January 15, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

January 15, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

j i ii e menemen emme SARE Milli küme fikstürü dün Ankarada çekildi Ankara ve Izmirde on dörder Istanbuldada 28 maç yapılacaktır Ankara 14 (Telefonla) — Mil kü- me numaralı fikstürü tanzim edil- martta Alsancak - Muhafizgücü, 13 martta Alsancak - Güneş, 19 martta Güneş - Galatasaray, 26 martta Har- biye - Galatasaray, 27 martta Har- biye - Fenerbahçe, 2 nisanda Muha- yısta Alsancak - Beşiktaş, 15 mayıs- ta Alsancak - Galatasaray, 21 ma yısta Üçok - Galatasaray, 22 mayıs- ta Üçok - Beşiktaş, 28 mayısta Gü- nâş - Galatasaray, 29 mayısta Fener bahçe - Beşiktaş, İzmirde yapılacak maçlar 13 şubatta Alsancak - Üçok, 19 şu- batta Beşiktaş - Alsancak, 20 şubat- ta Beşiktaş - Üçok, 5 martta Muha- fizgücü - Üçok, 6 martin Muhafızgü- cü - Alsancak, 26 martta Güneş - Ak sancak, 27 martta Güneş - Üçok, 2 nisanda Alsancak - Üçok, 9 nisanda Fenerbahçe - Üçok, 10 nisanda Fe Üçok, 8 mayısta Galatasaray - Ak sancak takımları karşılaşacaklardır, Avrupada futbol Fransa ve İngilterede kupa maçları oynandı. İtalyada lig maçlarının birinci devresi bitti İNGİLTEREDE; Kral kupasının ligi turu oynânmış- tır. Maçlar tamamile normal netiee- lerle bitmiştir. Arsenal, Brentford, Chariton gibi İngüterenin en kuv- vetli takımları dördüncü tura kalk mağa muvaffak olmuşlardır. Netice- ler: Notts - Aldershot; 3-1 Notts County - Aldershot; 3-1 Blackpool - Birmingham: 14 Bradford - Newkart co.: 7-4 Bradford .C - Chesterfield; 1-1 Brentford - Fulham: $-1 Bury - Brighton: 2-0 Charlton A, - Cardiff C.: 5-0 Everton - Chelsea: 1-0 Crystal Palace - Liverpool: 0-0 Stoke City - Derby Co.: 21 Seheffield U. - DoncasterR.: 20 Grimsby 'T. - Swindon T.: Li Hudârsfisid - Hull C.: $-1 Leeds U, - Chester: 8-1 Manchester U, - Petters: 3-0 Leicester - Mansfleld T.: 2-1 Middelbrough - Stockport co.: 2-0 Millwal - Manchester C.: 2-2 N. Bringhton - Plymouth A.:10 Aston Villa - Norwich C.: 3-2 Nottm Forest - Southampton; 3-1 Preston N. E, - West Ham: 3-0 Searborugh - Lutos T.: 1-1 Seheffield W, - Bumley: 1-1 Southehd U. - Barusley: 22 “Tott. Hotspur - Blackburn: 3-2 Sunderland - Weltford: 1-1 Wolverhampton - Swansen: 1-0 Portsmout - Tranmere R.; 1-0 W. B. Albisn - Newcastle U.: 10- York City - Coventry: 3-2 PRANSADA: Fransiz kupasının 1/16 nihat mü sabakaları öymanmıştır. Haftanın Pariste oypanan en mühim karşılaş- masında Site takımı Sirasbourg'u 2-0 yenmiştir. Lig ikincisi Rouen de İlgin en geri takımlarından Exelslor'a 5-0 mağlüp eimiştar. Neticeleri R.C Paris - Lens: 5-0 Metz - Remis: 50 Boulogne - Saint-Brieu C.: S-1 Ie Havre - Dunkergue: 6-2 Pives - Hautmont; 4-1 "Toulouse - Nimes; 2-0 Büte - Strasbourg: 20 Red Star - Montpelller: 2-1 Nice - Nancy: 2-1 Marseille - Mulhouse: 2-1 Charleville - Turcouik: 14 Calais - Bethune: 2-2 Lille - Longwy: 1-1 Antibes - Dieppe: 1-1 Cannes - Roubaix: 6-3 İTALYADA: — Lig maçlarının birinci devresi bit- miştir. Ambroslana birinci devreyi birinci olarak bitirmeğe muvaffak olmuştur: Neticeler: 'Triestino - Lucchese: 0-0 Atalanta - Fiorestino: 1-1 Napoli » Torino: 1-1 Bologna - Livorno: 5-1 Juventus - Milan: 20 Ambrosiana - Bari: 9-2 Genova - Roma: 3-1 Liguria - Lazlo: 0-0 Takımların vaziyeti: M. P. AAmbroslana 5» 3 Milan 15 19 Lazlo 15 19 Tuventus 5 19 Genova 5 » Roma, 15 18 "Torino 5 18 Bologna 5 18 ların 22/1/938 Cumartesi günü akşar mma kadar yukarıdaki adrese baş vurmaları İstanbul Voleybol ajanlığı tarafından bildirilmiştir. 22/1/938 Cumartesi günü saat 18,30 da oyun- lar için kur'a çekilecektir. IF.LF.A. toplandı Dünya kupası final müsa- bakalarr 14 haziranda başlıyacak FP.LP.A. icrat komitesinin bu ayın sekizinde toplacağını bildirmiş- tk P.LFA (Beynelmilel futbol federasyonu) toplanmıştır. Toplantı- ya fesdrasyon reisi Jules Rimet riya» seu etmiştir. İcrai komite evvelâ gruplardaki vaziyetleri tesbit etmiştir. Birinci grup — Almanya ve İsveş #inale kalmışlardır, İkinci grup — Norveç finale kal mıştır. Bu grupta oynanacak bir tek Polonya - Yugoslavya maçı kalmıştır. e Yugoslavlar 4-0 yenilmiş. Üçüncü grup — Mısırın iştiraki ka- bul etmediği farzolunarak Romanya finalist addedilmiştir. Dördüncü grup — İsviçre, Portekiz 30 Nisan veyahut 1 Mayısta İtalyada karşılaşacaklardır. Beşinci grup — Yunanistanla Fi Hstin bu ayın 22 sinde Filistinde 20 Şubatta da Atinada karşılaşacaklar- dır. Bu maçların galibi 3i Maratitan Belçika da $ Nisanda Anverste Hol- Janda ile . Orta Amerika grupu 1 Nisandan evvel finalist ekibi bildirecektir. Eğer 1 Nisana kadar bu finalist malüm ol- Brezilya müracaat müsabakalaına iştirak edecektir. Sonradan turnuaya kabul edilen Arjantin ise 29 Mayısta Pariste orta Amerikanın göndereceği takım ile karşılaşacak, 26 Mayısta Amerikeda Roterdamda Hollanda Hindistanı ile oynıyacaktır. Bu maçların galibi asıl turnuaya iştirak edecektir. Pariste doplanacak 16 takım ara- sında yapılacak final müsabakalari- ilk turu $ ve 5 Haziranda yapılacak, berabere biten maçlar 9 Haziranda oynanacaktır. İkinci tur 12 Haziran- da oynanacaktır. Berabere biten maç- lar 14 Haziranda oynanacaktır, Dömi finaller 16 Haziranda ve final müsa- bakası da 19 Hazirunda oynanacak- tar. Final maçı berabere biterse tem- did yapılacaktır. San Remoda topla- nan F. L P. A. icral komitesinin ver- diğ kaarrlar bunlardır. İstanbul muhteliti cuma günü Akaraya gidiyor Ankaraya gidiyor muhteliti bu ayın 21 inci cuma gü- nü İstanbuldan hareket edecek 22 ve 23 de Ankara stadyomunda An- kara muhlelitile karşılaşacaktır. İs- tanbuldan gelecek futbolcülerin yo- Tulmamalarmı temin maksadile ya- taklı ile seyahatlerine karar o veril- miştir. Mei e İki sporcunun milli küme maçlarına iştirâk ettirilme- meleri isteniyor Ankara 14 (Telefonla) — Son ya- pılan İstanbul - Bükreş muhtelitle- ri maçına davet edildikleri halde iş- Antrenör kursuna girecek futbolcülere verilecek ücret Ankara 14 (Telefonla) — 1 mart ta Ankarada açılacak yerli antrenör kursu beş ay devam edecektir, Kur sa muhtelif bölgelerden iştirak ede- cek 10 İutbolcüye kursun devamı SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tetrka No. 74 Prens Jorj, Suda limanına çıkıyor, milli bir milis teşkil ediliyor Osmanlı askerleri Giridden çekilin- ce prens Jorjun Giride yerleştirilmesi meselesi gene meydan aldı, Prens Jorj, vali veya prens değil, devletlerin Giridde fevkalâde bir ko- miseri sıfatını haiz olacaktı, Hümi devletlerin o zamana kadar amiraller tarafından temsil edilen hüküm ve nüfuzunu nefsinde toplamış bir vekii- leri olacaktı. Amireller gibi o da dev- letler tarafından yapılan valdler mu- cibince padişahın «yüksek haklarını» tanıyacaktı. (Burada hükümranlık hakkı yerine kullanılan yüksek hak tabiri dikkati celbedecek bir noktadır) Devletler iptida prens Jorjun par dişahın metbuiyetini tanımak ve ada» nın müstahkem bir noktası üzerinde bir Osmanlı sancağını muhafaza et- mek üzere Girid fevkalâde kamiserli- ğini kabul etmesine müsaadesini Yu- nan kralından rica ettiler. Kral mu- vafakat etti; Prens Jorjun rızası tah- yanname ile Girid halkına da bildir- diler. Devletlerin kararı Babıâliye «ihbar ve tebliğ» edildi. Babıâli prens Jorjun intihabı hakkında ihtirazi ka- yıd beyanile boyun eğmekten başka çare göremedi. Girid padişahın hükümranlık hak- ları altında muhtariyeti haiz bir eya- letten ziyade ve hakikatte Yunan kralının bir oğlunun yüksek komiser- liği altında bir Yunan prensliği ola- caktı. Prens Jorj 21 kânunuevvel 1898 de (Suda) Ilmanında Giride ayak bastı. Şebrin kale kapısı üstünde üç asır- danberi duran Üdhulüha bisselâmi âminin levhası yerine: (Ey prens! Hürriyete nail olan şe- hir sana hoşâmedi resmini ifa ediyor.) hitabesi konulmüştu. Padişahın ve Babıâlinin arzularına tamamen zıd olmak üzere bir Yunan prensinin üç sene için Girld komiser- Miğine tayini adanın artık Osmanlı devletinden ayrılmak üzere bulundu- ğunun pek açık bir alâmeti idi. Prens Jorjun üç sene müddetle fev- 'kalâde komiserliğe tayininde de bu müddet zarfında buna bir yol bulma- sı maksadı mündemiçti, Vakıâ bu çare bulunamamış isede 1898 den 1905 senesine kadar padişa- hın hükümranlık hakları da birer, bi- Ter baltalarnmakta devam edilmişti. Prens Jorj muhtariyet sistemini tatbik için yaptığı teşkilât ile adaya Adeta istiklâle sahib bir devlet rengi- ni veriyordu. AHİ bir milis teşkil olun- muştu. Adliye hükümleri prens nami- na veriliyordu. Prens Avrupa devletlerile mukave- leler akdine mezundu; sikke darbetti- rebilirdi; nişan verebilirdi. Aynes pullar bastıran Girid, Avru- pa posta ve telgraf ittihadına dahil olmuştu. Osmanlı mallarına 968 güm- Tük koymuştu. Bununla Osmanlı mal- larıda Girid için ecnebi malından farksız olmuştu. Yunan - milli bankası sermayesile (Hanya) da açılan bir bankaya ada için evrakı nakdiye çıkarmak üzere otuz senelik imtiyaz verilmişti. Girid devlete vergi vermiyor, yalnız Avrupa- ya taalliku itibarile düyunu umumi- yeden kendisine ayrılan hisseyi ödü- yordu. 1901 de yapılan mukavele ile Girid hükfmeti Osmanlı düyunu umum!” yesine bir buçuk milyon frank İle tuz İmtiyazını vermeği kabul eylemişti. Bununla rabıtanın bir halkası daha karılmıştı. Prens Jorjun on ikisi hıristiyan, dördü müslüman olmak Üzere teşkil ettiği bir komisyonca tanzim olunan Girid nizamnamesi devletlerce bazı tadiller İle ve icabı Üç sene sonra icra olunmak Üzere kabul olundu. 19 nişan 1899 da meriyete geçen bu nizam mucibince (Girld adası dört büyük devlet tarafından konulmuş şartlar dairesinde tam muhtariyete malik bir hükümet teşkil) ediyordu. Girid müslümanları kendisini Yu- nan kralının tebeasının ilki sayan prens Jorjun idaresinde duramıyor, takım, takım hicret ediyorlardı. Prens Jorj 3 eylül 1900 da hükümet konağı- nın önüne Yunan bayrağını çekti ve Adanın Yunanistana ilhakına muva- fakatlerini devletlerden İstedi. 1901 haziranında Girid umumi meclisi ada- nin Yunanistana iltihakını ilân eyledi. Babifili protesto etti, Devletler de tas- dik etmediler, Ancak hâmiler Babı- Alinin Girid pasaportlarını ve Girid tanıması için de teşebbüs- lerde bulundular. Giridlilere Avrupa &skerlerinin adadan tedricen çekile- ceğini vaadeylediler. “yarı mabud» gibi saymışlar, mil emellerinin onun yüzünden hemen husule gelivereceğini hayal eylemiş- Jerdi. Az geçmeden bu hayalin haki- kat olamıyacağı anlaşılmıştı. Giridliler prensin idaresinden de memnun olamamışlardı. Onu Yunan- h bir validen ziyade bir «Türk paşası» yahut «Moskof altesi» gibi hareketle itham ediyorlardı. Girld teşkilâtı esasiyesince memu- riyetler Girid yerlilerine tahsis olun- mak lâzım gelirken prens bunları Yu- nanlılara veriyordu; iş görmiyen dal- kavuklar prensin etrafını ihata edi- yorlardı. Ahali arasında siyasi fikir- lerde ihtilâflar vardı, Prens bunlara da karışıyordu. Prens Jorj da kendi durumundan memnun değildi. Senede aldığı 200,000 frank tahsi- #at ile kendisini ikinci bir (Elba ada- sında Napolyon!) kıyas ediyordu. Gi- ridi bile zapt ve idare edememiş olan bir Napolyancuk! 'nutsuzlukla adada gene sükünet ye- Girid hıristiyanları 1904 de prensin ikinci üç senelik komiserlik müddeti hitamı takarrüb ettiği sırada İltiha- kın her şeye takaddüm etmesi lâzım geleceğini anlatmak için Avrupaya bir heyet günderdiler. Fakat «Girid hıristiyanlarına mu- habbet ve hayırhahlıklarının dellileri- nl göstermeğe mütlehiden müheyya» olduklarını beyan eden devletler Gi- rid halkına: (Girid bayrağının lanınmasını, Os- manlı hapishsnelerindeki Giridii mah- kümların Giride gönderilmesini, Gi- rid ilâmlarının Osmanlı ülkesinde icab edenlere tebliğini Babiâliden is- tihsal eylemeği ve Girid milis ve jan- darması adada inzibat ve asayişi mu- hafaza kabiliyetini gösterdikçe işgal kuvvetlerinin tenkisini) vaadediyor- lârdı, Fakat bunlar hâlen. azami müsaadeler olacaktı! Bu müsaadeler adını koymıyarak adanın tam serbestisi demekti. Fakat Giridliler bu (serbesti © vaadlerine artık doymuş görünüyorlardı. Daha ziyade beklemeğe razı olamı- yarak (Teriso) da Yunanistana ilti- hakı ilâniçin umumibir toplantı yaptılar. Girid hıristiyanları Avrupa» ya karşı da Isyan ediyorlardı! Yedi, sekiz ay çatışmalar, pazarlık. ler oldu. Romada elçiler toplandı. Gi- ride askeri ve bahri tehdidler yapıldı ve adaya asker çıkarıldı. Büyüklü, kü- çüklü müsademeler oldu. Nihayet Yunan bayrağı yerine Gi- rid bayrağı ikame edildi. Umumt af #lân olundu. Mahallinde tetkikat için bir Avrupa komisyonu adaya göhde- rildi. Bu komisyon yeni imtiyazlar ve- rilmesini muvafık gördü. (Nisan 1906) Giridde milis ve jandarma teşktlâtı- nın Yunan zabitleri idaresine tevdii, sükünet iade ve müslümanların hi- mayesi temin olununca işgal kuvvet- lerinin çekilmesi, Yunanistandaki beynelmilel maliye kontrol komisyo- nunun Giride de teşmili adanın Yu- nanistana ilhakı yolunda atılan yeni adımlar oldu. Yüksek Komiserlikten istifa eden prens Jorj 1906 eylülünde adadan ayrıldı. (Arkası var)