27 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

di AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Italya Başvekili, bugün Berline vasıl oluyor İ Hitler ile Mussolini bir saat süren uzun bir mülâkat yaptılar; Alman manevralarında bulundular) , scene so vaa) — önüne 7 Berlin 27 (Akşam) — Bugün İtak yan başveklli B. Mussolini, manevra sahasından buraya gelecek ve fevka- lâde merasimle karşılanacaktır, Ber- lin şehiri baştan başa dananmıştır. Halk Duçeyi selâmlamak için sokak- lara dökülmüştür. İstikbal alayının geçeceği Unter Der Linder caddesi fevkalâde surette süslenmştiir, Mussolini ile Hitleri hâmil husüsi tren bugün saat 17,30 da buraya vasıl olacaktır. Z Mussolini, Münihten manevra s2- hasına gitmezden evvel Hitler ile bir saat süren ikinci bir mülâkat yap. mıştır. Bu mülâkatta iki memleketi alâkadar eden meseleler, İspanya meselesi, Nyon itilâfı ve bu itilâfa kar- $1 İtalyanın alacağı kati vaziyet gö- Duçe Wostro tayyare meydanında hava toplarının endahtında ve 30 ki- lometrelik bir cephede yapılan muha- rebe manevrasında bulunmuştur. Berlin 26 (A.A) — Kröpelin ga- ” rında öğle yemeklerini yedikten son- ra B. Mussolini ile B. Hitler, Wustrow tayyare talim meydanına giderek orada hava toplarının endahtların- da hazır bulunmuşlardır. Berlin 26 (A-A.) — Bugün Münih- ten buraya 45 İtalyan gazetecisi gel- miştir. Bunlar arasında Propaganda nezareti basın direktörü ve Stefani ajansı reisi de bulunmaktadır. Münihdeki ikinci mülâkat Münih 26 (A.A.) — B. Mussolini- nin B. Hitlerle yaptığı ikinci mülâ- kat, bir saatten fazla sürmüştür. Diğer taraftan kont Clano da Von Neurathı ziyaret ederek çok uzun sü- ren bir mülâkat yapmıştır. Tehlike yokmus Londra 26 (A.A.) — Observer gaze- tesi, B. Mussolinin Almianyayı ziya- retini mevzuu bahis ederek; bunda, hiç bir tehlike görmemekte ve ancak böyle bir tehlikenin diğer komşu dev- Jetlerin hatalı hareketlerile doğabi- leceğini kaydeylemektedir. Almanyanın kanaati Berlin 26 (A.A.) — Doktor Kriegh, bugün «Lokal Anzelger» gazetesinde şu makaleyi neşretmiştir: «Almanya şu kanaattadır ki, İtal- ya Akdenizde en geniş manâsile bir hukuk müsavatına mâlik olmalıdır. Bunun içindir ki Almanya, İtalyanm Akdenizde herkes için seyrisefain hü- riyetinin himayesini temin maksadi- le beynelmilel mesaiye bilfiil iştirakini selâmlar. Londra ve Pariste diğer dev- letler hattı hareketinin İtiya ve Al manyanın kararları üzerinde bir en- dişe saikasile tesir yapabileceğini zannedenler varsa onlar, bu hattı ha- reketin ehemmiyetini izim etmiş olurlar. Berlin ve Romanın siyasi hedeflerine kat! bir sulh azmi hâkim bulunuyor. ğ Fransız gazetelerinin mütaleaları Paris 26 (A.A.) — Fransızlarla İn- gilizlerin Roma hükümeti nezdinde yapmış oldukları teşebbüs ve B. Mus- #olini ile B. Hitlerin mülâkatı gazete- lerin bugünkü mütalfalarına zemin teşkil etmektedir, Excelsior gazetesi diyor ki: «B. Blondel ile B, Ingram'ın teşeb- büslerinin B. Musselininin hareketi gününe tesadüf etmesi, İngiltere ve Fransa hükümetlerinin İtalyaya yap- mış oldukları davetin Duçe ile Führer arasında faldeli noktai nazarlar tâa- tisini ümid etmekte olduklarını isba- ta kâfi olması lâzımgelmektedir. Fran- sa ve İngiltere ile mevcut gerginliğin izalesinden evvel B. Mussolini mün- feriden ve biraz da talib sıfatile Ber- line gitmektedir. Bugün Führer, B. Mussolini üze- rinde tazyik icra etmek ve ona meş- hur siyasi mihverlerini muhâfaza için bazı şartları zorla kabul ettir- mek imkünlarına fazlâsile malik bu- Yunmaktadır. Populaire, diyor ki: Duçe, B. Hit- lerin yanında Fransa ve İngiltere ile iyi münasebetler tesis etmiş olduğu- nu iddia ederek tefahür edemez, çün- kü gerek İngiltere gerek Fransa, ta- mamile mutabık kalmış oldukları halde, kendisine güzel vaidler zama- nının geçmiş olduğunu ve mevcud gerginliğin . izalesine medar olacak mahiyette görüşmelerine ancak ade- mi müdahaleye rlayet etmeğe ve kı- taatını İspanya topraklarından çek- meğe mütemayil olması halinde mümkün olacağını bildirmişlerdir. Varşovada infilâk Yahudi gençleri nümayiş yaparken bir bomba patladı Varşova 27 (AA) — Şehiin ön ke- labalık bir yerinde ve yahudi gençlik teşkilâtı mensupları eni ternasyonali söyliyerek geçtiği sırada bir infilâk olmuştur. Bu infilâk maddesini kimin attığı henüz tesbit edilememiştir. Ha- 8) olan karışıklık esnasında ve bir kahvenin kırılan camlarile yirmi kişi yaralanmıştır. Kopenhagda yeni bir köprü Kopenhag 27 (A.A) — Kral Chris- bakanının da bulunduğu 600 davetli bu küşad resmine iştirak eylemiştir. Vekiller Heyeti bugün , toplanıyor Ankara 27 (Akşam) — Vekiller he- yeti, bugün Başvekâlet Vekili B. Ce- 141 Bayarın riyaseti altında toplana- Jak birikmiş işleri tedkik ve müzake- Te edecektir. İskenderun konsolosumuz İskenderun Türk konsolosluğuna tayin edilen B. Firuz, yarin İskende- Açık şehirlerin bombardımanı Japonya, Londraya cevap verdi, Amerika ise cevap bekliyor Tokyo 27 — Japonya hükümeti, Nankin Kanton gibi açık şehirlerin ve sivil halkın tayyareler tarafından bombardımanına karşı İngiltere hü- kümetinin protesto notasına cevap vermiştir. Japon “hariciye nazirı B. Hirota, açık şehirlerin bombardımanı esna- sında ecnebilerin yaralanmamaları için mütemmim ihtiyat tedbirleri alı- nacağını beyan etmiştir. Vaşington 27 — Amerika hariciye nazırı B, Hull mesai arkadaşlarile Çin hâdisatı hakkında müzakerelerde bu- Tunmuştur, Amerika hükümeti, kati hattı hareketini tesbit etmek için açık şehirlerin Obombardımanına (karşı verdiği protesto notasına Tokyo ka- binesinin cevabını beklemektedir. Dördüncü umumi müfettişin tetkikleri Kemaliye 26 (Akşam) — Dördüncü umumi müfettiş general Abdullah bugün buraya gelmiş, kaza işleri hakkında tetkiklerde bulunmuştur. ! Türkkuşu filosu Adanada Filo bugün Adanadan Diyarbekire hareket edecek İsünün kumandasında Sabiha Gökçen, Yıldız Uçman, Naciye 'Toros, Tevfik Muammer, Salt Hilmi, ve Fe- ridin idaresindeki filomuz bugün saat 9,30 da Adanaya muvasalat etti, Daha sabahın beşinden itibaren çoluk çocuk binlerce Adanalı, havar ci gençlerimizi görmek ve bilhassa Adana kadınlığı, Sabiha Gökçeni Naciye Torosu, Yıldız Uçmanı tanı- mak için şehrin tayyare sahasını doldurmuştu. Vali belediye reisi, har va kurumu başkanı, partililer, kız Wisesi talebeleri alanda hazır bulunu- yorlardı. Filamuz Şehrin üzerine gel- diği zaman müteaddit turlar yapmış ve hava kurumunun beyannameleri- ni bırakmıştır. Şehrin bütün cadde- lerini dolduran halk filomuzu co$- kunca alkışlamıştır. Filo stada in- diği zaman filo kumandanı Zeki, ar- kadaşlarını karşılıyanlara — tanıtmış ve bunun üzerine filo namına bayan Sabiha Gökçene Adanalıların bir buketi takdim edilmiş mizi öğle yemeğine yali alâkoymuş- tur, Belediye relsi saat 16 da havs- cıların şerefine parkta bir çay ver- miştir, Akşam saat 20 de de Türk hava kurumu Adana şubesi tarafından Seyban parkta bir giyafet verilmiş- tir. Filomuz yarın sabah buradan kal- karak Diyarıbekire gidecektir: Sıvas - Erzufum hattı Hat Divrigiye 4-5 kilo- metreye kadar yaklaştı Ankara 26 (Akşam) — Sıvas - Er- zürüm yolunun birinci merhalesi olan ve yolun arıza itibarile en çetin kısmı- nı teşkil eden Sıvas - Divriği hattının lacağı yazılmıştı, Bayındırlık bakan- lığına dün gelen mülimata göre Atma boğazındaki tüneller kâmilen delinmiş ve ray ferşiyatı Divriğiye 4-5 kilomet- relik bir mesafeye kadar yaklaşmıştır. Bu hat üzerinde ilk merhale olan Divriği Sivasa 172 kilometre mesafede bulunmaktadır. Tren ikinci merhale olan Erzincana 1938 de, üçüncü mer- hale olan Erzuruma 1939 da varmış olacaktır. Yunan kralı Selânik sergisindeki paviyonumuzu ziyaret ve takdir etti Selânile 26. (Hususi) — Yunan kra- lı bugün, Fuarda birinciliği kazanan paviyonumuzu ziyaret etti ve başkan ve komiserden izahat aldı. Majeste kral paviyonumuzu çok beğendi ve takdir ve memnuniyetlerini bildirdi- ler. Fuar müddeti, bir günlük hasıla- tanı Kızılhaça, bir günlük hasılatını da Tayyare cemiyetlerine teberrü edilmek şartile iki gün daha uzatıldı. General Kâzım Dirik Selânikten ayrıldı Selânik 26 (Hususi) — Fuarı ziya- ret etmek üzere buraya gelen Trak- ya umumi müfettişi general Kâzım Dirik bügün buradan Edirneye hare- ket etmiştir. General Kâzım Dirik is- tasyonda parlak bir surette uğurlan- mıştır. Tevkifhanede bir cerh Tevkifhanede katilden dolayı mev- kuf bulunan Ali, aralarında çıkan bir münazaa neticesinde mevkuf İsmail Hasanı keskin bir demir perçasile gö- günden yaralamıştır. Tahkikat yapıl- maktadır, . cumhuriyet bayramında işletmeye âçı- l Nankin ile Kanton gene bombayağmurunatutuldu Japon filosu iki Çin adasını işgal etti, bir Japon prensi yaralandı Tokyo 26 (A.A) — Tebliğ: 25 ey- lülde saat 10 ile öğle arasında Japon tayyare filoları, 3 defa Nankin üze- rinden uçmuştur. Tayyareler evvelâ Belediye dairesini, sonra tersaneyi ve üçüncü defa olarak telsiz telgraf is- tasyonu ile askeri binaları bombar- dıman etmişlerdir. Hasarat mühim- dir, 25 eylül sabahı Japon tayyareleri, bir saat, fasılasız olarak, Cantonu, ve askeri mebaniyi bombardıman et- miştir. Canton, hemen hemen tama- mile harap olmuştur, 24 eylül gecesi ile 25 eylül saba- | hında Yang - Tse sahillerinde Nankin ile Şanghayın yarı yolunda kâin olan Klangyin üzerinden uçarak Çinlile- rin bu mıntakada Yang - Tse üzerin- de müdafaa sistemlerini teşkil eden istihkâmları ve sair tahkimatı mües- sir surette bombardıman etmiştir. Tay- yareler, ayni zamanda Yang - Tse'de demirlemiş olan bir Çin kruvazörünü de bombardıman etmişlerdir. Şimali Çinde Paotinge girmiş olan | Japon kılaatı, derhal şehrin tathirine | başlamışlar ve Japon ordusunun 25 | eylülde at 14,40 ta resmen Paotinge | girmesini temin etmişlerdir. İki ada işgal edildi Tokyo 25 (A.A.) — Domel ajansın- dan: Şanghay cephesinde Japon harp gömileri, Tehklang eyaleti dahilinde kâln Wenhteheou açıklarında bulu- Hah Mounagtaio ve Houtou adındaki ki adaya karşı cumartesi sabahı ta- arruz etmişlerdir. Bu iki ada, ayni günde saat 8 de Japon lar tarafından işgal edilmiştir Bir Japon prensi yaralandı Tokyo 26 (A.A.) — Çin denizinde- ki Japon muharipleri kumandanı prens Fushimi Çinlilere vukua ge- len bir müharebede s6l elinden ya- ralanmıştr. Prens, yarasına rağmen, kumanda- Sina devam etmiştir. Kendisi bahriye erkânharbiye reisi amiral Cushimi- nin oğludur. Japon ileri harekâtı Tokyo 26 (A.A.) — Harbiye Neza- reti, Tiyençin - Poukeou demiryolu boyunca, harekât icra etmekte olan Japon kıtaatının Esangtcheou'ya se- kiz kilometre mesafede kâin esichti'yi cumartesi günü saat 10 da zaptetmiş olduklarını haber vermektedir. Şanghay cephesinde Japon tayya- releri, dünkü seferlerine zeyl olarak, bu sabah 11 de Tiyu boyundaki Çin | kataatı İle Chapei mıntakasındaki Çin kılaatını bombardıman etmişlerdir. Tsangicheou yakınında cereyan etmiş olan muharebe esnasında Çin- lilerin 2,200 maktul vermiş oldukları bildirilmektedir. Şiddetli muharebeler Şanghay 26 (A.A) — Çin karargâ- hından bildirildiğine . göre, dünden- beri Lotien ve Liohang mıntakala- rında çok şiddetli muharebeler ol- maktadır. Japon taarruzları kâmilen püskürtülmüştür. Her İki tarafın da zayiatı ağırdır. izmitte, çok feci bir cinayet işlendi Kadir, bir ana ve kızı öldürdükten sonra kendisi de cezasını buldu İzmit 26 (Telefonla) — Bugün bu- rada çok feci bir cinayet işlendi. Üç gencin ölümile neticelenen bu cina- yet etrafında elde ettiğim malümatı bildiriyorum: Konzuk mahallesinde oturan, Maâ- rif başkâtibi merhum B. Kemalin ka- ısı 36 yaşında Nazmiye, sön zaman- larda Kadri adında genç bir amöle ile tanışmıştır. Nazmiyenin biri 15 yaşmda, diğeri Il yaşında - iki kızı vardır, 15 - yaşındaki kızı Behice İs- tanbulda Kız lisesinde okumaktadır. Tatil münasebetile annesinin yanına gelmiştir. Behice annesi Nazmiyenin bir amele ile alnışmasını ve onunla münasebet peyda etmesine fena hak de kızmaktadır. Hattâ kızcağız ma- hallede dolaşan dedikodulara bir ni- hayet vermek için birkaç defa anne- sini ikaz etmiş; — Bu işten avzgeç anne.. Müna- sebet peyda ettiğin adam 19 yaşında amele sen ise kocası ölmüş 36 yaşın- da bir kadınsın Demiştir. Fakat Nazmiye" kızının bu sözlerine aldırış etmemiş ve Kadir ile münasebetine devam etmiştir. İki gün evvel İstanbula giden Ka- dir dün gece buraya dönmüş doğru- ca Nazmiyenin evine gitmiş ve elin- deki paketleri bıraktıktan sonra dı- garıya çıkmıştır. Bu sırada ana kız arasında evde münakaşa başlamış, Behice anne senin bü hareketinden müteessir olduğunu, Kadirden vaz- geçmesini istemiştir. Kadir biraz sonra tekrar Nazmiye- nin evine gelmiş ve kapıyı çalmıştır, Fakat kapı açılmamıştır. Bunun üze rine Kadir olanca kuvvetile kapıyı gorlamış ve kırdığı kapıdan içeriye girerek tabancasını çekmiş evvelâ Nazmiyeyi bir kurşunda yere sermiş, sonra da canını kurtarmak için mut- fağa kaçan Behicenin arkasından bir kaç el ateş etmiştir. Zavallı kız mut- fakta kanlar içinde yere yuvarlan- mıştır. Gözlerini kan bürüyen Kadir bu sefer de, Nazmiyenin İkinci kızı olan 11 yaşındaki Suzanı evin içinde ko- valamağa başlamış ve odadan odaya kaçarken arkasından birkaç el ateş etmiş ise de kurşunlar isabet etme- miştir. Kadir bir odanın kapısından çıkarken ayağı yerdeki kilime takıl- miş ve yere düşmüştür. Bu sırada elindeki tabanca patlamış kurşun al- nına saplanmıştır. Hadiseye yetişen zabıta eve girdik- leri zaman Nazmiye ile Kadiri ölü, Behiceyi de ağır yaralı bulmuşlardır. Behice derhal hastaneye kaldırılmak için bir otomobile alınmış, fakat bu zavallı da hastaneye götürülürken yolda ölmüştür. Tahkikata devam ediliyor. 75 numara denize indirildi Şirketi Hayriyenin tersanemize si- pariş ettiği vapur dün denize indiril- miş ve tecrübesi yapılmıştır. Bu yeni vapurun ismi Kocataş, numarası 75 dir, Yeni vapur yakında merasimle sey- rüsefere başlıyacaktır. Erbaada zelzele Erban 26 (Akşam) — Bugün bura- da hafif bir zelzele hissedilmiştir, za- râr yoktur. Küçük itilâfın içtimai Cenevre 26 (A.A.) — Küçük itilâın Cenevredeki daimi konseyinin mutad içtimal pazartesi günü akdedilecektir. Ruznamede mevcud olan başlıca mes sele, hali hazırda Küçük itilâf ile Ma- caristan arasında cereyan etmekte olan müzakerelerdir, —