27 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Eylül 1937 -—— AKŞAM SİYASI İCMAL: İstanbul cihetinde Dört büyük garp devleti arasında anlaşma | susuzluk derdi. Akdenizde tahtelbahirlerin ve tay- yarelerin ve su üstü harp gemilerinin beynelmilel bahri kaideler hilâfna olarak ticaret gemilerine taarruz et melerini men için Nyon konferansında verilen kararlara İtalya, kendisinin müsavat hakkı tanınması şartile iştir | rake esaş ilibarile muvafakat etmesi, | Garplı üç büyük devlet arasında daha geniş bir anlaşma yapılmasına yol aç- | muştır. Evvelâ Cenevrede Pransa Ha» | riciye Nazırı ile İtalya mümessili B. | Scoppa arasmda İspanya meselesi üzerinde görüşüldü. | Burada İspanya meselesinin muh» | telif veçheleri hakkında Fransa ile | İtalya kendi noktai nazarlarını izah etmişlerdir. İtalya, İspanya toprakla” rında gözü olmadığını ve yeniden gö- | nüllü göndermiyeceğini temin etmiş- tir. Fransa dahi Avrupadaki ana mem leketi ile Şimali Afrika arasindaki | bahri muvasala yollarının. emniyette bulunmasına hayati bir ehemmiyet | verdiğini ve binaenaleyk Yı yollara Râkim bulunan Balzar adalarındaki menmimm dava yaşamak çaresi gönünü namı altında bulunan İtal- yan askeri ve bahri - kuvvetleri-ile tayyöreletin çekilmesini ve: Şimali Fasta daht eski gayri askert vaziyetin i emesine ve alelümum İspanya daki gönüllülerin geri alınmasını di- lediğini bildirmiştir. Son zamanlarda İspanya mesele sinde İngiltere ve Almanyadan ziyade Pransa ve İtalya alâkadar bulunduk” larından bunların arasında noktai na- zar teatisi Avrupa poiltikasında his- solunacak bir salâh doğurmuştur. Bu- nun için İngütere hükümeti, italya hilieümetine Cenevredeki lerden memnuniyetini izhar cimiş ve İspanya meselesinin beynelmilel veç- he ve şekli üzerinde üç devit arasında milzakere yapılmasına hazır bulu” duğunu bildirmiştir. İtalya, bu miza- kereye Almanyay: dahi iştirak ettire- ceği şüphesiz olduğundan, garplı dört devlet arasında umumi anlaşma için zemin hazırlanmış bulunuyor. Feyzullah Kazan Yirmi yıl süren davâ dolandırıcılara yirmi yıl lüks hayat yaşattı... 1870 senesine doğru Thöröse Dat- rignesc isminde bir Fransız Köylü | kızı Robert Henrey Cranuford ismin- | de bir Amerikalı milyonerin kendi- sine yirmi milyon dolar bıraktığını ilân ediyor, Amerikali milyoner tehli- keli bir hastalığa tutuluyor, hayatını e koyarak milyonerin canını kurtaran 'Thröröse bu fedakârlığına karşılık bütün servetini vasiyet ediyor. | Milyanerin ölümünden sonra Thğröse bu vasiyetnamenin bir suretini her- kese gösteriyor. Fransada herkes bu köylü kızm hikâyesine inanıyor ve çok geçmeden nazırlardan birinin n Frederit Kubert ile evleni- yor. Birn nra milyonerin Giyeti hakkında şipheler uyan- başlıyor, fakat Amerikadan dun iki ninin Fhöröse | e 72 varidat temin | eden yeni bir vasiyetnameyi göster- meğe geldikleri haberi bu şüpheleri | izale ediyor. İ Çok geçmeden Thörösin bunlarla, | anlaştığı, teminat olmak üzere esham | ile dolu bir kutu aldığı şayi oluyor; | Ancak dava nihayete ermeden Thârâse bu kutuyu açamıyacaktır. Bir Fransız noteri verdiği bir vesika İle eshamı Almanın çaresi Amerikada bir mağaza sahibi ala caklılarının dükkâna rını görünce hepsine birden birer fa” tura gönderiyor ve hepsine verecek- leri paranın bir misli fazlasını bildi riyor. Yanlışlığı düzellmek için mağazaya koşan borçlulara mağaza sahibi yarin lışlıktan dolayı özür diliyor ve bu ara» da bir miktar para tahsil ediyor. saydığını ve kutuyu mühürleyerek madam Humbertin kasasına koydu- ğun bildiriyor. Bu suretlş servetin mevcudiyeti tevsik edilmiş oluyor. Bundan sonra madam Humbert çok lüks bir hayat yaşamağa başlıyor, Bir çok emval alıyor: Davam nihayete erdikten sonra tediye edilecek diye imzaladığı bütün senedleri bankalar | kabul ediyorlar. Gel zaman git zaman bütün borçları 1i milyon doları geçi” yor. Crauforülara, karşı bütün davar ları kazanıyor, fakat tam para öde- neceği sırada bir delil bulunuyor, 20 sene davalar yenileniyor. Bu dava devam ediyor, madam Humbert de lüks hayatına devam edi- yor, Nihayet bu işten bıkan borçlular Amerikada: Caufordlar hakkında, bir araştırma yapıoyrlar. Hayretle görü- lüyor ki böyle bir milyoner mevcut de- dildir. Bu haber şayi olur olmaz alar. caklı alacaklı üzerine iflâs ediyor. Nihayet muhakemede madam Kum- berte terkedilen bu esham dolu kutu açılıyor ve içinde kâğıt parçasından İ başka bir şey çıkmıyor. Bütün bu mi: raş meselesinin bir dolandırıcılıktan ibaret olduğu anlaşılıyor. Yirmi sene- dir Kumbertler bedivadan yaşamış» lar... Karı koca tevkif ediliyorlar, Bahçe sevgisi İngilizlerin iki büyük zevki vardır: Bahçe ve klüp... Bunun için Fransızların şu sözü Adekâ bir darbımesel haline girmiştir: «Bir İngilizin bulunduğu yerde bir bahçe, iki İngilizin bulunduğu yerde bir klüp vardır. Şu halde üç İngilizin bulunduğu yerde dört bahçe var de- mektir, çünkü klüp te bahçesiz değii- diri...» Ecneh! profesörler Ankara ve Çanakkaleye gittiler sil 7 Tarih Kurultayına iştirak eden ecnebi profesörlerden bir kısmı sabahleyin i vapurla Çanakkaleye, bir kısmı da 15,30 da trenle Ankaraya gitmişlerdir. * Yukarıdaki resimde Ankaraya giden profesörler görünüyor. | Sular idaresi, suyun azal- masını umumi çeşmelere su verilmesine atfediyor Şehrin İstanbul cihetinde, bilhassa Cağaloğlu, Fatih, Beyazıd gibi yük- sek yerlerde bir aydanberi Terkos suyu akıntısı bâriz bir şekilde hiss0- diliyor. Bilhassa binaların üst ket larına $u çıkmıyor, musluklarda bir dirhem su bulunmuyor. Terkos su şebekesi, belediyeye ge- çinceye kadar halk arasında en bü- yük şikâyet mevzularından biri de şirketin intizamaız ve abonelerine az su vermesi etrafında toplanıyordu. Su tesisatı belediyeye geçtikten sonra şebekenin ıslahı İle başlanan tedbirlerden sonra şehre isale edilen Su mikdarı her sene biraz daha art» mış hattâ bir vakitler Beyoğlunun en yüksek na motörle Su verilmesine ihtiyaç kalmamıştı. Şimdi İstanbul cihetinde eski su- suzluk başgöstermiştir. Aradan bir ay geçtiği halde musluklardaki su mik- darının günden güne azalması, bu der-| din ıslahı için müessir bir tedbir alınmadığını gösleriyor. Burun sebebini sular idaresinden tahkik ettik: Bize verilen maldmata göre son zamanlarda kapanan Kırk- çeşme sularının yerine Terkos suyu verildiği için sular idaresinin İstan- bul yakasına tahsis ettiği su mikdar rından 2,700 metrs mikâbı su Ter- kos çeşmelerine veriliyor ve bu yüz- den abonelerin su mikdarı bilhassa gündüzleri azalıyor. Diğer taraftan aldığımız malüma- ta göre Cibali tarafında da şebeke bozukluğu vardır. Bu şebekenin ta- mirine sular idaresince başlanmıştır. Bize verilen teminata göre gerek bu şebekenin tamiri, gerek çeşmelere ve- rilen sudan dolayı abonelerdeki su noksanını telâfi etmek üzere İstan- bul semtine akıtılan su mikdanı arte tırılacak ve hem abonelerin, hem de çeşmelerin su ihtiyacı telâfi edile. cektir. Sandalda bir insan ölüsü bulundu İstiratinin ölümünün sebebi araştırılıyor Polis, yeni bir ölüm tahkikatına el zaman bir gencin ölmüş olarak boylu boyunca, yatmakta, olduğunu görmüş- lerdir. Ölünün bulunduğu sandal ye- değe alınarak sahile getirilmiş, diğeç taraftan zabıta da haberdar edilmiş- tir. Cesed bir kenara ahmıp, hüviyeti. nin tahkikine girişitmiş, bunun Küm- kapıda Küçükkuyu sokağında 57 nu- marada oturan İstayrinin oğlu İstirati olduğunu tesbit etmişlerdir. Cesed, Belediye doktoru tarafından muayene edilmiştir. Tahkikat ilerle. tiimketedir, <a, Feci bir otobüs kazasi İzmir (Akşam) — İzmirin Karan- tina semtinde feci bir otobüs kazası olmuştur. Kemalpaşa kazasından annesile İzmire hir tanıdığı nezdine liği ve önde giden bir arabayı geç- mek için otobüsü soldan hızla ileri sürmesidir. Şoför tevkif edilmiştir. İzmit valisi mezuniyet aldi İzmit (Akşam) — Vali ve Parti baş- kanı B. Hâmid Oskoy 15 gün mez niyet almıştır. Kendisine Kandıra kaymakamı B. Şekip vekâlet etmek» tedir, Belediye Tophane yokuşu arsalarını istimlâk ediyor l Sahife 9 Burdan, Taksim meydanına kadar uzanan geniş bir otomobil yolu yapılacak Tophaneden Firuzağaya doğru uza- nan Cihangir yangın yerinde on beş 58- neden fazla bir zamandanberi inşaat yapılması belediye tarafından menedil- mişti. Belediye, Tophaneden başlıya- rak Firuzağadan geçecek bir tramvay hattı tesisi için bir proje hazırlamıştı. Tramvay hattı Taksimden Sırasar- vilerin önünden geçerek Taksime çi- kacaktı, Belediye, bu projesini tatbik etmek üzere Tophaneden Firuzağaya, çıkan yokuşun meylini tanzim etnek üzere burada geniş mikyasta hafriyat yapmağa lüzum görüyordu. Hafriyat yapabilmek üzere yokuşun her iki ta- rafındaki arsaların mühim bir kısmı- nı istimlâk edeceğinden yangın saha- / sındaki arsa sahiplerinin inşaat yap- * masına müsaade etmiyordu. Bu vaziyet, bilhassa bina yapmak is- teyen arsa sahiplerinin mağduriyeti- ne sebebiyet. veriyordu. Arsa sahipleri uzun senelerden- beri inşaat yapmak istedikleri halde tem kadar vaziyet bu merkezde Bu sırada şehircilik mütehassısı B. Proste vaktile Tophaneden Siraservi- lere kadar tramvay yapılmak üzere hazırlanan projeyi ve bu sahayı ted- kik etmiş, buradan bir tramvay yo- lunun geçirilmesi doğru olmadığına karar vermiştir. Şehircilik mütehassi- sı, Firuzağa yokuşunun geniş bir olo- mobil yolu haline getirilmesini ve bu- nun için yokuş meylinin indirilmesi- ni muvafık görmüştür. Profesör bu ka rarı verdikten sonra belediye, arsa sa- hiplerinin daha ziyade mağdur olma» maları için Tophaneden başlıyan Fi- ruzağâ yokuşunun her iki tarafındaki bütün arsaları istimlâke başlamıştır, müracaatları reddediliyor ve kendile- İ rine arsalarının istimlâk edileceği bil- dirilmekle iktifa ediliyordu. Yakın zâ- © - # İstimlâk işi bittikten sonra bu yo- kuşun tesviyesine başlanacak ve bu yokuşun meylini azaltmak için haf- riyat yapılacaktır. Tophaneden Sıra- servilere çıkacak olan bu yeni cadde- nin kaç metre genişliğinde olması 1ğ- zım geleceğini B, Proste ayrıca tesbit edecektir. Yeni cadde üzerinden oto- mobillerle beraber Tophane ile Tak- sim arasındaki münakaleyi temin et- mek üzere otobüs işletilecektir. Bandırmanın kurtuluş gü- nü parlak merasimle geçti Bandırmanın kurtuluş bayramı merasiminden iki intiba j Bandırma (Akşam) —IT eylüle ras- uyan Bandırmanın kurtuluş bayramı parlak merasimle kutlanmıştır. Cum- huriyet meydanında saat dokuzdan itibaren toplanan halk, temsili Suret» te canlandırılan kurtuluş saatini ve asker, cemiyetler, sporcular ve mek- teplilerin geçld resimlerini seyretmiş- lerdi, Müteaddid hatipler tarafından. söylevler verilmiş ve bu mesud günün hatıraları anılmıştır. Gece muazzam bir fener alayı tertib edilmiştir. Ayrıca Belediye salonunda da Çocuk Esirgeme kurumu tarafın» dan parlak bir balo verilmiş, davetiiler Balıkesirden celbedilen cazbandın nağmelerile sabaha kadar neşeli sek atler geçirmişlerdir. FRANSIZCA - İNGLİZCA - ALMANCA w. HUSUSİ ve UMUMİ DERSLER LTSTANAI. 378. TşrİKLKL C40. - ANKARA. SAYLAYLAR CAD |