22 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Kânunuevvel 1937 AKŞAMDAN AKŞAMA Zabıtanın yeni vazifeleri İ Şu memnuniyet verici habere gaze- #elerde raslamışsınızdır: «Polis, yolda hastalananlara, kaza eçirenlere, acele tedaviye muhtaç Olanlara yardım edecek, buna benzer müracaatları karşılıyarak yerine ge- #irmeğe çalışacaktır. Polis, çocuk doğurmak gibi müsta- çel hallerde vuku bulacak talepleri ve garuretleri yerine getirecek, doktor ve darik ve temin edecektir. s, bir yerde vapur, şimendifer ıları kaçıran, bulunduğu ti tanımıyan ve yatacak yeri olmiyanları münasip yerlerde barın- dırmak çarelerini arayacak, sokaklar- da dolaşan çocuklarla âcizlerin kanu- ni illerini bularak teslim ede- cek, şurada burada kimsesiz oldukları anlaşılan çocukları himaye - edecek, ver soranlara yol gösterilecektir.» Bu havadisi okuduktan sonra: — Karakollara birer de telefon ko- nulsa! - diye ötedenberi dikkatime çarpan bir noksanı işaret etmek Iste- dim; halbuki son zamanda bu da na- zarı itibare alınmış. Türk zabıtasının birçok mühim va- Kileleri arasına, bu gibi içtimai hizmet ler de ilâve edildi demek , ki pek isabet. Doğrusu, * büyük garp şehirlerinde polislere bir yer sorulunca ve kendile- rinden bir malümat, bir yardım İstenin- ce defterlerini çıkararak, sıyanetkâr, hattâ hürmetkâr bir nlâkayla sonsuz bir gayret ve hüsnüniyet göstermele- rine imrenirdik. Şimdi Türk şehirleri de artık diğer medeni memleketlerin şehirlerine im- rTenemiyecek. Bu münasebetle eski bir hatıram, gözlerimin önünde tekrar canlandı: Balkan harbi esnasında sekizon yaşlarında bir muhacir Boşnak kızını evimize almıştık, Sokaktan ne zaman jandarma geçtiğini görse: — Candar! Candar! - diye kanape- lerin altına kaçardı: Anlayın üzerindeki intiba! Zabıta kuvvetinin eski devirdeki hu- Şuneti ile kendisine telkin edilen yeni ruh arasındaki fark! sa* «Muğbeçe» de sizlere ömür! İçkili yerlere artık çocuk yaştaki gençler giremiyecek diye gazetelere yazılmıştı. Şimdi, şü da tesbit edilmiş: 21 yaşından aşağı olanlar meyhane. lerde garsonluk edemiyecekmiş Aklınıza tebessüm ettirici şeyler gel- miyor mu? Benim geliyor; Eski edebiyat, böylelikle pek mühim bir şahsiyetini kaybetti: Muğbeçeyi, Filhakika, Şark efsanelerinin ve sa- natının gül ve bülbülü, Leylâsı ve Mecnunu, Karagözü ve Hacıvadı gibi Şark şiirinin de üç mühim şahsiyeti yok muydu? 1 — Bizzat şair, 2 — Muğbeçe: Yani modern tabirile 21 yaşından genç garson 3 — Pirimugan: Yine modern tabi- rile meyhanenin ihtiyar garsonu, ya- hut sahibi. N Bütün Divan edebiyatı bunlar ara- sında cereyan ederdi, Hattâ mutasav- Yyıflar ve sofular bile, remiz diye onları Kullanır dururdu. Şu meşhur beyti, bu kadar mukaddimeden sonra tam ola- rak vermeğe çekiniyorum: ... Sundu muğbeçe rimugan olası aceb meşrebimcedir! ... ., Ne garip tecelli: O eski edebiyatın erkânından evvelâ şair, şimdi de muğ- beçe öldü. Koca pirimugan hâlâ berhayat! Olur şey değil... Akla gelir miydi? (Vâ-Nü) — Karım memur değil amma bay Şuma gitti... Amca, meclise verilen takrir çok ho- | tanı tam tutmak istiyoruz... Fenerler idaresi Bir aya kadar tahlisiyeye geçiyor Deniz Bank kanun lâyihasının pek yakında meclise sevkedileceği cihet- le deniz müessessleri eski hesapları- ni kapatmağa boş'amışlardır. Devir muameleleri başlayıncaya kadar bü- tün bu hesap işleri bitirilecektir. Kanunda, deniz müesseselerinin Deniz Banka devir işleri için bir in- tikal devresi tayin edilmiştir. Bu su- retle devir derhal değil, peyderpey yapılacaktır, Diğer taraftan tahlisiye idaresi emrine. verilerek idare ile birlikte Deniz Banka geçecek olan fenerler idaresinin satın alınması etrafında- ki müzakerelere de bitmiş nazarile bakılmaktadır. Bir aya kadar şirketin tahlisiyeye devir muamelesine başla- nacaktır. Maliye Vekâleti fenerler idaresinin kadro vaziyetini deniz tica- ret müdürlüğünden sormuş ve icap eden malümat toplanarak Ankaraya gönderilmiştir. : Satın alma muamelesi bittikten sonra şirketin mevcut memurlara tazminat vermesi icap edecektir. Taz- minat mikdarı ileride tesbit edile- cektir. Mangal kömürü Fiatlerin yakında düşmesi bekleniyor Kış münasebetile memleketin man- gal kömürü ihtiyacını karşılamak Üze- re Bulgaristandan on milyon kilo kö- mür ithaline müsaade edildiğini yaz- mıştık. İlk kömür partisi yakında li- manımıza gelecektir. İstanbul kömür depolarında kömür stoku azaldığından ve bazı kömürcüler de stoklarını sak- ladıklarından son günlerde flatler hay- Ji artmıştır. Bazı mahalle aralarında kömürünün kilosu 7,5-8 kuruşa kadar satılıyor. Belediye, Bulgaristandan gelecek yeni kömürlerin fiatleri düşüreceğini tahmin etmektedir. Kömür ithalinden sonra bugünkü fiatleri muhafaza et- meğe çalışan kömürcülere tesadüf edi- lirse bunlar hakkında zabıt tutulacak ve haklarında kanuni takibat yapıla caktır. Çanakkaledeki vapur çarpış- masında yaralanan vapur- lardan biri geldi Çanakkalede İngiliz bandıralı Han- ne vapurile Theraki adlı Yunan vapu- runun çarpıştığını haber vermiştik. Baş tarafında su kesiminin üst kıs- mından çok hafif yaralı olan İngiliz vapuru dün limanımıza gelmiş ve Köstenceye hareket etmiştir. Yunan vapurunun yarası ağır olduğu için Çanakkalede kalmıştır. Yapılan tahkikat neticesinde her iki vapurun da İngilterede ayni si- gorta şirketine sigortalı oldukları an- laşılmış ve protesto çekilmesine lü- zum kalmamıştır. Kaza hakkında Ça- nakkale müddelumumiliği ile liman ... Mademki kadın - erkek müsava» Haklı şikâyetler Köylüyü yıkmamalı Ben Silivri'nin Celâliye köyünde- nim. Elbirliğile bir «Tarım kredi koo- Peratifi. kurup yaşatmıya (uğraştık. 1086 - 37 yıllarında çifçiliğin her şu- besinde uğraşlığım halde kuraklık yüzünden mahsulüm kavruldu. Koo- peratife dahil olan ve olmıyan bütün köylüler bu kuraklıktan mutazarrır oldular, Kooperatif nizamnamesinin ahkâ- mundaki sarahâte rağmen idare he- yeti, bazı mzanın emvali üzerine ha- cizler koymuş, bazılarına koymamış» tar, Ben çok fakirim, borcumun bir kıs- munın tecilini istedim, dinlemediler ve tek buğday bile bırakmamak gartile bütün malımı aldılar. Kanuni yoldan yürüyüp müzayedeye çıkardılar. Aç kaldım, oğlum da asker olduğundan bana bakacak kimse yoktur. Ziraat Vekâleti ile Ziraat bankasının bana merhamet etmesini dileyorum. Silivrinin Celâliye köyünden Tarım kooperatifi 50 numaralı ortağı Behzad oğlu Halit Kayalar Köylülere karşı, bahusus koo- peratif teşkil edecek ve kendini gazete vasıtasile müdafaa için çalışacak kadar uyanıklık göste- ren köylülere karşı müşfik ve hi- mayekâr davranılmasını dileriz. NOT; Karilerimizin diğer şikâyet ve di- lekleri 8 inci sahifemizdedir. Mühim bir tedkik yapılacak Istanbulda kaç sınıf aile var, bunlar nasıl geçinirler? İktisad fakültesi herkesi alâkadar eden bir mevzuun tedkikine başlamak üczeredir. İstanbulda kaç sınıf alle vardır ve bunlar nasıl geçinirler? Amele, küçük esnaf, memur, tüccar ve saire gibi zümrelerin nasıl ve hangi şartlar içinde günde ve ayda kaç ku- ruşla (o yaşıyabildikleri ayrı ayrı esaslı şekilde etüd edilecektir. Bunun için teşkil edilen komite birkaç güne kadar toplanarak bir program hazır- uyacaktır. Bütün bu tedkiklerde talebeden isti- fade edilecektir. Esasen bu etüdleri yapmaktan gaye, talebenin iktisad bilgisini ameli olarak genişletmektir. Talebeler, İktisad fakültesi dekanı B. Ömer Celâl Sarç'ın reisliğindeki ko- mite tarafından hazırlanacak olan program dahilinde grup grup muhte- lif zirai müesseseleri, iş yerlerini laşacak, ayni zamanda aile reislerini: nasıl çalıştıklarını de göreceklerdir. Talebeler topladıkları malzemeyi komiteye verecek ve umumi etüdü bu komite hazırlıyacaktır. Zahire tüccarını tehdid eden gençler sorgu hâkimliğine verildiler Birkaç gün evvel Beyoğlunda Şehid Muhtarbey caddesinde oturan zahire tüccarı Yorgi Saridisi tehdid ederek zorla 1500 lira istemekten suçlu 'Ta- naş, Dimitri ve Andriya adlarında üç genç haklarındaki zabıta tahkikatı Ik- mal edilmiş ve suçlular dün adliyeye verilmişlerdir. Müddeiumumilik her üçü hakkın- da da tevkif talebile evrakı sorgu hâkimine vermiştir. Üç suçlu sor- gu altına alınmışlardır. vs. O halde memur kocaları öldük: ten sonra maaş alan dul kadınlar gi Bozuk taşlar Nafia Vekâleti mevkilerinin gös- terilmesini istedi Belediye tarafından yapılan şikâ- yetler üzerine Nafi» Vekâletinin em- rile bir komisyon teşkil edilmiş, bu komisyon tramvay yollarındaki kal- dırımların bozukluk derecesini tesbit şirketinin yolların tamirine ehemmi- yet vermediğini, bilhassa yüzde elli nisbetinde bozuk taş kullandığını bil- dirmişti, Nafia Vekâleti bu izahatı kâfi gör- memiştir. Vekâlet, şebeke üzerinde ne- rTelerde bozuk taş vefena malzeme kullanıldığının, kaç metre murabbal yerin tamirsiz kaldığının, mevkileri- nin tasrih edilmek suretile, bildirilme- sini istemiştir. Belediye, şmdi bunu kroki üzerinde işaret ve izahat vermekle bildircektir. Kayıp bir çocuk aranıyor Şehremininde Paşabakkal Melek- hatun Cami sokağında 33 numarada oturan B. Mustafanın 11 yaşında oğ- Tu Hüsnü, bir müddeittenberi tagay- yüb etmiştir. Kısa boylu, esmer bir ço- cuk olan Hüsnünün ailesi zabıtaya müracaat ederek keyfiyeti bildirmiş- tir. Kayıp çocuk aranmaktadır. Icra daireleri Yeni sene münasebetile bir kaç gün müracaat kabul edilmiyecek İstanbul müddetumumiliğinden; 938 senesinin gelmesi hasebile yapi” lacak devirden dolayı kânunuevvelin. 25 ci cumartesi, 27 ci pazartesi 28 ci salı, 29 cu çarşamba, 30 cu perşembe günlerile 31 ci cuma öğleden evvel ve 3 kânunusani 938 paazrtesi, 4 salı, 5 çarşamba günleri İstanbul icra ve İf- lâs dairelerinde haczi ihtiyâti ve meva» dı müstâcele gibi hususat müstesna olmak üzere para alıp vermek de dahil olduğu halde eshabımesalihin müra- caatı kabul edilemiyeceğinin gazete- nizle ilânını rica ederim. Sular idaresi müdürü bugün geliyor Kırkçeşme suları ve Kadıköy su ida- resinin vaziyeti hakkında izahat ver- mek ve icap eden talirnalı almak üze- Te Ankaraya giden Sular idaresi mü- dürü B. Ziya bügün Ankaradan gele- cektir. B. Ziyanın gelişinden sonra Kırkçeşme sularının kesilip kesilmiye- ceği kat'i surette anlaşılacaktır. Daimi encümen vilâyetin adi bütçesini kabul etti Şehir meclisi daimi encümeni, vi- lâyetin âdi bütçesini kabul etmiştir. Bu bütçe geçen seneki bütçeden he- men hemen farksızdır. Yalnız bay- tar kısmına iki yeni Sıfat istasyonu tesisi için biraz zam yapılmıştır. En- cümen bundan sonra Belediyenin di- ğer mülhak bütçelerini tedkik ede- cektir. - Bekekerin de memur eve dindan çak yaşamasını kim temin dükten sonra dul maaşı almaları çok Adilâne bir hareket olur!... ISTANBUL HAYATI Biraz eğlenelim bari! Uzun müddet memur olarak şark kazalarında dolaşan eski bir arkadaş mezünen İstanbula gelmişti. Bir ak- şam beraberce şöyle bir eğlenti yapa- kım, dedi. Saat dokuzdan sonra el ayak çekilen İstanbul tarafında, bir kahveye tıkılıp tavla şakırtısı dinle- vaya sıkıştık. Yolda arkadaşım sordu: — Tramvayların kalabalık oluşuna bakılırsa, galiba bu akşam hiç bir ta- rafta yer bulamıyacağız. Tabii her- kes de bizim gibi eğlence yerlerine akın ediyor. ki lerine döneceklerini anlattım. Hayret etti: — Nasıl olur? Her tarafta çeşld çe- şid eğlence yerleri dururken, bunlar girip oturmuyorlar da sokakta niçin dolaşıyorlar?