24 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

24 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Sıvasta tarihi eserler imar e diliyor « Şifahiye medresesinin çinileri meydana çıkarıldı Selçuk medeniyetinin şaheserlerinden Şifahiye medresesindeki çiniler Sıvas (Akşam) — Sıvas, toprakla- rında yükselen Selçük medeniyetinin ölmez şaheserlerile süslenmiştir. Bun- lardan birisi de Şifahiye medresesidir, Şehrimizdeki eski Selçuk eserleri üze- rinde inceleme yapmak üzere Kük tür Bakanlığı Âbideleri Koruma Ko- misyonu üye ve mütehassıs mimarla» rından Sedad Çetintaş gelmiş, Sıvasta yer alan Selçuk medeniyeti şaheserle- rinden Şifahiye medresesinde ve Gök- medresede ilmi bir temizleme ameli- yesine girişilmiştir. Yedi asırdan fazla bir zamanın ya- digârı olan bu yüksek medeniyet eser- lerimiz de Saltanat devrinde askerlik- | ten kurtulmak için medrese talebesi yazılan tufeylileri barındırmak için her kemerin altındâ Kerpiç ve ağaç- | lardan birer oda yapılarak binaların mimari ve orijinal güzellikleri söndü- rülmüştür. 1218 yılında Türkün cihan medeni- yetine hediye etmiş olduğu bir hasta- ne olan Şifahiye medresesinden 3221 araba toprak ve moloz taşınmıştır. Bu Süretle binaların mimari zenginliği ve | Sıvalar altında kalmış çiniler meydana | çıkarılmıştır, Bütün Sıvaslılar binayı ziyaret etmekte, âbidelerimiz üzerin- de dünkü saltanatın kara zihniyetile bugünkü cumhuriyetin şuurlu görü” şü arasında mukayese mevzuu olan bu teşebbüsü şükran hislerile okarşıla- maktadır. Biraz da okuyucularımıza Şifahiye medresesinin tarihinden bahsetmeyi faydalı buluyorum: Şifahiye medresesi, 1217-1218 yılları içerisinde İzzetüddin Keykâsus tara- fından hastane olarak yaptırılmıştır. Hükümet konağının karşı tarafında Seiçuk mahallesinde İsmetpaşa.mek- tebi karşısında yer alır. 1768 de med- rese haline gelmiş, büyük harpte de süel ambar vazifesini görmüş, med- rese müstatil şeklinde, kapısı garba açılır, Medresenin ortası açıktır. Oda» Jar avlının kenarlarına sıralanmıştır. Avlının sağına düşen yüksek kubbe altında binayı yaptıran İzzelüddin 'Keykâsus medfundur. Türbenin met- hali pek zarif sırlı tuğla ve çini mo- zalklerle süslüdür. Methal kapısının üzerinde sağdan sol nihayete kadar bir kitabe vardir. Türbenin içinde de tuğlatılık ve çinicilik sanati çok iyi bir şekilde gösterilir. Bir tahsildar ! Eskişehirde hayat vergisi toplamaya başladı Eskişehir (Ak- şam) — Şehri- mizde seneler» denberi çalma- dık kapı, para istemedik oin- san o birakmi- yan bir kadın vardır. Bü ka- dın topladığı paralara «Ha- yat vergisi» na- mını vermekte- dir, Kadın bilhas- sa yabancıları çok iyi tanır, Es kişehire * gelen yabancıları. ve ecnebilerin kas tiyen peşini bi- rakmaz, derhal yanlarınâ sokulur ve şunları söyler; — Hayat vergisi vermiyenlere ha- yat yoktur! Bir haftalık hayat vergi- si vermiyenler iflâh olmazlar! Bu acayip verginin tahsildarı olan ihtiyar kadının yaşamak için İstediği bir haftalık Hayat vergisi miktarı beş kuruştur, Hayat vergisi toplıyan kadın Egede tütün Bu seneki rekolte 30-32 milyon kilo tahmin ediliyor İzmir (Akşam) — Ege mıntakasın- da tütün istihsalâtının arkası alınmak üzeredir. Tütün mıntakalarında dur- madan çalışan rençber ailelerinin, iş- çilerin yanık türküleri, tütün tarla- larından ve tütün çardaklarından aksediyor. Bu sene Ege mıntakası tütün re koltesinin 30-32 milyon kilo olacağı tahmin edilmektedir. Havaların nis- beten kurak gitmesi yüzünden ekilişa nazaran mahsul az olmuşsa da fey- kalâde nefistir. Tütünler, küçük ve dolgundur. Bu seneki mahsul şimdiye kadar Egede yetişen tülün mahsu- Yünden çok iyi ve kokulu olmuştur. Amerikan tütün kumpanyaları, şim- diden rençberleri, mahsullerini ken- dilerine satmak için taahhüd altına almaktadırlar, Geçen sene her kumpanya, beşer, altışar milyon kilotütün almıştı. Bu sene, daha fazla miktarda mübayaat yapacakları anlaşılmıştır. Tütün piya» sası, birinci teşrinin son haftasında açılacaktır. Gaziantepte imar faaliyeti Gaziantep (Akşam) — Şehri ümra- na kavuşturmağa çalışan Belediye, is- timlâk işlerine bu yıl daha geniş mik- yasta devam eylemektedir. İstimlâk muamelâtı için bütçeye mühim tahsisat konmuştur, Mülkün değeri ödendiği için halk bu muame- leden müşteki değildir. . Bafrada şehircilik faaliyeti Kasâbada her gün yeni eserler vücude getiriliyor Bafra (Ak- şani) Son günlerde Baf- râda hümmalı bir oşehircilik faaliyeli vardır. Her gün bir ye- ni eser vücude getirildiği gö- rülmektedir Ezcümle Baf- ra « Alaçam yo- lunun kasaba- ya birleşen noke tasndan ge çen Kızılırmak çayı üzerinde asırların yükü- nü sırtında ta- şıyan 650 met- Te uzunluğun- daki ahşap köprü yerine betonar- me 250 metre uzunluğunda sekiz ayaklı modern bir köprü yapılmak- tadır. İnşaat ikmal edilmek üzeredir. Bedeli keşti 225 bin liradır. Memelekete iyi su getirilmesi ve mevcud elektriğin ihtiyaca göre ıslah edilmesi ve asri bir şekilde mezbaha inşası için tedbirler alınmış ve teşeb- büslere girişilmiştir. Bafrada son seneler içinde tütün- cülük sahasına da lâzım gelen kıymet verilmiş, istihsalât arttırılmıştır, Yev- mi 150 metre mikâbında kereste işli- yen fabrikasile de kasabanın iktisadi vaziyeti düzelmiştir, Kasabanın ima- rına âzami bir hız vermek için Bele- diye reisi B. Vehbi Lokman çok çalış- maktadır, Türkkuşu talebesi Bursaya gittiler Bursa ( Ak- şam) — İnönü kampında bulu- nan Türkkuşu talebelerinden yirmisi kız ol mak üzere yet- miş kişilik bir kafile, bir gün şehrimize ge lerek akşam üs- tü Eskişehire hareket etmişlerdir. Türruşu talebesine başöğrelmen B. Âli Yıldız başkanlık etmekteydi. Resim, talebeden bir kısmını (Yeşil cami) önünde göstermektedir. Nizipde hayat çok ucuz Nisip (Akşam) — Burada hayat çok ucuzdur. En güzel ev 7-8 liraya tutulabildiği gibi ekmek yedi ve et yirmi kuruşa temin edilebilmektedir. Yağın kilosu altmış kuruşu geçme- mektedir. Meyva ve sebze fiatleri çok düşkündür, Yirmi lira varidatı olan vatandaş Nizipte müreffehen geçine- bilir. Bu yıl fıstık, zeytin ve üzüm mah- Sulleri de bereketlidir. Esasen Nizibin yegâne ihraç maddeleri de bunlardır. Bereket, çifçiyi çok sevindirmiş, bu Sevince Ziraat bânkasının yardımı in» amam eylemiştir. Bir köylü, hayvanlari ekinle- rine zarar veren başka bir köylüyü öldürdü Boyabad (Akşam) Kazamı- zın Dodurga köyünde Mehmed adın- da birinin hayvanları Alinin ekinle- rine zarar verdiğinden Ali ve Meh- med arasında kavga çıkmıştır. Kav- ga bir aralık büyümüş ve Ali bıçak- la Mehmedi karnından ağır surette yaralamıştır. Yaralı bir müddet son- ra ölmüştür, : > VR 1937 24 Ağustos Taraklı içme suyu ve orta mektep istiyor Ormanlar harap olmasın diye Taraklı - (Akşam) Geyve ka- zasına bağlı Taraklı nahiyesi dağ eteğinde çamlarla örtülü, bağlık, bah- çelik, suyu bol bir yerdir: İçilecek su nahiyenin bir buçuk saat ilerisinde Gölviran denilen bir mahalden İz- ğ mit valisinin himmetile pek yakında nahiyeye ulaşacaktır. Diğer taraftan Taraklı nahiyesinin bir orta mektebe ihtiyacı vardır. İlk mektebi bitiren çocuklar nahiyeye yakın . bir orta mektep olmadığı için tahsilsiz kalıyorlar. Nahiyede orta mektep olmağa mü- said bir meklep vardır, Fakat ba- kımsızlıktan harap olmağa yüz tut- muştur. Burada halkla görüştüm. Hepsi çalışkan adamlardır. Yalnız son gün- lerde orman memurlarının bir kararı bazı kimseleri işsiz bırakmıştır. Taraklıda bir kısım köylü tahta kaşık yapmak suretile hayatlarını te- min etmektedirler. Fakat orman ka- nunu çıktıktan sonra orman memur- ları, ağaçların tahrip edilmesine mâ- ni olmak düşüncesile Taraklıda tah- ta kaşık imalini yasak etmişlerdir. Halbuki köylünün söylediğine gö- re bu kaşıklar ağacın işe yaramıyan ince kısımlarından yapılmakta, hat- tâ buradan Avrupaya bile gönderil- mektedir. Halk bu yasağın kaldırılması için İzmit valisine müracaat etmişse de neticesiz kalmıştır. Köylüler alâka- tahta kaşık yapmak yasak edilmiş Taraklıdan bir görünüş dar mâkamların nâzarı dikkatinin celbedilmesini rica ediyorlar. Taraklı nahiyesinde son zamanlar- da hayvan hursızları çoğalmıştı. Ya- pılan tahkikatta bazı kıptilerin bu işi yaptıkları anlaşılmış, derhal faa- liyete geçen jandarmalar hırsızlık yâr pan kıptileri yakalıyarak Geyve müddelumumiliğine teslim etmiş ve çalınan hayvanları da sahiplerine ia de etmiştir. Balıkesirde avcılar bayramı Balıkesir (Akşam) — Av mevsimi» nin başlaması dolayısile şehrimiz av- cıları senelik bayramlarını yapmışlar- dır. (Güngörmez) e giden avcılar, âk- şamaü kadar davul zurna ile eğlenmiş- İzmir (Akşam) — Bu sene vilâyeti- mizde domuz mücadelesine büyük ehemmiyet verilmiştir. Mahsullerimi- ze pek çok zarar veren yaban domuz- larının, kısa bir zamanda imhasını temin için Ziraat Vekâleti, İzmir vi- lâyeti halkına 7000 domuz mükellefi» yeti vermişti, Yani bir senede 7000 domuzun itlâfı lâzım gelmekte idi. lerdir. Bu arada sürek avları da tertib edilmiş, av etlerinden ziyafetler çekil- miştir. Yukarıdaki resim, eğlencede bulu- nanlardan bir kısmını gösteriyor. Fakat bu müddet zarfında anca 4250 dömüz telef edilebilmiştir. Vekâlet, mükellefiyetin doldurulması için müd- | deti üç ay daha uzatmıştır. Yer yer sürek avları tertib edilmekte ve mah- sullere zarar veren domuzların İtld» fına çalışılmaktadır. Resmimiz bu sü- | reklerden birini gösteriyor.