7 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

; Ni ş emeli ekime sesle”, RE O Nankinin bugün yarın düşmesi bekleniyor Japon kuvvetleri şehre üç mil mesafeye kadar yaklaştılar Şanghay 6 (AA) — Bir Japon membaından öğrenildiğine göre Ja- pon kıtaları Nankin'in 3 mil uzağın- da bir noktaya kadar gelerek şehri bombardıman etmeğe başlamışlardır. Şanghay 6 (A.A.) — Japonya na- muna söz söylemeğe salâhiyettar bir sat Nankin'in 35 kilometre cenubu garkisinde kâin Kuyung'un zaptedil- diğini söylemiş ve hükümet merkezi- in de yakında düşeceğini ilâve et- miştir. Nnkin 6 (A.A.) ak yangınlar devam etmek- Kızıltepeye Japon bayrağı çekildi Şanghay 6 (A.A.) — Nankin üze- Bine ilerlemekte olan dört Japon ko- bundan birinin öncüleri bugün Nan- kin civarında bulunan «Kızıltepe» ye Japon bayrağını dikmişlerdir. Şun- yatsen bu tepede gömülüdür. | İmtiyazlı mıntakada bir hâdise Şanghay 6 (A.A.) — «Reuler ajan- sının muhabiri bildiriyor» Tüfek ve revolver taşıyan iki Japon polisi bey- nelmilel mıntakanın polisine haber vermeden Nanking - Road'da İngiliz tabiiyetinde bulunan bazı kimselere «id olan Great - Eastern oteline gele- rek hepsi de Çinli olmak üzere üç er- kekle bir kadını tevkif etmiştir. Mevkuflar Hongkew'e götürülmüş” ler ve bir saat kadar sorguya çekil dikten sonra serbes bırakılmışlardır. Japon polisleri imtiyaz mınlakası- na Bunddan girmişlerdir. Bindikleri otomobil seyrüsefer işaretlerine ehem- miyet vermeden süratle sokaklardan Zannedildiğine göre Japonların bu hareketi canları istediği zaman mın- takada müstekilen tedbir almak ni- yetinde bulunduklarına bir işarettir. Diğer cihetten Japon kıtalarının İngiliz müdafaa mıntakası civarında bağlı bulunan 200 Çin kayığını zap- tetmiş oldukları bildirilmektedir. Ispanyaya giden Ingiliz -Sosyalistleri Hükümetçilere bir kaç sene daha mukâvemet tavsiye ediyorlar! Madrid 6 (A.A) — İngiliz amele partisi lideri Attlee ve Noel Baker general Niaja tarafından verilen öğ- le yemeğinde hazır bulunmuşlardır. Baker bir nutuk söyliyerek amele partisinin ademi müdahale sistemile her zaman mücadele etmiş olduğun- dan bahsetmiş ve şunları ilâve et miştir. «İspanyol milletinin şüphesiz ame- le partisinin zaferiyle neticelenecek olan gelecek İngiliz intihabatma ka- General Nlaja dünya hürriyetleri- nin zaferini temin etmek üzere İs- panyanın son nefere kadar mukâve- met edeceğini temin etmiştir. Uzak Şarktaki Ingiliz toprakları Londra 6 (A A.) — Avam kamara- #ında muhafazakâr mebus Donner, İspanyada Valancia hükümetinin Kontrolu altında bulunan erazide İn- giliz tebaasının tamamen veya kıs- men idaresi altında bulunan şirket sermayelerine kaç defa vazıyed edil- diğini Edenden sormuştur. Eden şu cevabı vermiştir: — Bu neviden birçok hadiseler ol- muştur ve protestolar yapılmıştır. Masiahatgüzarımız İngiliz Hariciye Nazırı, Büyük Biri. tanya hükümeti namına Uzak Şark- Iki genç âşıkmu- hakeme ediliyor Kendisile barışmıyan kızın boynunu parçalamış Dördüncü ceza mahkemesi, dün iki genç âşığın muhakemesini yapmış- tır. Yaşar namında bir genç, Evanti- ya namından bir genç kız ile seviş- miştir. Fakat bir müddet sonra genç kız, Yaşarı ihmal etmiş, bundan fe- na halde hırslanan delikanlı Evanti- yayı takibe başlamıştır. Genç âşık, sevgilisini Sara ve Zabel nammn- da Iki kız arkadaşile beraber görmüş ve: — Şurada sana bir söz söyliyeceğim, diyerek Evantiyayı arkadaşlarından ayırmıştır, İşin bundan sonrasını da- vacı Evantiya şöyle anlatıyor: — Arkadaşlarımdan ayrıldım.. on- lar ilerlediler, Yaşar bana tekrar ba- rışmak teklif ediyordu. Ben kabul et- medim, Karşı karşıya dalgın dalgın konuşurken birdenbire yüzüme ve boynuma iki tokat indi. Tokatlar o kadar şiddetli idi ki, kendimi kâybet- tim. Bir aralık boynumdan aşağı kan- lar aktığını gördüm. — seg Meğer, parmaklarının arasına Jilet bıçağı sıkıştırmış ve bana tokat vur- duğu sırada bu bıçakla da boynumu parçalamış. Yaşar, bu iddlayı tamamile inkâr etmiştir. Bundan sonra şahid Sara ve Zabel, Yaşarın tokat attığını gördük- lerini, fakat elinde bıçak bulunup bu- mmm görmediklerini söyledi- ağa biri gelmemişti. Bunun da çağırılması için muhakeme başka güne bırakıldı. Filistinde vaziyet Kudüs 6 (A.A) — Filistin komü- nistleri bir beyanname neşrederek şahsı tedhiş hareketlerine mani olun- masını ve memleketin taksimine karşi kütlelerin seferber hale getirilmesini istemişlerdir. Komünistler şimdiye kadar asilerin siyasetini takib etmek- te idiler, İtalyan gazetelerinin gizli plân etrafında şiddetli neşriyatı Roma 6 (A.A.) —İtalyan gazete leri İngiltereye atfettikleri gizli bir plân etrafında şiddetli neşriyat yap- GÜNÜN HADİSELERİ Ölme eşeğim ölme... İngiliz amele fırkarının #i lideri, Cum- huriyetçi bin İspanyol kumandanını siya- Tet ederek: — Biz ademi müdahale aleyhdarıyız. Gelecek intihabatta kazanacağımıza emi- niz. O zamana kadar dişinizi gıkın, Bize yardım edeceğiz! - demişler, Derhal akin, meşhur fıkra geliyor: Öl- mes eşeğim ölme... Ordumuz mekteb halini aliyor Her nefere okuyup yazma öğretmek. Onbaşılarla çavuşları eğitmen, yani Köy hocası haline getirmek.. Derken, ordu- muzun kültürel faaliyeti bir adım daha eri attı: Ankara zirast enstitüsünde ziraaiçi er- lere nazari ve ameli ziraalçilik tatbikatı gösterilmek Üzere bir kurs açılması karar- laştırılmış. Türk ordusu, böylelikle gittikçe daha €hemmiyetli bir mektep balini alıyor. Tekerrür etmiyecek felâketler «Konyayı su bastı.. Seyhan yükseliyor.» tarzındaki felâket haberleri, ber sene olduğu gibi bu kış da memleketin bir çok yerlerinden gelmektedir. «Konyada kuraklık... Cenup vilâyetleri- mizde yağmur duasına çıkıldı!» tarzında- ki havadislerde, ber yaz işitilir. Pakat, memleketin on yerinde suların akışını ayarlamak üzere muazzam terti- bat alındığı da son günlerin haberleri ara- sındadır. Tarihe karışan bir çok geyler gibi, bu sel ve kuraklık felâketleri de pek yakında unutulacak. Beş on sene evvel milli sanaylin suhuğ edeceği ve bu hali alacağı söylense kimse Mnanmazdı. Üç beş sene sonra sularınuzın intizama gireceğine ve irademize tabi ola- çağına artık İnanıyoruz. Biraz itina Pazar günkü radyo programında borsa haberleri verileceği yazılıyordu. Halbukl pazarları borsa kapalıdır. Bugünkü programda «İlgili parçalar ça- hnacaktır.» deniyor. Yani «enteresan» mânasma eligilis, «talanca mevzula nlâ- kadar» mânasına değil! İşimizi biraz dikkatli yapalım. Bahusus gibi umuma hitab eden müessese- lerden daha fazla itina beklemek hakkı- mızdır. F.T. Son dakika Yugoslav - Italyan dostluğu Dün geceki receki ziyafette söylenen nutuklar Roma 7 (Akşam) — - — .B. Mussolini dün akşam Yugoslav başvekili B. Stoyadinoviçin şerefine resmi bir ziya- fet vermiş ve mühim nutuklar irad edilmiştir, İtalyan başvekili nutkunda, İtal- yan - Yugoslav paktının Avrupa sul- hunz yapılabilecek en büyük bir yar dım teşkil eylediğini kaydetmiş, B. Stoyadinoviç de cevabında İtalya ile "Yugoslavya. arasında, devamlı ve dos- tane bir teşriki mesai için muktazi gerait ve fırsatların temin edilmesin- den dolayı memnuniyetini beyan ve izhar etmiştir. Berlinde müstemlekeler için bir içtima General Von Hepp mühim bir nutuk irad etti Berlin 7 (Akşam) — Alman müs- temlekât birliği spor bayramında bü- yük bir içtima yapmıştır. Bu içtimada söz alan Alman müstemlekât birliği relsi general Von Hepp mühim bir nutuk irad etmiş ve demiştir ki: — Almanya, bugün iaşesi için müt- biş bir cidal yapmağa mecbur kalıyor ise bu, müstemlekelerinin çalınmış olmasından ileri geliyor. Almanya baş- kalarma ait hiç bir şey istemiyor. Baş» kalarının müstemlekelerini istemiyor. Belçika Köngosuna, Portekize alt An- golaya gözümüz yoktur. Bunlar, siya- si havayı karartmak için ortaya atıları Geceki ve Bu Sakhahki Elaberler 7 Kânunuevvel 1937 Alman gençlik teşkilâtı reisinin seyahaltı Bir Ingiliz gazetesi Suriye ve Irak seyahatı inne diyor? Alman gençlik teşkilâtı reisi Boldur von Schirah Atina, Şam, Bağdad ve 'Tahrana tayyare ile bir seyahat yap- mıştı, Von Schirah çarşamba günü An- karaya, perşembe günü İstanbula ge- lecek, cuma günü buradan Berline ha- Teket edecektir. Alman gençlik teşkilâ- ta reisi 12 kişilik büyük bir tayyare ile seyahat etmektedir. Londrada çıkan deyli Herald gazete- | si Von Schirah'ın seyahati hakkında Kudüsten aldığı şu telgrafı neşrediyor: «Almanyada gençlik teşkilâtının rei- si olan Boldur Von Schirah tayyare ile şama vasıl olmuştur. Maksadı orada bulunan ve Filistinden kaçan Arap re- islerile müzakereye girişmektir. Yakın şârkta İtalyanın Almanya ile müştereken yaptığı propaganda işleri- Belçika kralı ni teksif edeceği haber veriliyordu. Boldur Von Schirah'ın bu seyahati bu hareketin ilk heyecan verici hâdisesi- dir. İkinci hâdise ise yakında Almanya propaganda nazırı Göbbels'in Mısır seyahati olacaktır. Bundan birkaç ay evvel de Alman İktisadi mümessiller ve gazeteciler he- yeti yakın şarkı ziyaret etmişlerdi. Bu ziyaretlerin hedefi de propaganda yap- maktı, Boldur Von Schirah Şamda yalnız Arap liderlerile müzakere etmiyecek, diğer İngiliz ve Fransız aleyhtarı un- surlarla da temasa gelecektir. Ondan sonra Iraka gidecektir. Filistinden ve Mısırdan Berline giden Nazi ajanları- nın Göbbels ile müzakereler yapmak» ta oldukları bildirilmektedir. B. Delbosun evleniyor | mu? |Ankarayı ziyareti Londrada bu hususta bir şayia dolaşıyor Londra 6 (A.A) — Belçika Kral Leoopold'un kardeşi prens. Charles, buraya gelmiştir. Prens, Wolbeck'de Düşes du Portland'ın yanında bulu- nan kardeşi Belçika Kralının yanına gitmiştir. Dolaşan şayialara göre iki kardeş- ten biri İngiliz aristokrasisine men- sup bir kızla evlenecektir. Londrada bir yarış atı Türkiye namına satın alındı Londra 6 — Vikont Astora aid bu- lunan, 1937 Derbysinde diğer bir atla beraber favori olan Cash Book na- mında yariş atı Türkiye tarafından satın alınmıştır. İyi malümatlı mâ- 'hafil, Türkiyenin bugün Newmar- kette başlıyan hayvan satışlarında daha bazı cins atlar satın alacağını söylüyorlar, Meriç taştı Bulgaristanda yüzlerce ev seller altında kaldı Sofya 7 (Akşam) — Bulgaristan- da şiddetli bir fırına hüküm sür- mektedir. Meriç nehri, bütün boyun- ca taşmış, yüzlerce ev seller altında kalmıştır. Hasarat mühimdir. Nüfus- ça zayiat olup olmadığı belli değildir. Dün geceki fırtına Dün akşamki şiddetli fırtına şeh- rin bir çok yerlerinde ehemmiyetli tahribat yapmıştır. Fırtına en çok Boğaziçinde tesirini göstermiş, Yenimahallede bir çok ev- lerin camları kırıldığı gibi elektrik kablosu da hasara uğrıyarak gece umumi cereyan kesilmiştir. Kablo bugün tamir ediliyor. Cağaloğlunda Halk partisi civarındaki Cezri Kasım camiinin de bir duvarı yıkılmıştır. Adalar denizinde şiddetli fırtına Atina 7 — Adalar denizinde çid- detli bir fırtına hüküm sürmektedir. Vapur seferleri durmuştur. Bazı se- ferler de gayri muntazam bir şekilde yapılmaktadır. Birçok vapurların ükibetinden haber yoktur, Bunların tcra ve ıssız adâcıkların kıyılarına Mtica ettikleri ümit edilmektedir. Bir şilep Antalya yakınında karaya oturdu Antalya 6 (Hususi) — Doyçe Le vant Linlenin Manajssa adlı şilepi şehrin lâmbalarının fırtınadan sön- müş bulunması yüzünden bulunduğu yeri tayin edemiyerek kayalara çarp- mıştır. Bu çarpma neticesinde yara- lanan şilep biraz sonra Konyaaltı mevkiinde karaya oturmuştur. Nü- ee a “Fransız Hariciye Nazırı yakında Ankaraya geliyor Ankara 7 (Telefonla) — Küçük İtilâf devlet ricalile görüşmek için Orta Avrupada: elyevm bir seyahat yapmakta olan Fransız Hariciye Na- ırı B. Delbosun, bu seyahatten dö- nüşten az bir zaman sonra Ankarâ- yı da ziyaret edeceği haber verilmek- tedir, B. Delbosun Ankarayı ziyaretinde "Türkiye ile Fransayı alâkadar eden bütün meseleler görüşülecektir. Bu ziyaret esnasında Türkiye ile Suriye arasında yeni esaslar daire- sinde yeni bir dostluk ve iyi komşu- luk muahedesinin akdi için müzake- Trelere başlanacağı tahmin edilmek- tedir. Delbos Budapeşteye de uğrıyacak Varşova 7 (Akşam) —.Burada do- laşan rivayetlere göre Fransız Hari- ciye Nazırı Delbos, Budapeşteden ge- çerken orada biraz tevakkuf ederek Macar Hariciye Nazırile görüşecektir. Mekteplerde izcilik teşkilâtının tevsii Talebe sınıf geçtikçe, koluna birer yıldız takacak Ankara 7 (Telefonla) — Maarif Wekâleti mekteplerdeki izcilik teşki- lâtını esaslı bir şekilde ıslaha karar vermiştir. Bu cümleden olarak orta mektep ve liselerde önümüzdeki ders yılından itibaren geniş ve programlı izci teşkilâtı vücude getireceklir. Bu teşkilâta alınacak talebo, orta mek- tep ve liseyi bitirinceye kadar izci a yi Gi a gi e “eb KE Gn Ti öd RR