24 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

24 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

ld 24 Ağustos 1937 AKŞAM Sahife 5 e SIYASI İCMAL: am Ispanyadaki muharebeler İspanyada bu yaz mevsiminde büyük muharebeler adetâ memleketin şima- Okyanosı: mailesine :r. Ötedenberi mem- n merkezi Madrid Kastil ovası orlasında tabii bir kale gibi yüksel miş bir yaylanın üzerinde bulunma layı müdafaası dinnisbe ko- inde Atlas nı başındaki: boğuşmalar iki tarı- fın da ilerlemesine imkân birakmiyan muharebesi halini al büyük mevzi nasır. nun için harekâlt harb Atlas Ok- yanosu ve Akdeniz. mailelerinde ©8- reyan ediyor. General Franko mem leketin Atlas Okyanosuna bakan bü: tün yerlerini almağa karar vermiş gö- rünüyor. Muhtariyet yahud istiklâl istiyen Baskların sakin bulundukla- rt eyaletler ve bunların ve bütün Şi- mali İspanyanın merkezi Bilbaoyu zabteden Frankonun harekât ordusu şimdi de Santander eyaletini sıkıştır maktadır. Eyaletin ayni ismi taşıyan merkezi etrafındaki en yüksek seddi teşkil €- den Canlabre dağları şimdiden zab- detmiş, ve. memleketin en büyük top dökümhanesini, - yeni yapılmış yüzlerce top ile beraber ele geçirmiş- tir. Santander eyaletinin kalan kıs- mu ve merkezinin işgali artık bir gün meselesidir. Burası alındıktan sonra Asturia dağlarındaki maden amelesi- nin müdafaa ettiği küçük bir nokta müstesna olarak bütün Şimali İspan- ya Prankönün eline geçmiş olacaktır. İspanyanın maden serveti Şimali İspanyada ve ziraat serveti Akdeniz sahilindedir. Franko bütün İngillere- nin demir ve çelik fabrikalarını besli- yen madenlerin bulunduğu sahayl kâmilen ele geçirdikten sonra devlet- lerin üzerinde iktisadi ve dolayısil8 siyasi cihetten kuvvetli tesir yapaca- ğına emin bulunuyor. Frankönun (denizdeki harekâtı Sovyet Rusyadan Akdeniz üzerinden Talenciaya harb malzemesi ve yiye- cek gelmesine mumaneği etmeği istih- daf ediyor. Valancia hükümeti ve bu- nun hariçteki taraftarları - gerek Şimali İspanyadaki askeri harakâi- ta gerek Akdenizdeki harekütla İtal yanların mühim vol oynadıkları iddi asında bulunuyorlar. Valanclaya gi- den vapurları batıran tahtelbahirle- rin. İtalyanın Frankoya ariyet verdi- ği gemiler olduğunu söylüyorlar. Hağ- id Santander tizerine yürümekte olan Pranko ordüsünun Piazzoni isminde bir İtalyan generalin kumanda et- mekle olduğu ve bunun başlıca kuv- veti İtalyadan gelen Siyahok - ismin- deki jasist hücum kıtaları ile Fask müslümanlar olduğu Barselonada be- yan edilmektedir. Bu iddia doğru ol- sa bile devletler artık buna ehemmi- yet vermiyorlar. Feyzullah Kazan 38 milyon franklık büyük bir miras davası Sahte bir vasiyetname ile bu para bir kaç kişi arasında taksim edilmiş! Paris ceza mah- kemesi, - Çarlık Rusyasının en mühim adamla- rından Amiral A- efin mirası- bir Ga j meğe bağla: muştur. Bu dava nın çeza mahke- miesine düşmesi- ne sebeb şudur Amiral Alek yel 1843 seni de doğmuştur. bahriye mekte- binden çıklıktan o Amiral Aleksiyef sonra bir çok vazifelerde, ataşemili- terliklerde, nihayet Rus bahriyesi bü- yük erkânıharbiy muştur. 1903 senesinde Rusyanın U- zük Şarktaki müstemlekeleri umumi valiliğine tayin edilmiştir. © Amiral Mançuride büyük bir ihti- şam içinde yaşamıştır. Rus - Japon harbinin başlıca mesüllerinden olan amiral bu harpten sonra Rusya ya dönmüş, muhtelif vazifelerde bu- lünmuş, nihayet 1917 de Yalta şeh- rinde ölmüştür. Amiral vefatında büyük bir servet bırakmıştır. Rusyada pek çok emlâ- kinden bâşka Pariste Morgan banka- sına yatırılmış 38 milyon frank kal- mıştır. Sovyetler tabii Rusyadaki bü- tün emlâkini zabtelmiğler teki 38 milyon franga gelince, bir müddet kimse buna sahip çıkmamış- fır, 1929 da Simeon Kazin adında bir rus elinde bir vasiyetname ile orta- ya çıkmıştır. Petresborgda bir noter tarafından tanzim edilmiş olan Ami- ralin bu vasiyetnamesi Paris hukuk mahkemesi tarafından tedkik edil miştir, Vasiyetname noter Slazitzky tarafından tanzim edilmişti. Noter Bolşevik ihtilâlinden sonra Rusyadan Fransaya kâçmıştı. Mahkemeye gele- rek vasiyetnameyi kendisinin tanzim ettiğini, Amiralin imzasını şahidler huzurunda tasdik eylediğini söylemiş ve bir çok izahat vermiştir. Mahkeme bunun üzerine vasiyetna- menin doğruluğunu kabul etmiştir. Mahkemenin kararından sonra Mor- gan bankası, vasiyetname mucibince, Kazine 20 milyon, Amiralin eski met resi madam Vasfelde 8. milyon, Şofö- rü Behrense bir milyon, bir çok kim- yi relsliğinde bulun- | ir. Paris- | İ selere de yarımşar milyon frank ver- miştir, Aradan bir müddet geçtikten sonra bir Rus gazetesi vasiyetnamenin sah- te olduğunu yazmıştır. Fransaya il- tica etmiş olan Amiralin uzak akra basından bir kaçı da mesele ile alâ- kadar olmuşlar ve 1935 de Adli- yeye baş vurmuşlardır. Bu mürdca- attan sonra tahkikat başlamıştır. Noter Stazitzky vasiyetnamenin sahte olduğunu Kazinin ısrarı üzerine kendisinin Pariste bünu uydurduğu" nu itiraf elmiştir. Kazin aranmış, fa- kat Fransadan kaçtığı anlaşılmıştır. Paraları alan diğer kimselerden de hiç biri bulunamamıştır. Yalnız noter habse tıkılmıştır. Fakat yaşı seksene yaklaşmış ve hasta olduğundan 4 a7 sonra serbest bırakılmıştır. Noter sahte vasiyetname için bir milyon frank almıştır. Fakat bu para- yi yediğinden bugün sefalet içinde- dir, Karısı da bir timarhanededir. Hakiki varisler mahkemeden bir ka- rar alarak sahtekârları aramak ve bu- lundukları yerde yakalatmak istiyor- İ ları, Gazi köprüsüne aid iki duba geldi Gazi köprüsüne ald Iki duba Al manyadan şehrimize gelmiştir. Bu dubaların montajı Balat atelyesinde yapılacaktır. Diğer dubalar da yakın» * da yola çıkarılacaklardır, Kasaplar cemiyeti idare he- yeti azalaığı için seçim Ksaplar cemiyeti idare heyeti âza- | sından dördü istifa etmişti. Dün ye- deklerin intihabı için bir toplantı ya- pılmış, fakat ekseriyet olmadığından toplantı başka güne bırakılmıştır, İki arkadaş bisikletten dü- şerek yaralandı Boyacıköyde oturan Muhsin ve Tanaş isimlerinde iki arkadaş dün bisikletle Zincirlikuyuda yarış etmek- teiken bir araık ikisi de müvazene- lerini kaybederek yuvarlanmışlar ve mubtelif yerlerinden tehlikeli suret- te yaralanmışlardır. Yaralılar hasta- neye kaldırılmışlardır. Ziraat bankasına alınacak memurlar için imtihan Ziraat bankasına alınacak memur- lar için dün ticaret odası salonunda bir müsabaka imtihanı yapılmıştır, İmtihana lise mezunları ve lise dete- cesindeki mekteblerden mezun olan- lar iştirak etmişlerdir. Incir mahsulü Bu seneki incirler çok | tatlı ve nefistir İzmir (Akşam) Ege mıntakasının bu seneki incir rekoltesi 32-34 milyon kilo tahmin edilmektedir. Kuraklık yüzünden mahsul pek büyük değilse de lezzet itibarile çok nefistir. Maa- mafih süzme ve elleme nevileri de çoktur. Bu sene mahsulün fazla ballı ve no- fis olmasının sebebi, yaz mevsiminde İncir mıntakasında durmadan esen poyraz rüzgürlarının elân devam et- mesidir. İncirlerimiz, dış piyasalarda görül- memiş bir rağbet kazanmıştır. Korent dizi incirleri, Türkiye incirlerins re- kabet edecek nefasete, aslâ yetişeme- miştir ve yetişemiyecektir. Onun için bu seneki incir rekoltesinin satılama- ması gibi bir tehlike mevzuubahis de- ildir. Yukarıdaki resim, bahçesin- den incir toplıyan bir köylü kızını gösteriyor. B. Mussolini Bir yüzme müsabakasında hakemlik yapıyor B. Mussolini spora çok meraklıdır, Ata biner, yüzer, otomobil kullanır, son zamanlarda da pilotluk lisansı almıştır. Geçenlerde Sicilyaya ma- hevralar için gittiği zaman İtalyan kabinesi erkânına bir yüzme müsa- bakasi yaptırmıştı. Resimde B, Mus- soliniyi bu müsabakaya hakemlik eder» ken görüyorsunuz, Bir çocuk kuyuya düştü, bo- ğulmak üzere iken kurtarıldı Pendikte oturan 9 yaşlarında Ek- rem isminde bir çocuk, Pendik bur- nunda 12 metre kadar derinlikte bir kuyuya düşmüş, boğulmak üzere iken etraftan yetişenler tarafından kurtarılmışsa da vücudünün muhte- lif yerlerinden yaralı olduğu için Haydarpaşa Nümune hastanesine ya- tırılmıştır. Saylavlar, esnafın dileklerini dinliyorlar Dün bir toplantı yapıldı, görüşmelere perşembe günü devam: edilecek Şehrimizdeki esnafın dileklerini dinlemek üzere İstanbul. saylavla- rından general Hakkı Şinasi, B. Zi eddin, B, Sadeddin, B. Hamdi ve Atıf Divanyolundaki: Esnaf o Cemiyetleri bürosuna giderek Esnaf Cemiyetleri reisi ve kâtibi umumilerinin iştiraki- le bir toplantı yapmışlardır. İçtimada Ticaret odası esnaf şubesi müdürü B. Kâzım da hazır bulunmuştur. Saylavla- rımız cemiyetlerin mümessillerini birer birer dinlemişler ve ihtiyaçları et- rafında malümat almışlardır. Dünkü toplantıda cemiyetlerin hususi ihti yaç ve dilekleri dinlendiği gibi bütün €snafı alâkadar eden umumi temen nilerde görüşülmüştür. İçtimada ilk önce şöförler cemiyeti mümessilleri dinlenmiştir. Şoförler belediyenin aldığı plâka resminin çok yüksek olduğunu, belediyeye birikmiş plâka borçları için şimdiye kadar ya- pılan müracaatların belediye tarafın- dan reddedilmesinden dolayı çok mağ- dur olduklarını ileriye sürerek taksi şoförlerinin himayelerini rica etmiş- lerdir, Bundan sonra Kasaplar Cemiyeti- nin mümessilleri dinlenmiştir. Kasap- lar bilhassa bazı ecnebi et mütaah- hidlerinin Türk kasaplarına binlerce lira borçları oldukları halde Türkiye- den alâkalarını keserek gittiklerinden dolayı Kasapların zarara girdiklerini | | | | | | bu itibarla bu gibi-ecnebi mütaahhld- lerin borçlarını ödemeden: pasaport, larının vize edilmemesini İstermişler* dir. Bundan #örira esnafın “müşterek temenhileri dinlenmiştir; Bu temönni- ler şunlardır: Küçük sanat kahtinunün bir an evvel'meriyet mevkiine konul- ması, esnaf öemiyetlerinin esnaf ü zerinde tam bir hufüz tesis edebilme- leri için esnafın mutlaka mensub bu- lundukları cemiyete girmeğe mecbür olmaları, yapacağı sanat sahasında ehliyeti olmıyanların dükkân açmala- rma İmkân vermemek üzere beledi- yenin bu gibilere küşat müsaadesi vermemesi, belediyenin esnaf üzerin- de tam ve salâhiyetli - mürakabe tesis etmesi, esnaf temiyetlerinin ken- di cemiyetletindeki âza üzefinde ce- zail salahiyeti haiz olmaları, Esna! cemiyetleri bilhassa belediye- nin verdiği bir cezadan sonra cemiyet- lerin de ceza gören esnafı - dürüst hareket etmediğinden dolayı - İcezi- ye etmeğe hakkı bulunmasını istemiş- lerdir. Bu nokta küçük sanat kanu- nunda mevcud olmadığından esnaf mümessilleri, bunun kanuni bir mü- eyyide ile temin edilmesini . istemi- lerdir. Saylavlarımız, esnafın dilek- leri hakkındaki tedkiklerini bitirme- diklerinden perşembe günü saat iki buçukta tekrar toplanacaklardır. Temmuzun yirmi yedisinden beri Pendikte kamp kurmuş olan Gedikli Erbaş okulu talebesinin cumartesi günü kampta bir müsamere verdik- ten sonra mekteblerine döndüklerini yazmıştık. Gedikli Erbaş okulu kamptan döndü — m dikte verdikleri güzel müsamerede Talebelerin yaptıkları spor hareket- leri ve deniz müsabakaları zevkle ta- Yukarıdaki resimler talebenin Pen- | kibedilmiştir. İnebolu (Akşam) — Sporcularımızla futbol teması yapmak üzere Taşköp- rüden şehrimize gelen yirmi kişilik sporcu kafilesi gençlik tarafından pek sami- ml bir şekilde karşılanmışlar Karadeniz oteline misafir edilmişlerdir. Misafir. lere Halkevi tarafından çay ziyafeti verilmiş, Aksu vapurile İstanbula geçmek: te olan Birirci Umumi Müfettiş bay Abidin Özmen'de davet edilmiştir. Kardeş- çe yapılan ve Kalabalık seyirci tarafından alâka ile seyredilen fütbol maçında, İnebolu takımı sıfıra karşı beş golle galip gelmiştir. Hakem bay Enver maçı iyi idare etmiştir. Gönderdiğim resimde her iki taraf sporcuları bir arada görül” mektedir,