13 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

13 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Bizde tek seçiciye lüzum var mı? Önce tek seçiciye iş görebilecek sahaları hazırlamak lâzımdır Spor muharriri arkadaşlarımızdan Eşref şefik, Fransa futbol milli takı- durulması lâzım gelen bir nokta var- dır ki oda Fransa fufbolünün son senelerde kısa veya uzun fasılalarişi ara sıra, bu sene mevsim başında da üstüste gösterdiği o müuvaffakıyetler, sadece bir tek seçicinin mevcudiyeti meselesi değil, fakat son senelerde Fransada böyle bir tek seçiciye, iş görebileceği sahaların yavaş yavaş hazırlanmış olması işidir. Bir iki sene içinde Fransada: 1 — İngiltere futbolüne yakın bir faaliyet meydana getirilmiştir. 2 — Fransa futbolcülerinde kati bir disiplin tesis edilmiştir. 3 — Ecnebi futbol yıldızlarından istifade edilmek suretile futbol tarzı islah ve bu yıldızların yanında Fran- 8)z futbolcüler yetişmesine imkân ve- rilmiştir. Bunlar başlıca hatlardır. Bunların dışında daha birçok noktalar vardır ki bunları şimdilik zikretmeği lüzum- lu bulmuyoruz. Yukarıdaki üç esaslı noktadan bir de futbolümüzün son senelerini tod- kik edelim; 1 — Geçen sene ihdas edilen milli küme, fulbolümüzde cidden faydalı bir faaliyet mevzuu olmuştur. Futbol federasyonumuzda da ancak son z0- manlarda ecnebilerle temas arzuları belirmiştir. Cumhuriyet bayramında Ankara ve İstanbulda Peşte o muhtelitile ya- pılan temsili maçlar ve yakında Ro- manya milli takımile yapılacağı te- | min edilen temas, bu arzunun birer misalidirler. Fakat yıllarca mücadele ve neşri- yaltan sonra meydana gelen milli kümeye ve federasyonun son zaman- larda beliren ecnebilerle temas arzu- larına gelinceye kadar, insaflı olarak düşünelim, futbol faaliyeti olarak basmakalıp lik maçlarından başka ne vardı ve gerek temsili, gerek milli maçların sayısı kaçla? Bırakınız ki milli küme maçları, senede bir tem- sili veya milli maçta diğer memleket- lerdekine kıyasen büyük ve kâfi, bil- hassa şümullü bir faaliyet teşkil et- mez. 2 — Disiplin meselesine gelince, geçen mevsim sonunda cezalandırı- ve bu disiplinin teessüs edeceği ümi- dini uyandırdı. E:ki senelerde olduğu gibi lüzum- suz aflarla bu kanaat ve ümidleri öldürmemek, futbolcülere gene dile- dikleri ve akıllarınm kestiği gibi ha» reket #tmek imkânlarını vermemek lâzımdır. Kısacası, ufak bir fırsatta sportmenlik kaideleri haricine çık- mağa müstald ve mütemayli futbol- cüler artık kanaat getirmelidirler ki hatırlı delâletler, acıklı istidalar, is- tirham heyetleri vesaire tarihe gö- mülmüşlerdir ve Türk spor kurumu bunların hortlamasına meydan ver- miyecektir. 3 — Fransa futbolü, ecnebi yıldız- lardan istifade etmek suretile hem takımların randmanını arttırmak, hem de gençlere çok şeyler öğreterek yeni futbolcüler yetiştirmek cihetle- rinden büyük bir inkişafa mazhar ol. | ları 2250: Son haberler ve ertesi günün muştur. Slâvyayı yendiğimiz devirdeki klüs futbolcülerimiz yaşlanıp çekildikten sonra, onların yanında yetişen birin- ci sımf futbolcülerimiz de yavaş ya vaş yaşlanmakta ve günün birinde çekilecek bir hale gelmektedirler, Bunların yanında, maalesef, istedi- gimiz ve beklediğimiz klâsta futbol- cüler yetişmemektedir. Bunun için bazı memleketlerin, bilhassa Fransanın kabul ve çok İs- tifade ettiği sistemi kabul etmek ya- ni bazı kayıdlar koyarak takımları- muzda ecnebi futbolcülere yer ver- Eil saha ve maç içinde de iş gören, öğreten birer muallim telâkki edebi- Tiriz. Evet, futbolde tek seçici iyi ve isa- betli bir şeydir. Fakat her şeyden ev- vel tek seçiciye iş görebilecek saha- ları ve imkânları hazirlamak lâzım- dır, İlk iş olarak futbol tarzımızı yük- seltecek, yeni futbolcü yetiştirecek yukarıdaki esaslı ve hattâ diğer mü- teferri noktalar temin edilmelidir ki iş başına getirilecek tek seçici, mey- danda, Eşref Şefikten ve benden baş- ka seçecek kimseler bulabilsin! Ahmed Bahtiyar Galatasaray - Süleymaniye maçı Bu hafta Taksim stadında Tayya- re cemiyeti menfaatine yapılan gü- reşler dolayısile Galatasaray - Süley- maniye maçı Şeref stadına alınmış- 13 Teşrinisani 1997 mmm 13 Teşrinisani 937 Camartesi İstanbul — 1: 1230 Plükin Türk musi ruz di ve arkadaşları tarafın- dan Türk musikisi ve halk şarkıları 2030 tarafından arabesa ev. $ ve arkadaşları tı si, ve halk şarkılar. (Saab arı). 21.15 Orkstra, 22,15 Ajans ve bor- haberleri ve ertesi günün proğramı. 22:30 plâkla sololar, opera ve operet Dar- çaları, 28 SON. Mi Teşrinisani 937 Pazar İstanbul — Öğle neşriyatı: 1230: Plükla Türk musikisi, 1250: Havadis, 13: Bey- oğlu Halveki gösterit kolu tarafından bir | temsil, 14: SON. İptida ittihatçılıkta devam mı etti- ğini, muhalif mi olduğunu pek sezdir- miyen Murad bey nihayet İttihad ve Terakki cemiyetine şiddetli bir muha- lif kesiliverdi. Bugünlerde İttihatçıla- rın kendi aralarında bile bazı mertebe hoşnudsuzluklar beliriyordu. İlk hoş- nudsuzluk eseri de Selânikte müşa- hede edilmişti, Merkezi umumi âzasından kadın- lara düşkünlüğile maruf biri hürriye- tin ilânından bir hafta sonra cemiye- te beş yüz lira vermeği teklif eden Selânik reji nazırı İskender Melheme- nin güzelliğile meşhur karısı ile bir arabada caddeden geçerken görül- müştü, Bu teklif ile müşahedenin şuyuu ce- miyet efradı arasında hissiyatı kabart- mış, fakat mesele bir kaç gün içinde ört bas edilmişti. İstanbul matbuatı (hürriyet kahra- manı) diye yalnız bir (Niyaziler, En- verler) nakaratı tutturmuş gidiyordu! Hürriyet ve meşrutiyeti, istihsale hizmette kendilerini bunlardan geri söylev. 20,45: Bay Muzaffer ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve balk şarkıları (saat üyarı), İ 2115: Orkestra 2215 Ajans haberleri, 42,30: Plâkla solo: Opera ve operet parça- programa, 23/00: Son. Bİ ame yaz 4 - metleri lâyıkile takdir edilmemekte ol- deye yemlik 421 masından, dâha bu ilk günlerde unu- > Anadol 4 tulmuş gibi kalmaktan teessürler, kıs- mere ..— kançlıklar uyanıyordu, Kuşyemi dökm 17 yanış Yasılye horoz ”— (Arkası var) Fasulye çalı in ... sam 16 35 > fındık s2 — Serasker Rıza paşanın oğlu bay Sü- 56 ussağa s2$ Çü memlekette büyük ve hayırlı bir inkı- lâb yapmıştır. Şimdi paraya muhtaç- dır; herhalde pek makbule geçecektir. Dedim; kabul etmedi. Bir kaç gün sonra kendisini yalıdan aldılar; Har- biye nezaretine götürdüler. Orada babam süngü ve tabanca al- tında yüz bin lira verdi. O zaman ya- 5 Iç fındık zı 2 Tiftik 31 12 EK. firldik 113/4 Un 3 “ İç badem 54 Ki w | “pış FİATLAR Buğday: Liverpul 541 » : Şikago La : Vinlpek > para ancak müsüdere edilir, Hapishaneden avdetinde babama: — Evvelce yirmi beş bin lirayı ver- seydiniz böyle hapishane köşelerine Şeref stadında şu üç maç oynana- caktır. Beykoz - İstanbulspor, Vefa - Eyüp, Galatasaray - Süleymaniye. Galatasaray mürakabe heyeti toplanıyor Galalasaray Spor klübü idare baş- kanlığından: Kulübümüz yüksek mü- rakabe heyetinin altı aylık alelâde rından bir zat da bana ilk talebde he- men beş bin lira vererek bu gibi teca- yüzlerden kurtulduğunu söylemişti. Bu zevatın en ziyade . istedikleri bir divanı âli teşkil edilerek muhakeme olunmaları idi, Hattâ ben de bunun için bir çok defalar müracaatte bu- Tunmuştum., Yazdığınız gibi babamın verdiği yüz bin lira ile ikinci ordu askeri is- tibdal edilmiştir. mek en verimli bir çaredir. Her işte mütehassısa kiymet verdi- ğimize göre, bu cenebileri takımları- mızi ıslah edecek birer mütehassıs, hattâ yalnız saha ve maç dışında de- tır. Bu sebepten dolayı pazar günü rakabe heyeti âzamızın o tarihte Demet 2— 299 O zamanki Tanin gazetesinin coş- klübümüz idare merkezine teşrifleri | Patbcan >. KİM .— Kun bir Fisan ile babam hakkında yaz- ehemmiyetle rica olunur. mi EE dığı yazıları ben kupür halinde toplu- > z Ye ey Zİ yordum. Aynı mesele hakkında müuh- Dünya kupası için 5 finalist | Meydanı: Dem — S9 Sap | telif tarihlerdeki yazıları bir araya Dünyanın beş kıtasında seçim müsa-| pal kabağı 3— 3509) getirince bunların biribirini tutma- bakaları oynamakta olan <Dünya Ke Elo 8— 18 — | dığını gördüm. Bir istida ile Harbiye kupası> için beş takım girmdiden fi | Kia. “ima > 14 İ hazır Mahmud Şevket paşaya müra- malisttir. pmpa ya Pariste | sına Amasya , > “— caat etmeğe karar verdim. Maksadım ge İyem. 4 öge ri 7 | sabitlere yevmi gazetelerde yam yaz- girmek hakkını kazanan takımlar k Nk > > a | mak yasak olduğu için babamı müda- şunlardır: Armud Ankara » 10— 35— | faaetmek üzere buna müsaadealmak Fransa; Maçları organize etmesi yn . aa e ve (bunların hangisi doğru?) diye Ta- dolayısile doğrudan doğruya finale | Ay, » 2 10 — | nin gazetesine bir sual sormak yahut kalmıştır. Nar , e in Harbiye nezareti tarafından bu gibi İtalya: Berlin oyunlarında dünya | Şe, ? $7 57 | yanların men veya teksibini rica et- şampiyonluğunu kazandığı için doğ- | mw » 60 — im — | mekidi. Harbiye nezaretinde salon rudan doğruya finalde oynıyacaktır, Mao Di e kapısında yaver erkânıharp binbaşısı Hüseyin Kadri beye tesadüf ettim. muştur. Limon yeri . 100 »900 — $op — | Mahmud Şevket paşayı görmek iste- İsveç: Grubunun şampiyonu ol- » Emebi Oo» »120- 200 — | diğimi söyledim ve kupürleri göster muştur. Partisi Alahya 80 sandık 2D. 300 5 | “im. Hüseyin Kadri bey: a şampiyonu rh - , ei —> — Bunları bana birak! Ben tashih Mandalin »— G0) ettiririm; bir daha böyle geyler yaz. Die ra mall | ai ey 2g) ram Bean mea dram Jana YY A >» ak > 10— 1 — | dı Verdiği yüz bin lira ile Edimede SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Muhtelif pi Yazan; SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Akşam neşriyatı: Saat 1330 plâkla dans Tetrika No, 40 rıusikisi, i > ; katla, 4 as: Dek Fir- | Sabaahddin bey İttihadcılara muhalefete tn yorgunluğundan ko- müsteit gördüklerini etrafına topluyor askeri istibdal etmeseydik meşrutiyet tehlikede kalacaktı; çünkü asker ihti Iâl ediyordu Dedi, ben de bu suretle babamdan alınan paranın askere verildiğini öğ- renmiş oldum. Meşrutiyetin bidayetinde Cemal beyle birlikte İstanbul galeyanını ida- Te eden Rahmi bey babamın yüz bin lirayı verip yalıya avdetinden sonra bir kere gelmişti, Babamla görüştü; fakat ne görüştüğünü bilmiyorum. Ba- bamın Çamlıcadaki mülkü için bir teklifte bulunduğunu da bilmiyorum. Ancak meşrutiyetten bir kaç ay son- ra sükün avdet edince babam öteden- beri inşasına üzendiği bir hastane için konağını bir doğum evi olmak üzere belediyeye terketmeği düşünüyordu; bu mesele gazetelere de aksetmişti. Babamdan yüz bin lira alan İttihad ve Terakki cemiyeti babama karşı ar- tık hiç bir tecavüz hareketinde bu- Yunmıyacağına dair söz vermişti. 31 mart vakasından Sonra sözünü tut- madı ve babamı Midilliye nefyetti. Babam da konağı belediyeye vermek- ten vazgeçti. Eminönündeki mağazaya gelince:, Bir gün evkaf nazırı Hayri bey beni çağırdı: — Abdülhamidin evrakı arasında babanızın hiç bir jurnalı çıkmadı. Yal- niz bir kâğıd bulundu, Bunda (Emi- nönünde bir mağaza yaptırdım. Vakti- hazırdır. Mağazayı evkafa ferağ etsin, Dedi. Ben de babama yazdım. Hayri beyin teklifi kabul edildi. Mesele de böylece bitti. Ben evkafla arada dava açıldığını hiç hatırlamıyorum. Nec- meddin Molla bey bize yalnız Galata- da Kalafatyerindeki davamızda vekâ- let etmiştir, Biz bu yerden kalafatçı- Tarı çıkarmak istiyorduk. O zaman vekilimiz Haydar Rifat bey idi. Bir kaç defa mahalline icra memurlarını gö- türdü. Her defasında o civarda ne ka- dar kayıkçı, balıkçı, salapuryacı, kala- fatçı, hamal varsa beş, altı yüz kişi hemen toplanarak: — Elimizde gedik var! Diye birden bağırıp çağırıyor, teh- did ediyorlardı. Hattâ bir gün Haydar Rifat bey ellerinden güç hal ile kur- tulabilmişti. Necmeddin Molla bey iş- te bu işi üzerine almıştı, Başka bir da- maliye hazinesine tevdi eylemiş olma- sıdır. Rıza paşanın yüz bin lirayı (sün- gü ve tabanca altında) verdiğini ilk mevkufiyetin- de süngü ve tabanca ile tehdid edil miş olduğunu işrab için mi kullanıl- mıştır? Yoksa. kendisine karşı fiilen böyle bir silâh teşhiri vaki mi olmuş- tur ve bunu kim, ne vakit yapmıştır? Bu elhetleri açık olarak göstermiyor. evkaf idaresi ile Rıza paşa arasında dava cereyan edip etmediğini o zâ- SKİ AÇIK MUHABERE Serasker Rıza paşa oğlu bay Sürey- yaya: Aldığım malümatın membala- rını bildirmek itiyadında bulunduğu- ma yazılarım şahiddir. Eğer gönder. mek lütfunda bulunursanız notları- nız için de bu suretle hareket edece- ğim pek tabildir efendim, 4 $.K.İrlem ERSBEŞ EBEBEENE BSERBE KE ESEENBEBESŞE, # ye anmeabkmiusssamisomrasssassEgr