22 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

sein KE Sovyet Rusyada 8 kişi daha idam edildi Jdam edilenler arasında eski Ankara sefiri Karahan da vardır Moskova 20 (A.A.) — 'Tass ajansı bildiriyor: Sovyetler Birliği Temyiz mahkeme- «inin asker! koleji 16 ilkkânun 1937 de akdetitği gizli celsede ihanet, tedhiş faaliyeti ve yabancı bir devlet hesabi- na muttarid bir surette casusluk işi- ni tedkik etmiştir. Bütün suçlular kendilerine isnad edilen suçları tamamen itiraf etmişler ve mahkeme , Enukidze, Karahan, Oraholasvili, Şeboldaef, Larin, Mete- Yef, 'Tzukerman ve Sleiger'i ölüm ceza» sına mahküm etmiştir, ; Hüküm infaz edilmiştir. (Telgrafnamede ismi geçen Karar han, Sovyetler hükümetinin mühim Vergilerde tenzilât Muvazene, buhran ve kazanç vergilerine aid hükümlerin birleştirilmesi düşünülüyor Ankara 21 (Telefonla) — Buhran ve müvazene vergilerinde yapılacak tenzilât nisbetlerini tayin etmek üze- re Maliye Vekâletinde teşkil olunan komisyonların tedkikatta bulunduk- larını ve tenzilât nisbetlerinin yılba- şında ilân edileceğini bildirmiştim, Bazı gazetelerde yapılacak tenzilât nisbetleri hakkında haberler görül mektedir. Maliye Vekâleti erkânın- dan bir zat bu hususta demiştir ki: — Büyük Şefin nutuklarındaki yüksek direktif dahilinde hizmet er- babının ödemekte oldukları buhran ve muvazene vergileri üzerinde bütçe muvazenesine halel gelmiyecek dere- ce ve imkân nisbetinde bir tahfif ya- pılması içn İlâzım gelen tedkiklere devam ediliyor. Mevzuubahis tahfif 'Başvekilin nutkunda da işaret ettiği Üzere bütçe müvazenesi esasını boz- mıyacak surette ve senelere bağlana- rak icra edilecektir. Yapılacak tahfifin nisbeti bu nis- betin her seneye isabet edecek mik- tarımı şimdiden rakamla beyan et- mek kabil değildir. Bu vergilerde ya- pılacak tahfiflerin nisbet ve miktar- ları ve bunların bütçeye yapacağı te- sirler halen Maliye Vekâleti tedkik heyeti tarafından hesab edilmektedir. Yapılacak hesabların neticeleri kısa bir zamanda alınarak bü husus için bir kanun projesi hazırlanacak ve AKŞAM Dün Geceki ve B n i vazifelerinde ve bir zamanlar Ankara sefirliğinde bulunmuştu). Çekanın 20 nci yılı Moskova 21 (A.A.) — Bütün Sov- yetler Birliğinde dün, irtica, bozgun- culuk ve spekülâsyonla mücadele Panrüs (fevkalâde komisyonunun «Çeka» nın, devlet umumi siyaset di- | rektörlüğünün, Dahiliye komiserliği- | nin kuruluşunun yirminci yıldönümü | kutlanmıştır. İ Nüshalarını hemen tamamile bu yıldönümüne tahsis eden gazeteler, birçok selâm mesajları, makaleler ile beraber Cerjinski'nin, Yejov'un ve yüksek çekistlerin fotoğraflarını neş- retmektedirler, , Hatayda son vaziyet Hariciye vekili dün Parti gurupunda izahat verdi Ankara 21 (AA) —C,H.P. grupu bugün 21/12/937 öğleden sonra An- taya mebusu Dr. Cemal Tuncanın relsliğinde toplandı. Son günlerde Balkanları alâkadar eden siyasi seyahatler hakkında ve Frankonun sıkıntısı — İspanyol cümhuriyetçileri bitti ar- tik! - deniyordu Hattâ kendilerinin bile birkaç ay evvel şöyle ilin ettiklerini hatırlıyorum: — Frankocular cephesinde derin bir sü- küt var. Bu, müthiş bir hazırlığa alimet- tir. Madridin mukadderatı pek yakmda taayyün edecek. Aman arkadaşlar imanı- meni bozmıyalım! Pakat Franko büyük taarruzunu yap- madı. Buna da sebep olarak şunu gös- tardi: — Askerlerimin ekserisi Faslıdır, müs- imandır. Şimdi de Ramazan, Oruçlu ol- duklarından taarruzu ananeye hürmet için tehir ediyorum. Bonra tabii bayram geldi Bayramertesinde, Franko göyle dedi: — Elimde bulunan havalinin en büyük mahsulü portakaldır. Şimdi bu meyvanın hasad mevsimidir. Toplanıp satılınca eli- mize külliyetli miktarda para geçecek. 'Taarruza başlıyacağız! Fakat bu sefer, hareket karşı cephede, z.öldü sanılan Cümhuriyetçiler tarafın- “dan - başladı. Harp talihi onların lehine mi dönecek? Bilinemez. Fakat yavaş yavaş gu hakikat anlaşılmağı, başlandı: Pranko yalnız halkın teveccühünden değil, para- dan da mahrum. Ve... Almanların ve İtal- yanların mali yardım pınarları tükenmez F. Tansr değil. Hava soğudu Dün hemen bütün gün yağmur yâğdı Bir hafta süren ılık havalardan mm Sahahk GÜNÜN HADİSELERİ i Haberler j Son dakika Amerikalılar Çin işinde Roosevelt ile beraber Muhalefet lideri, Roosevelti azimkâr ve metin siyasetinden dolayı tebrik etti Roosevelt diyor ki: “ Ahlâk prensiplerinin ve - sulhün müdafaasına Amerika iştirak edecek ,, Londra 22 (Akşam) — Vaşington- dan bildiriliyor: Amerikada muhale- fet partisi lideri ve son reisicumhur intihabatında (Rooseveltin (rakibi Landon, Roosevelte bir telgraf çeke- rek, bugünkü tehlikeli harici vazi- yet karşısında kendisile beraber ol- duğunu ve Uzak Şark hadiselerinde takip ettiği azimkâr ve çetin siyase- tini tasyip ettiğini ve kendisine teb- riklerini bildirmiştir. Roosevelt, Landonun bu telgrafı- na verdiği cevapta, kendisine bu hislerinden dolayı teşekkür ettikten sonra diyor ki: «Amerika, dünya ha- diseleri karşısında, başka bir millet- ler grupuna mensuptur diye gözle- rini kapayamaz, Anıerikanın ahlâk prensiplerinin ve sulh davasının mü- dafasına iştirâk etmesi lâzımdır; Landon ile Roosevelt arasında te- ati edilen bu telgrafnameler, âzami ehemmiyeti haiz bir hadise olarak telâkki edilmektedir. Londonun bu müzahereti, omebusan meclisinde sulhperver mebusların grupuna kar- ş Rooseveltin işini çok kolaylaştı- racaktır. Teruel şehri hükümet Hatayın son safhalarına dair sorulan sonra yağmur ve soğuk rüzgârlar baş- suallere Hariciye Vekili Dr. Tevfik lamıştır. Şehrimizde dün hava, bilhas- Rüştü Aras uzun ve etraflı izahat askerlerinin eline düştü Hükümetçiler dört Alman Büyük Millet Meclisine verilecektir. 'Tahfif yapılırken müvazene, buh- Tan ve kazanç vergilerine aid hüküm- lerin de birleştirilmesi düşünülmek- tedir. Türkiye - Danimarka ticaret müzakeresi talik edilecek Ankara 21 (Telefonla) — Dan marka ile akdettiğimiz yeni klering ve ticaret anlaşaması müzakereleri Danimarka mümessillerinin hükü- metlerinden talimat istemeleri yü- zünden durmuştu. İstenilen talimat gelmiş ve müzakerelere başlanmıştır. Ancak son yapılan görüşmede Danı- markahlâr bazı hususlar hakkında hükümetlerinden tekrar talimat al- mak arzusunu izhar ettiklerinden müzakerelerin yeniden talik edilece- ği anlaşılıyor. Samsun mebusu B. Asım Maarif Cemiyetine 1500 lira teberrü etti * Ankara 21 (Telefonla) — Türk Ma- arif Cemiyeti eşya piyangosunun en büyük ikramiyesi olan üç bin liralık otomobil Samsun mebusu Dr. B. Ası- ma çıkmıştır. Dr. B. Asım otomobilin yarı bedelini Türk Maarif Cemiyetine teberrü etmiştir. Cemiyet bu para ile "Ankara kollejinde Dr. Asım namına verdi. Bu beyanat grupca tasvib olundu. Hatayda vaziyet Haleb 21 (Hususi) Fransız memur- ları tarafından bazı aşiretlere silâh dağıtılmaktadır. Bu meyanda Ket- hamlı ve Alâeddin aşiretlerine binler- ce silâh verilmiştir. Antkaya 21 (Hususi) — Usebeciler- den Zeki Arsuzi, arkadaşları Mehmed Ali Rezaka ve Nedim Derk son hadise- ler dolayısile mahkemeye verilmişler- di. Bunlar altışar aya mahküm ol- muşlardır. Arsuzi mahkümiyet müd- detini Kesep nahiyesinde, Mehmed Ali Rezaka ve Nedim Derk te Ordu na- hiyesinde ikamet etmek suretile ge- çireceklerdir. Diğer Usebeciler mah- kemeye tevdi olunmuşlardır. Yugoslav kral naibi Pragı ziyaret edecek Prağ 21 (A.A) — Yugoslavya kral naibi prens Paul jile refikası prenses Olga,. mart nihayetilude Prağa res- mi bir ziyaret yapacaklardır. Habeşistanın ilhakını tanmak Filistinde vaziyet için Holandanın teşebbüsü Lâhey 22 (Akşam) — Holanda hü- kümeti, şimal devletlerini İtalyanın Habeşistandaki hâkimiyetini tanıma- ları için garb devletleri nezdinde müşterek bir teşebbüste bulunmağa davet etmiştir. Norveç bu teklifi red- detmiştir. İsveç hükümeti teklifi tet- kik ediyor. Kahirede Nahas paşa aleyhinde nümayişler Kahire 22 (Akşam) — Halk saray önünde kral Faruk lehinde ve Nahâs paşa aleyhinde nümayişler yapmıştır. Nümayiş esnasında, o civardan geçen Nahas paşanın mückkili Mukram pa- şa, halkın tecavüzüne uğramış oto- mobili hasara uğramıştır. Gaziantebin kurtuluş günü Gazlantebin kurtuluşunun 16 ncı yıldönümü münasebetile 25 birinci- kânun cumartesi günü saat 16,30 da Eminönü Halkevinde Gazlentebli gençler tarafından bir tören yapıla- caktır. Akşamı saat 21 den sabaha kadar dağcılık kulübünde bir eğlenti tertib edilecektir. Çekoslovak reisicumhuru ilkbaharda Parise gidecek Pariş 21 (A.A.) — 'Temps gazetesi- “nin öğrendiğine göre Çekoslovakya re- isicümhuru Benes Fransa Hariciye nazırı Delbosun davetini kabul ede ret edecekti; sa öğleden sonra soğumuştur. Yeşil- köy rasad merkezinden sldığımız ma- lümata göre havalarm daha ziyade ihtimali mevcuddur. Dün saat 14 te hava tazyiki 760,5 milimet- Te, en fazla sıdaklık 8,7 ve en az 6 san- gün âzami 13,2 ve asgari 9,6 idi. Dün hava tamamen kapalı geçmiş, yağ- mur kısa fasılalarla öğleye kadar de- vam etmiş ve akşam üzeri tekrar baş- Tamıştır. Rüzgür saniyede 7-8 metre hızla esmiştir. 24 saat zarfında yağ- murun metre murabal başına bırak- tığı su miktarı 4 kilogramdır. Memleketimizde hava umumiyetle fazla bulutlu geçmiş, Ankara, Zongul- dak, Kocaeli, İzmir, Çorlu, Edirne, Ba- hkesir ve Bilecik mıntakalarında ya- ış olduğu görülmüştür. Rüzgârlar Karadeniz kıyılarında cenuptan, Ege denizinde garpten kuvvetli ve Orta Anadoluda cenuptan orta kuvvette esmiştir. Yurdun diğer mıntakaların- da hava sakin kalmıştır. Şeyhülmeşayih Yâsin Bahri tevkif edildi Evdüs 21 (A.A.) — Zabıta, Filistin Şeyhülmeşayihi Yâsin Bahriyi tevkif etmiştir. Yapılan bir araştırma kendisinin ecnebi memleketlerdeki omüfritlerle devamlı münasebetlerde bulunmakta olduğunu meydana çıkarmıştır. Yahudi cemaatlerinin bir kararı Kudüs 21 (A.A.) — Yahudi beledi- yeleri, ve Yahudi cemaat konseyleri umumi meclisi, garbın idari usulleri- pilotunu esir aldılar . Bu omuzafferiyet münasebetile dün gece bütün İspan- yada büyük şenlikler yapılmıştır. Hü- kümet, ecnebi o gazetecilerini Tervel şehrini ziyarete davet etmiştir. Hükümetçiler 4 Alman askeri pilot - yakaladılar riyetçi tayyareler, Guadalajara eyale- tinde bir asi tayyareyi yere inmeye mecbur etmişlerdir. Bu tayyarenin kaçmış olan dört kişilik mürettebatı, bugün ele geçirilmiştir. Bunların dör- dü de Almandır. Bunlar, Almanyada askeri pilot olduklarını ve hükümet- lerinin emriyle İspanyaya geldiklerini Madrid 21 (A.A.) — Tebliğ: Cümhu-| bildirmişlerdir. Yugoslavyanın dış politikası ZLudendorfun cenaze merasimi B. Stoyadinoviç: “ Balkan-|Ölen general Tannenbergte larda bugünkü kadar sükün hiç bir zaman görülmedi, diyor Belgrad 21 (AA) — Parlâmento- nun mali encümeninde bir nutuk söy- liyen Stoyadinoviç, Yugoslavyanın ha- rici siyaseti hakkında memnuniyetini beyan etaniş ve demiştir ki: «Bu siyaset sayesinde eski dostluk- larımızı muhafaza ve yeni dostluklar ilâve ettik. Sulhü temin etmekten iba- ret olan harici siyasetimz: Balkanlar- da, Tuna havzasında, Adriyatik sahil lerinde, her yerde muvaffak olmuştur. Avrupanın bu kısmında yaşıyan milk letlerin şimdiki kadar emin bir sulh içinde yaşamadıkları söylenebilir.» Bir sanat jürisi dikilecek âbideleri kontrol edecek Ankara 21 (Telefon) — Vekiller he- gömülmiyecek Berlin 21 (A.A) — General ku- dendorfun evvelce bildirildiğinin Mi- Jâfına olarak Tanmenberge gömülmi- yeceği anlaşılıyor. Doyçe Algemanye Çayturtg bu hu- susta Ludendorfun mâreşal Hin denburg için yapılan merasimde ha- sır bulunmamış olduğunu ve Tannen- berg âbidesini farmasonluğun bir remzi ölarak telâkki etiğini hatırlat- maktadır. Ludendorfun cesedi Münihde Hit- ler de hazır olduğu halde 22 kânu- nuevveldö yapılacak merasimden Son- ra Tutzinge götürülerek orada gö- mülecektir. Kellog öldü Londra 21 (Akşam) — Vaşingion- dan bildirildiğine göre Frank Kellog vekili eski İstanbul Hava kurumu re isi B. Hasan Fehminin bu vazifeye asaleten tayin edileceği çok muh- temeldir. Yeni bir Yügoslav torpidosu Paris 21 (A.A) — Bayan Stoyadino- viç ile Visamiral Marian Poliç ve bazi Yugoslav ricali Beograd ismindeki Yur goslav torpidosunun denize indirme merasiminde bulunmak üzere buraya gelmişlerdir, Beograd, 23 ilkkânunda