18 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

DSA ER 18 Kânun Dün Geceki ve Bu Sahahki Eaberler Karadeniz Sovyet filosu Uzak Şarka gidecek Berlin 18 (Radio) — Moskovadan gelen haberlere göre Sovyet Rusya hükümetinin Uzak Şarktaki vahim vaziyet üzerine, Karadenizdaki filosundan bir kısmını Vilâdivostoğa nakletmek niyetinde bulunduğundan bahsedilmek- tedir. Irlandanın kararı Londra- da hayretle karşılandı Irlandanın Romaya sefir göndermesi güç bir vaziyet ihdas edecek Londra 17 (A.A) — Irlanda hükü- metinin «İtalya kralı ve Habeşistan İmparatoru» nezdine siyasi bir mü- messil göndermek hususundaki ka- yarı, İngiliz siyasi mahfillerinde ol- SE büyük bir hayretle karşılan- di mahtiller, de Valeranın İngi- tere hükümeti ile dominyonların fik- rini almadan bu hususta bir karar ittihaz etmiyeceğini zannetmektedir. Bununla beraber de Valera'nın da- imi meclis önünde böyle bir kararın Habeşistan istilâsının hukukan tanıl- dığı şeklinde - tefsir edilemiyeceğini beyan ettiği ve meslenin sadece bir beynelmilel nezaket eseri mahiyetin- de olduğunu söylediği tasrih edilmek- tedir. İngiliz mahfilleçi Romadea bir İr- landa sefiri bulunmasının müşkül bir vaziyet*ihdas edeceğini gizleme- mektedirler. Serbes Irlanda devleti şüphesiz hakkını kullanmaktadır ve Mtimadnameye imzasını atmakla da kral altıncı George Irlanda kralı sı- fatile hareket edecektir. Manchester Guardian gazelesi, de Valeranın, müstakil Irlanda devletini dünyaya ilân ettiği sırada İtalyanın muhtemel bir itirazından korktuğu- nu yazmakta fakat yeni sefirin iti- madnamesine kralın imzasını koy- ması İngiliz İmparatorluğunun dip- lomatik birliği için muhakkak yeni bir darbe teşkil edeceğini ilâve eyle- mektedir, ingiltere hükümeti, Lüksemburgun bitaraflığını tekeffül edecek Tondra 18 (Akşam) — İyi malümatlı mahafile göre İngiltere hükümeti yakında bir beyanname nekrederek Lüksemburgun bitaraflığını, Belçikanm bitaraflığını tekeffül ettiği şekilde tekeffül edecektir. Bu hususta cereyan etmekte olan müzakereler yakında bitecektir. Orman işletmesi Talimatname vekiller heyetince tasdik edildi Ankara 17 (Telefon) man işletmesi talimatnamesi Vekil ler heyetince tasdik edilerek meriye- te konmuştur. Devlet orman işletmesi amenaj- man plânlarına ve iktisadi icablara göre işletme mıntakaları dahi'nde tevziat, nakliyat, alım ve satım ya- pabilecek ve fidanlıklar tesis edilecek her nevi ameliyat taharriyat ve tesi- sat inşa edecktir. Nizamnameye göre, orman işletmesi kereste imal edemi- cabettirdiği ahvalde istihsalâtı yarı mamul bir hale getirebilecektir. Her orman işletme mıntakasında bir iş- letme revir âmirile lüzumu kadar Or- man mühendisi, mühendis muavini ve memuru bulunacaktır Maliye tayinleri Ankara 17 (Telefonla) — İstanbul avukatlarından B. Suad İstanbul ha- gine avukatlığına, Beyoğlu tahsilât memuru B. Esad Balıkesir tahsilât şube şefliğine, İstanbul tahsilât me- muru B. Şemseddin tahsilât müdür- Jüğü kontrol memurluğuna, Pazar kaymakamı B. Ahmed de 250 lira üc- retle milli emlâk müdürlüğü tedkik memurluğuna tayin edilmişlerdir. Memur kadınlar ölünce Dul kocalara ma maaş bağ- lanması hakkında bir kanun lâyihası hazırlandı Ankara 17 (Telefon) — Askeri ve mülki tekaüd kanununda bazı de- gişiklikler icrası hakkında bir kanun Mâyihası hazırlanarak Büyük Millet - Meclisine verilmiştir. Bu Jâyıhaya göre, ölen memurların zevcelerine na- nl maaş bağlanıyorsa, Zevceleri me- mür olan kocalara da, Zevceleri öl 'dükten sonra dul maaşı bağlanacak- — Devlet or- |. Mütehassıs yetiştirilecek Sınai müesseseler bunun için hazineye para yatıracaklar Ankara 17 (Telefon) — Sanayi müesseselerile sigorta (şirketlerinde kullanılan ecnebilere mukabil Türk memur ve mütehassis yetiştirilmesi hâkkındaki kanun Jâyıhası (bütçe encümenince müzakere ve kabul e- dilmiştir. z Bu lâyihaya göre, hususi veya ser- mayesinde devlet iştiraki (o bulunan bilumum “sınai müesseselerle sigor- ta şirketleri her hangi bir işde istih- dam edecekleri ecnebi için İcra Ve- killeri heyetince aylık olarak takdir olunacak bir mütehassis yetiştirme ücreti tediyeye ve verecekleri ücret- leri her altı ayda bir peşinen hazine- ye yatırmağa mecbur olacaklardır. Sümer bank bu para ile memlekette sanayiin muhtaç olduğu anasırı ye- tiştirmek üzere ecnebi memleketlere talebe göndermekle mükellef olacak- tır. Lâyihanın bir meddesine göre de 1055 sayılı teşviki sanayi kanununun 28 inci maddesi mucibince ecnebi istihdam eden sinai müesseselerin bu ecnebiler yerine Türk yetiştirme- leri mecburiyeti kaldırılmaktadır. Gazianteb mebusluğu Doktor Mehmed Ali Ağakay namzed gösterildi Ankara 17 (A.A.) — Gaziantep say- lavı Numan Menemencioğlu'nun isti- fası üzerine boşalan Gaziantep say- Javlığına Türk dili tetkik cemiyeti Azasından doktor Mehmed Ali Ağa- kay parti genbaşkurunca parti nam- zedi olarak onaylanmıştır. Sekteden ölüm Erenköyünde oturan eczacı kalfa- larından Ahmed, odasında ölü olarak bulunmuştur. Ahmed hastalıklı bir adamdır. Yapılan tahkikat neticesin- de, Ahmedin fini bir buhran metice- sinde yere düştüğü ve nefs bıkan: GÜNÜN HADİSELERİ İki başlı kuştan iki ayrı ses İrlanda, Romaya elçi gönderiyor. Bu el- çi İtalya Kralımı ayni zamanda Habeşis- tan İmparatoru olarak tanımaktadır. Hal- buki İrlandamın Krah, İngiltere Krahdır. Ayni Kralın İngilteresi, İtalyanın Habeş- istanı Hhakını tasdik etmemektedir. İki başlı kartallardan yapılmış hane- dan timsalleri vardı. İngiliz Krallığını da böyle tasvir edersek, yukarıki vaziyete göre, bir kartal başından cevetle, ötekin- den ise «hayır! sesi çıkmaktadır. .. Bu hüdisenin ehemmiyeti şudur ki, öteden beri, İngiliz İmparatorluğu vah- deti içinde asi bif uzuv vaziyetinde olan İrlandanın, İtalya, müstakil devlet paye- sini tebarüz ettirmek için ona sefir gön- dermeği kabul etmek cemilesini göster- mişti. Böylelikle, İngiltere İmparatorluğu vahdetini, içinden vurmak yolunu (tut Muştu, Bu son hareketle, İngilir İmparaforlu- Zunun zararına ve İtalya İmparalorluğu- nun kârına bir mot kaydedikkc yerinde olmaz mn? Otobüs münakaşası Otobüs münakaşasının ne şekillerde uza- dağını, dallanıb budaklandığını gazetemi- #in havadis sütunlarında okuyorsunuzdur. İşin dedikodusu bertaraf, zübdesi hak- kında gu iki nokta akla geliyor: 1 — Mademki belediye bütün nakliye va stalarmı bizzat işletmek ye bundan kâr temin etmek istiyor, hattâ eskilerini de nisbeten mümkün ve daha muvafık görünüyor. * F. Yanar Ingiliz gazeteci şerefine ziyafet verildi Sidebotham Londrada Eden ile görüşerek mem- leketimizle İngiltere arasın- da muharrir teati edilmesini teklif edeğekmiş ” Dün gece Sunday Times ve Dâaliy 'Telegraf zatesenin siyasi muharriri Sidebotham şerefine © İstanbul Bele- diyesi Tokatlıyanda bir akşam yeme- ği verdi. Yemekte Türk ve ecnebi ga- zeteciler vardı. Yemek samimi bir hava içinde geçti. Sidebotham Lon- leri daha çok kaynaştırmak isin İn glitere ile Türkiye arasında muharrir teatisini teklif edeceğini söyledi, Yemek sonunda, Belediye Reis mu- avini Rauf söz alarak dedi ki; — Dünyanın en büyük gazeteldrin- den biri olan Sunday Times ve Daily Telegrafın muharriri (o Sidebotham selimlamakla bahtiyarım, Türk - İn- giliz ananevi dostluğunun bir kere daha tezahürüne bu akşam vesile 0- Yan toplantımızın, İngilterenin yüksek bir gazetecisini İstanbul matbuatı- nın değerli erkânile bir araya topla- ması itibarile büyük bir kıymeti var- dır. Çeçen gün Büyük Şefimiz Ata- türk ve memlekitimiz hakkında sar- fettiğiniz güzel sözlerden bizi iyi ta. nıdığınızı hakkımızda güzel hisler besediğinizi büyük haz ile gördü. Sizi aramızda tekrar ve daha uzun bir zaman için görmeği temenni eder- ken milletlerimiz arasındaki samimi dostluğun ve şahsınızda kiymetli İngiliz matbuatının şerefine içmeğe sizleri davet ederim. Bu sözlerden sonra S'debotham da şu sözlerle mukabele etti: — Kısa bir zaman içinde Türkiye- de bulunduğum müddetce bu mem- lekette yapılan harikulâde şeyleri gördüm. Türkiye İle İngiltere arasın- da yalnız bir dostluk değil ittifak mevcud olduğunu görmekle bahti- yarım. Bu münasebatın Bahrisefid ve Yakın Şarkta sulhun idamesi için mühim rol oytuyacağı muhakkaktır. Atatürkün yalnız milli bir kahraman değil hakiki bir demokrat oldukları. m gördüm. Yakında Türkiyeye gel. Üsküdarda ihtiyar bir Ermeni esrarengiz bir şekilde öldürüldü Cinayet evinde “Galatalı Faka basmaz Zeki,, imzalı bir mektup bulundu Üsküdar zabıtası esrarengiz bir ek nayet meydana çıkarmıştır. Yenima- hallede, Emiroğlu sokağında 108 nu- maralı evde oturan 60 yaşında Onnik namında bir ihtiyar oturmaktadır. Onniğin iki gündenberi çıkmadığı komşuları tarafından zabıtaya haber verilmiştir. Onniğin evine giden 78- bıta memurları, kapıyı açarak içeriye girmişler ve zavallı ihtiyarı başına biçak darbeleri indirilmek, ağzına da 'mendil tikanmak suretile öldürülmüş olduğunu görmüşler ve derhal tahki- kata başlamışlardır. Onniğin Margirit isminde bir karısı ile Şinorik adında bir kızı vardır. Ana kız Kadıköyünde ve Beyoğlunda hiz- metçilik yapıyorlar. Katilin veya ka- tillerin Onniğin evde yalnız bulunma- anlaşılmaktadır. Cinayet evinde yapılan araştırma neticesinde alt katla masanın üzerin- de bir mektup bulunmuştur. Mektu- bun muhteviyatı şudur; «Biz bu adamı ahlâksızlığı için öl dürdük, Kendisi bundan başka siga- Ta kaçakçılığı da yapıyordu. İmza: Galatalı Fakabasmaz Zeki Kurbağalı A. Zabıtaca yapılan tahkikat netice- sinde İhtiyar Onniğin genç çocuklar- la münasebette bulunduğu, sigara kaçakçılığı da yaptığı tesbit edileme- miştir. 2 - 3 kişi olarak tahmin edilen katillerin bü mektubu, zabıtayı şa- şırtmak maksadile yazdıkları anlaşi- maktadır. Cinayet, para için de yapıl- mamıştır. Zira Onniğin parası yok- tur. Karısından ve kızından aldığı harçlıkla geçinmektedir. Bundan baş- ka katiller evden hiç bir şey almamış- lar, eşyayı yerliyerinde bırakmışlar ve karıştırmamışlardır. Zabıtanm yaptığı esaslı tahkikat neticesinde katillerin izi üzerinde bulunduğu söylenmektedir. Amerika Japonyaya yeni bir nota verdi Japonya Cenubi Cenubi Çini de Italya Frankoya yardım ediyor Bir Fransız tayyare işgale hazırlanıyor pilotunun müşahedeleri Vaşington 18 — Amerika hükü- Rarselon 18 — Müdafaa nezareti meti, Panay ganbolu batırilirken | tebliğ ediyor. Akdenizi geçen bir Fran- üzerine de Japonlar tarafından mit- | Siz tayyaresinin pilotu, Alikanteye Ri ralyöz ateşi açıldığı tesbit edildiğin- | vardığı zaman Kolumbret adaları ci- den Japonyaya ikinci bir şiddetli | varında bir çok İtalyan harp gemile- nota daha vermiştir. Cenubi Çinde hareket Hong Kong 11 — Cerubi Çinin istilâya uğraması ihtimaline karşı Çinliler tedbir alıyorlar. İngilterede Hong Kong müstemlekesinin hudu- dunda tedbir almaktadır. Nankinde mahsur vaziyete giren Çin kuvvetleri muhasara hattını yar- daki Çin kuvvetlerinin eski kuman- danı general Yanghu rüşvet almak- la itham edilerek kurşuna dizilmiştir, B, Delbosun seyahati Bugün Pragdan Parise hareket edecek rini general Frankonun harp gemile- Ti ile toplu bir halde gördüğünü söyle- miştir, Diğer taraftan Alikante askeri ku- mandanlığı, İtalyan filosu ile âsi harp gemileri arasında sıkı bir irtibat mü- şahede edildiğini hükümete bildir- mektedir. Filistinde vazi vaziyet Kudüs 17 (A.A.) — Bir asker müf- rezesile silâhlı bir Arab çetesi arasın- da civar dağlarda yapılan bir müsa- demede dört Arab ölmüş ve birkaç Arab da yaralanmıştır. İngilizlerden yaralı bir asker vardır. Ispanyada harp kızıştı Prag 17 — Fransız Hariciye Neon | Hükümet kuvvetleri Teruel B. Delbos, eski Çek reisicumhuru Ma- zarikin mezarını ziyaret etmiş ve Tel- sicumhur B. Benes ile uzun müddet görüşmüştür. Bu akşam Fransız se- faretinde bir ziyafet verilmiştir. Ya- rın saat 11,55 de Parise avdet ede- cektir. Tebliğ neşredildi Prag 17 — Fransız Hariciye Nazı- rının Prag görüşmeleri hakkında bu- gün neşredilen resmi tebliğe göre, görüşmeler esnasında Çekoslovakya ilö Fransa arasındaki münasebetleri- ni ve Avrupa umumi vaziyetini âlâka- dar eden büfün meseleler müzakere edilmiş ve vaziyetin en samimi bir zihniyet ile yapılan bu ince tahlili ne- ticesinde, eski ve yefii bütün mesele- ler üzerinde iki hükümetin tam fikir- meki berabrliği müşahede edilmiş- Me İsviçre klering müddeti uzatıldı Ankara 17 (Telefonla) — 31 ilkkâ- nun 937 tarihinden itibaren İsviçre hükümeti tarafından feshedilmiş olan Türkiye - İsviçre klering anlaşması- nın yeni bir anlaşma yapılıncıya ka- dar iki memleket arasındaki ticari münasebetleri ve tediyeleri sektedar “etmemek üzere 31 mart 1938 tarihine kadar meriyetinin uzatılması Vekiller heyetince kararlaştırılmıştır. kadehimi kaldırıyorum. Yemekten sonra kahveler içildi, yek daha fazla kalmak arzusunda. | Bir müddet daha konuşulduktan | 1245 de hareket eden trenlerle Bar, cephesinde taarruza geçti Barcelonne 17 (A.A.) — Resmi teb- iğ: 'Ternel - cephesinde cumhuriyet kuvvetlerinin taarruzu havanın fena gitmesine rağmen memnuniyet& şa- yan bir şekilde devam etmektedir. Dün tarafımızdan işgal edilen möv- ziler tahkim edilmiştir. Düşmandan 200 esir alınmıştır. Salemanca 17 (AA) — Franko kuvvetlerinin tebliği: İki gün süren çarpışmalardan sonra Teruel cephe- sinde Cumhuriyetçiler geriye püs- kürtülmüşlerdir, Cebelüttarık yakınında bir Fransiz vapuru taarruza uğradı 'Tanca 17 (A.A.) — Sidney adında- ki Fransız vapurundan âlınan bir tel sizde, vapurun Cebelüttarık açıkle- rında bu sabah bir harb gemisinin taatruzuna uğramış olduğu bildiril mektedir, Sidney vapuru, Ceuta'ya sığınmış" tır. Vapur, bir İngiliz torpldosunun yardımını istemiştir. Vedad Uşaklıgilin cenazesi pazar günü defnedilecek Tirana Setiğimiz baş kâtibi Vedad Uşaklıgilin (oOcenazesi (o Bakırköyde Çarşı içindeki camle nakledilmiştir. Defin merasimi yarınki pazar günü saat 1 de yapılacaktır. Sirkeciden 12,10, Yeşilköyden dö tone iğ e