radeniz şehirlerinde orta tahsil ça“ gındaki çocuklarımızın resim ve ya- zı sahasındaki kabiliyetlerini İsfan. bul gençliğine tanıtmak ve talebeyi teşvik etmek gayesile Eminönü Hal. kevinde bir (Talebe resim ve yazı) sergisi açmıştır. Sergide bir çok gü- zel resimler teşhir ediliyor, 14 yaşındadır. Adı | Bu yıl İzmirin mahsulü 62, uzu 060 tondur Üzüm ve incir fiatleri çok müsaid ifiatlerle açıldı, mühim satışlar yapıldı Üzüm * piyasası açılmazdan evvel vali ihracatçılar ve satıcılarla o | müzakere halinde İzmir (Akşam) — Bu senenin ilk üzüm ve incir mahsulü piyasaya çıka- rıldı. Şimdi İzmirin muhtelif yerlerin- de açılan elli kadar incir ve üzüm ima- Iâthanelerinde binlerce işçi, durup din- lenmden Avrupa piyasalarına ihraç edilecek nefis mahsullerimizi işlemek- le meşguldürler. Bu sene, Ege üzüm rekoltesi geçen yıllara nazaran azdır. Evvelki seneki Tekolte 80,000 ton, geçen seneki rekol- te 65,900 tondu. Bu seneki rekolte, bi- dayeten 60,000 ton tahmin edilmişti. Şimdi kati olarak 60-62 bin ton tesbit edilmiştir. Fakat müstahsilin bu sr- rada en çok korktuğu şey, mühim mik- tarda üzümün, sergilerde bulunduğu sırada ansızın yağmur yağmasıdır. Bu seneki mahsul, kuraklık yüzün- Üsküdar adliyesine kundak soka- rak yakmaktan suçlu; Nureddin; ev- velce, mahküm olup, katiyet kesbet- miş bulunan bir ay on günlük mah- kümiyet müddetini doldurmak üzere Üsküdar hapishanesine konulmuş- tur. z Adliye yanmadan evvel, müddelu- mumilik ilâmat dairesi tatafından Nureddin hakkında > yakalama mü- zekkeresi kesilerek zabıtaya gönde- rilmiş, fakat Nureddin, yapılan araş- tırmalara rağmen bulunamamıştı. İşte bu sıradadır ki yangın hak- kında vukua gelen bir ihbar Nured- din üzerinde şüpheleri takviye edin- ce araştırmalar sıklaştırılmış ve ken- disi geç vakit bir dükkânda içki içer- ken tutulmuştur. Sulh mahkemesi huzuruna çıkarı- lan Nureddin, hakkında kundakçı luıktan dolayı tevkif müzekkeresi ke- silince hem mevkuf, hem de mahpus olmuştur. Sulh ceza hâkimliği, Nureddin hak- den küçük taneli, fakat çok Jezzetli, yani şekerli olmuştur, Dış piyasalardan yeni mahsul üze- rine mühim siparişler gelmiştir. Bu se- ne, rekoltenin azlığı yüzünden alivre satışlar çok az olmuştur. İhracatçılar, geçen senelerde yaptıkları gibi düşkün fiatle, daha mahsul kemale gelmeden alivre taahhüdlere girişmeğe cesaret edememişlerdir. Bu yüzden geçen sene ihracatçılar mühim zararlara uğramışlardı. Bu 5e- ne üzüm ve incir piyasaları müsaid fi- atle açılmıştır. Müstahsiller memnun- durlar. Almanyadan sif Hamburg yüz kilo başına üzüm için 22 Türk lirası fiat verilmiştir. Geçen seneki flat 20 Türk lirası idi. Bu fiat Üzerinden mü- him satışlar yapılmıştır. Üsküdar adliyesini yakan Nured- din bugün sorguya çekilecek Nureddin, kuduz köpek tarafından ısırıldığından dolayı 15 gün ayak tedavisine tabi tutulacak Nureddin jandarmaların muhafazasında müddelumumiliğe göndermiştir. Müd- delumumilik bügün evrakı birinel istintak dairesine vermiştir. Nureddin, müstantiklikçe de sor- guya çekilecek, bu şekilde tahkikatı istintakiye (o nelicelendikten (osonra mahkemeye sevk olunacaktır, Nureddin, müddelumumilikte, ken- disini bir kuduz köpeğin ısırdığını söylediği cihetle evvelki gün jandar- ma muhafazasında oŞehreminindeki kuduz hastanesine sevk edilmişti. Lâ- zımgelen muayenesi yapılan Nürede dinin 15 gün müddetle ayak tedavi sine lüzum gösterilmiştir. Diyarıbekirde iki göçmen köyü yapılıyor Diyarbekir 21 (Akşam) — Göç menler için yeniden yapılacak iki kö- ye ait yüz elli bin liralık tahsisat vi- lâyet emrine gelmiştir. Bu köyler Ki- nlay tarafından yaptırıp göçmenler ve tahsis edilecektir. Plân, keşifname ve tahsisatı hazırlanan bu binalar bu kındaki hazırlık tahkikatı evrakını hafta içinde ihaleye konulacaktır.