30 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 30 'Teşrinisani 1037 X m m Japonya Şanghay gümrü varidatına el Ingiltere ve fransa koyacak mi? bu hususta Japon- ya nezdinde teşebbüste bulundular Tokyo 29 — İngiliz ve Fransız s6- firleri, pazar günü Japon Hariciye na- gırıni siyaret ederek ayni mealde birer nota vermişlerdir. Notada Şanghay gümrüklerinin Çin istikrazlarına ka- gılık olduğundan bahisle slacaklı hü- kümetlerle görüşmeden buna el kon- maması lizumundan bahsedilmekte- ör. Japon mahafili Şanghay gümrük varidetının Çin istikrazlarına karşılık olduğunu biliyor, Fakat bu paranın “nebi haklarınş riayet edecektir. doğru değil Londra 29 (AA.) — B. Wellingto- Bun mühimmat satın alması için Çin hesabına 100 milyon İngiliz lirası bir istikraz akd! maksadile İngiltere, Ame- rika, Fransa, Rusya ve Belçika ile mü» gakerelerde bulunmakta olduğu sure- tinde bir Japon gazetesinin verdiği ha- ber Londrada tekzip edilmektedir, Japon ileri hareketi Şanghay 29 (A.A.) — Neşredilen bir Japon tebliğinde, şöyle denilmektedir: «Changchow'un zaptı Kiangyen'in sukutuna bir mukaddeme teşkil et- mekiedir. Burada Yangtse nehrini bir baraj katetmektedir.» Ayni tebliğde Japonların Taihu gö- lünün garbinde mühim bir şimendi- fer tekatu noktası olan İhing'i işgel et- tikleri ilâve edilmektedir. Şanghay 29 (A.A.) — Japon sefa- reti namına söz söylemeğe salâhiyettar bir zat, Tangshengehi'nin dünkü ce- saret kırıcı beyanatı ve Hangehow'un muharebeden tecridi meselesinin henüz halledilmediği hakkındaki sözleri üze- rine Nankinde bir emniyet mıntakası tesisi ümidinin suya düştüğünü söy- lemiştir. Titulesco Bükreşe geldi İstasyonda parlak surette karşılandı Bükreş 29 (A.A) — Ecnebi memle- ketlerde 16 ay fasılasız oturduktan gonra buraya dönen Titulescoyu ta- Faftarları istasyonda karşılamışlardır. Kalabalık arasında milli köylü par- tisi erkânı ile muhafazakâr partinin reisi Gregolre Filipesco bulunmakta idi, 'Titulesco, kendisini mütemadiyen alkışlayan dostları tarafından araba- ya kadar omuzda götürülmüştür. Izmir - Tire yolun- da bir cinayet Meçhul eller tarafından iki şoför öldürüldü vaziyette bırakılmıştır. cebinde hiç para bulunmamıştır. Pa- mütecavizler : ; İni il HE ii i , Ceyhan yine B. Goebbels Mısıra gidecek Seyahatın hususi mahiyette olduğu söyleniyor Berlin 29 (A.A.) — İyi haber alan mahfiller , Dr. Goebbels'in dinlenmek Üzere ilkkânun başlangıcında Mısıra gideceğini bildirmektedirler. Bu s8 yahat, tamamile hususi mahiyette olacaktır. Goebbels, Mısırda bulünmasından İstifade ederek uzun senelerdenberi de İskenderiyeye yerleşmiş bulunan Ru- dolf Hess ailesini ziyaret edecektir. Istanbul balıkhanesinin vaziyeti Müzayedeye çıkarılacak balıkların ilk fiati ko- misyönca tayin edilecek Ankara 29 (Telefonla) — Deniz masulleri kanunu - lâyihası bugün- lerde Büyük Millet Meclisine verile- cektir, Devlet Şürası lâyihada esaslı tadi- lât yapmıştır. Ezcümle, açık deniz- lerde balık avlanması hakındaki mad- deyi projeden çıkarmıştır. Bu mese- lenin meclis encümenlerinde alâkalı müzakereyi mucib olacağı anlaşılı- yor. Diğer taraftan İstanbul balıkha- nesinin vaziyetini tanzim etmek üze- re Maliye Vekâleti ile İktisad Vekâleti mümessillerinden mürekkep bir komisyon teşkil edilmişti. Komisyon toplantılara başlamıştır. İlk kararla” şan İş, balıkhanede müzayedeye çıka- nlacak balıkların ilk flatlerinin teşkil edilecek bir komisyon tarafından ta- yin edilmesi olmuştur. Komisyon bu hususta tedkikatında ecnebi memle- ketlerin bu arada Almanyanın mev- zuatını tedkik ediyor. Deniz bank kanunu Ankara 29 (Telefona) — Bütçe encümeni Deniz bank lâyihasının müzakeresine başlamıştır. Lâyihanın önümüzdeki hafta içinde umumi he- yete sevkedileceği tahmin olunuyor. Türk kraliçelerinin aşkı Çinceden tercüme edilmiş eski Türk efsaneleri MiRTA 12 inci sahifede Yedinci asırda Çin mubarriri Ma - Tu - An - Lin'den tercüme GÜNÜN HADİSELERİ Elma, çilek, portakal eee. Ankara, Halkeri le birlikte çalışmağa Karar veren yüksek ticaret ve iktisad mek- tebi mezunları birliği, memlekette, yemiş Sürümünü arttırmak için, «Hlma gecesis, «Çilek gecesi, «Portakal gecesi» istmlerile bir propaganda geceleri tertib etmişler: Konferanslar verecek, mint mahsullerin sürümünü teşvik edeceklermiş. Çok işi bir teşebbüz. Ancak bir cihet var: — Çay, kahve çeceğinize yemiş yiyin, serbet içini - diyorlarmış. İşte bunu doğru bulmadık. Zira, millet niçin kahveyi bırakıp yemiş yesin? İkizi- nin de yeri başka başka değil mi? Yemiş de yensin, üstüne kahve de İçil Her maddenin istihlâki faydalıdır. Biliyoruz, denecek ki — Kahve bizden çıkmıyor. malı! Fakat kahve aldığımız memleketlere kendi malımızı gönderip mübadele yapı- yoruz ya!.. Şayed biz onlarınkini almaz- #ak onlar da bizmkini almazlar. İktisadi meselelerini eskisi gibi basit tara” fından düşünmiyelim. Türkiyeye kontrolsuz bir şekilde ecnebi malı girdiği zamanlar- da «Sade yerli mah kullanmak!» tavsiye- #i doğruydu, şimdi yanlıştır. Şimdiki usul- lere göre, herşeyi çok istihlâk etmek li- zımdır. En başta yerli malmı!,. Fakat ayni zamanda ecnebi malını da.. Çünkü karşılığında yerli mal sürülecektir! F.T. Şam ve Suriyede umumi grev Arablar Hatay rejiminin tatbika konulmasını protesto ediyorlar Şam 29 (A.A.) — Bugün Araplar Şamda ve bütün Suriyede yeni Hatay rejiminin tatbika konulmasını protes» to için umumi grev ilân etmişlerdir. Hamsde halk ile polis arasında çar- pışmalar olmuştur. Kütle halinde bü- yük Arap nümayişlerinin vukubulma- 81 bekleniyor. Şam 29 (A.A) — Yeni Hatay reji- minin ilânı münasebetile bugün için İskenderun ve Antakyada yapılması mukarrer meraşimin karışıklıklar çıkması endişesile yapılmıyacağı ilân olunmuştur. Askeri ve mülki tekaüd kanunu Kanunun 18 inci maddesi değiştirildi Ankara 29 (Telefonla) — Askeri ve mülki tekaüd kanununun 18 inci maddesinin aşağıdaki şekilde değişti- rilmesi hakkındaki kanun Jâyihası Büyük Milet Meclisinin çarşamba günkü rTüznamesine alınmıştır. «Mütekaid zabit ve askeri memur- lardan sefer ve hazar vakitlerinde askerlik hizmetine alınmış olanlara rütbe ve memuriyetleri muhassasatı verilmek Üzere tekaüd maaşları mu- vakkaten kesilir. Bunlar hazar veya seterdeki hizmetleri esnasında malül oldukları takdirde evvel ve ahir hiz- metleri mecmuna ve malüliyet de- recelerine nazardn yeniden tekaüd maaşına nail olurlar. Mütekaid zabit ve askeri memurlardan yalnız sefer- berlik zamanma münhasır olmak ü- zere hizmeti esnasında rütbe ve sınıf- Yarı terfi edilmiş olanlar evvel ve &hır hizmetleri mecmuna ve yeni rütbe sınıflarına göre yeniden teksüd ma- aşına nail olurlar.» Konya seylâbı Maddi zarar 70 - 80 bin lira tahmin ediliyor Konya 29 (Telefonla) — Alâka- darlarca tesbit edildiğine göre, seller yüzünden 22 ev tamamen, 50evde kısmen yıkılmıştır. / Nüfusca zaylat yoktur. Yıkılan ey- lerin eşyaları enkaz altından çıkarıl- mıştır, Maddi zararın 70 - 80 bin lira derecesinde olduğu tehmin ediliyor, Evleri yıkılıp açıkta kalan âilelere wilâyet, Cumhuriyet Halk partisi ve İthalât ı Eaberler Son dakika İngiltere, orta Avrupa Londra 30 (Akşam) — İngiliz - Pransız müzakerelerine bugün de de- vam edilecek ve akşamleyin resmi bir tebliğ neşredilecektir. Fransa Av- rupa milletleri arasında bir müka- rTenet temin etmeği Istihdaf eden İn- gilterenin mesaisine yardım etmek emelindedir. İngiltere, Londra - Pa- TİS - Berlin - Roma arasında bir mü- karenet husule getirmeğe çalışmakla beraber, bu mükarenetin beşinci bir devletin zararına olmasını asla dü- şünmüyor. Bilhassa İngiltere, Fran- sadan Sovyet - Fransız paktından ferağat etmesini istemiyecektir. Madrid 29 (A.A.) — Colomenarvie- Jonun havali o bombardımanı hak- kında tüyler ürpertici tafsilât alın- mıştır. Saat 11 de asilerin 12 bombar- dıman tayyaresi ile bir çok avcı tay- yareleri, birdenbire görünmüş ve at- tıkları ilk bombaların tesiri pek müd- hiş olmuştur. Çok kuvvetli bir bomba, ağına kadar insanla dolu olan bir sığınağa düşmüş, sığınağın duvarları yıkılmış, erkeksiz kadın ve çocuk ol- mak üzere 30 kişi ölmüştür. Diğer bamba, üç katlı bir binayı tamamile tahrib etmiştir. Bu suretle 100 den fazla bomba atılmış, 50 kadar insan telef olmuş ve 100 den fazla insan yaralanmıştır. Yardım servisleri derhal faaliyete geçerek yaralıları geri hastanelere nakletmiştir. Askeri servisler, sokak- ları enkazdan temizlemektedir. Saat 15 te de asilerin tayyareleri, felâket- zede kasbanın üzerinde bir daha gö- ünmüşlerse de bomba atmamışlar- dır. | Filistinde yeni hadiseler Yahudi işçilerini taşıyan bir kamyona hücum edildi Kudüs 29 (A.A.) — 15 tedhişçi Nas- ra civarında Yahudi işçilerini taşıyan bir kamyona hücum etmişlerdir. Bir Yahudi yaralanmıştır. Askeri kıtalar mütecavizleri dağıtmıştır. Polis kuvvetlerine de taarruz edil- miş ve bir İngiliz polis memuru öldü- rülmüştür. , Mısırdaki suikasd Suikasdcı yeşil gömlek- Hlerden imiş şil gömleklilerden olduğu mektedir. Suikasdcı, İzzettin Abdül kadir namında yirmiiki yaşlarında bir gençtir. Sulkasd haberi öğrenilir öğrenilmez şiddetli nümayişler yapıl. mıştır, Bu nümayişler esnasında dör- dü ağır olmak üzere 20 kişi yaralan. mıştır. Polis, aleyhde tezahürat ihtimaline karşı, Muhammed Mahmud paşanın ve diğer muhalefet liderlerinin evle» rini muhafaza altında tutmakta de- vam b bm AVAZ iş ” devletlerini feda etmiyor Fransadan da Sovyet paktından feragat etmesini talep etmiyor Bu müzakerelerde bütün mühim mesele ve ezcümle müstemlekât me- selesi gözden geçirilmekle beraber, kati kararlar verilmiyecektir. Zirâ müstemleke işinde İngiltere ve Fran- sadan başka Belçika, üç dominyon ve Japonya alâkadardır. Merkezi Avrupa meselesine gelin- ce İngiltere bu husustaki siyasetini değiştirmemiştir. İngiltere, Alman- ya ile anlaşmayı temenni etmekle be- raber, bu anlaşma uğruna alâkadar devletlerin emniyetini feda etmek İs- temiyor. Frankonun tayyareleri bir şehre bombalar attı, pek çok yaralı var Colmenarviejo kasabası Madridin 32 kilometre şimalinde ve Sierra- 'Eseural yolu üzerinde kâlndir. Geçen temmuz ayında gene bom- bardımana maruz kalmış ve bu bom bardıman neticesinde 100 den fazla insan telef olmuştu. O tarihte yangın çıkaran bombalar bu kasabada bir çok büyük yangınlara sebebiyet ver- Bir Fransız vapuru taarruza uğradı Marsilya 29 (A.A.) — Lezardicux vapurundan telsizle şu haber alın- «Saat "7,36 da Creus burnunun 15 mil şimali şarkisinde bir tayyarenin hücumuna uğradık. Tayyare bizi bombardıman ettikten sonra cenuba doğru uzaklaşmıştır, Saat 8, de Bear burnunun 20 mii şarkında Iki tayyare daha görünmüş ise de bunlar bir müddet sonra gözden kaybolmuşlar- dır. Litvinofun şiddetli bir nutku Demokrat devletlerin hareket tarzlarile alay etti Moskova 29 — Leningrad mün- tehiplerinin Ookarşısında (Sovyetler birliğinin beynelmilel siyaseti hak- kında izahat veren Hariciye komiseri Litvinof, demokratik devletlerin tarzı hareketile istihza ederek, İspanyaya yapılan tecavüz ve müdahalenin müs- bet delilteri ile Japonyanın Çindeki harbcuyane faaliyetinin bu devletlere kâfi gelmediğini ve bunların beynel- milel konferanslarda mütecavizlerden mütecaviz olduklarını teyid ve tasrih etmek lütfunda bulunmalarını taleb ettiklerini, halbuki mütecavizlerin esa» sen bunu açıkça beyan etmekte bulun» duklarını söylemiştir. Prens Bernard Hollanda veliahdının kocası bir kaza geçirdi Amsterdam 29 — Veldlahd prenses Culyananın zevci prens Bernanrd, AAmesterdam civarında vukubulan biz ağır surette yaralanmıştır. i Amsterdam 29 (A.A.) — Prens Bere ard Amsterdamda bir hastanede yat- maktadır. Bununla beraber hayatı tehlikede değildir. Saraya nakledile- bileceği ümid edilmektedir. / Kaza, prensin otomobilinin bir kama yona çarpması neticesinde hasıl ol" muştur. Karşılıklı tanımalar Tokyo 30 — Japonya hükümeti, resmen Franko hükümetini tanımıştır, Roma 30 (Akşam) — İtalya Man» çuko hükümetini tanımış, orada bir sonazgo sestir >“ ailgaayağz -eiz w wepnre0 asu. <p -— en