29 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Celâl Bayarın hayatı ve yaptığı büyük işler “Mutlaka refahı fethedeceğiz,, diye vadeden Celâl Bayar Başvekliliği zamanında bu
 Ulus'un lı'î’li_/’_"'î7 bir başmakalesi “Atatürkü seven herkes Celâl Bayarın yardımcısıdır,,...
 Hitler ve Berlin 28 (Akşam) — General Göe ringin Karinhalldaki davetine giden Mussolini, saat 4,80 da Berline dönmüş ve saat
 Nakliyat vasıtaları köprüde güçlükle işliyorsa, başlıca sebebi, çivilerden yavaş yavaş, sallana sallana geçmemizdir. Bunlar

| | | İ İl İ AKŞAM'ın Küçük İlânlarını Mutlaka Okuyunuz! KÜÇÜK İLÂNLARIMIZ Pazar, Salı ve Perşembe günleri çıkar. PAZARLARInNDAN BAYRAKLARINIZI YERLİ MALLAR ALINIZ EŞ Sene 20 — No. 6808 — Fiati her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 29 Eylül 1937 Telefon: 24240 (İdare) — 24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Kilşe) Ulus'un Mühim bir başmakalesi “Atatürkü seven herkes Celâl Bayarın yardımcısıdır,, Ankara (Telefonla) — Bugünkü Ulus gazetesinde Palih Rıfkı Atay, resmi teb- liğden bahsederek şu başmakaleyi neştei- mektedir. Bugünkü nüshamızda miz resmi tebliğ, dinlenmek ihtiyacı- nu hissederek Atatürkten İzin istiyen İsmet İnönünün yerine, Kamultay açıldığı vakit, Celâl Bayarın Baş- vekillik makâmına getirilmesi tekar- rür ettiğini bildirmektedir. Bu değişmeyi Cumhuriyet hükü- metinin dış ve iç politikası bakımın- dan her hangi bir tefsire müsait te- lâkki edenler, en kısa zamanda al- dandıklarını göreceklerdir. Esasen salâhiyetlerin — bizzat kaynağından gelen resmi tebliğ her türlü şayiaci- lığın önüne geçecek mahiyettedir. Şahsiyetlerden obahsetmeğe ihti- yaç var mı? Kurtuluş harbinde cep- he kumandanı İsmet, Lozan kon- feransında yeni Türk devleti murah- has heyetinin reisi İsmet, İlk Cum- huriyet Başvekili ve on iki yıldanberi hükümet reisliğinde bulunan İsmet, bir kelime ile, harpte ve sulhte, Atatürkün emrinde ve Atatürkün ev- 1âd. arkadaş ve yoldaşı İsmet! O, pek az faniye nasip olan şanlı haya- tınm en büyük şerefini, Atatürke hizmet etmiş olmakta, bulmuştur. Atatürk adı, milli kurtuluşu ve onun bütün neticelerini izah eder; Ve “bir Türk inkılâpçısının en iyi vasfı da Atatürke hizmet kelimelerile hulâsa olünabilir. Bu memlekette hakiki iktidar mevkii Atatürkün kalbidir. İsmet, o kalbde yer bulanların, ve bu sevgiden daha mukaddes mükü- fat olmadığını bize öğretenlerin ba- şında gelir Yeni Başvekil Celâl Bayar, Ana- dolu ihtilâlinin ilk günlerinde Ata- türk davasının ön safına Katıldı ve biran fasıla vermeksizin, hayatını onun idealine vakfetti. Atatürk ken- disine daha Kuvayi Milliyenin pek nâ- zik ve buhranlı anlarında yüksek vazife ve mesuliyetler vermiştir. Za- | ferden sonra yeni devlet makanizma- s kurulmağa başladığı vakit mem- lekette mali ve İktisadi âlem yaban- cıların elinde İdi, Milleti maliyece ve iktisadça kurtarmak, yeni rejimin ağır vazifelerinin başında geliyordu. İnkılâp türklerinin bu işte muvaf- fak olacağına hiç kimsenin inanığı ve bizi ümitlendirdiği yoktu. Atatürk bu sırsda İlk milli bankayı tesis et- mek mesuliyetini Celâl Bayara ver- di. Eseri ve eserleri meydandadır. Yeni Türkiyenin maliye ve iktisad inkişafının tarihini yazacak olanlar, Celâl Bayar ismini-hürmetle anmağı unutmıyacaklardır. O yalnız İş ban- kasını değil, Türkiyede modem millt bankacılık hayatını kurmuş ve mali- ye ve iktisad âleminin Türk unsuru ile kadrolanmasını temin etmiştir. Atatürk ve İsmet İnönü kendisin- den Ekonomi Bakanlığına gelmesini istedikleri vakit cihan buhranı kar- şısında memleket şartlarının ne ka- dar çetin olduğunu hatırlarız. Vatandaşların her an maddi bü- tün dâvalarına temas eden ekonomi işlerinin tanzim edilmesinde vesinki- şaf bulmasında Celâl Bayar, bir ke- ime ile, muvaffak olmuştur. Yeni vazifesini dahi şerefle başara- cağından şi İsmet İn- yetiş- tiren ve t adamı vasıflarını keş- feden Atatürktür, O da, şimdiye ka- dar olduğu gibi muvaffak olmakta ve inkılâp Türkiyesinin nesiller yıprata- cak olan muazzam İnşa eserini a- mamlamakta devam edecektir. Atatürkü. seven herkes, Celâl Ba- yarın yardımcısıdır. Falih Rıfkı Atay Celâl Bayarın hayatı ve yaptığı büyük işler “Mutlaka refahı fethedeceğiz,, diye vadeden Celâl Bayar Başvekllliği zamanında bu müj- desini büsbütün kuvveden fiile çıkaracaktır Celâl Bayar Gemliğ'in Umurbey, köyünde 1884 senesinde doğmuştur. Tam mânasile bir halk çocuğudur. Babası Umurbey'in köy hocasıydı. Bu köy bugün Gemliğ'e güzel bir şose ile bağlanmıştır. Mükemmel bir ilk mektebi vardır. Ve nefis bir su uzak mesafeden getirtilmiştir. Bunları yü- pan Celâl Bayar'dır. Köyünü ve hem- şehrilerini unutmıyan bu temiz kalb- li insan bu köye bütün kalbile bağlı- | dır. Oğlu Refii Bayar da köye bir rad- yo hediye etmiştir. Bu radyo, köy kah- vesine dünyanın seslerini nakletmek- tedir. Köy muhtarı da lise mezunu bir gençtir. Umurbey bu suretle çok tes etmiştir. | Fransız mektebinde yapmıştır. Deu- tsche Bank'da ve diğer bir bankada çör lıştıktan sonra meşrutiyetin ânında İttihad ve Terakki murahhası, son- ra dü İzmir kâtibi mesulü olmuştur, Umumi harpten sonra memleket ine hilâl ettiği zaman milli kıyamın için- de haşruneşir olmuş; Demirci Efe ile beraber hoca kıyafetinde faaliyete gi- işmiştir. Demirci Efe'ye direktif ve- rTen oydu; onun harekâtını şuurlandır- İl Vekiller heyeti | mak için çalışarak düşmanla müca- Si m Dün B. Celâl Bâyarın dele etmiştir. başkanlığında toplandı Bir müddet Akhisar milli kuman- İ danı olmuş ve sonra Bursa Kuvayı Milliye riyasetinde çalışmıştır. Ankara 28 (Telefonla) — Vekiller Ankarada ilk kabinenin teşekkülünde| heyeti bugün öğleden sonra Başvekâ- İktisad vekilliğini deruhte etmiş, Lav- | Jet vekili B. Celâl Bayarın başkanlı- ğında toplandı. Toplantıda müstacel bazı işlerin ve bu arada Türk - Alman sanne sulhünde murahhas sıfatile bu- İ tunmuş, İskân vekili sıfatile bir müd- ticaret anlaşması etrafında görüşül- düğü anlaşılıyor, det vazife almış, bu vekillikten çekil- dikten sonra, Türkiyede milli banka- cılığın ilk temelini atmıştır. Böylece 2 İş bankası müdürü umumiliğini de- Maarif Vekili Ankarada ruhle etmiştir. Yaralılan büyük mili | © Ankara 26 (Telefon) — Maarif müessesenin asıl banisi Atatürk'ün | Vekili B. Satfet Arıkan bugün İstan- (Devamı 4 üncü sahifede ) İ buldan şehrimize gelmiştir. B. Celâl Bayar Cumhur Başkanlığı Genel Sekreterliğinin resmi tebliği İstanbul 28 (A.A.) — Cumhur başkanlığı genel sek- reterliğinden tebliğ edilmiştir: «Başvekil İsmet İnönünün mezuniyet almasi üzerine bazi gazetelerde rivayet şeklinde çıkan ve hakikate uygun olmıyan şayialar, içerde ve dışarda yanlış akislere mey- dan verecek bir mahiyet almaktadır. Başvekil İsmet Inönü mezuniyet almıştır. Ve Meclis toplandığı vakit Celâl Bdyar'ın Başvekâlet makamına getirilmesi tekarrür etmiştir. Şayialar namı altında Tan gazetesinin 28 eylül tarih- li nüshasında çıkan teşkilâtı esasiye kanununun tebdili mahiyetindeki yazılar ve intihabatın yenilenmesine aid rivayetler, biçbir esasa istinad etmiyen haberlerdir. Bazı gazetelerin, memleketimizin esaslı işlerile alâka- dar rivayetleri, hiç bir kontrola tâbi tutmaksizin ve mesul ve salâhiyetli mercilerden tahkik etmeden her- hangi uzak ve yabancı bir memlekette geçiyormuş gibi ve lâubali bir tarzda neşretmeleri, milletimizin yüksek menfaatlerile hiç bir vakit kabili telif değildir; ve Türk efkârı umumiyesinin böyle hareketleri tasvib etmiyece- ğine şüphe yoktur.» 1 KÜTÜPHANE | Hitler ve Berlin 28 (Akşam) — General Göe. ringin Karinhalldaki davetine giden Mussolini, saat 4,30 da Berline dön- müş ve saat 6 da yanında Alman na- zırı Frank olduğu halde Nasyonal s03- yalist partisinin Alman spor sahasın- sa tertib eylediği metinge - gitmiştir. Üç milyon tahmin edilen muazzâm bir halk Kütlesi yolları doldurmuş ve ge- çen günlerde olduğu gibi Faşist İtal- yanların relsini çılgınca alkışlamıştır. B, Mussolini B. Hitlerle ayni zaman- da meting mahalline gelmişlerdir. Bü- rada bir milyondan fazla insan top- lanmış bulunuyordu. Evvelâ, Hitlerin muhafız kıtasını teftiş ettikten sonra Propaganda Nazırı Göbbels tarafın- dan halkın sonu gelmiyen «yaşa» ses- leri arasında tribüne götürülmüşler- dir, Evvelâ söz alan Göbbels metingi a- çarak İtalyan ve Alman 115 milyon ki- şinin bedenen veya kalben burada ha- zır bulunduğunu kaydetmiş ve bütün lediyenin fa Çabuk geçiniz. e Nakliyat vasıtaları köprüde güç- lükle işliyorsa, başlıca sebebi, den yavaş yavaş, sallana sallana geç- memizdir. Bunlar bizim kazalardan ma sun olmamız için çakılmıştır. bir şehrin vatandaşlarına yakışan, be- iyetini kolaylaştırmaktır. Mussolini mühim nutuklar söylediler Berlin mülâkatının neticesi ne olacak diye soranlara şu cevap veriliyor: Sulh... Mussolini Berlin - Roma mihverinin resmen ve alenen teyid olunmasının diğer devletler aleyhine müteveccih olma- B. Mussolini ile B. Hitler Münihte askeri tettiş ediyorlar Alman milleti namına Mussoliniyi se- Bundan sonra B. Hitler ayağa kal- karak bir nutuk irad etmiş, toplanlı- Yin bir halk toplantısından ziyade daha yüksek iki milletin beraberlik tezahürü olduğunu işaret ederek de- miştir ki: — Bu toplantının en derin mânası iki milletin memleketlerine sulhü temin etmek hususundaki samimi arzusu- dur. Biz bütün Avrupanın da olması icab eden menfaallere ayni zamanda hizmet etmekte olduğumuz kanaatın- deyiz. Dünyada hiç bir millet Alman milleti kadar sulhün istikrar ettiğini görmek arzusunda olamaz.» B. Hitler nasyonal sosyalistliğin ik- tidar mevkiine gelmesinden evvelki 15 senenin tâzyik, maddi ve mânevi sefalet devresi olduğunu ve İtalyanın Almanyanın bu zaruri İhtiyaçlarına karşı anlayış gösterdiğini söyliyerek demiştir ki: Devamı # üncü sahifede) çiviler- Medeni — Sizin Adalarda hakikaten ilâhi bir hayat var azizimi.. — Evet, su derdi hâlâ halledilmedi!..