22 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

22 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASI İCMAL: Lehistanın vaziyeti İtalya, Mületler Cemiyetinden çe- kildikten sonra, bu müessesede Özü bulunan Avrupanın bir kısım devlet- | leri, büyük devletlerin iki cephesi ara- | sında ezilmemeği ve taraflardan biri- ni tutmak, yahut büsbütün bilaraf kalmak şıklarından birini ihtiyar ey- lemeği ehemmiyetle düşünüyorlar. Bu devletlerden ilk harekete geleni Lehistan oldu. Milletler Cemiyeti, bugünkü şekli #le, yani hâlen âzası bulunan üç bü- yük devlelin siyasi akideleri dolayı- sile, diğer üç büyük devlete, yani AL manya, İtalya ve Japonyaya karşı hasmane bir cephe alıp ta Milletler Cemiyetini bu savaş için âlet olarak kullanmak temayülünil gösterdikleri takdirde, bundan ayrılmağı düşüne- ceğini yarı resmi bir tebliğ #le Varşo- vada neşretmiştir. Daha sonra bu fi- kir ve niyetini bir nota ile Cenevrede Mületler Cemiyetine bildirmiştir. Ayni zamanda Lehistan ordusuna mensub askeri bir heyet resmen Ro- mayı ziyaret etmiştir. Bu heyet, İtal- | yan ordusu erkâns've Hariciye Nazırı kont Ciano ile; görüşmektedir. Heye- tin yadigâr olarak getirdiği mareşal Pilsudski'nin heykeli Romanın bul varlarından birine dikilmiş ve bulva- ra Leh milletinin büyük simasının adı verilmiştir. Lehistan hükümeti Milletler Cemi- yetine verdiği notada zecri tedbirlerin kaldırılmasında ve Habeşistanın İtal- yaya ilhakını tanımakta diğer dev letlere önayak olduğunu dahi hatır- latmıştır. Bütün bu hareketler Lehistanın mut- lak otorite esasını kabul eden devlet- lere karşı hasmane bir tavır ve hare- ket almak şöyle dursun, bilâkis bun- larla sıkı dost olmak ve ihtimal iş bir- ui yapmak istediğini göstermekte- ye bu devletlere yakınlaştı- ran müşterek duyguların başında Sovyet aleyhtarlığı bulunuyor. Nasıl ki Yugoslavyanın İtalya ile yakınlaşıp anlaşmasında ayni duygu mühim bir ömü olmuştur. Feyzullah Kazan ineklerde son moda! İngilterede iskarpin giyen ve gözlük! takan sığırlar çoğaldı ! Bugünlerde İngilterenin şehirleri haricinde dolaşanlar, kırlarda ve tar- Ialarda otlıyan inekleri gördükleri za- man, onların kıyafetine gözlerini inan- dıramıyorlar, Çünkü fısıldıyarak akan bir çayın kenarında aheste aheste ge- viş getiren ineklerin ayaklarına zarif 'kunduralar giydirildiğini görüyorlar. Civardakt çayırda otlyan azametli bir boğanın da sanki bir otomobil turuna veyahud bir tayyare seyahatine hazır- lanmış gibi gözlerine geçirdiği spor gözlüklerinin altından su ke- narında geviş getiren ineklere hasretle baktığını görüyorlar, Bu hayvanların ayaklarındaki <İs- karpinsler ve gözlerindeki gözlükler hiç de çiflik sahiplerinin kaprislerin- den doğan süsten ibaret değildir. Bu garip vaziyetin altında ciddi sebepler gizlidir. Bu ciddi sebepler son zaman- arda zuhur eden hastalıklara karşi sığırları korumaktan ibarettir, Çünkü köpeklerin vücudüne yapı şarak kanlarını emen kenelerin, SIĞIK ların da ayaklarına ve gözlerinin etrâr İma yapıştığı ve bu suretle hayvanlar Ta bir takım hastalıklar arız olduğu anlaşılmıştır. Bu keneler yerde bulun- 'duğundan hayvanlar ya yürürken ve “yahud başlarını eğip otlarken yapışi- yormuş. İşte buna mâni olmak için “Bir çocuk pencereden düştü, beyni patlıyarak öldü İ Galateda (Necatibey caddesinde Dturan B. Şakirin 6 yaşındaki “kın Fatma, dün sokak üstündeki pence- reden bakmakta iken müvazenesini | kaybederek düşmüş ve beyni patlıya- rak ölmüştür. Cesed, polis ve adliye doktorları ta- Kalından muayene edilerek gömülme 8ine izin verilmiştir, | sinde Amerikalı bayan Bloomer tara- fından icad edilen ve o zamanki Ame- rikan kadınları tarafından giyilen bu elbise eski Osmanlı imparatorluğun- da saray kadınlarının giydikleri kısa, çepken ve bol şalvardan ibarettir. Şimdi, hastalıkların sirayetine mâni olmak için ayni kıyafeti 87 sene sonra inekler giymeğe başlamıştır. Tarih bir tekerrürden ibarettir, derler!.. Kalb sektesinden iki ölüm Kımltoprakta bahçıvan Pandelinin kultibesinde yatıp kalkmakta olan 60 yaşlarında kalaycı Serkis, odasında ölü olarak bulunmuş, Belediye dok- toru tarafından yapılan muayenesin- de kalb sektesinden öldüğü tesbit -edi- lerek gömülmesine izin verilmiştir. Tavukpazarında Nuruosmaniye ha- nindâ oturan 80 yaşlarında Fâik is- minde biri âni olarak düşüp ölmüştür. Doktor muayenesini yapmış, kalb sek- tesinden öldüğünden defnine izin ver- miştir, bir taraftan kuy- vetlerin yeniden toplanması lâzım geliyor, diğer ta- ratfan da şimal de; Sovyet Rus- ya hudutlarından | aşağıya doğru Çin Şimdiye kadar Japonların işgal et- tikleri şimal! “Çin eyaletleri “Çahar, Sinyuan, Şansi ve Hopel olmak üzere dörttür. Bu dört eyaletin sathı mesa- hası takriben 900 bin kilometre mu- rabbaıdır. Demek ki Japon ordusu Almanyadan iki defa büyük bir mın- takayı zapta muvaffak olmuştur. Bu mıntakanın nüfusu 45 milyondur. Şimdi sağ cenahlarmı Sovyet teh- Hkesine karşı korumak için büyük bir eyalet olan 17 milyon nüfuslu Şensi mıntakasını da tamamen zâp- Dünya ekonomisi “Van Zeeland raporunu Noelden evvel verecek Londra 21 (AA) — Diplomatik mahfeller van Zesland tarafından ha zırlanan İktisadi raporun Noelden ev- vel tevdi edileceğini zannetmekteğir. Raporun tatbiki için henüz hiç bir hakkında henüz malümat alınamamış- tar. Tokyo Gölmpiyelik ne zaman açılacak? Tokyo 21 (A.A) — Olimpiyat ko- mitesi Tokyo olimpiyatlarının açilış U ahşap bir binadır. Muttalib isminde bir sata aid bulu- nan bu ev, bir müddetternberi boş bu- lunmakta ve içinde hiçbir kimse otur. mamaktadır. Bu evin ali katından dün sabah erkenden ve Ani olarak tetmelerine ihtimal veriliyor. Bundan başka, Japonların teşkil ettiği yeni Çin devletine Şantungu ilâve etmeğe çalışmaları endişesi de Çinlileri çok meşgul etmektedir. Şantungun nüfu- su 35 Şankhai ile Nankinin zaplından sonra yeniden 385 bin kilometre mu- rabbamda ve 75 - 80 milyon nüfuslu bir memleket daha Japonların eline geçmiş bulunuyor. Merkezi Pekin olan Da devlet gittikçe büyümektedir. Zaptolunan bütün o memleketler hakkında bir fikir edinmek için onla- rın üç defa almanyadan büyük ve 160 - 170 milyon nüfuslu olduğunu Japon ordusu Çinde 45 milyon nüfuslu geniş bir kıtayı işgal etti Prens Seyfeddinin refi- kası bugün Mısıra gidiyor Kardeşi ve aile dostlarından avukat Ismail Isa kendisine refakat etmektedir Geçende vefat eden AMisulı prens Seyfeddinin refikası prenses Ulviye Beyfeddin, kardeşi B, Semih Mümtaz wa aile dostlarından avukat İsmali İsa humun kabrini ziyaret gibi bir vazife- Muallimler için konferanslar Muallimlerin mesleki vukutunu yük- seltmek üzere Galatasaray ve İstanbul Hselerile Kadıköy 13 üncü ilkmektep- te açılan imlâ, yazı, yurdbilgisi, hesap Kızak yapan tramvay arabasi tedkik ediliyor Evvelki akşam Beyazıd - Aksaray yolu üzerinde kızak yapan tramvay. EM Me vakit çok erken olduğu için ateş etraf- Si v küler çer tan görülünciye kadar epey zaman | Eniştesine ateş eden genç Hr dap Haham Slm geçmişi. Müiyek ka gGleerlee Yete- in yaralandığını — | arabanın vaziyeti tedkik edilmektedir iyeyi haberdar etmişler, Kadıköy gru- “oi pu derhal yetişmiş ve alt kat kısmen iddia ediyor Hırsız sanarak yandığı halde ateş söndürülmüştür. | £ Geçenlerde Karagümrük civarında | payet isminde biri evvelki gecebir. ; Zabıta, tahkikata elkoymuş olup, | Murad adında biri, eniştesi Mebmedle | ya, birahanede içtikten sonra, Beyoğr ) içinde kimse olmıyan bir evden nasıl | Kavga etmiş ve eniştesine tabanca ile | yanan arka sokaklarına sapmış ve bü ği ateş çıkmış olduğu araşlırılmaktadır. | ateş-etmişse de kurşun Mehmedin ce- rada daldığı bir kapıdan ilerleyince Ev sâhibi B. Muttalib bulunmuş, ma. | bindeki saate isabet ederek yaralan. âni surette atılan bir tabanca kurşu- ğ lümatına müracaat edilmiştir. maktan kurtulmuştu. İ nile boyun kenarından yaralanmıştır, Vakayi müteakip tevkif edilen Mü- | & Vakuya gelen polis memurları tah- gi rad müddetumumiliğe müracaatle O | kikata girişince, Hayrinin bu eve yan- kavga esnasında eniştesinin de bıçak- | lışlıkla girdiğini, ev sahibi Simonun | la kendisini yaraladığını iddia etmiş ve muayenesini istemiştir. Murad dün adliye doktoru tarafından muayene da bu adama kim olduğunu sorması» na rağmen cevab alamaması Üzeringi hırsız sanarak onu yaraladığı tesbi edilmiş, Hayri tedavi altına alınmış» ye verilecektir, tır, EYE MELİ