3 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

3 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

n"-—...m TTETPTAaN 75 - Fransız yıldızlarından sonra Fransız filimleri de Amerikaya akın ediyor Danielle Darrieux hazırlanan senaryoyu beğenmedi. Kocası, Amerikalı sahne vazılle beraber yeni bir senaryo hazırlıyor »- Annabella filim çevirmeğe başlamak üzere - Simone Simon nasıl Yvette Yvette oldu? Bir kaç hafta evvel Avrupadan bir çok yıldızlar Amerikaya gitmişlerdi. Bunların arasında Danielle Darrleux ve Annabella da vardı. Giden artisi- ler henüz film çevirmeğe başlıyama- mışlardır. Bunun sebebi film senar- yoları yüzünden ihtilâf çıkmasıdır. Danielle Darrieux Hollivutta «Pa- risin hiddeti» adında bir filim çevire- cekti. Bu filmi Amerikanın sahne va- larından Henry Koster idare ede- cekti. Danlelle senaryoyu tedkik edin- ce beğenmemiştir. Şimdi Henry Kog. ter ve Danlelle Darrieux'nün kocası tanınmış, Fransız sanhe yazılarından Henri Decoin yeni bir senaryo hazırlıyorlar. Bu filmde Fransız ar- tisti Hollivutun meşhur yıldızların- dan birinin oda hizmetçisi rolünü ya- pacaktır. Oda hizmetçiliğinden ar tistliğe geçecek ve yıldız olacaktır. «Parisin hiddetiz filmi hemen baş- tan başa şarkılı idi. Danielle Darrieux yeni filmde yalnız iki şarkı söylüye- cektir. Filmde baş erkek rolünü kimin ya» pacağı henüz belli değildir. Gary Cooper veya Fredrik Marchdan bah- sediliyor. Fakat henüz karar veril memiştir. Filmin adı da belli değil- dir, Universal şirketi bu film için do- kuz yüz bin dolar, yani bir milyon ira kadar sarfetmeğe karar vermiştir, Filmin mühteşem birşey olacağı an- laşılmaktadır. Danielle Darricux ikincikânun için- de bu filmi bitirmeği ümid ediyor. Bundan sonra kocasile birlikte Parise dönecek ve Katla filmini çevirecektir. Bu arada Hollivuttaki fik filmi göste- rilmeğe başlanacaktır. Fransız artisti yaza doğru tekrar Amerikaya gide cektir. Danlelle Darrieux'nün kocası Henri Decoin İngilizceye Jalışmaktadır. Bir kaç ay sonra çalışması ve Avrupada olduğu gibi, karısının çevirdiği filmleri idare etmesi muh- temeldir, Annabellaya gelince, bu artist Hol Yivutta ilk filmini Willlam Powel ile çevirecektir. William ancak geçen hafta Avrupadan dönmüştür. Bu- günlerde işe başlıyacaklardır. İki sevimli Fransız artisti Holü- vutta film çevirmemekle beraber boş durmatmışlardır. Bir çok yıldızlarin tanışmışlar, Hollivut hayatına alış- mışlardır. Şereflerine müteaddid ka- Annabella ve Simone Simon bul resimleri yapılmıştır. 7... Danielle ve Annabelladan evvel Amerikaya giden Simone Simon ge- çende stüdyoda hastalandı. Bir kaç hafta yattıktan sonra iyileşmiştir. Şimdi yeniden işe başlamıştır. Ame- rikahlar Simone Simonun çocukça Bunu nazarı dikkate alan film şir- keti artistin yeni filminde Yvette Yvette adını almasını istemişlerdir. Fakat Simane buna râzı olmamıştır. Bunun üzerine senaryoda adı Yvette Güuerin yapılmıştır. Franaz artisti filminde fakir bir kız iken bu adla tanı- Danielle Darrieux'nun son resimlerinden biri nacak, fakat büyük bir sahne artisti olunca Yvette Yvette adın; alacaktır. Simone Simon bünu kabul etmiştir. ... Son zamanlarda Hollivute bir çok Fransız sinema ertisti gittiği gibi Fransız filmleri de akın etmeğe baş- lamıştır. Bunlardan Meyerling faci- ası, Kadınlar klübü, Cürüm ve ceza çok beğenilmiş, büyük rağbet gör müştür. Bu flimler Amerikanın bir çok şehirlerinde gösteriliyor. Imza yerine sigara çalmak Hollivutta garip bir âdet 'Hollivutta yıldızlar nereye gitseler etraflarını birçok hayranları alır, z0r- Ja imzalarını almağa çalışırlardı. Fa- kat şimdi bu âdet yavaş yavaş unutul- maktadır, Yerini başka daha garip bir âdet aliyor: Yıldızlardan sigara çalmak... Geçenlerde Ronald Colman ile Ga- ry Grant bir lokantada yemek yerler. ken birçok meraklıları etraflarını ai- mışlar ve bütün sigaralarını alıp gö- türmüşlerdir. Babasının, annesinden başka- sını öpmesine müsaade etmiyor! Bing Crosby'yi şimdiye kadar hiçbir filimde bir kadını öperken görmemiş» #inizdir, Buna sebep Bing Crosby'nin muhalefeti değildir. Oğlunun itiraz- dır, Küçük Krosby babasının anne- sinden başka kadın öpmesine müsaa- de etmemektedir. Maamafih son filminde artist part- neri öpmeğe mecbur olmuştur. Yıl dız bu filminin oğluna gösterilmesini yasak etmiştir, Tarihte meşhur gizli ihtilâl cemiyetleri | #alyada Carbonari, Rusyada Kânuncular, Irlandada Fenlanlar cemiyetleri nasıl Kuruldu? i Boykotaj kelimesi nereden geli- Bahife 9 yor? Yüzbaşı Boykot kimdir? Gizli bir cemiyette yüzleri kapalı ve cübbeli âza Fransada gizli ihtilâl cemiyetinin meydana çıkarılması münasebetile Fransız gazeteleri, tarihte meşhur gizli cemiyetlerden uzun uzadıya bahsediyorlar, Carbonari cemiyeti Bu gizli cemiyetlerin başında meş- hur Carbonari cemiyeti geliyor. Bu cemiyet 19 uncu asrın başında kurul muş ve Dalce namınde bir casusun ihbarı Üzerine mevcudiyeti meydana çıkarılmıştır. Bu cemiyet bilhassa İtal- yada evvelâ Bonapart, sonra da Avus- turya hâkimiyeti aleyhinde mücadele etmiştir. Cerbonariciler, mutaassıp- ları, askerleri ve saireyi kendilerine celbetmek için dinden istifade etmiş- lerdir. Bunlar, uzak bir ormanın üc- ra bir köşesinde toplanırlardı, yeni müntesipler, bunların huzuruna göz- leri bağlı olarak dört köşeli bir kule- ye götürülürdü. Bu, sadeliği tazam- mun ediyordu. İsimleri meçhul, yüz- leri maskeli ve kırmızı entariler giy- miş olan Carbonari şefleri, büyük reislerinin etrafında, ağaç kütüklerin- de otururlardı, Büyük şefin önünde siyah örtülü bir masa ve masanın Üze- rinde iki şamdan, bir haç, beyaz bir bez, ateş, kömür, su, tuz, yeşil bay- raklar, dikenli bir çelenk, siyah, kır- mızı ve mavi üç kurdele bulunuyor- du. Reisin başı üzerinde esrarengiz işaretleri muhtevi bir müselles durur- du. Gözleri bağlı namzed, cemiyete tak- dim edilirdi. Namzedlerin etrafında diğer mensuplar, başları kukuleteli, bellerinde düğümlü bir ip, elleri gö- güsleri üzerinde çaprazlanmiış durur- lardı. O esnada namzedin gözlerini bağlıyan bez, kaldırılır ve yüzü mas- keli olan reisle namzed arasında bir muhavere başlardı. Rels namzede, masanın üzerinde durah eşyanın re- miz ve manalarını anlatırdı. Dikenli çelenk, hazreti İsanın tacını, ateş Ymani, beyaz bez saffeti, mavi, siyah ve kırmızı kurdeleler de ümid, kömür ve aşkı tazammun ediyorlardı. Müteakiben yeni aza nisyan barda» ğından içer, ve gözleri bağlı olarak canavarlar kükrer ve silâhlar kendisi- ni hafifçe yaralarken karanlıkta im- tihan yürüyüşünü yapar, sonunda da bir kıvılcım kalbinin üzerine doku nurdu. Bu suretle yeni Carbonaro, esrarı tamamile kendisine (faşedilmemiş olan bir cemiyete cismen ve ruhen bağlanmış olurdu. Eğer yehi aza, zeki, kuvvetli, emin bir adam İse, İkinci dereceye irtika ederdi. Bu süfhada azaya öğretilen esrar siyasi idi ve İtalyanın kurtu- Tuşu ve İstildâli için çarpışmağa ha- ir bulunması talim edilirdi. Münte- siplerin üçüncü dereceye terfileri, fe- caatle dolu idi. Yarı çıplak bir halde iki hain ve iki hırsız arasında çarmi- ha gerilirdi. Hainlerle hırsızlar gözle- rinin önünde öldürülürlerdi. Cemiyet şefi, ateşte kıpkırmızı kesilmiş bir iğ- neyi çarnıhd gerilen müntesibin ye- di defa vücuğüne saplardı. Ateşte kıp- kırmızı kesilmiş iğne ile, müntesibin sağ koluna üç; sol koluna üç ve kalbi- nin yerine de bir işaret yapılırdı. Ar- tık bu tecrübeden sonra yeni azaya masanın üzerinde duran remizli 6ş- yanın hakiki manası ifşa edilirdi. Di- kenli taç İsa için değil zalimler için- di, mavi kurdele hürriyeti temsil ederdi. Aza hürriyet için kanını dök- mek icap ederdi. Masanın üzerindeki İp bir azizin ipini değil, fakat zalim- lerin asılması icap eden ipi gösteri yordu. Yeni azaya bu son izahat verildik- ten sonra gök gürler, şimşekler çakar, silâhlı askerler de içeriye hücum eder- Jerdi. Cemiyet azası, çarmıha gerilmiş olan eyni ârkâdaşlarını müdafaa eder- lerdi. Bu çarpışma esnasında yeni azanın yâralanıp berelendiğini söyle- meğe habet yoktur. Fakat bu tecrü- be, ancak ikinci dereceye yükselmiş, olan ve İsimleri bilinmiyen mahdud Carbonari şeflerine mahsus idi. Rusya'kânuncular cemiyeti Çarlık“Zamlanında Rusya, derebey- lik ve esâret memleketi olduğu cihet- le, burada gizli birçok terorist cemi- yetler kurulmuştur. Bu cemiyetler- den biri de Kânunuevvelciler cemiye- tidir, Bunların tecrübeleri Carbonari cemiyetininkinden daha sert ve gayele ri daha vağıh idi, Kânunuevvelciler, Lehistanın istiklâl ve hürriyeti, esa- retin lâğvı, sınıfların müsavatı, inhi- sarların kaldırılması, halkın hürriyeti ve çarları öldürmek için hâyat ve mal- larını feda etmeğe and içmişlerdi. Çarlık Rusyası, bu gizli cemiyeti (Devami 10 uncu sahijede)