10 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| İngiltere Mısıra yeni hava kuvvetleri gönderiyor Kıbrıs adasını da süratle tahkim ediyor, bu tedbirler Halyanın Libyadaki sevkiyatına bir mukabeledir Londra 9 (A.A) — Havas muhabiri bildiriyor: Londra askeri mahafilinin tebarüz ettirdiğine göre, kânunusani bidayetinde Mısıra hava müdafaa kı- talandan ilk grupun hareketine $©- beb, İtalyanların Libyadaki tahşldatla- rının fazlalaşmasıdır. Libyada iki İtal. yan kolordusu mevcut bulunması, İngiliz makamlarını Akdenizde kuv- vet muvazenesini yeniden tesis edebi- Jecek bütün tedbirler üzerinde derin bir tetkik yapmağa mecbur etmiştir. 'Müşahitler, İngüterenin Kıbrısta inşa ettiği muazzam deniz ve hava Üs- süne büyük ehemmiyet vermektedir, Akdenizin Singapuru olarak telâkki edilmekte bulunan Kıbrısın rolü, Sü- veyş kanalını ve Musul petrolünü Hayfaya getiren boruyu müdafaa et- mektir. Diğer taraftan Kıbrıs, ayni zamanda deniz üssü olarak kısmen de Maltayı istihlâf edecektir. Portekiz tarafından Maderada ve Asor adalarında deniz ve hava üsleri tesis edilmesine de ayni derecede bir ehemmiyet verilmektedir. Bu üsler, aralarında İngiliz mühendisleri ve Vickers - Armstrong kumpanyası mü- messilleri de bulunan bir İngiliz as- keri heyetinin teknik işbirliği ile ku- rulmaktadır, Vickers - Armstrongun bazı direktörleri, sanıldığına göre, bu işle alâkadar olarak, dün B. Eden t#- rafından kabul edilmiştir. Diplomatik mahafil, bu hâdiseleri şu tarzda tefsir etmektedir: Londra, Roma ile müzakereye, imparatorlu- ğun hayati münakalâtını müdafaa hususunda kati kararını hesab harici tutmamak şartile, girişmek arzusun- dadır. Japonlar Nankini aldılar Nankin şehri alevler ve dumanlar içindedir muharebeler şiddetle devam ediyor Tokyo 10 — Son dakikada gelen haberlere göre Japon ordusu Nankin gehrinin bir kısmını zapt ve işgal et- miştir. Şanghay 9 — Nankin etrafında es- ki surun önünde harb devam etmek- tedir. Japonlar şiddetle taarruz edi- yorlar. Çinliler de büyük mukavemet, gösteriyorlar, Bütün gün topçu faali- yeti devam etmiştir. Japon tayyarele- ri durmadan Çin mevzilerini bombar- dıman ediyorlar, Nankin alev ve duman içindedir. İstasyon etrafındaki mahalleler yan- maktadır, Japon kıtaatının şehrin ce- nup tarafındaki kapılardan birinden içeri girdiği bildiriliyor. Hankeou 9 (A A.) — Nankinin etrafın- daki muharebeler, bütün gece büyük bir şiddetle devam etmiştir. Harliet hatlarla ikinci hattın müdafaa mev- gileri arasında çok çelin muharebe ler olmuştur. Ecnebiler, Çin memur. larının <«bitaraf» İlân etmiş oldukları mıntakaya gitmektedirler, Japonlar, muhasara toplarını yerleştirmekle meşguldürler, Perşembe sabahı Japon tayyareleri, Nankinin bayxı varoşlarını bombardı- man etmiştir. Alman gençlik terbiyesi reisi Ankarada Atatürk Von Schirachı kabul ettiler Ankara 9 (AA.) — Reisicumhur Atatürk, bugün saat 18 de Almanya Gençlik terbiye dairesi şefi Balduf von Schirachi kabul buyurmuşlardır. Ankara 9 (Akşam) — Alman genç- ik terbiye dairesi şefi B. Von Schirah tayyare ile gelmiş, maarif müsteşarı, hariciye ikinci daire reis vekili ve Al man sefiri tarafından karşılanmıştır. Von Schiraeh Çankayaya giderek defteri mahsusu imzalamıştır. id Maarif vekili tarafından şerefine bir Akşam ziyafeti verilmiştir. Von Sehi- rTach Halkevini ziyaret etmiş, verilen 4zahatı dinlemiş ve Halkevini hayati bir müessese telâkki ettiğini söylemiş- 3 Ankara 10 (Telefonla) — Alman gençlik teşkilâtı reisi bugün saat on birde tayyare ile İstanbula hareket edecektir. Topraksız köylüye toprak Ankara 10 (Telefonla) — Toprak- mz köylüye toprak tevzii hakkındaki kanun, bu içtima devresinde Millet Meclisine verilecektir. Bu hususta hü- kümetçe tetkikat icrasına memur edi- len komisyon, vazifesini bitirmek üze- tedir. nahiyesinde Atatürk aniti Sısav 9 (Telefonla) — Karacavi- yan nahiyesinde Atatürk anıtı bugün çoşkun tezahüratla açılmıştır - Sıvas merkezinde yaz | kazalarında ise kış var Sıvas 9 (Telefonla) — Vilâyet mer- kezinde havalar Adeta yaz gibidir. Fakat kazalarda ise tamamen aksine Tekaüt kanunu Encümen 26 ve 43 üncü maddeleri tefsire muhtaç görmedi Ankara 10 (Telefonla) — Bütçe encümeni dünkü toplantısında aske- Tİ ve mülki tekaüd kanununun 26 ve 43 üncü maddelerinin tefsiri hak- kındaki Başvekâlet tezkeresi ve mali- ye encümeninin mazbatasını görüş- müştür. 1936 yılı askeri ve mülki te- kaüd kanununun 26 ncı maddesin- de «65 yaşını doldurupta tekaüd müddetini ikmal etmemiş ve fakat 20 seneden siyade hizmet etmiş olan- lara 25 ten noksan olan beher sene için beş senelik tekaüd maaşının yir- mi beşte biri tenzil edilmek şartile tekaüd maaşı tahsis olunur. Hizmeti yirmi seneye baliğ olmıyanlara be- her hizmet senesi için birer aylık he- sabile son aldıkları maaşın hasılı defaten verilerek alâkaları kesilir.» 43 üncü maddesinde «vazife icabı olmıyarak malül olan mülki memur- lar, 26 ncı madde hükmüne tevfi- kan tekaüde sevk edilirler» diye ya- lıdır. Encümen, divanı muhasebet relsi, bütçe ve mali kontrol umum müdürü Cemal Yeşi hazır ay halde uzun müzakereler yapmış neticede eski tatbikatın devamına a tefsire lüzum bulunmadığına karar vermiştir. Maamalih bu meselenin meclis heyeti umumiyesinde hara- retli müzakerelere sebebiyet vereceği tahmin edilmektedir. İngiltere Habeşistanın ilhakıni tanımıyor Londra 10 (Akşam) — Avam ka- marasında işçi bir mebus, Edenden İngilterenin hukukan Habeşistan imparatoru ve İtalya kralı ünvanını tanıyıp tanımadığını sormuştur. Lord ii MEİN sa La Ki GÜNÜN HADİSELERİ İtalya ve Uluslar kurumu İtalyanm Uluslar Kurumundan çekile- Seğine dair haberler geliyor. Bunda geşi- lacak bir şey yoktur. Zira İtalyanın dost- ları olan Almanya ile Japonya zaten MU- letler Cemiyetinden çekilmişlerdir. Faşia- min umumi #iyasetile ve fiiliyatile de bu kurul esasen tezad teşkil ediyordu. Ulualar Kurumu, demokrat olan mem- leketlerin ruhuna göre teşekkül etmiş bir oemiyettir. Orada küçükler de dahil ol- mak üzere her Azanın reyi hesaba kati- bır. Bu sebeple Milletler Cemiyetine $0k fırkalı memleketlerin zaafı da vardır: Her Aza bir mevzuu kendi tarafına yontmak iter; bü yüzden sürüncemeler, aksaklık- lar olur. Fakat Milletler Cemiyeti, marı- muzdaki demokrasinin iyi -tareflarim da temsil etmektedir: Sulhperver bir Tüh. İtalya, böylelikle, harici siyasetindeki mazariyeyi şimdiye kadar giriştiği füliya- tan, dostlarının ve bizzat kendi dabili #i- yasetinin üslübile telif etmiş oluyor. ... Pamuk buhranina karşi Adanada pamuk buhranı olduğu haber veriliyor. Her halde Amerikadaki fiat te- nezzüllerinin de tesiri olacak ki hissedilir sukutlar var, Hatti şimdiden bazı çırçır fabrikaları kapatılmış, Bu yüzden Çu- kurora çifçisinin zararı bir milyon lirayı geçmiştir, diye bildiriliyor. Adanada valinin başkanlığında toplan- malar olmuş, Adana mebusları Ankara- da faaliyete geçmişler, İktimd encümeni ile Vekilin alâkası celbedilmiştir. Fikrimizce baş vurulacak tedbir şu ola- bilir: Meselâ Ziraat bankasının, Sümer bankın köylüyü himaye için geniş mik- yasta salın alışlara girişmesi, Siloların tesisinden sonra devlet nasil buğdayı koruyorsa pamuğu da ayni şekil- de himaye edebilir. Devletin elinde men- #ucat fabrikaları olduğu için ne zaman olsa kullanacağı bir pamuk stoku yüzün- den pek fazla rarara girmiyeceği gibi, köylü de felâketten Kurtulur. İhtimel İktisad OVekâletinin vereceği karar da bu olacaktır. F.T. m ——— —————— Işkanunu Sıhhat nizamnamesinin de bugünlerde tebliği bekleniyor İş yerlerinin iş dairesi bölge âmir- Uklerine vermeğe mecbur oldukları dahili talimatnameler hakkında teb- iğ edilen ve dün gazetelerde neşro- Yunan izahname şimdiye kadar tali- matnamelerini hazırlıyamıyanları çok memnun etmiştir, yi Diğer taarftan iş kanununun tatbiki- ne başlandıktan altı ay sonra çıkarıl- ması mukarrer olan sıhhat nizamna- mesinin de bugün, yarın tebliği bek- Jeniyor. Çünkü altı aylık müddet altı gün sonra bitmektedir. Bu ayın 15 inci gününden itibaren nizamname- nin meriyete girmesi ieabetdi girmesi icabetdecektir. Mahalli idareler bankası Yeni bir kam lâyil hazırlanıyor, sermaye 50 milyon lira olacak Ankara 9 (Telefonla) — Belediye- ler bankasının mahalli idareler ban- kasına kalbi hakkındaki kanun lâyi- hası son şeklini almak üzeredir. Yeni bankanın sermayesi (50,000,000 lira olacak bu para hâlen Belediyelerden kesilmekte olan âldata ilâveten hu- susi muhasebeler varidatından kesi- lecek 9 5lerle temin olunacaktır. Mahalli idareler bankası ileride ku- Tulacak, iptidai sermayesi asgari 100 milyon liradan mürekkeb olacak imar bankasının nüvesini edecektir. Kızına tasallut eden baba Solya 9 (Akşam) — Gazetelerin yaz- dığına göre, Bulgaristanda Şumnu şeh- rinde Yanko Çobanof namında bir Bulgar, 16 yaşındaki kendi öz kızına tasallüt etmesi neticesinde kızından bir çocuğu doğmuştur. Suçunun duyulmaması için kızına kendi ebelik yapmış, fakat yanlış bir hareketi yüzünden kızının ölümüne sebep olmuştur. Bunu müteakip do- ğan çocuğu da boğup öldürmüş ve ce en glam maş Bu cina- B. Delbosun Bükreşte yaptığı temaslar B. Tataresko iktisadi meseleleri hal için Parise gidecek, Fransız gazeteleri ne diyorlar? Paris 10 (Akşam) — Delbos, Ta- taresko ve Antonesko arasında cere- yan eden müzakerelerde tedkik edi- len bütün meselelerde tam bir fikir birliği tesbit edilmiştir. Romanya, #ttifaklarıma ve kollektif emniyet Mdealine sadıktır. 'Bükreşteki müzakerelerin neticeleri şudur: 1 - Fransa ve Romanya ârü- sında siyasi ve iktisadi teşrik! mesai, 2 - Kleringin Romanya lehine olarak tevsi, Delbos yarın akşam saat 19 da Bük- Teşten Belgrada hareket edecektir. Romanya Başvekili B. 'Tetaresko, kânunusanide Parise gidecek, bazı iktisadi meseleleri ve bilhassa Ru- men harp fabrikalarının teçhizi me- selesini halledecektir. Delbos pazar günü Belgradda Belgrad 9 — B. Delbos ayın on Ikin- el pazar günü buraya gelecek, kral na- ibi prens Pol ve valde kraliçe tarafn- dan kabul edilecektir. B, Stoyadinoviç- le iki görüşme yapacak ve Yugoslav milletine karşı radyo ile nutuk söyliye- cektir. Ayın on dördünde Praga hare- ket edecektir. Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 9 — Petit, Parisien, Fransız Hariciye nazırının Bükreşi ziyaretin- den bahsederken diyor ki: «B. Delbos Bükreşe bir pakt projesi gölürmemiştir. Maamafih Küçük an- tant devletlerinin aralarında daha sı- ki münasebet tesis etmeleri çok faydalı olacağına kanidir. B. Delbos Rumen ri- calile görüştüğü zaman bu fikre mi halefet edecek Romanya olmadığını anlamıştır.» Echo de Paris diyor ki: «Geçen s€- teklif etmişti. Bu iki hükümet teklifi kabul etmemişlerdi. Bugün kabul ede- cekleri ümid edilemez. Lehistan Hari- €iye nazırı B. Bek Fransanın sabrını biraz suiistimal ediyor. Maamafih Le- 'histan feci dakikalarda Fransanın ye- nıbaşında bulunacaktır.» Faşist meclisi Cumartesi günü toplanıyor Meclis, Italyanın Milletler Cemiyetinden çekilmesi hakkında bir karar verecektir Roma 9 (A.A.) — Büyük faşist mec- Msi, cumartesi günü saat 22 de Vene- dik sarayında içtimaa davet edilmiştir. Bu münasebetle neşredilmiş olan res- mi bir tebliğ, cumartesi akşamı ittihaz edilecek olan kararın derhal sarayın balkonundan millete ilân edileceğini bildirmektedir. Siyasi mahatilde, büyük faşist mec- lisinin bu suretle içtimâa davetinin İtalyanın yakında Milletler Cemiyetin- den çekileceğine dair ortada dolaşmış ola şayialarla alâkadar olduğu beyan olunmaktadır. İtalyan mebusan meclisi kaldırılacakmış Roma 9 (A.A.) — Venedik sarayı- nın balkonundan cumartedi akşamı İtalyan milletine yapılacağı bildirilen fevkalâde tebliğ - ki bunun İtalyanın Milletler Cemiyetinden çekildiği hak- kında olacağı söyleniyor - diğer bir ta» kım rivayetlere daha yol açmıştır. Mussolininin İtalyan milletine aria- yasanın değiştiğini de ilân edeceği söylenmektedir. Mebusan meclisi kal- dırılacak ve yerine korporatif bir mee- Mis kurulacaktır. Bu rivayetlerin ne dereceye kadar doğru olduğu şimdiden kestirilemez. Londra 9 (A.A) — Reuter: İtalya- nın Milletler Cemiyetinden çekile- ceğine dair Hariciye Nezaretinde malümat yoktur. Maamafih İtalyanın böyle bir kararı, fiilen vaziyette hiç- bir değişiklik yapmıyacaksa da Lorn- dralda teessüfle karşılanacaktır. Londra 9 (A.A) — -Havas- Siyasi mahafilin kanaatine göre İtalyanın, antikomünist paktı devletleri gurü- puna iltihakından sonra Milletler Ce- miyelinden çekilmesi bu paktın «mu- kabil bir Milletler Cemiyeti» teşkili- ni istihdaf ettiği kayfiyetini teyid eder. Meserret kıraathanesinde bir cerh vakası Meserret oteli müstecirini . vurmak istiyen Hurşid yaralandı Ankara caddesinde Meserret oteli müsteciri B. All, otel altındaki kıra- athanede dün gece yarısına doğru oturmakta iken, içeri Hurşid girmiş- tir, B. Ali ile Hurşidin arası açıktır. Hurşid, hiç bir söz söylemeden ta- 'bancasını çekerek B. Aliye hücum etmiştir. B. Ali, buna mâni olmak is teyince bir boğuşma olmuştur. Bu sırada tabanca dört el ateş almış, üçü boşa gitmiş, biri de Hurşidin ba- şına isabet etmiştir. İşe el koyan polis Hurşidi hastane- Mk Aleyhlere verilen kararlara itiraz hakkı hakkında kanun lâyihası Ankara 9 (Telefonla) — Heyeti mahsusalarca aleyhlerine verilip ken- dllerine tebliğ edilmiyen kararlara karşı alâkalıların itiraz edebilmeleri şa Eyle veleayal ımış ve Büyük Millet Meclisine ve- Filistin Yahudileri ile Araplar anlaştılar Bir milli meclis korulacak Arap köylülerine toprak verilecek Kudüs 9 (AA) — (Röyter) BİF Arap gazetesi, Filistinin istikbali hakkında Arap ve Yahudi rüesa ara" &ında bir anlaşma yapıldığını haber vermektedir. Bu anlaşmaya göre bü" günkü rejim halkın yüzde 65 i Arap ve yüzde 35 i Yahudi olmak üzere de- vam edecektir. Bir mili meclis kuru" lacak ve Arap köylülerine kendileri" müftüsü ile Yahudi Yideri Wejman bu anlaşmayı kabul edenlerin ar sında bulunmaktadır. Fakat Kudü$* teki Arap ve Yahudi mahafili böyle bir anlaşmadan haberleri olmadığı”, söylemişlerdir... İkinci Vakıf hanında yangin Dün gece Sultanhamamında İki” ci Vakıf hanının üçüncü kalın Eksper Oryantal Limited şirketi da” resinde prizde unutulan Ulmbasının kontakt yapması yüzü den e. odalardan bi? yası İle “ Ez .. vuyauya OP IP SAPAN SA er e) se nas SHEN NAS SASA en "..wwimaoaus