3 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 3 Kânunucvvel 1937 —em Atatürke altın madalya Mark Pwain namındaki Amerikan edebiyat cemiyeti Atatürke altın bir madalya takdim etti r O Ankara 3 (Telefonla) — Cumhurrelsi Atatürk beynelmilel Mark Pwain cemiyeti namına Amerikadan kendilerine takdim olunan bir madalyayı kabul Altın olan madalyanın bir yüzünde Mark Pwainin kabartma resmi ve arka yüzünde şu yazı vardır: Kemal Atatürk — modem Romülüs Bu cemiyetin İtalya ve Fransada birer mümessili olup bütün dünya ede- biyatında tanınmış zevat, cemiyetin âzasındandır. Cemiyetin gayesi dünyayı daha sıkı kültür bağlarile bağlamaktır. Cemiyet altın madalyalarını beşeriyet çalışmalarının herhangi bir saha- sında fevkalâde bir muvaffakıyet gösteren şahsiyetlere vermektedir. Cemiyet telsinin bu münasebetle Atatürke yazdığı mektup şudur: «4 Sonteşrin 1937 Sayın Cumhurrelsi Atatürk; Lütfen kabul buyurduğunuz Mark Pwain madalyasını büyük memnuni- yetle takdim ediyoruz, Mark Pwain hayatta olsaydı bugün Türk milletine Loyd Corcun şiddetli bir nutku Dünya milletlerini hürriyeti müdafaaya davet etti Londra 3 (Akşam) — Loyd Corç irad ettiği şiddetli nutukta otokratik devletlere şiddetle hücum ettikten #onra B. Baldvinin ve Çemberleynin dünyanın kollektif emniyeti, Millet ler Cemiyeti vasıtasile temin edilece- ği hakkındaki beyanatlarının gülünç olduğunu © söylemiştir. Müteakiben 1ayd Corç, general Franko galip ge- Mrse dünyada dört diktatörlük dev- Jeti bulunacağını ilâve etmiş, sonun- da da dünya milletlerini, hürriyeti ve demokrasiyi müdafaaya davet et- Bir bomba fabrikası meydana çıkarıldı Bir casus şebekesi de keşfedildi Paris 3 (Akşam) — Gizli ihtilâl cemiyeti tahkikatı devam ediyor. Pa- risten 80 kilometre uzakta yeni mü- himmat depoları ve Fonteblo orme. nında gizli bir bomba fabrikası mey- dana çıkarılmıştır. Gene Vilnövde bir tarlanın içine bırakılmış bomba dolu sandıklar bulunmuştur. Paris 3 (Akşam) — Geçen hafta İsviçre - Fransa hududu civarında fasliyette bulunan geniş bir casus şebekesi meydana çıkarılmıştır. Şe- beke, bilhassa İsviçre ile alâkadar bulunuyordu. İsviçre zabıtası tahki- katını bitirmiştir, Fransa ve İsviçre- de bir çok tevkifler yapılması bekle- niyor. Madrid etrafında harp faaliyeti Franko, bir çok noktalarda taarruza geçti Madrid 2 (A.A) — Madridin bütün cephelerinde büyük bir “faaliyet hü- küm sürmüştür. Madridin cenubun- da Carabanehel mevzilerine karşı şid- detli bir topçu ateşi açılmıştır. Prankist kuvvetler, Tage'in cenu- bunda Töledo'nun cenubu garbisin- de Tage'in sol sahilinde şiddetli bir taarruz icra ederek şiddetli bir topçu ateşile cümhuriyetçilerin siperlerini zaptemeğe kıyam etmişlerdir. Fran- kistler bu taarruzların her defasında ağır zaylat ile tardedilmişlerdir. Madrid 2 (AA) — Guadalajara eyaletinin imalinde Frankonun kı- taatı, Aragon yolunun 100 kilomire işaretli noktasında cümhuriyetçilerin tepelerde vücude getirmiş oldukları mevgilere hücum teşebbüsünde bu- Tunmuşlardır. Mütearrızlar, hükü- rine dönmek mecburiyetinde kalmış- lardır. Hükümetçiler, şiddetli birmukabil taarruz Icra etmişlerdir. Asiler, ağır saylata uğramışlardır. Tunceli tedib hareketinde yararlığı görülen bir yarsubay 1000 lira ile mükâfatlandırıldı Çankırı 3 (AA) — Tünceli tedib hareketinde büyük Yârarlık göstere- rek yaralanmış olan yarsubay orta- pkul türkçe öğretmeni Muammer Dülgere, gösterdiği yüksek vatanper. yerlikten ötürü bin lira ile mükâfat. landınlma töreni ilbavlık makamın» Ingiltere Hfalyaya kredi açacak mı? İtalya maliye nazırı Londraya gitti Londra 2 — Talya Maliye Nazıri Ravelin Londrayı ziyareti, İngiliz mali mahafilinde alâka uyandırmış- tır. Bu seyahati, Volpinin Londraya vaki olan ziyaretile münasebettar addederek İtalyanın Londra ve Paris ile anlaşmak istediğine bir delil telâk- ki ediyorlar, Bazı mahafli Akdeniz meselesinde bir salâh hasıl olur ve iki memleket arasında muallak meseleler halledilir- #e İtalyaya kredi açılmasına taraftar- dır. Maamafih bu hususta vukubulan fikir teatisi, henüz iptidai temaslar mahiyetini geçmemiştir. Delbos Orta Avrupa seyahatine çıktı Paris 2 (A.A) — Hariciye Nazırı B. Delbos bu akşam şimal ekspresi ile, merkezi şe şarki Avrupa turnesi- nin ilk merhalesi olan Varşovaya ha- reket etmiştir. Polonyanın Paris büyük elçisi B. Lukasiciwtez de ayni trenle hareket etmiştir. Paris 3 (Akşam) — Bugün öğle- den sonra Varşovaya varacaktır. İngiliz ordusunda ıslahat Landra 3 (Akşam) — İngiliz Har biye Nazırı orduda esaslı ıslahat yap- mağa karar vermiş ve yüksek askeri gençleştirmiştir. Dahiliye Ve Vekili Dün geldiğini yazdığımız Dahlliye Vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya, şehrimizde bir kaç gü GÜNÜN HADİSELERİ Fransa ve Italya matbu- | atındaki münakaşalar | Fransız Babriye Nazırı B. gemini söylediği bir nutuk üzerine, İtalyan güzeteleri arasında başlıyan ane ma devam etmektedir. Fransayla anlaşmayı tavsiye ettiği için geçenlerde toplattırılan Trlbuna - günahı- Bi affetilrmek istercesine - bu mücadele- nin başında gelmektedir. Olornale d'İtalis Pransız gazelelerinin «ağıza alınmıyacak derecede ağır» addettikleri şekilde Fransız ordusu aleyhinde sözler söylemekte ve ba orduda disiplin ve harp kudreti kalmadı- Bini iddia etmektedir. Lavora Fascista is göyle diyor; «Biz Fransayı tamamile ya- bancı bir memleket telâkki ederiz. Şayed bu memleket düşmanda bir tavur takınır- #a, biz, düşmanlıkta rüdhiş oluruz. İtalya yalnız harpten oköPkmamakia kalmaz, harpten nefret de etmez.» Bu hücumlar, Pransıt gazetelerini çile- den çıkarmaktadır. Haslâ İtalyan dostlu- Bile meşhur olsn İntransigeant bile artık dayanamamıştır, şöyle diyor: «İtalya matbuatının bu tart yazıları, bizdeki İtalyan dostlarını ümldsizliğe dü- sürür, Mussolini, Berlinden döndükten sonra sahiden muharebe mi istiyor? Düm- yayı bir hatleye sürüklemekten çekinmi- yecek midir? İsmi yukarıda geçen gazete- nin harpten nefret etmemesine mukabil biz de fikrimizi söyliyelim; Biz Pransuz- lar harpten nefret ederiz. Fakat unutul- masın ki harbi başkaları kadar yapmasını becerebildik.: İtalya ile Fransaya, öledenberi elki lâtin hemğireş derler.. Hemşirelerin saçsaça, başbaşa gelecek derecede araları açik ok duğu görülüyor. F.T. Şanghayda Jopon ordusuna boma atıldı Japonlar derhal bomba atılan mahalleyi sardılar Lonâra 3 (Akşam) — Şanghaydan bildirildiğine göre bu sabah Japon ordusu tarafından Şenghayda yapı- Jan zafer geçid resmi esnasında, Ja- pon askerlerine. bir bomba atılmış- tır. Japon askerleri, bomba atılan mahalleyi derhal mitralyözler ile e ve araşlırmalara başlamış- Filistinde nde vaziyet Içinde tutuşacak madde bulunan bir bina yandı Kudüs 2 (AA.) — Geçen gece Tulkerin şehrinin büyük: bir binasın- da çıkan yangın, .hakiki bir felâket, halini almıştır. 4 Yangın neticesinde beş kişi ölmüş- tür. Beş kişi de ümitsiz bir halde bu- Yunmaktadır. Yangın çıkmış olan binada tutuşa cak maddeler ile dolu antrepolar var. dı. Ve,bu-ber türlü imdad hareketini imkânsız kılmakta 4d. Zabıta, bir çok kimseleri tevkif ete miştir. a Atatürk ile Arnavutluk Kralı arasında Ankara 2 (Akşam) — Arnavutluk istiklâlinin 25 inel yıldönümü mü- naşebetile Atatürk ile Arnavutluk kralı arasında samimi tebrik ve te- şekkür telgrafları teati edilmiştir. Japon sefarethanesinin bacası tutuştu Dün akşam saat yirmiye doğru Japon setaretinde yangın olduğu it- #aiyeye haber verilmiş, derhal yeti- şen ilfalye sefaretin kalorifer bacası- nın tütuştuğunu tesbit etmiş ve söndürmüştür. Sıvas - Erzurum istikrazi Ankara 2 (A.A.) — Maliye Vekâle- tinden tebliğ edilmiştir: Dört buçuk milyon Uralık dördüncü tertib Sıvas - Erzurum istikrazının suskripsyon'u halkın bir defa da göstermiş olduğu muvaffakiyetle kapatılmıştır. İtalyada yeni bahri inşaat Roma 2 (A.A.) — Mebusan Meclisi, yeni bahri inşaat için 193 milyon faz» Ya masraf ihtiyarına mezuniyet ve Nankin üzerine Japon taarruzu durduruldu ; Japonlar, hattı muvasa'alarının kesilmesine mânl olmak için geri çekilmeğe mecbur kaldılar Londra 3 (Akşam) — Şanghaydan bildirildiğine göre Japonların Nankin Üzerine yürüyüşü şiddetli Çin taar- ruzları neticesinde durdurulmuştur. Çinliler Puangtu arkasında Japonla- nn hattı muvasalalarını kesmeğe mu- vaffâk olmuşlardır. Deyi Telgraf muhabirine göre Çinliler Çao namın- daki mühim mevkii saptetmişlerdir. Bunun üzerine Japonlar, gerilemeğe mecbur kalmışlardır. Almanya Mançukuoyu ta- nıyacak mı? Paris 2 (A.A) — Berlinden bildiri- yor: Alman payitahtının selâhiyet- tar mahafili, Mançuko'nun yakında tanınacağına dair olan haberlerden eğdemi malimat beyan etmektedir. Birkaç haftadan beri bu bapla bir ta- kım şayialar deveran etmiş ise de Al man hüktmeti hiç bir karar ittihaz etmiş değildir. Almanyanın Uzak Şerkta büyük iktisadi menfaatleri bulunduğu ve Çin piyasası ile sıkı alâkalara malik olduğu ehemmiyetle o kaydolunmak- tadır. Binaenaleyh Almanyanın âc6- le hareket etmekte hiç bir menfaati Amerikada endişe Vaşington 2 — Uzak Şarktaki va- ziyet Amerikada endişe uyandırmak» tadır. Japonyanın yakında Çine harp Wân edeceği haberi endişeleri arttır. mıştır. Çünkü böyle bir hal Amerikâ- nın bitaraflık kanunu tatbik etmesi- ni mecburi kılacak ve ortaya bir çok meseleler çıkaracaktır. Japonya abloka ilân ederse bu yüz- den de hadiseler çıkması ihtimali artacaktır. Amerika, gemilerinin Ja- ponlar tarafından ziyare edilmesi hakkını hiç bir zaman tanrmamıştır. Adana - Diyarbakır treninin lokomotifi dereye düştü Makinist öldü, 5 kişi hafifçe yaralandı, Uşak ve Çankırıya kar yağdı Ankara 2 (A.A) — Şiddetli ve sü- rekli yağmurların tesirile Osmaniye #le Mamure arasında Camus çayı de nilen dere taşmış, sular demiryolu- nun Otuz metre uzunluğundaki bir kısmını yalıyarak balasları sürükle- miş ve hattı askıda bırakmıştır. Gece yarısı oradan geçmekte olan Adana - | Diyarıbakır treninin lokomotifi hat- ter çıkarak suya yuvarlanmıştar, Lokomotifin arkasındaki furgon ile posta vagonu da lokomotifin üstüne düşmüştür. Hadisede yalnız bir maki- nist ölmüştür. İki ateşçi ile iki kon- düktör ve bir gardöfren hafif surette ,yaralanmıştır. Yaralıların tedavisi ya- Yolculardan ölü ve yaralı yoktur. Tertib edilen diğer bir trenle yolcular yollarına devam etmişlerdir. Sel bu mıntakada hâlâ devam etmektedir. Bel tahribatı tamir edilinciye kadar burada trenler aktarma suretile te min edilmektedir. Uşak ve Çankırıya kar yağıyor Çankırı 2 (A.A) — Vilâyetin her tarafına kar yağmıştır. Uşak 2 (A.A) — Dün sürekli yağ- murlardan sonra şehrimize kar yağ- mıştır. Havaların soğuması üzörine odun ve kömür fiatleri birden bire yükselmiştir. Bir taka kayboldu Büyükadaya mensup 4 tonluk 223 numaralı bir taka Büyükçekme- cede kum yüklemek üzere demirli iken fırtınadan demir taramış ve de nize açılmıştır. 'Taka bir müddet-dajl- galarla bocaladıktan sonra gözden kaybolmuştur. 'Takanın içinde 17 yaşlarında Süleyman isminde bir genç bulunmaktaydı. Bundan üç gün evvel ayni yerden demirini tarıyan ve Nuri isminde bi- rine alt olan diğer bir taka da kaybol- muş ve bir malümat alınamamıştı. Dün bu gemi dalgalar tarafından Da- yutpaşa sahillerine atılmıştır. İçinde bulunan geminin sahibi Nu- Ti üç gündür açlık ve deniz mücadele- sinden bitab bir hale geldiğinden teda- vi altına alınmıştır. Dün sabah sıcaklık nakıs bir derece idi Dün hava tamamen açmıştır. Far kat soğuk artmıştır. Yeşilköy rasağ merkezinden aldığımız malümata gö" re, dün hava tazyiki saat 14 te 704,9 milimetre, en fazla sıcaklık 10 ve e Az sıfırdan aşağı 1,12 derece idi, Rüze gârlar cenubu şarki istikametinde saniyede 3 metre süratle esmiştir. Bugün hava lodostur. Bu sabah hararet derecesi Zait 9 idi. Ipekli kumaşlar Beş fabrika hakkında âdli takibat yapılıyor Ankara 2 (A-A.) — İktisad Vekâle» #inden bildirilmiştir; 15 Ağustos 1937 tarihinden itiba» ren meriyete giren ipekli kumaş stan- darı nizamnamesi hükümlerine uy- gun imalâtta bulunulması için fabri- kalar İktisad Vekâletince ani kontro- la tabi tutulmaktadır. Nitekim İstanbul ve Bursada yap- tırılan bu ani teftiş meticesinde beş fabrikada nizamnameye muhalif ima- atta bulunulduğu meydana çıkarıl- mış ve bu fabrikalar adli takibat için mahalli müddelumumiliğine verilmiş» tir. Dahiliye Vekâleti yeni hususi kalem müdürü Ankara 2 (Telefonla) — Dahiliye Vekdleti hususi kalem müdürlüğüne Mirt Müdafan Vekfleti deniz yaver. lerinden bahriye | binbaşılığından bayi Belçika kongosu Almanya bu hususta teminat vermiş Brüksel 2 (AA.) — Almanyanın Belçika Kongosu hakkında beslemek» te olduğu iddia edilen niyetlere dale İngiliz gazetelerinin ortaya attığı hâr berleri tavzih eden Alman tebliği, Belçika gazeteleri tarafından meram niyetle karşılanmıştır, Yirminci Asır gazetesi bilhassa şöy* le diyor: «Bu tavzih bazı gazetelerin bethahane tasavvurlarına hatime gelin mektedir.» Standard gazetesi, Daily "Telegrapli gazetesinin beynelmilel münasebete lerde karışıklık husule getirmek için heyecan uyandıncı neşriyatı defaat #4 yapmış olduğunu yazmaktadır. 4 Milli Müdafaa dafan Vekili bugün