29 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM VU li 29 Eylül 1957 Geceki ve Bu Sahahki Efaberler İngilterede Japon mallarına karşı boykotaj hareketi genişliyor Birçok mağazalar “ Burada Japon malı satılmaz,, lâvhalarını astılar Londra 29 (Akşam) — Burada Ja- pon mailarına karşı başlanan boyko- taj Hareketi hayret edilecek bir sü- râtle genişlemektedir. Bir çok İngiliz maâğazaları vitrinlerinin önüne! «Bu- rada Japon malları satılmaz» lâvha- larını asmışlardır. Serbes İngiliz kilisesi ittihaz ettiği bir kararda Çin şehirlerinin bombar- dımanını şiddetle protesto etmiştir. Yakında aktedeceği yeni bir içtima- da Çin lehinde bir mücadele açı caktır. İngiliz maden amelesi federasyonu icra komitesi, Japon orduslle tayyare- lerihin müdafaasız Çinli kadın ve çoluk, çocukları merhametsizce öl- dürmekten duyduğu İztırap ve tak- bihi ilân etmiştir. Londra 29 (Akşam) — Bura sine- maâlarından birinde Çin şehirlerinin bombardımanı filmi gösterildiği sıra- da İngiliz seyirciler ıslık çalmışlar, sa- londa bulunan Japon seyirciler alkış- lamışlardır. İki taraf arasında yum- ruk kavgası başlamış ve polis müda- haleye mecbur kalmıştır. Ispanyol meselesinin çabuk halli isteniyor Milletler cemiyeti siyasi komitesinde Fransız Hariciye nazırı mühim beyanatta bulundu Cenevre 28 (A.A.) — Milletler ce- Fransa murahhası Delbos hüküme- ti namına yaptığı beyanatta ademi müdahale siyasetinin bazı noksunla- mına rağmen sulhu kurtarmış oldu- ğunu beyan etmiş ve İspanyol mese- lesinin vahim bir hal almış olduğu- Bu ve bunun süratle halledilmesi lâ- sım geldiğini beyan ederek asamble- deki devletlerden bu yolda yapılacak gayretlere miizaheret edilmesini İste- miştir. İngiliz delegesi de Fransız murah- Mi beyanatına iştirak eylemiş- Sovyet hariciye komiseri Litvinof ise, ademi müdahalenin beynelmilel bir kanunsuzluk olduğunu beyan et- tkten sonra bu siyasetin sulhu kur- Akdeniz kontrolü konferansi dün de toplandı Paris 28 (AA) — Fransız, İngiliz ve İtalyari bahriye mütehassısları, bir buçuk saat devam eden bir müzake- Teden sonra saat 12,30 da dağılmışlar- dır. Mütehassıslar, yarın sabah yeni- den toplanacaklardır. Bugünkü konferans, dünkünün mü- temmimi olmuştur. Püvaki, İtalyanın Akdenizdeki kontrola iştirak etmesin- den ibaret olan esas meseleye girişil- memiştir, Roma hükümeti tarafından kendile- rine vekâlet verilmiş olan mütehassıs- Jar, Nyon itilâfı üzerine Fransa ve İn- giltere tarafından tesis edilmiş olan deniz tarassud ve kotrolunun işleme- si ve bu iki hükümetin İtalyanın işti- rakini ne suretle derpiş etmekte ol- dukları malümatı itmam etmeğe uğ- raşmışlardır. İtalyan mütehassısları, bugün öğleden sonra bu malümatı Ro- maya bildirecekler ve yarınki celse için hükümetleriyle istişarelerde bulu- nacaklardır. Paris 28 — Deniz eksperleri konfe- ransı hakkında Journal gazetesi, şöy- le yazmaktadır: «İntiba iyidir. İyi düşünülecek olur- aa bir itilâfa varılacağı anlaşılır. Kon- feransa iştirak etmeği kabul etmekle İtalyanlar, Fransa ve İngilterenin nokta nazarlarına muvafık bir tarzı hareket ittihaz etmeğe mütcmayil ol- duklarını göstermektedirler. Bu su- retle hareket etmek menfaatleri ikti- zasındandır.» Excelsior yazıyor: «Akdeniz havasını su geçmez du- varlarla şahsi mıntakalara veya ka- palı kompartimanlı hususi mıntaka- lara ayırmak saçma bir hareket olur. “Teşriki mesai demek, dalma temas halinde bulunan üç filonun tehdid edilmekte olan bütün noktalarda bir- birine yardıma hazır karakol gemile- ri ve deniz tayyareleri vasıtasile ma- lümat teati etmeleri ve biribirlerini tenvir etmeleri demektir. ilk ve orta mektepler Bu mekteplerin birleşti- rildiği haberi doğru değil | Ankara 28 (Telefonla) — İlk ve or- ta mekteplerin birleştirileceği hakkın- da gazetelerde çıkan haberler üzerine bugün Maarif müsteşarı B. Ridvan Nafiz ile görüştüm. Vekâletin böyle bir şeyden haberi olraadığını söyledi. Nafıa Vekili Ankaraya gidiyor Bir müddettenberi şehrimizde bulu- nan Kafa Vekili B. Ali Çetinkaya bü akşamki trenle Ankaraya gidecektir. Türkkuşu filosu Elâzizde Elâziz 28 (Hususi) — Türkkuşu filosu bugün 14,50 de Diyarıbekirden kalkarak 15,30 da Elâzize gelmiştir. “Tayyarecilerimiz Vali, Belediye reisi, Emniyet müdürü tarafından karşı- Janmışlardır. Filo sabahleyin erken- den buradan hareket edecektir. Nere- de yere inecekleri belli değildir. , Roma 28 (A.A.) — Setefani ajansı, ecnebi memleketlerde intişar ve Tig- rede hâdiseler ve isyanlar çıkmış ok duğunu iddin eden haberlerin asılsız olduğunu bildirmektedir. Alman - Klering hesabı Cumhuriyet Merkez ban- kasına gelen havale be- dellerinin ödenmesine başlanıyor Ankara 28 (A.A.) — Alman Klering hesabından 31 mayıs 1937 tarihine kadar Türkiye Cumhuriyet merkez bankasına vurüd etmiş olan hâvale bedellerinin finansman surelile öden- mesine başlanması ve bu tarihten sonraki tediyelerin ancak karşılığı bankada mevcut oldukça sıra ile ya- pılacağının kararlaşdırıldığı haber alınmıştır, Lonâra 28 (AA) — Amerikada, "Amerika kupasını kaybettikten son- ra İngiltereye dönerken kaybolduğu sanılan Endeavour - 2 yatı, İrlanda- nın 260 mil cenubu garbisinde dün Cheynnes petrol gemisi tarafından görülmüştür. Aradaki muhabereden yat mürettebatının sağ ve salim Ol- duğu ve yat için hiç bir tehlike mev. İ cut bulunmadığı anlaşılmıştır. Tan gazetesi | Jtalya, Japon - Alman paktine iltihak edecek — gazeteleri, italyan - Alman anlaşmasının tahriri teyidlere ihtiyacı yoktur diyorlar Vekiller heyeti kararile 10 gün müddetle kapatıldı Ankara 28 (A.A.) — 28 eylül 1937 tarihli Tan gazetesinde çıkan, Teşki- ltı esasiye kanununun tadil edilece- Eine, intihabatın yenileneceğine dair haberler ve Devlet vesikasını tahrif ederek vaki neşriyat memleketin umumi siyasetine dokunacak mahi- yete bulunduğundan Matbuat ka- mununun ellinci maddesi mucibince bu gazetenin on gün müddetle kapa- tılmasına Vekiller heyetince karar ve Eminönünde bir dükkân yandı İtfaiye ateşin büyüme- sine meydan vermedi Ankara caddesinde de bir sütçü dükkânının bacası tutuştu Bu sabah saat tıltıya on kala Eminönü meydanına, bakan Valde hanı altında 8 numaralı kebapçı Öme- rin dükkânından çıkan alevler civa- rı telâşa vermiş ve derhal telefonla itfaiye haberdar edilmiş, itfaiye ge- linceye kadar ateş birdenbire büyü- müş, yangının çıktığı kebapçı dük- kânından etrafa sitayete başlamıştır. Ateş çıkan dükkünin Bebek ve Me- cidiyeköy tramvaylarının durak ye- rinde bulunması dolayısile itfalye; tramvay telleri altında müşkülâtla Yangın dolayısile bu hat üzerin- deki tramvay münakalâtı bir saaf kadar sekteye uğramıştır. Dün gece sabaha karşı bir yangın başlangıcı daha olmuş ve Ankara cad- desinde sütçü Tomanın , dükkânının bacası tutuşmuşsa da derhal itfalye tarafından söndürülmüştür. Yunan Başvekilinin Ankaraya seyahati Başvekil sonbahar manev- ralarından sonra Ankaraya gelecek Atina 28 (A.A.) — Resmen bildiril- diğine göre, Başvekil B. Metaksas, Makedonyada yapılacak sonbahar ma- nevralarından sonra, Ankarayı zi- yaret edecek ve orada Cumhuriyet hükümeti ile beynelmilel siyaset ve Balkan meseleleri üzerinde mühim görüşmelerde bulunacaktır. Nankin Rus sefiri tayyare ile Moskovaya gitti Nankin 28 (A.A.) — Reuter ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Sovyet sefiri Bogomolof£ bu sabah tayare ile Moskovaya gitmiştir. Sefir 2 ilk teşrinde Moskovaya muvasalet edecektir. Bu seyyahatin sebebi hakkında bir şey söylenmemekte ise de ortada pek mühim bazı sebepler mevcud ol- duğu bildirilmektedir. İspanyada harp Seville 28 (A.A.) — Radyo İle neş- redilen bir habere göre Asturies cep- hesinde general Frankonun kıtaları Ribadeselin kalesile birçok kasabaları işgal etmişlerdir. Düşman sahada 500 den fazla cesed bırakmıştır. Bir Sovyet sefiri sekteden öldü Tallinn 27 (A.A.) — Sovyetler Bir- Miğinin Tallinn sefiri Ustinof, kalp sek- tesinden"vefat etmiştir. Tokyo 28 — Nişi Nişi gazetesinin Berlinden vuku bulan istihbaratına göre Mussolini, Japonya ile Almanya alehtarı pakta iştirak etmek niyet ve arzusunu izhar etmiştir. Asobi gazetesinin Romadan vuku bulan istihbaratına göre Hitler ile Mus- solini, Çine karşı mücadelesinde ma- nen yardıma karar vermişlerdir. Alman gazeteleri ne diyorlar? Berlin 28 — Alman gazeteleri dün akşam verilen ziyafete Hitler ile Mus- solininin söyledikleri nutukla meşgul oluyor. Deutsche Allgemeine Zeltung ga- zetesi diyor ki: «Almanya ile İtalya arasındaki iyi anlaşma siyasi hesapların ve diplo- matik inceliklerin bir neticesi değil müşterek menfaatlerden doğan tabii bir tesanüdün ifadesidir. Duçenin söy- lediği veçhile, bir üçüncü devlete karşı müteveccih bir blok teşkil etmi- yoruz, Bizim diğer milletlerle iş birli- Zimiz için şartlarımız vardır. Bunlar da komünizmin Avusturya kültürüne Mareşal Fevzi Çakmak Belgraddan Bosnaya hareket etti Belgrüd. 28',— Mareşal Fevzi Çak- mak bugün Belgraddan ayrılmış, Yu- goslav , büyük erkânı harbiye reisi, askeri erkân, Türk sefareti erkânı ta- rafından: teşyi edilmiştir. . Mareşal, selâm resmini yapan askeri teftiş ede- rek Sırpça merhaba demiştir. Mareşal ve Türk heyeti Bosnada Mostar şehrine gilmektedir. Saraj- bosna ve Mostar mıntakalarını gez- dikten sonra yarın Dübrovnike ha- reket edecek, orada Adatepe torpido muhribine binecektir. Adatepe 1 teş- rinievvelde hareket edecektir. Sekiz Alman gazetecisi geldi Sekiz Alman gazetecisinden mü- rekkep bir grup dün İstanbula gel- miş ve Ankaraya hareket etmiştir. Alman gâzeteciler iktisadi tetkiklerde Alacahöyükte Tarih kurultayına iştirak eden profesörler hafriyatı gözden geçiriyorlar Yozgat 28 (Akşam) yan Afet ile tarih kurultayına işti- rüâk eden diğer profesörlerden otuzu bugün Yozgada gelmiştir. Misafir- ler halk tarafından tezahüratla kar- şılanmışlardır. Halkevinde verilen zi- yafetten sonra saat 18 de Alacahö- ğe hareket etmişlerdir. Orada ya- pılan hafriyatı gözden geçirecekler- dir. Tahranda büyük bir sigara fabrikası yapıldı “Tahran 28 (A.A) — Şehinşah, refa- katinde veliaht bulunduğu halde, ku- rulması bitmiş olan tütün ve sigara imal fabrikasını küşad etmiştir. 1936 haziranında inşasına başla- nan bu fabrika, 48,250 metre murab- bal olmak üzere 95,389 metre murab- ban arazi üzerine yapılmıştır. İnşaata, 26 milyon rial harcanmıştır. Ayrıca, fabrikadaki borulara ve fabrika civa» rındaki yol inşaatına 4 milyon 900 bin rial sarfedilmiştir, Fabrika, sekiz saatlik mesai ile 12,5 milyon sigara, 29 bin kilo tütün ve 8 bin Kilo tönbe- ki çıkaracaktır. ) — Profesör ba- | “hücumlarına karşı müşterek muhale- fetimizden doğuyor.» Swoel Fuhr Blatt'da diyor ki: «Mus- solini - Hitler mülâkatının tahriri te- yidlere veya ittifaklara ihtiyacı yok- tur, Alman - İtalyan tesanüd anlaş- masi o kadar sağlamdır ki, birer for malite olan muahedelerden istiğna gösterilebilir.» İngiliz gazetelerinin mütalâatı Londra 28 — Gazeteler Mussotini- ye Berlinde yapılan kabulü ve Führer ile Duçe arasında teati edilen nutuk- ları ehemiyetle mevzuu bahis eyle- mekte ve bilhassa gösterilen kabulün fevkalâdeliğini tebarüz ettirmektedir. “Times diyor ki: «Hitler - Mussolini görüşmelerine gelince, iki devlet adamının bütün iş- lerde mutabık bulunduğu hissi gittik- çe daha ziyade fazlalaşmaktadır.» Morning Post diyor ki «Tarihte ilk defa olarak, bir yaban- cı devlet adamına, muhteşem olan bir kabul hazırlama için modem bir Avrupa hükümet merkezinin hayatı durdurulmuştur.» Milletler. Gemiyetinin umumi faaliyeti Bir çok murahaslar sözi aldılar, cemiyet Japonyay takbih etti Cenevre 28 (A.A.) — Milletler Ce- miyetinin umumi faaliyeti hakkında yapılan müzakereler esnasında Fin- lândiya baş murahhası Holsti memle- kelinin Milletler Cemiyeti mefküresi- nin nihai zaferinden emin olduğunu kaydetmiş ve cemiyet mukavelena- mesini zaafa düşürebilecek hareket- ler aleyhinde bulunmuştur. Küba murahhası Dr. Antiga, mer- kezi Amerika hükümetleri arasında bir itilâf yapılmasını teklif etmiştir. Bolivia murahhası Costadurels giriştikleri teahhütlerden kaçınmak için Milletler Cemiyetini terkedenle- rin yaruldıklarını söylemiştir. Asamble bundan sonra âçık Çin şe- birlerinin Jüpon tayyareleri tarafm- dan bombardımanını ülenen takbih eden bir karar suretini ittifakla ka- ton Koo bu münasebetle asambleye teşekkür etmiş ve bundan sonra celse tatil edilmiştir. ! Bir deli bir pastaneyi altüst etti Dün Pangaltıda Haylayf pastane- sinde oturan bir müşteri birdenbire delirmiş ve ötekine berikine saldırma- ğa başlamıştır. Polis yetişerek kendi- sini yakalamıştır. Bulgar askeri manevralari Solya 28 (A.A) — Askeri manev- ralar, dün de kralın huzurile devam etmiştir. Kral, iki taraf mevzilerini gezmiş ve yabancı ataşemllilterleri kabul etmiştir. Bugün iki taraf kati İ bir muharebeye girişeceklerdir. Yunan veliahdı nişanlandı Atina 28 (A.A) —, Resmen bildiril diğine göre, Yunanistan veliahdi prens Paul, Hanovre hanedanının şefi büyük Britanya ve İrlanda pren- si Dük de Bvauschweig - Lünebur'un kızı prenses Frederick İle nişanlan- mıştır. İngiliz - “Amerikan ticaret muahedesi müzakeratı Vaşington 28 (A.A) — Matbuat konferansında sorulan bir suale ce- yap veren B. Hull, İngiltere ile Ame- Tika arasında bir ticaret itilâfı akdi maksadile yapılmakta olan müzake- i | bul etmiştir. Çin mümessili Welling- relerin inkişaf etmek üzere olduğunu “İ beyan etmiştir.