13 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

13 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

İl | | Se “Bir Çin filosu Japonyayı bombardıman edecekti Japon tayyareleri iki Gin tayyaresini düşürdüler, Japonlar kuvvetleri ileri hareketine devam ediyor Tokyo 12 — Bir Çin Hava filosu- nun Japonyaya gelmekte olduğuna dair ilk defa olarak Japonyada hava tehlikesi işareti verilmiştir. Japon tayyareleri Saddlel adası civarında iki Çin tayyaresini düşürmüşlerdir. Çinliler Nantaoyu boşalttılar Şanghay 12 (A.A) — Çinliler saat 2,30 da sabaha karşı Nantaonun tah- iyesini ikmal etmişlerdir. 10,000 Çinli askeri Fransız imtiyaz muntakasına girmiştir. Şanghay 12 (A.A) — Japon or- dusu namina söz söylemeğe salâhi- yetlar bir zat, Nansiang'ın Japon Kuvvetlerinin süartle şimale doğru | İlerlemeleri sayesinde zaptedilmiş ni- ,duğunu beyan etmiştir. Geğenlerde Hangçeu körfezinde ka- raya çikâfılan Jâpon kuvvetleri dün Anting'e kadar ilerliyerek Nansiang müdafilerini yan ateşine almakla tehdid : Fakat yarı resmi Çin mahfilleri ba şehrin zaptını tekzip etmektedirler. Şanghay 12 (A A.) — Japon ordu- su nsmına söz söylemeğe salâhiyet- tar bir zat, matbuafa beyanalta bu- Yunarak Japon kıtalarının Nansiang- | rine 70 mil mesafede ve Nankir dan geçerek bu şehrin beş kilometre garbine geldiklerini söylemiştir. Hangçeu körfezinde karaya çıkanı- Tan kuvvetler Şanghayın 50 kilomet- Te gerbine kadar ilerlemişlerdir. Japon umumi karargâhı cenuptan taarruz eden kuvveterle garbe doğru İlerliyen kısmı küllinin yarın birleşe- ceklerini ümid etmektedir. Bir Amerikan hastanesi bom- bardıman edildi Nankin 12 (A.A.) — Şanghay şeh- Şanghay demiryolu üzerinde kâin Wousih Amerikan - hastanesi, Japon tayyareleri tarafindan bombardıman edilmiştir. İki Çinli ölmüş ve birkaç tanesi de yaralanmıştır. Hastaneye Ameri-- Kân bayrağı asılmış İdi, Şanghayda Koreliler birliği reisi yaralandı Şanghay 12 (44) — Koreliler birliği reisi olup Japonlara taraftar olmakla tanılan Bikome beynelmilel mıntakuda bir Japon lokantasında iki Koreli ihtilâlci tarafından ağır surette yaralanmıştır. > Japonyanın Çine sulh şartları çok ağırdır Japonya, Almanya ve Italya müşte- reken Çini istismar etmek istiyorlar 'Tokyo 12 (A-A.) — Burada hâkim olan kanaate göre, Japonya Şanghay zaferinin yarattığı psikolojik andan istifade .ederek mareşal Şan Kay Şeke Jaonya ile teşriki mesai et- mek yahut ta silâhla tamamile ezil- mek şıklarından birini intihap et- mek hususunda son bir teklif yap- mıştır. İyi malümat lan Japon mahafili, mareşal Şan Kay Şekin şimdiye ka- | dar .tavassut tekliflerine kapıyı ka- | pamadığı ve sulh şartı olarak ta | Yukuçiao hadisesinden evvelki va- ziyetin iadesini İstediği kaydolun- maktadır. Statüko şimeli Çinde ve Şanghayda bazi mınlakaların asker- Yikten tecridini tazammun ettiğin- den Japonya için memnuniyet verici ve Şan Kay Şek için de kabul edilebi- Mr bir tatbik şekli bulunması im- kârlarını temin eylemektedir. Meselenin esası - Çinin antikomü- ist paktına iltihakıdır. İtalya ve Almanyanın da bu paktda bulun- | ması bir taraftan Çinin Japonya ta- rafından istilâsma karşı ve diğer ta- raftan da Çin siyasetinde bir deği- şiklik husulüne karşı bir garanti teş- kil eder ki bu Japonyayı Çine koş- tuğu çok ağır şartlardan vazgeçire- cek mahiyettedir. . Şimdi sulhün ak- di için Japonlar tarafından ileri sü- rülen şartlar şunlardır: 1 — Çinin antikomünist üçler paktına Utihakı, ? — Nankin hükümetinin bütün Çin kıtası üzerinde hâkimiyetinin ipkas - 3 — 1935 anlaşmasını geniş bir tarzda teksir ederek Sart nehir yukarısındaki mıntakanın askerlikten tecridi, 4 — Buna mukabil Japonyanın Sarı nehrin şimal muntakasında bulunan kuv- vetlerini bir kaç sene sonra geri alması, 5 — 1952 anlaşmasında askerlikten tec- ridi mükerrer bulunan Şanghay mınta- kasının genişletilmesi. 6 — Nankin hükümetinin ekalliyetlerin kendi kendini idare etmek hakkının ta- nınması ki bu keyfiyet Mançuri ile İç Mogolistanın istiklâlinin bir kuvvet ta- nınması demek olacaktır, Diğer taraftan Çinin antikomünist pak- tına iltihak: bir (akım tedbirleri zaruri kılmaktadır: I — Nankin hükümetinin akseri siyasi ye iktisadi servislerinde Japon, Alman ve İtalyan müşavirlerinin bulunması. 2 — Çin ordusunun tecavüz silâhların- dan tecridi. 3 — Kömünist düşmanı imemleketler tarafından Çinin askeri bir üssülhareke olarak kullanılması, 4 — Alman, Japon, İtalyan ve Çin ikti sadi »teşriki- mesaisi, 5 — Çinden bazı ecnebi nüfuzunun iza- lesi ve Fransız, İngiliz ve Sovyet tahak- kümüne karşı Çin tamamiyetinin yeniden «le alınması, Piyasayı düşür- meğe calışanlar Karadeniz sahilinde de bir iki müessese hakkında takibat yapılacak | Anadolu < ajansının bir tebliğinde İzmirli üç firmanın çok düşkün fiat- lerle girişmiş oldukları teahhüdleri kapatmak için anormal şekilde ha- riç piyasalara teklifler yaparak pi- yasayı düşürmeğe çalıştıkları bildi- riliyordu. Bu haber İstanbul piyasasında nefretle karşılanmıştır. Buraya gelen haberlere göre, Karadeniz sahilinde de bir iki müessesenin sirf şahsi men- faatleri için gayri meşru şekilde ha- Treket ettiği anlaşılmış, takibata gi- rişilmesi kararlaşmıştır. İktisad Vekâletinin, üzerinde has- sasiyetle durduğu bu gibi hadiselerin faillerine verilecek cezalar çok ağır- dır. Papas, Vindsör düküne tarziya verdi Paris 12 — Paristeki Anglikan ki- Misesi papazının, mütarekenin yıldö- nümü münssebetile yapılacak mera- simde Windsor dükünün hâzir bulun- mamasını rica ettiği duyulmuştu. Dük merasimde bulunmuştur. kında tafsilât verdiğini fakat Dükün merasime iştirakine mani olmak âr- zusunu hiç bir veçhile izhar etmedi- ğini ve Dükün kilisede kralın karde- şine gösterilmesi lâzım gelen ihti- ramla kabul edildiğini söylemiştir. Papasın telefonda söyledikleri şari- si knaatini Made ettiği için bunların neşrine lüzum görülmemiştir. Papas, Düke mazeret beyan etmek üzere elinden geleni yaptığını ve şahsi mutaleası Dükü rencide etmiş İse bundan pek müteessir olacağını ilâve etmiştir. ,onun gibi infilâk etmek ve onun gibi hı boruları tefrişine ve bunun gibi 2 Mv — vi Havagazı yerini #utan mayi Almanyada Propanpaz denilen bir madde keşfedildi (Hususi m irimizden) — Ja havagazı yerine kaim ola- bilecek yeni bir mayi keşfedilmiştir. | Almanyanın hemen yarısında hava- gâzı yoktur. Berlinin bile birçok.ma- hallelerinde havagazı tesisatı mevcud ir, Son senelerde havagazı ten- virat vasıtası olmaktan çıkmakla be- raber mutfaklarda çok kullanılmakta- dır. Havagazı olmıyan yerlerde petrol ve benzinden istifade edilmekle bera- ber bunların tehlikeleri çoktur. Bu- nun için fen erbabı yeni bir madde arıyordu, Bu araştırma neticesinde havagazına muadil, hattâ ondan da- ha elverişli bir mayi bulunmuştur. Bu mayiin adı Propangaz'dır. «#Propangazs ısıtma itibarile, hava- gazının dört misli fazla bir kuvvete maliktir. Bundan maada havagazına evvelâ en büyük tefevvuk ve rüchanı; zehirlemek hassasından tamamile aza- de bulunmasığır, Bugün, Berlin - gibi muazzam bir şehirde değil, hattâ Al- manyanın belli başlı birçok muhtelif şehirlerinde de bu ittikçe taam- müm etmekte ve sü ü günden gü- ne artmaktadır. Zira gaz, havagazı- nın tabi olduğu mühim tesisata, yeral- daha birçok külfetlere ihtiyaç göster- mez, buna mukabil, «Propangaz? ha- vagazmın girdiği herhangi bir kalıba girer. Yemek pişirmek'için mutfakta, sıcak su istihsalinde, banyo ve salre- lerde, tenvir sahasında, kalorifer tesi- salında istimal edilebilir. Propangaz, çelikten mamul hususi | şişeler içinde muhafaza ve nakledil- diği için, ancak o hususi şişelerde bu- Yunmak suretile kullanılabilir. Yemek ocakları, ziya tertibatı, kalorifer teş- kilâtı için lüzum olan cihazlar, hep bususi bir mahiyette imal edilmiş olup, alelâde istimal edilmekte olan"ocak- larda ve radyatörlerde, lüzum olan ta- dilât yapılmadıkça, tatbiki mümkün olamaz. Şişelerin hükümetin nezaret ve köntrolü altında bulunması lâzım- dır, Çünkü şişelerin imali, hükümetin gösterdiği talimata tâbi olduğu gibi onun teftişinden geçmesi muktezidir. Macar hükümetinin, son zamanlar- da, senede beş bin.şiş& ile o kadarda ocak ve sairenin ve ayda «24003 kilo «Propangazsın beş sene müddetle ve bilâ gümrük ithaline müsaade etme- si de, bu gazın, bir memleketin ihtiya- catı medeniyesine, ne Kadar elverişli olduğunu isbata kâfldir. Bir şişe ga- zın muhteviyatı hiç zayiata meydan vermeden İstimal edilir. Bir litre su, altı dakika zarfında hem ısınır ve kem de kaynar bir hali bulur, İki buçuk ki- loluk Propangaz 9 metre mikâbi ha- vagazına, 40 kilovat elektriğe ve ya- hud 9 litre benzin veya ispirtoya mu- adildir. $ Propangaz, memleketimiz için tam biçilmiş bir kaftandır. İstanbulun mü- him bir kısmi, havagazından mahrum olduğu için, yemek pişirmek, su ısıt- mak gibi ihtiyaçlarını, ya, gündebir iki defa bozulan ve her defa tamire ih- tiyaç gösteren petrol yakan ocaklar vasıtasile, ve yahud mangal kömürü yardımile defederler, ki bir ev hanı- mını bunun kadar usandıran birşey tasavvur olunamaz. Anadolu cihetin- de, Ankara ve İzmirden gayri hiç bir yerde havagazı yoktur. Bu gazın ta mimi, ormanlarımızı d& her zaman baltalanmak tehlikesinden uzaklaştı- nr. —Z.B. İzmir havagazı fabrikasında yeni tesisat yapılacak İzmir (Akşam) — İzmir havagazı fabrikasırlda yeni tesisat yapılacak» tr. Bunun için bir Alman firmasının teklifi bekleniyor. Belediye relsi B, Dr. Behçet Uz, Avrupa tedkik seya« hati esnasında Almanyada büyük biç havagazı fabrikasını gezdiği sırada İzmir havagazı fabrikasında halkın istifadesi bakımından ne gibi mühim yenilikler yapılabileceğini araştırmış» tır. Bu tedkiklerden anlaşıldığına gö- Te İzmir havagazı fabrikasına yeni bazı tesisat ilâvesile halka çok ucuz diatle havagazı vermek mümkün ola- caktır. Ayda iki, üç lira vermek mu- kabilinde halk bavagazile yemekleri ni pişirebilecek, banyo suyunu 1s1tas bilecektir, F iz mukabil casusluk şefi zehirlenmiş Umumi harpte ismi çok geçen yüzbaşı Lâdoux nasıl Ge? Büyük harpte Fransız mukabil ca- susluk teşkilâtı şefi yüzbaşı Ladoux, harp bittikten sonra teksüde sevkedil- miş ve Cannes civarında bir köşke çe- kilmişti. Umumi harpte casusluk işle- rinde mühim bir Tol oynamış olan bu eski Fransız zabiti, 1933 senesinde bu- Tun ile gırtlağında mikroptan müte- vellid bir iltihap neticesinde vefat et- miş, hiç kimse bu beklenmedik ölüm- i den şüphelenmemiş. Morga kaldırıl- masına lüzum görülmeden cesedin defnine ruhsat verilmişti. Aradan dört sene geçtiklen sonra şimdi Fransız mukabil casusluk teş- kilâtı eski şefinin karısı ortaya çıka- rak: — Kocamı öldürdüler iddiasını or- taya atmış ve bu hususta kendisi ile en Paris - Sole-muhabirine de- miştir ki: — İyi barla, fakat ya 1932 senesinin sonunda ve yahud 1933 senesinin başında kocam Paristen gön- derilmiş bir mektup almıştı. Bu mek- tup, Berlinde bir Fransız gazetesinin muhabiri tarafından gönderilmişti. Bu gazeteci, kocamla eskiden olan münasebetlerine güvenerek Almanyâ- nın en maruf kadın casuslarından bi- rinin müştereken bir kitap neşretmek için kendisile görüşmek istediğini bil- diriyor, fakat bu kadın Fransaya ge- lemiyeceği için kendisine İsviçrede bir randevü tayin etmesini istiyordu. Kocam, bu şüpheli teklifi derin bir merakla karşıladı, en büyük Fransız kumandanlarından birine müracaat ederek fikrini sordu. Fransız general, kocama bu teklifi kabul etmemesini ve böyle bir randevu vermemesini ka- tiyetle tavsiye etti. Esrarengiz bir mektup Aradan aylar geçti, kocam kabul etmediği o mülâkat teklifini unutmuş" tu. Bir gün bahsedilen Alman kadın casusunun bir zarf içinde büyük ki- tada iki fotoğrafını aldı. Alman casu- su, Alman erkânı harbiyesine mensup bir zabitan grupu arasında görünü- yordu. Bu İki fotoğraf, sımsıkı bir su- rette kapalı siyah bir zarf içinde ko- cama, gönderilmişti. Fotoğraflar, gri renkte kabarık bir kartona yapıştırı! mıştı. O gün, gayet iyi hatırlıyorum, kızımla gazinoya gitmiştik. Eve dön- düğümüz zaman fevkalâde miyop olan kocamı, bu iki fotoğrafı pek ya- kından tedkik ederken gördük, On beş gün sonra kumandan Ladoux has- talandı ve bütün tedavilere rağmen bir müddet sonra umumi bir kan 26- Yüzbaşı Ladoux ve karısı hirlenmesi neticesinde öldü: Sonradan öğrendim ki, kocam; bu iki fotoğrafın kartonlarına konulmuş meçhul bir mikrop neticesinde bu hastalığa yaka- landığından şüpheleniyormuş. Fakat ölmeden evvel bana bu şüphesinden aslâ bahsetmemişti. Ben o kadar az şüpheleniyordüm ki, bir müddet sonra Parise gittiğim za- man bu iki fotoğrafı, valizimde çama- şırlarımın arasına koymuştum. Elde delil: yok fakat kanaat var Kocamı tedavi etmiş olan doktorun fikrinissordum, işte doktorun ölüm rae poruna yazdığı mütleayı size okuyo- rum; «Kumandan Ladoux hastalığı es- nasında, kasden zehirlenerek kendisi- ne gönderilmiş olan bu fotoğrafiler va- sıtasile zehirlendiğinden şüphelendi- ğini bana söylemişti. Eğer böyle bir | ihtimal varid ise, elimdeki seriri ve- saitle bunu tesbit etmeme imkân yok» tur.> Bu fotoğrafileri, Pariste tanıdığım bir polis komiserine tedkik ve muaye- ne için gönderdim. Komiser, bu vesi- 'kaları hâlâ bana iade etmediği gibi, kartonlarda mikrop bulunup bulun- madığını da söylemek istememiştir. Şüphe yoktur ki, fotoğraflardaki mik- Toplar zamanlaszail olmuştur. Bir se- ne sonra yapılan tahlilde ise geç ka- Uunmaıştı. — O halde kocanızın öldürüldüğü- ne kanisiniz demek. — Evet! Elimde kati deliller olma- makla beraber kanaatim bu merkeze dedir. Kafasını balta ile kesilmekten kurtarabilecek mi ? Almanyada mevkuf Lehistanın en güzel kadınının kurtulması “ bütün Lehistan dua ediyor Kontes Olga Vlelopolsks Lehistanın en güzel kadını, Olga Vielopolsk'anın kurtulması için bü- tün Lehistan dua etmektedir. Otuz Berlinde mevkuf bulunmakta ve mu hakemesini beklemektedir. Kadın iki aydanberi Berlinin Mo- abit hapishanesinde sıkı bir tarassut altında, bulundurulmaktadır, Kendi- sini ziyaret için Varşovadan gelenler bile yanına sokulmamıştır. Casuslü- ğun cezası balta ile kafası kesilmek suretile idamdır. Kontesi Vielopolska onbeş yaşında iken bile Lehistanın en ziyade şöhret kazanmış bir kızı sayılıyordu. Evlen- meden evvel onun uğruna yedi düello vukua gelmiş ve yedi kişi bu düello larda ölmüştü. Diğer üç kişi de aşkla rına dayanamıyarak öbür dünyayı © bolamışlardı. Kadın için canlarını feda edenlerin sayısı bu suretle on kişiye baliğ olmuştu. Kontesin dostları kendisinin ca susluk yapacağına katiyen ihtimal vermiyorlar, Çünkü kendisi çok zen- gindir, başka her hangi bir sebeb de yoktur. Fakat Alman mahafili bu fi- kirde değildir. Bu mahafil mühim vesikalar ele geçirildiğini, bu sebeble bir zamanlar uzun müddet Alman- yada oturduğu halde yakalanmamış olan kontesin bu defa Varşovadan Sırada tevkif edildiğini söylemektedir.