24 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ağustos 1937 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler İngiliz vapuru Akdenizde Iktisad vekili |Ç nasıl bombalandı ? Ispanya, vapurlarının Italyan tahtelbahirleri tara- fından batırıldığı iddiasile Genevreye baş vurdu Porvanter 24 — Akdenizde tayyare- ler tarafından bombalanan İngiliz Julla vapuru buraya gelmiştir. Vapur kaptanı açık denizde üzerlerinde 528 ve 529 numaraları bulunan ve kanat- ları üzerinde siyah zemin üzerinde beyaz haçlar görünen iki avcı tayya- resi çok alçaktan vapurun üzerinde bir kaç daire çizdikten sonra uzaklaş- tıklarını söylemiştir. Kaptan devam- la dedi ki: — Biraz sonra kanatlarında ayni haç işaretleri buluran bir bombardi- man tayyaresi göründü. Tayyare, 500 metre kadar alçala- rak iki bomba attı. Bombalar, vapur- dan 10 metre kadar uzağa düştüler. Vapurda biri İngiliz öteki Hollândalı iki kontrolölr vardı. Vapurumuz, İn- Polis mesleğine girmek için müracaatler arttı Emniyet kadrosunun genişletilmesi işi on senede başarılacak Ankara 23 (Akşam) — Yeni polis teşkilât kanununun meciisçe kabu- Yünden sonra, polis mesleğine intisap | etmek istiyenlerin adedi dikkate şa- | yan bir mikdarda artmıştır. Arala- rında yüksek mektep mezunları da bulunan bir çok gençler mesleğe ka- bul edilmeleri için alâkadar makam- lara müracaat etmekte devam edi- yorlar. Bu müracaatların isaf olu- | mup olunamıyacağı hakkındaki bir Sualime cevaben emniyet işleri umum müdür muavini B. İzzeddin demiştir ki: — Bildiğiniz gibi yeni teşkilât ka- nunu ile emniyet memur ve âmirle- rinin maaşları artmaktadır. Umum müdürlüğün bu seneki bütçesi ise ancak bu artışı karşılıyabilecek mik- dardadır. Bu itibarla bu sene ha- riçten yeni memur almaklığımıza imkân yok gibidir. Esasen ve genel direktörümüzün de muhtelif vesilelerle söylediği gibi, emniyet kadrosunun yeni kanu- | dan Valensiyaya gidiyorduk. giliz bayrağından büşka ademi mü- dahale bayrağını da çekmişti. Hamu- lemiz fosfat idi. Fosfat, memnu harp maddelerinden (değildir. Marsilya- Cenevre 23 (A.A) — Valensiya hü- kümeti, bir kısım vapurlarının son za- manlarda Akdenizde İtalyan deniz kuvvetlerine atfettiği torpillenme me- | selesinin Milletler cemiyeti ruzname- sine konmasını paklin ikinci madde- sine istinaden Miletle Cemiyetinden talep etmiştir. Valansiya hükümeti, bu mesele için konseyin derhal fevkalâde bir içtima- a daveti hakkında bir karar vermeği könseğ reisi ile genel sekretere birak- maktadır. nun çerçevesi dahilinde Ikmal edile- bilmesi işi, ayrı bir teşkilât işidir. Bu mühim iş, önümüzdeki seneden İtibaren her sene bütçeye konula- cak tahsisatla ve muayyen bir prog- ran dahilinde, on senede başarıla- caktır. 'B. İzzeddin, Ankarada açılacak po- Ms enstitüsü hakkında da demiştir ki: — Enstitünün açılması hazırlıkla- rna ehemmiyetle devam edilmekte- dir. Bitmek üzere bulunan bu ha- ırlıklardan sonra enstitü tam teşki- lâtlı olarak açılacaktır. Öğrendiğime göre bu sene ensti- tünün ilk, orta ve yüksek kısımları- na 250 - 300 kadar talebe almacaktır. İlk kısma henüz polis mektebine girmemiş bulunanlar, orta kısma ko- miserliğe ayrılanlar ve yüksek kıs- ma da emniyet miri, emniyet müdü- rü, emniyet müfettişi ve saire olacak komiser ve başkomiserler kabul edi- Teceklerdir. Portekize verilecek silâhlar Çekoslovak hükümeti bir tebliğ neşretti Proğ 3 (A) — Çekoslovak hü- kümeti, Portekize verilecek silâhlar meselesinin tarihçesi hakkında uzun | ve mufassal bir tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğde tasrih edildiğine göre, müzakerelerin son safhasında Çekos- lovakya halen Çekoslovak ordusunda, mühim miktarda mevcut bulunan baş- Ka bir tip silâh vermek teklifinde bu- Yunmuş ise de Portekiz bunu Tedet- miş ve Çekoslovakyanın silâhlanma proğramında sıkıntı doğurabilecek mahiyette bulunan iddialarında 1 Tar eylemiştir. Bundan sonra Portekiz, Suriyede vaziyet Fransız tayyarelerinin bom- bardımanı proteso edildi Adana 23 (Hususi) — Şimali Suri- ye hâlâ kıyamdadır. Aşiret rüesası Amudenin Fransız tayyareleri tara- fından bombardımanı protesto etmiş- lerdir. Aşiretler, (ölünceye kadar mü- cadele edeceğiz.) diyorlar. Mardine yeniden 350 kişilik bir kafile iltica etmiştir. Irak kralının seyahati Adana 23 (Hususi) — Irak kralı nın neşriyatı yalandır. Yeni Irak Baş- vekili Medfai bizzat bu haberi tekzib Misir Kralı Faruk Kahire 23 (A.A) — Kral Farukun. İskenderiye muhtelit mahkemesi mü- şavirinin kızı ve sabık Başvekil Mu- hammed Said paşanın torunu bayan Safinaz Zülfikar ile nişanının. pek bp resmen ilânı beklenmektes ER bir sene sonra bayan Safi- naz Zülfikarın 17 yaşına basmasını müteakip yapılacaktır. İskenderiye 23 — Mısır Kralı Faru- kun nişanlandığı haber veriliyor. etmiştir. Maarif Vekili Şehrimizde bulunan Maarif Vekili B. Saffet Arıkan bugün Ankaraya dö- necektir. Jandarmalara demir miğfer Karakollarda ve muhtelif devairde vazife gören jandarmalarıri da vazife esnasında polisler gibi demir miğfer giymeleri kararlaştırılmış ve keyfiyet alâkadarlara bildirilmiştir. Bu meyan- da adliye jandarma karakolu efradma da demir miğferler verilmiş, jandar- malar suçluları götürürlerken ve mey- kuf suçlularla mahkemelere girerken miğfer giymeğe başlamışlardır. B. Celâl B Bayar İzmirden geliyor İzmir 23 (Telefon) — İktisad Veki- li B, Celâl Bayar İpar kotrasile bu sa- bah İstanbula hareket etmiştir. B. Celâl Bayar, vali B. Fazlı Güleç, ko- mutanlar, belediye reisi doktor B. Behçet Öz, müdürler ve bir çok zevat tarafından uğurlanmışlır. İktisad Vekili bugün geliyor Şehrimizde alâkadar mahafiline ge- len malümata göre İzmir fuarını a- çan İktisad Vekili B. Celâl Bayar bu- gün şehrimize gelecektir. Yarın sâna- yicilerin iştirakile İktisad Vekilimizin nezdinde bir toplantı yapılacaklar. Bu toplantıda sanayi erbabını ya- kından alâkadar eden bir çok işler görüşülecek, bu arada şehrimizde ku- rulacak daimi sergi binası hakkında sanayicilerin mütaleaları dinlenecek- tir. Fuarı gezenler İzmir 23 (Telefon) — üç gün için- de fuarı 81079 kişi ziyaret etmiştir. Emniyet müdürü tekzib ediyor Sigaradan sigara yakmak yasak edilmiş değildir Bazı gazeteler sigaradan sigara yakmanın yasak edildiğini, bunun hi- Jâfında hareket edenlerden para ce- zası alınmasına başlandığını yazmış- lardı. Dün bu haberin aslı olmadığını kaydetmiştik. Emniyet müdürlüğü bu hususta şu tebliği göndermiştir: Bir iki gündenberi bazı gaazeteler- de sigaradan sigara yakmanın mene- dildiği ve bu gibilerden para cezası alınmağa başlandığı yolunda yazılar görülmektedir. Alâkadarlarca ne bu yolda verilmiş bir emir ve ne de böy- le bir tasavvur olmadığından bu ya- zıların neye müstenid olduğunu an lıyamadık. Bu itibarle tamamile uy- durma bir şey olan bu haberin tekzib edilmesini rica ederim. Emniyet direktörü Salih Kılıç İstanbul zabıta âmirleri ara- sında değişiklikler Emniyet umumiye müdürlüğünce yapılmakta olan İstanbul zabıla ömir- leri arasındaki tebeddüller ve terfiler alâkadarlara kısım kısım tebliğ edil- mektedir. Emniyet direktörlüğü şubelerinde mevcut bazı merkez memurları, he- nüz terfi senelerini doldurmadıkları cihetle kadroda başkomiser olarak rdir. Bunlardan başka il başkomiserlerin bir kısımı da taşra kadrolarına alınmıştır, Emniyet direktörlüğü 2 ci şube mer- kez memurlarından B. Tevfik Fikri ter- fian Üsküdar kazası emniyet memur- Tuğuna tayin edilmiştir. Bir cinayet Devrekte bir adam iki kişiyi öldürdü Devrek dnususl) Bi sabah Şük- rü Kaya mahallesinde bir cinayet ol- muş, 55 yaşlarında Hüseyin adında bir adam, komşusu bulunan Sadettin ve Şükrü adında Iki delikanlıyı öl- dürmüştür. Cinayet bir namus meselesinden dolayı işlenmiştir. Katil Hüseyin bir müddettenberi kendisinden şüphe et- tiği karısı Azizenin, komşusu, Sadet- tinin karısı tarafından yemeğe da- vet edildiği bahanesile evden çıktığı- nı görünce, pencereden takib etmiş ve çok yakın olan komşu eve girdiği- ni ve biraz sonra da biri 30 diğeri 25 yaşlarında olan Sadettin ve Şükrü ile şakalaştığını görmüştür. Bir an gel- miştir ki, Hüseyinin tahammülü kal- mamış ve bıçağını. kaparak komşu ewe sıçramış, henüz toparlanmağa vakit bulamıyan delikanlıların üzeri- ne çullanmıştır. İki delikanlı, aldık ları müteaddid biçak yaralarından ölmüşlerdir. Katil tevkif edilmiştir. Tahkikata devam olunmaktadır... Fakat tebliğ Bükreş 23 (A.A) — B. Hodza ile B. Tatareskonun mülâkatları hakkında tafsilât gelmeğe başlamıştır Bu mülâkatlar, B. Hodza'yı Sighete getirmiş olan salonlu vagonda iki uzun konferans şeklinde vukua gelmiştir. İki devlet adamı, Transilvanya ve Bü- kovina hududunda Maramuech mın- takasında kâin Borska'ya kadar bera- berce seyahat etmişlerdir. B. Hodza ile B. Tataresko, orada me- sai nazırı B. Nistor tarafından karşı- lanmışlar ve bazı davetlilerle birlikte otomobillere binerek dağlara gitmişler ve orüda açık havada bir öğle yemeği ve arazi vergileri Müruru zamana uğrama- maları için tedbirler alındı Ankara 23 — Tahakkuk senelerine nazaran beş yılı'dolduran bina ve erazi vergileri kânunuevvel 937 s0- nunda müruru zamana uğramakta- dır. Dahiliye Vekâleti idarei hususi- yelerin en mühim gelirlerinden biri olan “bu vergilerden henüz tahsil edilmemiş olanlarının müruru 28- manlarına mâni olmak üzere tedbir- ler almıştır. Vekâlet kanunda mükelleflerin hazci caiz mallarına konulacak ha- cizlerin müruru zamanı keseceğini bildirmektedir. Bu tarihe kadar ver- gilerini vermiyenlere kanunda yazılı takibat yapılacaktır. Ispanya harbi Kurutulmakta olan bir gölden 3000 cesed çıkarıldı Madrid 23 (A.A.) — Casa de Campo gölünün kurutulması yakında bitecek- tir. Bu işle uğraşan Cumhuriyet kıta- ları gölden 3.000 kadar Faslı askerin cesedlerini çıkararak gömmüşlerdir. Bu cesedlerin büyük bir kısmı geçen son teşrinde İspanya hükümetçileri- nin Cassa de Campoda işgal ettikleri mevzilere hücum ettirilen Fash as- kerlere aiddir. Londra 23 (A. A.) — Resmi mahfel- ler, İspanya askeri hükümetinin açık denizde İspanyaya silâh taşıyan ge- milerin batırılması için deniz (o kuv- vetlerine emir verdiği hakkında Fran- sa hükümeti tarafından İngiltereye bir nota tevdi edildiğine dair dolaşan haberleri tekzib etmektedirler. Almanya Franko nezdindeki sefi; geri çağırdı Berlin 23 (A.A) — Almanyanın ge- reral Franko nezdindeki sefiri gene- ral Faupelin geri çağrılmış olduğu haberi alınmıştır. Resmi mahefil, generalin sihhi se- beblerden dolayı İstifa etmiş olduğu- nu beyan etmektedir. 50 ton incir ihraç edildi İzmir 23 (Telefon) İlk incir mahsulünden 50 ton bugün İsveç, Felemenk ve Hollandaya sevk ve ih- raç edilmiştir. Vekiller bayetinin içti Şehrimizde bulunan Vekiller bugün Dolmabahçe sarayında Başvekil İs- met İnönünün riyasetinde bir toplan- 'u yapacaklardır. Dubrovnik kruvazörü geliyor Dubrovnik Yugoslav hafif kruvazö- rü bu sabah limanımıza gelmiştir. Kruvazör kumandanı saat on birde valiyi ve İstanbul komutanını ziyaret edecektir. Akşam vali, Yugoslav kru- vazörü zabitanı şerefine Parkotelde bir ziyafet verecektir. Kruvazör lima- mamızda beş gün kalacaktır. Bakayada kalan bina | ekoslovakya ve Rumen Başvekilleri görüştüler Bütün siyasi meseleler gözden geçirildi. neşredilmedi yemişlerdir. Öğleden sonra Borska'ya avdet edilmşitir. Gece B. Hodza, Romanyadan ayrıl- mıştır. İki devlet adamı birbirlerinden ayrılmadan evvel, kucaklaşmışlardır. Bu mülâkat hakkında Bükreşte hiç bir tebliğ neşredilmemiştir. İyi malü- mat alan mahafil, bu mülâkat esna- sında Çekoslovakya ile Romanyanın muhtelif sahalardaki teşriki mesaisi meselelerinin tedkik edildiğini ve bu mülâkat netayicinin Romanya - Çe- koslovakya münasebatı ve Küçük iti- Jâfın mütesanid icraatı üzerinde pek yakından tesir edecek surette hal ve fas“ ledilmiş olduğunu temin etmktedirler. Lehistanda bir hadise Köylüler arasında gâleyan var, çarpışmalar oldu Varşova 23 (AA) — Köylülerin yaptığı grevde takriben 20 kişi öl- müştür. Galeyan bilhassa Malopols- ka havalisinde devam etmektedir. Brogozow havalisinde kâin Şarta kasabasını polis bugün tahliye ettir- miştir. Rzosszow civarında oGlazowa'da 10,000 köylü toplanmıştır. Yeni ha- diselerin çıkmasından endişe eden hükümet halk partisi nezdinde teşeb- büste bulunmuş, diğer cihetten de partinin Krakov şubesi şefi mebus .Gruszka'yı tahliye ederek kendisin- den köylüleri sükünete davet etmesi- ni rica etmişlerdir. Mebus Gruszka bir gün evvel tevkif edilmişti. : İngilterede yağmur Bir çok yerlerde , nehirler taştı Londra 22 — İngilterenin şimal ta- raflarına çok şiddetli yağmurlar yağ- mış, nehirler taşmıştır. Bir çok şehir- lerin sokaklarını sular kaplamıştır. Londrada da Taymis taşmış, bazi sokâklar su altında kalmıştır. Bir kı- sim yer altı istasyonlarına su hücum etmiştir. Buradaki suları çıkartmak için tulumbalar kullanılmak lânm gelmiştir. 14 senedenberi bu mevsimde öyle su taşması görülmemiştir. Berlinden tardedilen Times muhabiri Londrada Londra 23 (A.A.) — Berlinden tar- dedilen Times gazetesinin muhabiri Norman Ebbut akşam üzeri buraya gelmiştir. Tütün, pamuk, kavun bayramları İzmir 23 (Telefon) — Yakında Ak- hisarda tütün, Kırkağaçta kavun, Torgudluda da pamuk bayramları ya pılacaktır. Hatayda Türklere tazyik yapılıyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) fili harekete geçmişlerdir. Türkler gündüz bile rahat, rahat sokaklarda gezemiyor. Postanelere sıkı sansör konulmuştur. Yenigün gazetesi Hataylıları tehyiç edici neşriyatta bulunduğu bahane- sile tekrar kapatılmıştır. Hududlarımıza iltica edip te bir kaç gün evvel Hataya avdet eden Türk- ler tekrar Hataydan kaçmağa basla- mışlardır. Taztik ve tehdid alabildi- ğine devam ediyor. Mahalli hükümet 'Türk evlerinde radyo ve gramofon çaldırmıyor. Kahvelerdeki radyolar» da da İstanbul ve Ankara haberleri dinletilmiyor. Gizli eller ber tarafa , tehdid yağdırıyorlar,