18 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

18 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Dünya ağn aclalıtın bir tarihçesi Olimpiyadlardaki futbol turnualarına ancak amatör ekipler İştirak ettiğinden bu maçlar dünya futbolü hakkında bir fikir vermekten uzaktır Hakiki dünya şampiyonunu tayin etmek üzere organize edilen dünya kupası maçları şimdiye kadar ne neticeler verdi? $ Önümüzdeki haziranda Pariste fi nal müsabakaları yapılacak olan Dün- ya kupasının tasfiye müsabakaları bü- vük bir hararetle devam ediyor. Haliha- zırda birçok takımlar tasfiyeye uğ- ramış veyahud finale'kalmış vazi- yettedirler. Olimpiyadlardaki futbol turnualarına profesyonel takımların girmemesi yüzünden bu turnuala rım Jâyıkile Dünya futbol şampiyo- nunu iayin edemediğini nazarı itibara alan beynelmilel futbol federasyonu bundan sekiz sene evvel 1930 da bir Dünya kupası tertib etmeğe karar vermişti. Büyük Avrupa memleket- lerinin hiç birinin organizesins cesaret edemediği bu ilk Dünya ku- pasını o zaman Uruguaylılar organize ettiler. 4 sene sonra İtalyada yapılan ikinel Dünya kupası büyük bir alâ ka İle karşılanmış vebu turnuaya İngiltere müstesna ölmak üzere en kuvvetli takımlar iştirak etmişti, Par riste yapılacak olan üçüncü Dünya kupasına İngilizler gene iştirak et- miyorlar. İngilizler bunun için sebeb olarak oyuncularını mayısın ilk haf- talarından itibaren istirahate çek- tiklerini ileriye sürmektedirler. Bundan evvel yapılan ilk iki Dün- ya kupası maçlarına şöyle bir göz gezdirelim: 1930 da yapılan ilk Dünya kupa- sına 19 milli takım iştirak etmişti. 13 hazirandan 27 hazirana kadar de- vam eden bu müsabakalarda! takım- lar 4 grupa ayrılmışlardı . Birinci grupta oynanan yedi maş neticesinde Arjantin finale kalmıştı; Fransa - Meksika — 4-1 Arjantin - Pr 19 Şili - Meksika — 3-0 Şii - Frensa . 140 Arjantin - Meksika — 8-3 Arjantin - Şu — 3-1 İkinel grupla finalist Yugoslar- yaydı. Yugoslavya - Brezilya «- 2-1 Yugoslavya - Bolivya . 4-0 Brerilya - Bollvym e 4-0 Üçüncü grupta kendini pek gös- termemekle beraber Uruguay rakip- lerini yenmişti: Romanya - Peru — 3-1 Uruguay - Peru — 1-0 Uruşuay - Romanya . 4-0 Dördüncü grupta ise Amerika ta- kımı rakiplerini kolayca ezmişti: Amerika - Belçika — $-0 Amerika - Paraguay 3-0 Paraguay - Belçika «. 1-0 Arjantin, Amerika, Uruguay Yu- goslavya arasında yapılan dömifinal müsabakalarında Arjantin, Ameri- kayı 6 - 1 Uruguay da Yugoslavyar yı 6 - 1 yenerek finale kaldılar ve fi- nalde de Uruguay komşusu Arjan- tini 4 - 2 yenerek ilk defa Dünya ku- pasını kazandı. Görülüyor ki ilk Dün- ya kupasına kâfi derecede alâka gös- terilmemişti. Filvaki İtalya, Avustur- ya, Çekoslovakya, Macaristan, İspan- ya ilâh gibi Avrupanın &n güzel fut bol takımları bu turmuaya iştirak et- memişlerdi. 1934 de İtalyada yapılan ikinci Dünya kupasına ise hemen hemen bütün milletler iştirak- etmiştir. 33 milli takımın iştirak “ettiği bu tur nuada takımlar 12 tasfiye grupuna ayrılmışlardı. Bu 12 grubun verdiği 16 dömifinaliste yani Amerika, Bre- zilya, Arjantin, Mısır, İsveç, İspanya, İtalya, (oAvusturya, © Macaristan, Çekoslovakya, Romanya, İsviçre, Bel- çika, Holanda, Pransa, Almanya, Ro- mada karşılaştılar, bunlar arasında oynanan sekiz maç şu neticeleri ver. mişti; Almanya - Belçika; 5-3 İsveç - Arjantin: 2-1 Ç kya - Romanya: 2-1 İsviçre - Holanda: 3-2 Avusturya - Fransa: 3-3 Macaristan - Misir: 4-3 İtalya - Amerika: 7-1 İspanya - Brezilya: 3-1 Müsabakalarile sekiz takım ikinek ,i imeşhur Montisi tura kalmıştı. Bu birinci turda ya pılan bu maçlarnen sürprizlileri çok korkulan Arjantin ve Brezilya nın İlk anda tasfiyeye uğramaları oldu. İkinci turda: Almanya - İsveç: 2-1 :ya, Çekoslovakya, Avusturya İtalya son müsabakalara kaldılar. Bu mü- sabakalara Çekoslovakya Almanyayı 3 - 1, İtalya Avusturyayı 1 - 0 yendi. Çok heyecanlı geçen finalde ise İtal- ya - Çekoslovakyayı 2 - 1 yenerek ikinci Dünya kupasını kazanmış ol- du. Bu maça takımlar: İtalya: Combi - Manzeğlio, Allemandi » Ferraris IV, Monti, Birtehini - Guaita, Mearza, Shiavio, Ferrasi, Ors. Çekoslovakya: Planleka - Zenisek, Cyt- Svoboda, Sobotka, Nejediy, Pue. Şeklindeki Kadrolarile çıkmışlardı. Çok sert geçen maçın birinci devre- sinde her iki takım gol çıkaramamış ve İkinci devrenin ortalarında Çek- lerden Puc oyunun ilk golünü yap- mıştı. Bu golden sonra İtalyanların tarafından şiddetli bir tekme yiyen Puc oyunun bitme- sine on dakika kala topallamasına rağmen sıkı bir şüt çekmiş ve herke- olan İtalyanlar meşhur Desinin fev- ikalâde bir inişi ve şüt sayesinde be- rebarliği temin etmişlerdi. Maç bera» bere bittiğinden yapılan temdidde ise İtalyanların merkez muhaelimi Schiavio takımına galibiyeti temin eden golü attı ve İtalyanlar bu su- retle oldukça zorlu bir şekilde Dünya nanmakta olan üçüncü Dünya ku- pasının bir icmalini yapacağız . Hakem Giresunda yapılan maç Giresun (Akşam) — Bayram mü- nasebetile Trabzon idman ocaği ile anlaşan şehrimiz klüblerinden Ye- şiltepe spor klübü bayramın ikinci günü yaptığı maçı 3-2 kazanmıştır. Bayram münasebetile şehrimizde bulünan üçüncü umumi müfettiş Tahsin Uzer ile Trabzon valisi Yahya Sezai Uzay ve maiyeti erkânı sahaya gelerek şeref vermişlerdir. Maçın 80- nuna kadar kalmış ve sporcuları aynı ayrı tebrik etmiştir. Gene şehrimiz klüblerinden Gire- sunspor klübü Trabzonda Necmlati Me iki maç yapmılmak üzere 20 kişi- lik kafile ile Trabzona gitmişler, bi- rinci maçı Necmlati 2-0 ve ikinci mâ» çı Giresunspor 2-1 kazanmışlardır, Krell - Junek, Yarın Rasih oynıyor Bir müddettenberi Pariste tahsil- de bulunan Güneş takımı merkez muhacimi Resih bu hafta takımının Galatasarayla yapacağı maçta oynâ- i mak üzere şehrimize gelmiştir. Bu vaziyete göre yarın Galatasa- raya karşı Güneş takımında merkez muhacim olarak Rasih oynıyacaktır. Kim haklı ? Geçenlerde Kadıköy Spor klübü- nün Bursada davet edildikleri klüb tarafından fena bir şekilde karşılan- dıklarını vaki olan şikâyet üzerine yazmıştık. Dün Bursada mevzuubahs Acar İdman yurdundan bu hususta bir mektub aldık, bunu aynen neşre- diyoruz: — «Kadıköy Spor klübünün 9 ki- şilik güreşçi ekipinin Şeker Bayramı- nın ikinci günü Bursada kl'übümüz güreşçilerile maç yapmağı arzu ettik- lerini ve bütün masraflarını kabul etmemizi bildirdiler. Beş güreşçi ve idareci için masraflarma mukabil maktuan 30 lira vermeği kabul et- miştik. Fakat Halkevi gösteri salo- nunun Muradiye klübü emrine veril- miş olmasından güreşi bir hafta son- raya tehir etmek mecburiyetinde ol- duğumuzu kendilerine bildirdik. Ge- lelim mi diye telgrafla vaki sorgular rma yazılan sebepten dolayı gelme- melerini yine telgrafla kendilerine bildirmiş olmamıza rağmen geldiler. Güreşçilerimizin idmansız oldukları- nı söylemedik. Güreşçilerimiz her za- man idrhanlıdırlar ve iddiaları yan- lıştır, Müşkil mevkide kaldıklarından paraları olmadığından sabahtanberi arkadaşlarının bir şey yememiş oldu- Sporcu elddiyeti bizde var. Kad- köy Sporlu B. Orhanda yok; İşin doğ: rTusunu söylemeğe dili sporcuya kei iki yüzlülüğü biz > Bir düzeltme Dün dört klübümüzün (Vefa, İs- | tanbulspor, Beykoz, Süleymaniye) Avrupada lig maçları; Bu hafta Avrupanın muhtelif İnem- leketlerinde oynanan lig maçlarında şu neticeler alınmıştır: İngilterede Arsenal - Preston Northend 20 Blackpool - Grimsby Town 23 Blolton Wanderers - Liverpool o 00 Brentford - Leods United 101 Derby County - Chelsea 40 Everton - Birmingham * 1 Huddersfield Town - Westbromwich Albion 2-2 Lelchester ge Stoke City 20 03 Olympigue Marseille - Sete oo 30 Exetlslor Boubaix - Fives Lille | $-2 Rouen - Valenciennes “1 Racing Paris - Mets 22 Antibes - Cannes 20 Sauchaux - Racing Lens 40 /Olympigue Lille - Red Star Paris 4-1 ee ee ee SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tetrika No. 58 Bulgaristanın istiklâl hazırlığı, Makedonyada bulgar çeteleri Mekkede kendisini tebrike gelenle- | lemek mümkün olabilmiş ise de Ma- rede: (Burası şeriat membaı bir mu- kaddes kıtadır. Burada hürriyetin tatbikatı zihinleri tahdiş eder; şeka- vet ve isyanın devamını mucib olur. Ben şeri hususlarda ceddi akdesimin şeriatile, âdi muamelâtta gene ecda- dımın mahalli ihtiyaçlara kâfi ka- nunlarını tatbik ile amel Zaten İstanbuldan ayrılırken Abdül hamidin huzuruna kabul edildiğim sırada telâkki ettiğim irade Hicazda şeriat mucibince amel ve hareket olunmasına dâirdi. Bundan dolayı ahaliden kendini bilmez bir takım ca- hillerin hürriyet ve kanunu esasi ke- limelerini artık tefevvüh etmemeleri- nİ, bütün işler için emarete müracaat eylemeleri lüzumunu ihtar ederim.) Tarzında sözler, nasihatler irad ey- liyordu. Ferik Fuad paşa Hicaz valisi nasbedilmişti. Fuad paşanın Mekke- de yaptığı belediye teşkilâtını bozmak şerif Hüseyin paşanın en birinci eme- Biydi, Mekkede yeni usulde bir mektep açılmıştı. Muallimini ikna ederek isti- fa ettirmek suretile bu mektebi ka- pattı. Hükümetçe yapılmak istenilen adliye teşkilâtını da tehir ettirmeğe muvaffak oldu. Mekkeden mebus intihab olunan Abdullah Serrac efendiyi de mebus- Tuktan istifa ettirdi. Bundan sonra mebus İntihabı müâmelesini de sü- rüncemede bıraktırdı. Kardeşile oğlunu Şama gönderdi. Şam eşrafından Ata paşa Bekrinin konağında toplanan bazı arap büyük- lerile hilâfet meselesi hakkında gizli- ce müzakereler, müşavereler yaptırt- ta, maksad hilâfetin Osmanlı han. danından nezile peygamber sülâlesi- ne nakli idi. Fakat böyle mühim bir meselenin daha meydana atılması zamanı gel- memişti. Bu müzakerelerden bir şey çıkmadı. Ali paşa zamanında ilga edilen emsret rüsum ve avaldini kâmilen ia- de ettiren Hüseyin paşa Hicaz emare- tini müstakil bir vaziyete sokmak emelini de besliyordu. Hicazın Osmanlı idaresinden ayrıl- ması İngiliz siyasetinin de yakın şark- ta takib ettiği programın en önemli bir maddesi olmuştu. Perde altında beslenen emeller umu- mİ harpte meydana çıktı ve tahak- kuk ettirildi! Bulgaristanın istiklâli Rus hükümeti 1808 danberi Tuna civarının haritasını çıkartmağa bir kaç defa teşebbüs eylemişti. 1840 da on sekiz Rus zabiti on beş ay mütema- üçüncüsü gene otuz bin kişilik üğ istilâ ordusu- nun yürüyüşü bakımından bütün menzilleri dikkatle tayin etmiş, köyle- rin isimlerini, bu yollar üstünde bu- lunabilecek dahire miktarını, her $6- yi gayet sahih olarak öğrenmiştiler. Ayni zamanda Rus gizli memurları da Bulgaristanda faal bir propagan- da yapıyorlardı. (1) Osmanlı - Rus muharebesi esnasın- da Rus orduları evvelce arazi üzerin- arda turgun (zorun de det manda), kedonyayı ilhak emellerinde çok sa bırlı davranmak kendilerine mecburi görünüyordu. Bunun için pek büyük bir kaç mâ- ni vardı: Makedonyada Sırbistan ile Yuna- nistan da alâka iddiasında idiler, Şar- ki Rumeli hareketi Balkan muvaz8- nesi namına Sırbistan ile bir harbi intac etmişti. Vakıâ bunda Bulgarlar galib gelmişler ise de Makedonya için Ayni darbeyi vurmağa kalkışmak â&r tık bıçak kemiğine dayanacak Osman- lı devletile Yunanistan ve Sırbistan ında Bulgaristan aleyhine bir it- tifakı intac-edebilirdi. Bulgaristan İhtiyatı bulunmağa ve Makedonyayı tedrici adımlarla bö- nimsemek yolunu tutmağa mecburi- yet hissediyordu. Bunun için Bulgar komitelerinin faaliyetile beraber Ma- kedonyada siyasi nüfuzunun takviye sine hizmet edecek tüccar vekillikle- Ti, Bulgar metropolitlikleri ihdası gi- bi teşebbüslerin arkasını kesmiyor, metbuu ile ittifak müzakerelerinâ bik le girişiyor, bu müzakereler netice sinde metalibini kısmen tervie ettir meğe muvaffkıyati iştihasını arttırır yordu. Osmanlı - Yunan harbi çıktığı vakit Bulgar müfritlerini memnun etmek için prens Ferdinand askeri hazırlıklar yapmış, ancak Rusyanın ve Almanya ile Avusturyanın, Bulgar Mstanın harbe müdahalesine müsald olmadıklarını bildiği için bitaraflığını metbuuna pazarlıkla satmıştı. (Arkası var) “ (Azerbaycan ve İnkilâbı) eserinin sahi- bi bay Şerif Bilgehan bir mek- tupta . (Karabek) hakkında risalesinde verdiği malümatı şu beyanat ile tavsih Ingilterâ ürasındaki itidt Rus nüfuz mıntakasına bira kıyordu. Bu işte Osmanlı devleti kendi. * sine haklı olarak bir tehlike gördüğüne den İttihad ve Terakkice bir teşkilât vü- — getirilmek istenilmiş ve bunun Üze- rine Karabek te bir kaç zabit ile oralara Vandekomar yüzünden Karabek ile yol araşında kavga çıkmış ve gar Uba Karabek bir kaç tokat yemişti Bü sebeple o da gitmekten vazgeçerek rbaycanı kurtarmağa ordusu mütareke olunca İzzet paşa kabi” besi tarafından geri çağırılmıştı. Bu or dunun kumandanı olan Nuri paşa Ba tumda İngilizler tarafından tevkif olun- muştu. Lehistan cephesiriden tekrar Kafka” yaya avdet elmiş Cl Karabek Kafkas- yada yaşayabilmek ——— besle