10 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

10 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

2 m ÜR 5 3 SİYASİ İCMAL: Ispanyaya gönderile- cek komisyonlar İspanya işlerine devletlerin milda- | Male etmemeleri meselesi ademi mü- dahale komitesi idare heyetinin Lon- rada tekrar toplanmağa başlama e tazelendi. Lâkin bir seneden fasla bir zaman bütün Avrupa sulhunu fe- na halde tehdid eden bu mesele; İn- pillerenin İtalya ve Almanya ile an- laşmak için ciddi teşebbüslerde bulun- ması ve arkasından Fransayı da sü- yükler gibi olması ile eski vahameti- ni kaybetmiştir. Artık Avrupa sulhunun akibeti şimdi tekrar toplanan tali komitenin ve 27 devlet konferansı bulunan ade- mi müdahae komitesinin münakaşa ve kararlarına bağl bulunmıyor. Tal komite İngiliz plânının 27 devlet ta rafından kabul edildiğini ve bu plân üzerine ecnebi gönilllülerin mıkdar- larını tesbit için İspanyada ihtilâf ha- Ünde bulunan taraflâra beynelmilel komisyonlar gönderileceği ve muha- fiplerin hakları üeride İanınacağı hakkında Barselona ve Pranko hi- kümetlerine yapılan tebliğlere gelen cevapları tetkik için toplanmıştır. Banansinanassasas, İLİ Bu cevapların sorulan suallere kâ- İ fi olup olmadığı hakkında uzun mi nakaşalar cereyan etmiş ise de neti cede tal? komite beynelmilei komiş- yonların izamına müsald olduğu kanaatine gelmiştir. Ayni zamanda komite bir karara geldiği gibi Barse- lona ve Franko hükümetlerinin açık denizlerde ecnebi gemilerine karşı ab- loka vazetmek salâhiyetini bahşe- decek muhariplik hakkının tanınma- st için alâkadar hükümetlere murg- hasları tarafından müracaat edile- cektir. Şimdi iki muhasım tarafa gönderi- lecek komisyonların kimlerden teşkil edileceği işi kalmıştır. Bu komisyon- ların kati salahiyetleri de henüz hal ledilmemişttir. Bu işler tali komite i- le teknik heyetinin toplantılarında halledilecektir. Artık İspanya mesele- si devletleri alâkadar eden ciheti Avru- payı > endişe içinde tutmuyor. Askeri vaziyete gelince vakitsiz gelen çiidet- H kış şimdilik harekâta mani olmak- Cenazeye gitmediği için Amerika milyonerlerinden Browning geçenlerde vefat ederek iki milyon İn- giliz liralık bir miras bıraktı. Milyone- rin Majorle isminde bir evlâdlığı vardı. Bu kız mirasın kendisine aid olduğu- nu iddia etti. Fakat mahkeme mirasın kıza verilmemesi hakkında bir hüküm verdi. Hâkimin fikrine göre Majerle her ne kadar Browning tarafından ev- 111 gün sonra İvy Smith adında genç biz kadın 20 | lâdlığa kabul edilmiş ise de kız cenaze merasiminde hazır bulunmadığı için evlâdlık vazifesini ihmal ve bu yüzden iki milyon liralik mirasa konmak hak- kını da kaybetmiştir; Browning tara- si kıza nakden yardım etmekle alâka- dar değildir. Denizin derinliği Almanların Planet adlı sondaj ge- Metre yükseklikten sokağa düşer, fa- | misi Oseanda bugüne kadar bilinmiyen kat ölmez. Baygın bir halde hastane- ye kaldırılır, Baygınlığı 111 gün devam ettikten sonra ayılır. Bu 111 gün zar- tında sıhhi vaziyeti hiç değişmez. Ko- Cası hergün kendisini ziyaret ettiği hal- de onunla bir kelime bile konuşmaz. Doktorların ümlidlerini kestikleri bir zamanda Kadının ayılması herkesi hay- Tete düşürür, Bayan Smith'in sıhhi va- ziyeti iyileşmeğe başlamıştır. Hız rekoru İngiliz Eyston saatte vasati 485 kilo- metre 200 ile yol alarak otomobil sürat rekorunu kırdı. Eystonun bindiği otomobil dört ön- de, dört arkada sekiz tekerleklidir. 8000 beygir kuvvetinde fki motörü vardır. Uzunluğu on iki metredir. ediyorlardı. ğı bile gözüküyor. inşallah e mi? Ziftin pekini içesice. | haltı karıştırmasalar> izmirdeki Niye Sa İzmir (Akşam) — İzmirdeki Mülk Yıldönümü müna- tebetile Ege Palas #alonunda bir top- tı yapmışlar, es- 100 sene evvel Kadınlarda nargile modası vardı Yüz sene evvel İstanbulda müthiş bir nargile modası varmış. Kadın- lar bile bu iptilâya tutulmuşlar. Burada okuyacağınız satırlar 1837 yılı 13 haziran günü yazılmış Moltkenin «Şark hatıraları» ndan alınmıştır: «Geçenlerde Kâğıthaneye gitmiştim. Bir büyük çınar altında alçak bir hasır iskemleye yerleştim ve yakinimde oturmuş bulunan bir Türk alleşi- ne mümkün mertebe sokuldum. Çayıra oturmuş bir Musevi ailesini tenkid — A kardeş, baksana! Yüzü gözü apaçık, kaşları meydanda, üst duda- — Üstüme iyilik sağlık dostlari Haspa rakı da içiyor. — Ya o şişman musibet, koca kadeh şarabı yuttu. Boğazında durur , —Vallahi kardeş bu maskaralar dünya yüzünden utanmayı, arlan- | mayı kaldırdılar, Bir halt edecekler, bari kahve çubuk içseler de böyle her Ve böyle tenkidlerde bulunan Kadınlar nargile içiyorlarmış... çok derin bir nokta buldu. Pasifik de- nizinde Filipin adaları civarındaki bu nokta 9,780 metredir. Bugün denizle- rin en derin yeri sayılıyor. Rakamlar Rakamı 1 den 9 a kadar yapmak ki- min aklına geldi? Bunu henüz kimse bilmiyor. Bilinen birşey var: 6.ncı asır da Hindiiler, 5 inci asırda Araplar ra- kam kullanıyorlardı. Lâtin Avrupaya rakam 12 inci asırda geldi. İlk kamelya İlk kamelya çiçeği İtalyada Caserte bahçesine 1760 da dikildi Bu ağaç 1913 e kadar, yüz elli sene yaşadı. 8 metreye kadar yükselmişti. Bugün Avrupadaki bütün kamelya ağaçları bu ağacın tohumudur. z Güleç, müstahkem mevki komutan vekili general Seyfi ziyalette hazır bü- Şarap dşığı büyük bir Fransız şairi doksan yaşında öldü hayat yaşamağa alışmış insanlardan biri idi . Küçük bir otelin üst katında küçük bir odada oturur, bütün vak. tini gazinolarda geçirirdi. Şiirlerini burada yazar, dostlarile burada gö- rüşürdü. Şairin 1920 senesinde çık- mış Mause su Cabraet» Meyhane pe- risi adında bir şiir kitabı vardır. Bu kitap çok ince ve çok içten gelme şi- irlerle doludur. Şairin basılmış eseri yalnız budur, dı 15 - 20 cild teşkil ederdi. Ponehona bir çok dostları, bilhassa bir zamanlar en büyük dostu olan meşhur edip Jean Richepin: «Yaptı- ğın yazıktır, yazdığın şiirleri yırtıp atmal> diye çok uğraşmışlardı. Fa- kat şair bu tavsiyelere kulak asma- mıştar. Ponchon içkiye, bilhassa şaraba ba» yılırdı. Bir adı da «Şarap şairi» idi, Günün hangi saatinde olursa olsun içki içerdi. Dostları, bilhassa 25 sene evel Goncourt akademisine aza ol Şairi görmek istiyen, muayyen bira, hanelerden birine giderdi. Orada kendisini, ekseriyetle önünde bir ka- deh şarap olduğu halde bulurdu. Şair tamam 90 yaşında zatürres- den ölmüştür. Çok ihtiyarlamasına rağmen yaşayış tarznı değiştirme mişti. İçkiye, şaraba olan muhabdeti de azalmamıştı. Ponchon bundan 30 sene evel ka- raciğerinden hastalanmiştı. Tıp fa- kültesinde kendisini muayene eden. profesörler sıkı perhiz yapmasını, bil- torlar, ağzına bir dam- la içki korsa bir iki aydan fazla yaşıyamı- yacağını söylemişlerdi. Şair bu tavsiyeye ku- lak asmadı. Buna rağ- men daha 30 sene ya- şamasının sırrı nedir? hassa ağzına bir damla içki koyma- masını tavsiye etmişlerdi. Profesör- lerden biri: «Ağzınıza bir damla içki korsanız bir kaç aydan fazla yaşıya- mazsınız» demişti. Şair profesörlere teşekkür etmiş ve fakülteden çıkmıştır. Fakat yaşayış tarzını katiyen değiştirmemiştir. Ca- — sun istediğini yemekte, vakıt vakıf : Acaba bu neden ileri gelmiştir? Bir Fransiz muharriri bunu tedkik ede rek diyor ki: «Ponehon 30 sene evel tavsiye edi. ekserisi 80 - 90 yaşını bu- luyor!» diyecekler. Evet, bu doğrudur. Hakikaten ma» atime göre hayır... rini Allaha bağlıyarak hiç bir şey dü- şünmediklerinden, kıskançlık gibi, hirs gibi bayağılıklardan uzak kal dıklarından uzun müddet yaşıyorlar, Bu bakımdan Ponchon da bir nevi papastı. İçinde gıllügiş yoktu. Kıs kançlık, hırs nedir bilmezdi. Kimse Için fenalık düşünmezdi. Halinden memnundu. Bunun için, doktorların tavsiylerine rağmen, bol bol şarap içtiği, kendisine yasak edilen şeyleri yediği halde doksan yaşına kadar yar şadı Uzun müddet yaşamanın başlıca Sim ne perhizdir, ne de İâç... Bunun için insanın içinin rahat olması ye ter. İçiniz rahat mıdır? Helinizden memnun musunuz? Haris deği misi. niz?... İstediğinizi yiyin, istediğinizi içini» Pransız muharriri belki biraz mü. balâğa ediyor, fakat yazdıklarında çok doğru noktalar olduğunu itiraf etmek lâzımdır. — 'T. Genç bir talebemizin Amerikada konferansı Yeni Türkiye hakkındaki konferansı büyük takdire mazhar oldu Amerikanın Lowell şehrinde hükü- met hesabına dokumacılık mühendis- ği tahsil etmekte olan B. İbrahim Zeki Acar yeni Türkiye hakkında bir konferans vermiştir. Lowell 'Tourler gazetesinde okuduğumuza göre kon- ferans büyük bir alâka ile karşılan- mıştır. Bu genç mühendis namzedi, eski Türkiye ile yeni Türkiye arasında pek vükıfane bir mukayese yapmış, padi- ribirlerinden ayrıldıklarını söylemiş ve büyük alkışlara mazhar olmuştur, Bir tramvay bir yük arabasina çarptı Lüttü adında birinin idare ettiği bir yük arabası dün tramvay yolunu takip ederek Göztepeden Kadıköyüne gelirken arkadan gelen tramvay çarp» mış, Lütfü muhtelif yerlerinden yari» lanmıştır, Vatman Niyazi gen Piyasada Taşdelen suyu neden azaldı? Büyük galonlar, ölçüler nizamnamesine muvafık olmadığından bunlarla sevkiyat yapılamıyor Son günlerde şehrimizde peri suyu bulunmamağa başlamıştır. Su bayilerine Taşdelen verilmediği için başka cins iyi sular satmağa mecbur olduklarını söylemektedirler. Sucular rın iddialarına göre kendilerine “Taş- delen verilmemesine sebeb şudur: Taşdelen suları şimdiye kadar in- hisar şişelerine doldurülüyordu. Ev- kaf idaresi bu şişelerin büyük olduğu için çok su aldıkları mütaleasile ba- yilere şimdilik su verilmiyeceğini bil. dirmiştir. Yaptığımız tetkiklere göre sebebi Evkaf idaresinin halka hiyle- «iz Taşdelen içirmek (hususundaki gayretidir. Son zamanlarda mühürlü Taşdelen gişelerinin ağızları açılarak başka su- lar karıştırıldığı ve gayet mahirane sbir surette şişeler tekrar kapatıldığı şeklinde şaylalar çıkmıştır. Evkaf, böy- el bir halin önünü almak için Taşde- len suyunu ancak kendi su satış yer lerinde satmağa karar vermiştir. Bu yk yi Evkaf başmüdürü ve Kadıköy Va- DAA Gk db Ge SAN gitmişlerdir. Müdürler menbada geş vakte kadar meşgul olmuş ve orada» ki memurlardan izahat almışlardır. Diğer taraftan Küçük “Taşdelen ve Kocataş suyu şişelerinden başka bü- yük galonlarda Taşdelen ve Kocataş suyu satışlarına da ölçüler nizamnsf- mesinin tatbikile imkân kalmamakta ve şehirde Taşdelen bulunmamasının en büyük sebeblerinden birini de bu ci- het teşkil etmektedir. İyi sular şimdiye kadar 340 litrelik şişelere doldurulurdu. Ölçüler nizam- namesine göre bedeme bu suların 300 Mirelik ölçülü şişelere konması İce betmektedir. Büyük bayilerin ellerin- de bu şişelerden olmadığı için şehir- de Taşdelen, Kocataş gibi damacana lara konan sular büyük şişelerle de etmesi lüzumu İleri sürülmektedir. Bir apartımanda poker oyni- yan dört kişi yakalandı Beyoğlunda İstiklâl caddesinde bir apartımanda poker oynıyan dört ki.