September 11, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

September 11, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

1i Eylül 1937 — AKŞAM SİYASI İCMAL: Nürenberg kongresi "Almanyada hâkim parti milli 808- yalistlerin bu seneki kongresi Avru- pa ve dünya siyasi ahvalinin son de- recede nezaket peyda eylediği bir 2a- mana tesadüf ettiğinden siyadesile nazarı dikkati celbelti. Diğer taraj- dan kongrenin eskilerine 'nazaran daha mutantan bir surette hazırlan- muş olması ayrıca merak uyandır- mıştır. Kongreye bütün dünya dev- letleri davet edilmişti. Bunlardan kırk sekizi ve hattâ müfrit sol ve süğ ce- teyanlardan datma kaçınan İngille- renin mümessili daveti kabul etmiş- tir. Yarım milyon zatrin toplanma- sna vesile olan kongreden evvel ge- ne milli sosyalist partisinin alâkadr bulunduğu büyük toplantılarda bu- günkü Alman politikasının hangi noktalara ehemmiyet verdiği bir de- rece ihsas edilmişti. Nürenbergdeki toplantıda B. Hit- lerni beyanname şeklindeki nutku ayı tamamile aydınlatmış- İçkiyi nasıl içmeli? Sarhoş şoförlerin yaptıkları kaza- lar hadsiz hesapsızdır. Esasen bir çok otomobil kazalarında kabahetin al- kolde olduğu tesbit edilmiştir. İşte bu Sebepledir ki İngiliz polislerinden Bal- die bu gibi kazalara mâni olmak için goförlere on öğüt veriyor: 1 — İçmeniz ihtimali varsa otomo- bili garajda bırakın. 2 — Otomobilin direksiyonuna geç- meden en az iki saat evvel içkiyi kesin. Fakat bu da az miktarda içenler için- dir, 3 — Bilhassa uzun yollarda alkol- den ictinap edin. Uyku getirir. 4 — Yola yalnız çıkacağınız vakit sureti katiyede alkolden almi 5 — Alkol içecekseniz yemek ara- sında için. 6 — Susuzluğunuzu gidermek için alkol içmeyin. 7 — Hasta veya yorgunken alkolden içtinap edin. 8 — Anormal veya fena şartlar tah- tında alkol içmeyin. 9 — DBiribiri arkasına içmeyin. Yo- la erken çıkayım diye biribiri arkasına içerseniz haliniz haraplır. 10 — Çok içmeyin Polisin kanaatine göre nasihatleri dinliyen herhangi bir şoför katiyyen kaza yapmaz! Emniyet direktörlüğünde tayinler İstanbul emniyet direktörlüğünde yapılan terfi, nakli ve tayinler bit miştir. i Beyoğlu ve Eminönü kazalarından | başka diğer kazalarda zabıta âmiri olarak birer başkomiser bulunacak, Eminönü ve Beyoğlunda da emniyet memurları bulunacaklır. Fatih kazası emniyet memurluğu- na tayin edilmiş olan Tahsinin bi- rinci şubedeki" ihtisası dolayısile ayni şubede ipkası kararlaşmış, Falih baş- kömiserliğine de Fener başkomiseri İbrahim Feyzi, Fenere de ikinci ko- miser Fahri tayin edilmişlerdir. Üç. yangın başlangıcı | | Dün muhtelif yerde üç yangın ok muştur: Erenköyde ( Sahrayıcedid- de gazete bayii İsmailin evini boya- makta olan boyacı Ahmed, boya işin- de kullandığı kaminatoyu yakarak | çalıştığı bir sırada kaplamalar tu- tuşmuş, bir mikdar kaplama yandı ğı halde itfaiye tarafından söndürül- müştür. $ Galatada Arapcamisinde Recebin ahçı dükkânından çıkan yangın da, dükkân kısmen yandığı halde sön- dürülmüştür. Büyükrede civarında bir fundalık tutuşmuş bir mikdar saha yandık- em a amm | vafık görülmektedir. tan sonra söndürülmüştür. KAN 3 Ea muntahip elibba taralından İZLİ ba m in e SİROP DESCHLENS, PARS İ ettirildiği hakkındaki kayıddır. fer. Almanya harici politikasında bir tarafdan İtalya ile olan. işbirliğinde ve iki tarafdan komünizme karşı mübareze namı altında Japonya ile aktettiği ittifaka, fevkalâde ehem- miyet verdiği bu beyannameden an- laşılmıştır. Akdenizdeki son hadiseler ve Sov- yetlerin Romaya verdiği notalar üze“ rine İtalyanın da aynı isimle Alman- Japon iltijakına iştirak eylemesi Nü- renberg kongresinde harici politika tezahilrüne karşı İtalyanın filen ü- #ihak eylediğini göstermektedir. B. Hitlerin bejannamesinde dahili işler sahasında en ziyade ehemmiyet berilen nokta Almanyanın iktisadi istiklâlini temin edecek ve harice ham madde ve erzak ihtiyacından vares- te kalacak dört senelik plâna aiddir. Bu plânm en giç tarafı tahakkuk Feyzullah Kazan Bir pul yüzünden harp çıkacak Nikaragua ile Hondura bir pul yü- zünden harp ilân edecekler mi?.. İki memleketi biribirine düşüren bir pul münakaşası başlayınca herkes vE | suali sormağa başladı. İ Gazeteler, resmi tebliğler, telsiz spikerleri her gün bu pul işini müna- kaşa ediyorlar ve vaziyet her gün biraz | daha gerginleşiyor. ! Bu hafta Hondüra hariciye nezareti | Nikaraguaya çok şiddetli bir nota ver- di. Mesele şudur: Nikaragua hükümeti yeni bir pul çıkarmış, bu pulun üstünde bir hari- ta var. Bu haritada da Hondüraya ait olduğu iddia edilen bir parça toprak, Nikaragua hududu içinde görünüyor- muş: Hondura bu pulların imha edil- mesini istiyorl.. Bisikletle gezen ölü Versayda bir işaret memuru, Hizli geçen bir bisikletin dur işaretini din- lemediğini hayretle görüyor. Bisiklet tuzla geçip gidiyor, biraz sonra iki ya- na yalpalıyor ve yere yuvarlanıyor... Adamı hastaneye kaldırıyorlar, dok- tor muayene ediyor ve 63 yaşında olan ihtiyarın, bisikletin üstünden düşme- den birkaç saniye evvel öldüğüne da- ir rapor veriyor. Şu halde bir ölü bisikletle geziyor- du! denebilir. Tüccar eşyası ambalâjları- nın 75 kilo olması düşü- nülüyor Sırt hamallığının lâğvı üzerine İstan- bul vilâyetinden ticaret odasına” bir tezkere gönderilmiş ve ticaret eşyası ambalâjlarmın -75 kilo olarak tahdi- | di keyfiyetinin kabil olup olamıyaca- ğı sorulmuştur. Ticaret odası dünden itibaren bu mevzu üzerinde tedkika- ta başlamıştır. Şimdiye kadar ağırlıkları serbest birakılan ambalâjlar 100 ve hattâ da- ha fazla kilo sikletirde olmakla bera- | ber vilâyetin teklif ettiği 75 kilodan daha az da bulunuyordu. Nihayet bir insan olan hamalların da fazla yük naklinden müteessir ol- mamaları için 75 kiloluk ambalâj mu- Gazi köprüsü ilerliyor Gazi köprüsüne konacak olan du- beların montajı belediyenin Balat a- telyesinde yapılmaktadır. Montaj bit- tikten sonra dubalar denize indirile- rek yerlerine konacaktır. Diğer taraftan köprünün üst, yani yaya kaldırımlarile nakliye vasıtala- Tının geçeceği saha ve parmaklıkla- rının montajı için Unkapanında de- ilm tesisat yapılmağa başlanmış- inşaatı vam Nözasteni, zi zaliyet ve Chlorose Kanun Bilgileri Borçlu - yaz bir sened, muhrü- mü basayım - derse, alacaklı çok sevinmesin. Belki eskiden mührün imzadan fazla kıymeti vardı. Fa- Kat bu gün öyle değildir. Mevrus- tımıza nazaran üzerine borç alan kimse kâğıdın altına kendi elile imzasını atmalıdır. Okuma yazma bilmezse mühür kullanabilir, Ama bu mührün köylerde mümes- sillik ve mahallince marüf iki şa- hıs tarafından, şehirlerde noter ta- rafından tasdik edilmiş olması lâ- zımdır. Ayrıca mührün el ile ya- pılmış yani kazılmış veya kabart- ma yapılmış olması da şarttır, Altına borçlunun mühürünü bastığı bir senedle mahkemeye müracaattan çıkacak netice, borç- lu borcunu inkâr ederse, hiçtir. Kanunumuz «İmza üzerine borç lan kinisenin el yazısı olmak İâ- Zimdır> der. Şayed borçlu İmzasını inkâr ederse istiktap yapılır, yani hâkim oimzanın borçluya ald olup olmadığını tahkik eder, ehli vukufa, erbabına tetkik ettirir, hakikat meydana çıkar. Halbuki mühür için böyle araştırma yap- maz, kanunen büna imkân yok- tur. Beş bin kuruşu aşan borç verdi- giniz zaman muhakkak sened alı- nız ve senedin altına yapıştırılan pulun üzerine borçlunun imzasını attırınız. Avukat Emcet Ağış İKTİSADİ MESELELER: Türkiye - Almanya ticaret anlaşması Dündenberi Türkofis ve Ticaret 0- dası koridorlarında bir tüccar kalaba- lığı göze çarpmaktadır. Bunlar, Tür- kiye - Almanya arasında imza edilen ve 31 temmuzdan itibaren tatbik edi- len Alman anlaşması hakkında izahat istiyorlar. Yehi ticaret anlaşması ile, 935 sene- sinde yapılan ticaret anlaşması ara- sında büyük farklar vardır. Yeni an- laşmada, iki taraf arasında bir ticari tevazün bulunması, esas olarak orta- ya konmuştur. Almanyaya yapılan ti- carette en mühim mesele budur. Eski anlaşma tatbik edilirken Türkiye, Al- manyadan 50 milyon lira kadar ala- caklı kalmıştı. Bu alacak miktarı son zamanlarda 17 milyon liraya kadar inmiştir. Aylarca süren müzakereler- de, bu alacak miktarı tediye şekli gö- rüşülmüştü. Neticede klering yolile alacak miktarının. eritilmesi için ay- rı bir anlaşma daha yapılmıştır. İle- ride tekrar bu hâdiseye meydan ver- memek ve gene bir ihtilâf karşısında kalmamak için yeni anlaşmada iki ta- raf arasında ticari tevazüne ehemmi- yet verilmiştir. Yeni anlaşmanın karakteristik ta» raflarından biri de şudur: Her iki ta- raf yekdiğerinden aldıkları malları, kendi hududları . dahilinde - istihlâk etmeği taahhüd etmektedirler. Bu ta- ahhüdün de çok ehemmiyeti vardır. Çünkü Almanya bizden aldığı malla- rın bir kısmını, diğer Avrupa memle- ketlerine satıyordu. Almanyaya ihra- calımızın artmasındaki sebeplerden bi- ri de bu İdi. 936 senesinde umum ih- racatımızın yüzde ellisi - Almanyaya yapılmıştı. Bunun Türkiye ekönomi- si için birçok mahzurları vardı: 1 — Herşeyden evvel Türkiye ihra- caki, tamamile Almânya gibi bit mem lekete bağlanıyordu. Halbuki bir mem- leket dış ticaretinde yalnız yabancı bir memlekete bağlanması hiç de doğ- ru değildir. 2 — Almanyaya fazla ihracat yü- zünden, diğer pazarlarımızı kaybedi- yorduk. bu suretle diş ticaretimiz da- ralıyordu. Yeni anlaşmada, bu gibi noktalara ehemmiyet verilmiştir. H.A, Kral Faruk 21 teşrinievvelde evlenecek Kahire 9 (A.A) — Kral Farukun evlenmesi 21 teşrinievvelde yapılacak: tar, Bahife 5 Istanbul limanı nerede yapılacak? B.Proste'un Yenikapı hakkındaki teklifinin reddedildiği doğru değil Şehircilik mütehassıs B. Proste'un şehrin müstakbel limanını Yenikapı- da yapmağa karar verdiği ve hazırla” dığı avan projeyi ona göre tanzim et- tiği malümdur.. Son zamanlarda bir gazete, mütehassısın bu fikrinin ka» bul edilmediğini ve şehir limanının Galata ve Tophane önünde tesis edil- mesine karar verildiğini ileri sürerek Güluta limanile yolcu sulonunun ve kömür ântrepolarının bir İngiliz mü- essesesine verilmesini de buna bir delil olmak üzere gösteriyor. Bizim yaptığımız tahkikata göre | işin aslı şudur: Galatada bir yolcu salonu inşası için şehircilik mütehassısı B. Proste,- un da mütalâası sorulmuş ve kendisi İ Galatsida ve Tophanede yapmağa kâ- rar verilen tesisata taraftar olduğunu bildirmiştir, Mütehassıs - müstakbel | limanın Yenikapıda tesisi fikrinde 15- rar etmekle beraber - Galata ve Top- hane rıhtımlarına yolcu vapurlarının yanaşmalarının zaruri olduğu fikrini müdafaa etmiş, bunun için de Gala- tada modem bir yolcu salonu yapıl» ması etrafındaki plânı tasvib etmiş- tir. Ancak mütehassıs, Galata ve Top- hane rıhtımlarına büyük marşandiz vapurlarının yanaşmaları ve buralar- da ticari eşya boşaltılması fikrinde değildir. Bu maksadla şimdi İngüiz grupu tarafından hazırlanan tesisat projesinin kendisi tarafından hazır- lanan şehrin müstakbel projesine zid olmıyacağı fikrindedir. B. Proste Galata ve Tophanede yapılacak tesisatın Sarayburnundan itibaren Eminönüne kadar uzanan dar sahaya teşmil edilmesine aleyh- dardır. İstanbulun bu'en güzel sahi- linin bu şekilde bir liman haline ge- tirilmesini şehrin güzelliği bakımın- dan da mahzurlu görerek mütalâasını bir takım sebeblere istinad ettiriyor; . İstanbulun kara nakliyat vasıtaları gibi deniz nakliye vasıtaları da gün- den güne artmaktadır. Yalnız liman ve yolcu vapurları değil, küçük mo- törler, kotralar vesairede artıyor. Bu yüzden liman, Sarayburnu ile Emin- önü ve Galata İle Tophane arasında sıkıştığı takdirde bu sahada deniz nakliyatını kolaylıkla temin etmek mümkün olmuyacaktır. Dünyanın hiç bir yerinde bukadar dar bir liman yoktur. İstanbul, ileride büyük inki- şaflara namzed bir şehir ve limandır. Yakın Şarkın belli başlı transit lima- nı olacaktır. Binaenaleyh şehrin müs- takbel limanını bu dar sahaya srkış- tırmak doğru değildir. 'B. Proste Filorya ve Yeşilköyden başlıyarak Eminönüne kadar sahili güzelleştirecek surette geniş bir bul- var yapılmak üzere projesini hazırla- mıştır. Mütehassıs, İstanbul limanı- nın - bütün asri tesisatı, antrepoları, kömür depoları vesaire ile-behemehal Yenikapıda tesis edilmesine taraftar- dır; Ancak mütehassıs, Yenikapıdaki limanın bir çok masraflarla meydang geleceğini düşünerek bu tesisatı kısa bir zamana sıkıştırmak fikrinde de- ğildir. İstanbulun iktisadi vaziyeti inkişaf ettikçe Yenikapı limanı da gö- genişletilip. tamamile asılsızdır. Çünkü mütehas- $ıs henüz avan projesini resmen be Tediye riyasetine vermemiş, proje şe hir meclisinde münakaşa edilmemiş, Dahiliye ve Nafia Vekâletlerimizde tedkik edilmemiştir. > Binaenaleyh müstakbel şehir plânının Yenikapıda yapılması teklifi henüz hükümetce ne kabul; ne de reddedilmiştir. Son karar şehir plânının tetkik ve münâ- kaşasından sonra verilecektir. Deniz üzerindeki gazinolar evvelâ muayene edilecekler Kumkapı K- Hüseyin isminde bir adam belinden Ondan sonra içelerinde sünnet düğünü yapılacak zılay kurumu tarafından Ye- nikapıda San- dıkburnunda bit gazinoda tertip edilen sünnet düğünü esna sında deniz üs- tündeki tahta kısmın çökme sile orada bu» lunanların de- 29 kişiyi denizden nize yuvarlana- çıkaran boyacı rak hafifçe ya- Ahmed ralandıkları dün yazılmıştı. Kazanın vukuu şekli zabıtaca tes- bit edildikten sonra; mesuliyetin te- veccühü noktasından tahkikat bele- diye mühendislerine havale edilmiş- tir, Tanzim olunan raporlara nazaran kaza şu şekilde olmuştur: Kızılay Kurumu tarafından sün- net ettirillcek olan 25 çocuk Sandık- burnunda Mehmed Raifin «Bizim ga- zino» İsmini verdiği gazinoya davet edilmiş, bittabi çocukların aileleri ef- Tadı da düğünde bulunmak üzere gazinoya gelmişlerdir. Sünnet olacak çocuklar gazinonun deniz üzerindeki ahşap 10 metre mü- Tabbaındaki balkona alınmışlar ve sünneti yapacak doktorun gelmesine intizar etmişlerdir. Saat on yediye doğru balkon üze- rinde 50 kişi kadar toplanmış bulu- nuyordu. Bu sırada balkon âni olarak çök- müş, orada bulunanlar da denize dö- külüvermişlerdir. Yıkılan balkonun deniz sathına yakın bulunması kazanın bir facla şeklini almasının önüne geçmiş, Fik- riye, Orhan, Hakkı, Mevidd isimle rindeki çocuklar yüz ve ellerinden, yaralanmışlardır.. Bu sırada sünnet olmak üzere bek- liyen çocukların ayakkabılarını bo- yamakta olan Ahmed isminde bir boyacı da diğerlerile beraber, denize ele BESE nize dökülen kalaslardan birinin ucu- nu karaya yerleştirmek Suretile ço- Yüz ve kollarından yaralı bulunan Fikriye, Orhan, Hakkı ve Mevlüd hastaneye kaldırılarak tedavi âllına niz üzerinde ve ahşap bulunmaları dolayısile, buraların evvelemirde be- lediye mühendisleri tarafından mu- ayene edilmesi ve kalabalığa taham- mülü olup olmadıklarının tesbiti ka- rarlaşmıştır. Ancak mühendislerin müsaadesinden sonra bu düğün ya» pılabilecektir. Kibrit şirketi hesaplari Ankara 9 (Telefon) — Divanı mü. hasebat mürakiblerinden Sald, ma- liye vekâleti müdür muavinlerinden Sami kibrit şirketinin hesaplarını tedkike memur edilmişlerdir. 5 b mm a pm