29 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

in AKŞAM Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA: İSTANBUL HAYATI — ————— ————— Uzaktan bir bakış Yüksek tahsil görmüş bir arkada- şim, Tarih kurultayı hakkında dün bana şöyle sordu: — Umumi hututunu izah eder mi- siniz? Ne anladınız? — Biraz gecikmiş bir sual değil mi? — Hayır, bilâki zamanıdır... şından sonuna kadar takib ettiğinizi biliyorum. — İntibalarınız şimdi artık durulmuştur. Büyük bir âbideyi, bir bakışta ihate etmek için, ondan Şöy- le azıcık uzaklaşmak lâzımdır. İşte uzaklaştık; hatıranızdaki manzaraya bakınız; ne görüyorsanız söyleyiniz. Zira, parça parça okuduğumuz şey- leri yan yana getiremiyoruz. — Esasen bu kongreyi toplamakta- ki gaye, türklüğün mazisiyle meşgul olânları bir araya getirmek, bildikle- rini söyletmekti, Öyle de yaptık. Hem biz dinledik, hem de kendi ken- dilerini dinlemelerine vesile teşkil | ettik «Bundan çıkan netice şu oldu: Ev- velâ, klâsik denen ve mekteplerde şimdiye kadar okutulan tarihin mk- | saklığı anlaşıldı. Zira o tarih, metod bakımından surçmektedir. Tariki, bü- tün akışı, bütün silsilesi içinde, zen- | cirleme halinde mütalân etmiyor. | Bilâkis memleket memleket ayırmış, tabir caizse statik bir tarih - zıp diye | doğuvermiş, başlıyıvermiş bir tarih » | mütalâa ediyor. İşte, evvel emirde, | yeni ile eskinin arasındaki fark bu- dur. | «Ben, bütün bu kongreyi neye ben- | zettim biliyor musunuz? Parçalan- mış ve parçaları dünyanın dört bir | yanına dağılmış hir vazoya... Onun | her bir kısmını başka bir profesör getirmiştir. Vazo, kongrede mümkün | mertebe yapılmak, eklenmek isten- | miştir. Mozaik bir lâvha teşkil eder gibi, parçacıklar, yan yana getiril miştir. «Hayır... Şimdiden tablo tamam ol- muş değildir. Pek çok eksik parçalar daha vardır. Bu, anlaşılıyor. Fakat elde mevcut parçalardan, hem eserin pek büyük bir eser, hem de nefis bir eser olduğu anlaşılmaktadır. Akşamcı Şe Hayvan muayenesine başlandı Beygir, at, kısrak gibi hayvanla- rın seriri muayenelerinin yapılacağı yazılıcıştı. Ziraat Vekâletinden gelen emre göre, Iki ay devam edecek olan bu muayene için Belediye şubelerine tebliğat yapılmış ve muayene günle- | rinin tesbiti ile hayvan sahiplerine | ilânı bildirilmiştir. Tramvay şirketi belediyeye | karşı taahhüdlerini ifa etmemiş Tramvay şirketi muamelâtının Nas fın Vekâletinden başka Belediye târa- fından da tedkike başlandığını dün yazmıştık. Bu tedkikat nelicesinde Tramvay şirketinin Belediyeye kar- şı vecibelerini ifa etmediği, bilhassa yol tamirine ehemmiyet, vermediği gö- rülmüştür. Bundan bâşl rüsefer işlerini de pek iyi tanzim-etmediği an- laşılmıştır. Belediye, bu hususta teah- hüdlerini ifa etmek üzere Şirket nez- dinde müessir teşebbüslerde bulün- muştur. | Sıhhiye Vekâletine müracaat etmiş- ŞEHİR HABERLERİ Su tesisatı | | Dört mahalle | halkı Vekâlete | başvurdular Tifo salgını siralarında Kirkçeş- me çeşmelerinin suları kesildiği za- | man Aksaray, Horhor ve civarında dört mahalle halkı susuz kalmıştı. Bu | mahallelerin halkı, susuzluk karşısında | Terkos almak istemişler ve Belediye Sular idaresine müracaat etmişlerdi. Fakat Sular idaresi tesisat parası ola- rak 1500 lira istemiştir. Her eve aşa- ğı yukarı 200 lira isabet etmektedir. Sular idaresinin bu talpten vazgeç- memesi üzerine bu mahallelerin halkı tir. Lokantaların kullandıkları tuzlar Lokanta, birahane gibl umuma mahsus yerlerde masalar üzerinde du- ran tuzluklarda ince sofra tuzu bu- lundurulması lâzm gelirken bazı lo- kantaların alelâde tuz bulundurduk- ları ve bu tuzlukların içindeki tuzun uzun müddet değiştirilmiyerek kulla» nıldığı görülmüştür. Hıfzıssıhha kaidesine mugayir olan bu kayıtsızlık Belediyenin nazarı dik- katini ecelbetmiştir. Lokantalarda Sof- ta tuzu bulundurmıyan ve pis tuz kul- lanan İokatalar hakkında takibat ya- pılacaktır. Küçük Neyzen Uyutulmak için verilen ilâçtan mı öldü? Küçükmustafapaşa civarında “otu ran bir kadın, iki buçuk aylık Kızı Neyzen'i bakmak üzere, orada Fatma adında bir kadına bırakmıştır. Çocuk gündüz fazla ağladığı için Fatma bunu susturmak istemiş. ve, uyutmak üzere çocuğa bir ilâç içir- miştir. Küçük Neyzen ilâcı içtikten sonrâ, derhal derin bir uykuya dalmış, ari- dan sestler geçtiği halde uyanma- mıştır. Fatma, çocuğun uyanmadığını gö- rünce, kendisini uyandırmak istemiş ve yavrucağın ölmüş olduğunu gör- müştür. Vaka derhal Adliye ve zabıtaya bil- dirilmiş, Adliye doktoru B, Salih Ha- şim eve giderek çocuğun cesedini mu- ayene etmiştir. Küçük Neyzenin ns suretle öldüğünün İyice anlaşılması için otopsi yapılmak üzere cesed mor- ga kaldırılmıştır. Müdâeiumumllik bu ölüm vakası etrafında tahkikata girişmiştir. Devairde çalışma saatleri Teşrinievvelin birinden itibaren de- valrde mesai saatleri değişecektir. Sar l önünde tutmak lâzımdır. j bahlurı saat 9 dan 12 ye kadar v6 öğ- leden sonra da 13 ten 17 ye kadar kış mesal saati tatbik edilecektir. Haklı şikâyetler Esnafı da korumalı 1 teşrinievvelden itibaren Be- yoğlu, Fatih ve Eminönü kazala- rında sabahları saat sekizden on buçuğa kadar pazarlar kurulacak- #er. Pazarcı esnafı sekizden on bu- çuğa kadar iki buçuk saat devam €decek pazarların kendileri için zararit olacağını ileri sürerek di- yorlar ki. «— Sabahleyin saat sekizde açt- lâcak pazar yerlerinde yer almak ve satışa arzedeceğimiz metalafı- miz nakletmek için sabahın saat alfısından faaliyete geçmek icab edecektir. Bununla beraber iki bu- çuk saat içindeki alışverişin de nakliye vesair masraflarımızı ko- ruyacağı şüphelidir.» Pazarcı esnafı, bu noktalar na- zarı dikkate alınarak Belediyece tesbit edilen kararda ona göre de- Gişiklik yapılmasını istemektedir. ler. Sabahları pazar kurulmasında halkın istifadesi olacağı şüphesiz- dir. Fakat pazarcı esnafının bu işte zarar görmemelerini de göz Sarayburnu cinayeti faillerinin muhakemesi Serkis ile Abdullah onar sene hapse, bin lira da tazminata mahküm edildiler 936 senesi martının otuzuncu ge cesi paçavra çalmak maksadile Gül- lü Mehmedin Sarâyburnundaki pa- çâvra deposuna girerek orada bekçi Salim Hocayı bıçakla öldürmekten suçlu Serkis, Abdullah ve cinayetin işlenmesinde kullanılan bıçağı yıka» mak ve saklamak suretile cürüm de- lillerini ortadan kaldırmaktan suçlu Abdullahm beraber yaşadığı Saime adındaki kadının muhakemeleri dün ağır ceza mahkemesinde bitirilmiştir. Yapılan muhakeme neticesinde bu cinayetin Serkisle Abdullah tarafle- rından işlendiği sabit olmuş, fakat Sa- lim Hocanın ölümüne sebebiyet veren yaraların suçlulardan hangisi tarafın- dan yapıldığı tamamile tesbit edilme- miştir, Müştereken işledikleri bu ci- nayetten dolayı Serkisle Abdullahın onar sene müddetle hapislerine, mü- ebbeden âmme hizmetlerinden mem- nuiyetlerine ve Salim Hocanın verese- sine bin lira tazminat ve ayrıca da muhakeme masrafı ödemelerine, Sa- imenin de cürüm âleti olan kanlı bı- çağı yıkamak ve yastık içine saklamak suretile cürüm delillerini ortadan kal- | dırmak istediği anlaşıldığından onun da yirmi gün hapsine karar verilmiş- tir. Vapurda buhran geçirerek öldü Milli sigorta şirketi memurlarından 60 yaşlarında Papazyan Kadıköy va- purunda bir bühran geçirmiş ve kal- Eminönü meydanı | İstimlâk kemis- i yonu yarın işe başlıyor Yenicami etrafile Eminönü meyda- nının açılması için istimlâk muame- İ Jelerile meşgul olacak bir komisyon teşkil edileceğini yazmıştık. Yarın dan itibaren faaliyete geçecek olan bu komisyon, Belediye fen müdürü B. Hüsnü, imar şubesi müdürü B. Ziya, harita müdürü B, Galipten mürekkep olacaktır, Bu komisyon, istimlâk edi- lecek olan binalara tahmini bir kiy- met köyacaktır. Bundan sonra asıl is- timlâk muamelesine başlanacaktır. Yenicami ve civarının açılması İs- tanbulda yapılacak imar hareketleri- nin birincisini teşkil edecektir. Haber aldığımıza göre, Eminönü meydanı İle Yenicami civarı açılarak tanzim edil- diketen sonra Ayasofyada eski Adliye binasile etrafının tanzimine başlanı- caktır. Eski Adliye sarayı arsası hükümet- ten devren alınacak, bundan sonra Adliye sarayı arsasından itibaren de- nize doğru uzansn saha tamamile İş- timlâk edilecektir. Belediye burasını amfiteatr şeklinde güzel bir park ve meydan ile süsliyecektir. Bu iş, İstan- bulda yapılacak imar hareketinin ikinci merhalesini teşkil edecektir. Bundan başka Sultanahmed mey- danı da yeni Adliye sarayı yapıldık- tan sonra, bir kültürpark haline ko- nacaktır. Kambiyo borsasında Evvelki güne nisbetle dün hararetli muameleler oldu Kambiyo borsasında evvelki günkü 'durguluğa mukabil dün nisbeten ha- raretli mumeler kaydedilmiştir. Piat- ler normaldır. Türk borcu” tahvilleri 14,15 liradan açılmış, 14,25 liraya ka- dar yükselmiş ve akşam üzeri tekrar 14,15 Hradan kapanmıştır. Pariste Türk borcu tahvilleri 232 franktan açılmış, 251 frankta kapan- mıştır. Bir frank düşüklük mühim gö- rülmemekte normal borsa temevvüca- tı arasında sayılmaktadır. Fransız frangı 36 santim yüksel miştir. Londrada Fransız parası bir İngiliz lirası karşılığı 144.76 franktan açılmış, 144,40 frankta kapanmıştır. Bu suretle frank gittikçe kıymet al- maktadır. Fakat frangın 15 gün evvel ki yani sukut etmeğe başlamadan ön- ceki kıymetine avdet etmesi için da- ha altı frank kadar yükselmesi icap eder, İş bankası önündeki asfalt ; saha İş bankasının önünde yapılan as. falt saha, iki kısım üzerinde ve iki a$- falt usulü ile yapılmaktadır. Bu iki usulden hangisinin daha elverişli ve dayanıklı olduğu anlaşılırsa o usul ter cih edilecektir. Tercih edilecek usule göre, Yenica- mi önü, Büyük postane, Babıâli ve Ankara caddeleri sonradan asfalt ola- dırıldığı hastanede vefat etmiştir. rak inşa edileceklerdir. Bay Amcaya göre... — Memlekete gelen seyyahlar her | şeyden evveloturacak otel arıyorlar bay Amea!.. Hem öylesine otel ki kendi o memleketindekilerden daha konforlu, daha rahati... İ l .. Adamcağızların hakkı da var hanit.... Mademki dünyanın bir ucun- İ dan kalkıp pera harcıyarak gelmiş... |, ... Ne diye rahatsız olsun?... .. Binaenaleyh biz de her şeyden evvel seyyahların istirahatini temin etmeğe çalışmalıyız! Ikinci terleme İstanbulda yeni yapılan binaların hepsinde asri banyo tesisatı da ihmal edilmiyor. Eski binaların çoğunda da gusulhane namile yıkamılabilecek bir yer bulunurdu. Fakat şehrin hangi semtine gitseniz, Her mahallede bir- kaç da umumi hamam vardır. Ve hiç biri boş kalmaz. Kapıdan girersiniz. Mermer döşeli, geniş, loş bir avluda kırmızt bezlere sarınmış bir baldırı çıplak karşınıza dikilir: — Buyurun bayım. Diye gülümsiyerek lâübali bir eda ile kolunuza girer ve sizi sürükliye sil- rükliye dolambaçlı merdivenlerden çı- kararak üst katta ayni kıyafette diğer bir arkadaşına teslim eder. Soyunup tekrar aşağıya inerken gene peştemal. lara sarınmış başka bir adam önünü- ze düşer. Kadife kaplı, kabara çivili takonyaları ayaklarınıza geçirerek yıl- larca ıslana ıslana şişmiş, mantarlaş- mış bir kapıyı açıp sizi içeriye çeker. Burası daha karanlık ve sıcak su bo- Kusundan boğucu bir haya ile dolu bir geçittir. Size burada başka bir adam yücudünüzü tırmalıyarak üzerinizde- ki havluları soyup sizi eski bir peşte- malla hamamın içine götürür. tin üzerine uzanmış çeşid çeşid adam- lar. Kuytu, korkunç köşelerden çınla- yan türkü, gazel sesleri, su şırıltıları, teneke tas tıngırtıları.... Her adımda kulağınıza, çıplak vü- cudünüze buz gibi su damlaları dü- şerek kurna başına yerleşirsiniz. Ter- lemek, yıkanmak faslından sonra bir az evvelki adam gene sizi alıp odanı- za kadar çıkarır, İşte, ikinci terleme faslı bundan sonradır. Kapıdan girdi- Ziniz andan yıkanıp çıktığınız zama- na kadar size hizmet eden iki veya üç kişi iken hamam kapısından çıkar- ken taşlıkta resmi geçid başlar, Hav- lulara bürünmüş bir sürü çıplaklar İki sira dizilirler: , — Sıhhatler - olsun bayım. Allah Her ağızdan bir dun, her kafadan bir ses, Ve uzanan eller yolunuzu ke- ser. Her avuca bir çeyrek bırakırsanız eve gidince mutlaka bir çamaşır da- ha değişirsiniz. C.R. a Küçük Yusufu çiğneyen şoför mahküm oldu İki buçuk ay evvel Sadreddiri adın- da bir şolör, idare ettiği - kamyonla Kuruçeşme caddesinden geçerken Se- kiz yaşında Yusuf adında bir çocuğa çarparak parçalayıp öldürmüştü. Dün asliye dördüncü ceza mahke- mesinde şoför Sadreddinin muhake- mesi bitirilmiştir. Muhakeme netics- sinde şoför Sadreddinin on bir ay yir- mi gün müddetle hapsine, çocuğun veresesine üç yüz lira tazminat ve ayrıca yirmi dokuz lira on kuruş ta muhakeme masrafı ödemesine karar | verilmiştir. Sabah pazarları Yirmi dokuzu Beyoğlunda olmak üezere bütün İstanbulda 69 sabah pa» zarı açılacağı yazılmıştı, Bu paxzarla- rın yerleri mahalli Belediye şubeleri tarafından tesbit edilmiş ve İktisad müdürlüğünce tedkik edilmiştir. Sabah pazarlarına aid kroki dün daimi encümen tarafından tedkik edil. miştir. Bugünlerde pazar yerleri hal ka ve şubelere tebliğ edilecektir. En- cümen projede bazı tadilât yapmıştır. B. A. — Öyle amma bu, turizm siş- temine uymaz sanırım! — Neden?... B. A, — İktisad asrının seyyah ra» hatı bulunca Sırtüstü yatar, şehri dolaşıp para harcamaz! v