16 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Almanya, Çin - Japon devletleri arasında tavassut ediyor Japonya bu tavassutu kabul ediyor. Çin de Al Pariş 15 — Almanyanın Çin-Japon devletleri arasında bir anlaşma için tavassut edeceği haberleri kuvvetiz deveran ediyor. Söylendiğine göre Japonya tavassutu kabul etmektedir. Diğer taraftan Çin de Alman tavas- sutunu kabule yanaşmaktadır. Çin- den Avrupaya bir heyet gelmiştir. He- yet Berline gidecektir. Japonya müzakereye hazır Tokyo 15 “(A.A.) — Hariciye heza- | retinde beyan edildiğine göre Japonya, | muhasematın tatili için Nankin il3 müzakerelerde bulunmağa âmadedir, Japonyanın sulh şartlarının ne ola- cağının meydana vurulmasının mey simsiz olduğu ilâve olunmakta, maa“ mafih Japonyanın müzakeratın kü- şadı için evvelce şartlar dermeyan et- miyeceği tasrih edilmektedir. Şanghay vakayiinin bazı büyük devletler rüesasını, doğrudan doğru- ya müzikerata bulunmaları için | Rus Türkistanında şiddetli zelzeleler Halk sokaklarda yatıyor, dağlarda çöküntüler oldu Moskova 16 — Dün saat 17 de Sta- tinabadda, Taşkendde, Kokandda şi detli zelzeleler olmuştur. Halk korku- sundan sokaklarda kalıyor. Tacekis- tan mıntakasında dağlık havalide çö- küntüler olmuştur, i Ankarada sesli ilânlar tarifesi Ankara 16 (Telefonla) — Ankara belediye meclisi sesli ilânlardan slı- nacak ücret tarifesini tesbit etmiş- tir. Meclisin kabul ettiği tarifeye gö- re, sesli ilânlardan bir defa için iki, üç defa için 3, 12 defa için 5, on beş defa için 10, otuz defa için 15 lira üc- ret alınacaktır. Kudüste Musevi tevkifatı Kudüs 16 — Dünkü hâdiseler üzeri- ne İngiliz makamatı şiddetli tedbirler almışlar, aralarında komünistler de bulunan 45 Museviyi tevkif etmiştir. Vakıf işletme İdareleri teşkil edilecek Bu idareler menba suları, orman ve zeytinlik işlerile meşgul olacaklar Ankara 15 (A.A) — Vakıf menba #ularile orman ve zeytinliklerinin iş- letilmesi için vakıflar umum müdür- Yüğüne verilen mütedavii sermaye hakkında bir nizamname hazırlarımış- tır, Bu nizamnameye göre vakıf men- ba suları, ormanlar ve zeytinlikler iş- leri ile meşgul olmak üzere mıntaka- | ları dahilinde işletme idareleri teşkil oltunacaktır. İşletme idareleri birer müdür ve muhasebe ile lüzumu kadar fen ve ambar memurluğu ve diğer müstahdemlerden erden terekküp edecektir. Hariciye Vekili bu sabah geldi Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras bu sabah saat 8,30 da Ankara ekspresine bağlanan hususi vagonla şehrimize gelmiş, Haydarpaşa garında karşılanmıştır. B. Tevfik Rüştü Aras şehrimizde bir müddet kalarak dişlerini tedavi ettirecektir. Deniz Bank Bank lâyihasi Ankara 16 (Telefonla) — Kamu- tay iktisad encümeni dün toplanmış ye Deniz Bank lâyihasının müzake- resine başlamıştır. ugün de toplanarak müzakereye | manyaya bir heyet gönderdi 'Tökyo - Nankin hükümetlerini karşı karşıya getirmek hususunda teşci edeceği zannolunmaktadır. Japonya, böyle bir fırsat beklemektedir. Fakat her şey henüz müzakerelerde bülun- mak arzusunu izhar etmemiş olan Çinin hattı hareketine bağlıdır. Çin heyeti İtalyada Roma 15 (A.A.) — Çin heyeti Ce- neveye çıkmış ve Berline gitmek üze- re tayyare ile Romaya gelmiştir. İtalyan gazeteleri, bu heyetin faa- Biyeti hakkında hiç bir şey yazmadığı gibi, keza Romada ikamet etmekte bulunan Propaganda nazırının faa- Jiyeti hakkında da sükütu muhafaza etmektedir. Resmi bakımdan heyet erkânı, vir zamanlar - Çinde general konsolosu iken tanıdıkları Hariciye nazını ©. Cianoya bir nezaket ziyareti yapacak- lardır. Maamafih murahhaslar, B. Musso- Jiniyi de göreceklerdir. Aigan meclis reisi memleketine döndü “Gördüğüm terakkiyat okadar büyüktür ki bunu bir mncize telâkki ediyorum,, diyor Ankara 15 (A.A) — Bir müddetten- beri şehrimizde misafir bulunan Af- gan mebusan meclisi reisi B. Abdül- ehad bu akşamki Toros ekspresile Bağ- dad, Tahran ve Herat yolile memleke- | tine müteveceihen hareket etmiştir. B. Abdülehad Ankarayı ziyareti mü- nasebetile demiştir ki: — Türkiyeye on sene evvel gelmiş- tim. Bu ikinci seyahatimdir ve on se- ne içinde her sahada terakki vardır. Gördüğüm bu terakkiyat o kadar bü- yüktür ki bunu bir mucize telâkki et- mekteyim. Atatürkün büyüklüğüne hayranım. Burada gördüğüm ve beni ziyadesile hayran eden bir cihet de bütün devlet adamlarının biribirlerine karşı gösterdiği hakiki ve candan mu- habbet olmuştur. Burada biribirine bağlılığın, muhabbetin ve iş arkadaş- lığınıh hakiki nümünelerini gördüm. Belediye cezalarında pratik bir usul Belediye zabıta memur- larının suç işleyene derhal makbuz kesmesi düşünülüyor Ankara 15 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti, meşhud belediye suçları İş- liyenlerin karakoldan karakola sevk- edilmeyip cezanın kısa bir zaman içinde derhal ve suç işlenen yerde tatbikinin faydalı olacağını düşün- mektedir. Meselâ İstanbulda çivili geçidler- den geçmiyen ve tramvay durmadan inip binenlerden ceza olarak alınacak paranın derhal tahsili için kıymetli ceza makbuzları bastırılacak ve bele- diye zabıta memurları bu makbuzları çağ” taşıyacaklardır. Memur suç işliyeni derhal yakalıyacak ve ğe keserek parayı kendisin» den tahsil edecektir, Kati karar veri meden alâkadarların fikri sorulacak- tır. Istanbul defterdar muavinliği Ankara 16 (Telefonla) — İstanbul defterdar muavini B. Cemal ikinci umumi mülettişlik fal müşüyiriği. ne tayin edilmiş, yerine divanı mu- deni Minel, pi ipekleri GÜNÜN HADİSELERİ Almanya Karadenize mi inmek istiyor? | Almanya, evlenmeğe talip bir delikanlı gibi, müstemleke istediğini ilin ediyor. Fakat kendisine göre kız yok. Öyleyse ki- min bayanını alacak? Bu sual, Belçika dahil olmak üzere, dört bir etrafta heye- can uyandırıyor.“ Belçika Kralı Lokarno- cuların toplantısına Tiyaset bile etmek arzusunu izhar etmiş. Düşünülüyar ki, Almanyanın uzak ül- Kelerde zoraki topruk almağa gidecek ka- | dar ne donanması kâfidir, ne cografi va- ziyeti müsaittir. Bundan dolayı, civarm- daki zayıf memleketleri yutacak diye tah- Minler yürütülüyor. Bu memleketler, Avusturya ve gene kismen Cermenlerin oturduğu Çekoslovak topraklarıdır. Hitlerin o Almanya dışı o Almanlarile «alâkası. malüm. aŞarka doğru prensi- Dİ, sbolşevik aleyhdarı» misakla büsbütün mahiyetini ortaya vürdü. Bunun içindir ki «Almanya Ukraymayı alâcak» dedikodusu - Nazilerce tekzip edilmekle beraber - bugünlerde tekrar or- taya çıktı. Ukrayna Karadeniz demektir; (çünkü imanı Odesadır. Eğer iddia doğru İse, «Hitler, suyu sıcak denizlere bu yolla mt inmek istiyor?. diye bir sual uyanır. Faşist - Nazi rejimlerinin silsile balin- deki taleplerde bulunduğu malüm. Al manyanın müstemleke arzularını Kara- denize kadar uzatıp, uzalmıyacağı her halde meraköverdir. Maamafıh tevatürlere göre, İngiller>, İtalyanın başı ucundâ bir tehlike yarata- Yak Berlin - Roma mihverini bozmak için Hitlerin Avusturyayı yutmasına müma- de edecekmiş. Bu takdirde, göyle iki sunl varid olu- yor: Almanya Akdenizi mi, Karadenizi mi ön plânda kestiriyor? ii 'B, Numan Menemencioğlu Sıhhatının mucibi endişe olmadığı teyid olunuyor Ankara 15 (Telefon) — Beyrutta birdenbire hastalanan Hariciye siyasi müsteşarı B. Numan Menemenceloğlu bugün Toros ekspresile Ankaraya öğleden sonra doktor profesör Nissen tarafından muayene edildi. Yarından sonra B. Numan Menemencioğluna ufak bitr ameliyat yapılması muhte- meldir. Sıhhatinin mucibi endişe bir halde olmadığı teyid olunmaktadır. B. Delbosun orta Avrupa seyahati Paris 15 Havas ajansı bildiri- yor: Hariciye nazırı Delbosun Or- ta Avrupa seyahati, aşağıdaki tarzda tesbit olunmuştur: Hariciye nazırı, 2 veya 3 kânunuev- velde Varşovaya hareket edecektir. Pölonya hükümeti erkânı ile görüş- tükten sonra sırasile Bükreşe, Belgra- da, Prağa uğrıyarak 19 kânunuevvel- de Parise dönecektir. İngiliz hava kuvveti 149 tayyare filosundan mürekkep bulunuyor Londra 16 (A.A.) — Hava müsteşa- rı B, Murihead, hava kuvvetlerinin miktarı hakkındaki bir suale cevaben demiştir ki: «Umumi menfaatlere taallük eden sebepler dolayısile tayyare miktarını bildiremem. Fakat şu kadar söyliye- bilirim ki, 10 u bombardıman, 30u muharebe ve mütebakisi muhtelif tip olmak üzere 123 filotilla mevcuttur. Ayrıca 15 i bombardıman olmak üze- re 26 filotilla da deniz tayyaresi var- dır» Büyük Millet Meclisinin dünkü toplantısı Ankara 15 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bugün saat 15de Hilmi Uranın başkanlığında toplanmış, ba- zı mebusların mezuniyetleri hakkın- daki riyaset tezkeresi okunarak kabul olunduktan sonra çarşamba günü toplanmak üzere celse tatil edilmiş- Germen ırkile meskün | dönmüştür, B. Nunfan Menemencioğlu | Dün Geceki ve Bu “Sahahki Haberler (Çinliler garp 16 Teşrinisani 193 TL istikametine . doğru çekiliyorlar İ Şanghay 15 (A.A.) — Japon ordusu namına söz söylemeğe salâhiyettar biz zaf Japon kıtalarının Şanghaya 60 ki- lometre mesafede kâin Kinsan'i zap- ! tettiklerini bildirmektedir. Çinliler Ja- ponların yürüyüşüne mukavemet ede- memekte ve garp istikametinde sürai- le ricat etmektedirler. Nantao yangını büyüyor Şanghay 15 (A.A) — Nantaoda yangın bütün şiddetile devam etmek- tedir, Ateş, yüz bin sivilin iltica et- miş olduğu bilaraf mıntaka hududu- na kadar gelmiştir, Fransız imtiyazlı mıntakası itfaiyesi, yangınla mücade- leye devam ediyor, Nankini müdafaa hazırlığı Nankin 15 (A.A) — Soşov şimdi harap olmuştur. Japonlar buraya son yirmi dört saat zarfında yedi yüzden Libyada italyan kuvvet- lerinin arttırılması Bu hareketi Mısır aleyhine farzetmek i k için sebeb yokmuş | Londra 15 (A.A) — Avam kamara» | suali sormuştur; İngiilere - Mısır muahedesi ahkâ. mı, Mısırın; bizzat kendisinin sebe- biyet vermediği bir tecavüze uğraması takdirinde, İngilterenin Mısır ârazisi- | ni müdafaa etmesini âmir midir we İngiltere hükümeti bu husustaki ta- ahhüdlerine riayet etmek niyetinde midir? Lord Cranborne, bu suale «evet» ce- yabını vermiş ve diğer bir suale ceva- ben de demiştir ki: «İtalyanın Libyadaki kuvvetlerini hinde olduğunu farzetmek için hiç bir sebeb mevcut değildir.» İzmit civarında kar yağdı İzmit 15 (A.A) — İki gündenberi hava& bozulmuş ve yağmurlu geç- miştir, Ayni zamanda hissolunacak İ derecede bir soğuk başlamıştır. Be sabah İzmit civarında en yüksek Feci bir ölüm Süleyman gece karanlıkta kuyuya düşerek boğuldu Dün gece Beşiktaşta feci bir kaza olmuş ve bir adam kuyuya düşerek ölmüştür. Saatçi bayırında 359 fazlalaştırması keyfiyetinin Mısır aley-) Beşiktaşta numaralı mandıfada çalışan Süley- man; gece bir aralık dışarıya çıkmış, karanlıkta önünü göremiyerek ağzı açık bulunan bostan kuyusuna düş- müştür. Süleymanın feryadını duyanlar, derhal zabıtayı haberdar etmişler, tertibat almarak Süleymanın kuyu- dan çıkarılması işi kırk dakika kadar sürmüştür. Süleyman derhal tedavi altına, alınmış ise de kurtarılamamış ve ölmüştür. Kaza etrafında tahkikat derinleş- tirilmektedir. Memuriyette namzedlik müddeti üç seneye iblâğ edildi Ankara 15 (Akşam) — Vekiller heyeti son toplantısında lise ve yük- sek mektep mezunlarından olup a5- kerlik hizmetini yapmadan evvel hizmete alınan memur namxzedlerinin a EBE w “e çi TINIŞİIT Çin hükümeti Nankini müdafaa için tedbirler almağa başladı Nantaodan çıkan yangın bütün şiddetile yüzbin sivilin iltica ettiği bitaraf mıntaka hududuna kadar geldi fazla bomba atmışlardır. Nankin iie telefon ve telgraf muhabereleri kesil- miştir. Hükümet her ne bahasına olursa olsun Nankin'i müdafaa etmeğe ka- rar verdiği için halk bilhassa şehrin memba cihetindeki noktalarına doğru hicret etmektedir. Bu noktalara bir- çok vapurlar ve zırhlı otomobiller git- mektedir. Bununla beraber hükümet memurları burada kalmışlardır. Şanghay civarında vaziyet Şanghay 15 — Japonlar tarafından zaptedilen Nantao'da yeniden yangın- Jar çıkmıştır. Yangın mültecilerin bu Yundukları noktaya yaklaşmaktadır. Fransız sefiri Nantao'nun şimalinde. ki mültecileri gezmiştir. Fransız mın- takasında nüfus 600 binden bir mil- yon dört yüz bine çıkmıştır. Rumen kabine buhranı Umumi kanaate göre B. Ta- taresco tamamile liberal bir kabine e teşkil edecek Bükreş 15 (A.A.) — Havas muha- sinda bir mebus, Lord Cranborne şu | biri bildiriyor: B. Tataresco, geniş bir siyasi esas üzerinden kabineyi kur- mak vağzifesinde muvafir” p mışa benzemektedir. Filhakika, radi kal köylü partisi şefi Junian, seçi: den evvel liberallerle birlikte kabine- ye girmekten imtina etmiştir. taraftan Veorges Biratianonun riya- setindeki müstakil liberaller e grupu ile olan görüşmelerde fiilen . inkitea uğramış telâkki olunmaktadır. Bu akşamki umumi kanaat, B. Ta- taresconun nihayet tamamile liberal bir kabine kurmaya memur edileceği merkezindedir. Evvelki kabineye na- zaran fazla değişiklik arzetmiyecek olan bu yeni kabine, mebus seçimine nezaret eyliyecektir. Italya üç sınıf askeri çağırdığını tekzip ediyor Roma 16 (Akşam) — Salâhiyettar | mahafil, İtalyanın üç sınıf askeri si- Jâh altına çağırdığına dair İngiliz me- Melek gelen haberleri tekzib edi- Hükümet programı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Öğrendiğime göre, Adliye ve Ziraat Vekâletleri mümessillerinden mürek- kep bir komisyon bugünlerde topla- nacak ve esasları tesbit edilmiş olan bu lâyihayı son bir defa tedkik ede- cektir. (Zirai âsayiş kanunu) lâyihası çif- çi mallarının korunması, bu maksad- la çifçi emniyet servisleri kurulması- mı ve zirai suçların süratle takibini is- tihdaf etmektedir. Zirai suç işliyım- lerin muhakemeleri hemen görüle- cek ve suçlular mümkün olduğu Kı“ dar süratle cezalandırılacaklardır. Vekâletlerde faaliyet Hükümet programının tatbiki için bütün Vekâletlerde hummalı bir fan- Myet göze çarpmaktadtır. Gümrük İnhisarlar Vekâleti, gümrük ve inhi- sarlara, âid kısmın nasıl tatbik edile» ceğini ayrı bir program halinde tesbit etmektedir. Bunun için teşkil edilen komisyon bu gün de toplanmış ve ba- gı yeni esaslar tesbit edilmiştir. Toprak kanunu Ziraat Vekâletinde toprak kanunu projesini hazırlamak üzere teşkil edil- diğini bildirdiğim komisyondan başka yeniden muhtelif komisyonlar teşkil edilmiş ve bu RR İnaliyete geçmişlerdir...