15 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Kânunusani 1938 Elakberler GÜNÜN HADİSELERİ .- Son dakika Deniz Bank lâ MY Ş Ş Anlaşılmaz muamma enız an ın e€evve a .. » . . Fransız komünistleri grev| >>». -— «(Istanbul şubesi kuruluyor düzilğer “Zal mez iz gelecy bul şubesinin başında bulunması muhtemeldir Paris 15 (Akşam) — Sosyalistler, Paris 15 (Akşam) — Kabinenin is. | nldı. Bütün meçhul denizatı gemilerinin tabi tutulacakları henüz belli değil meye iştirak elmiyeceklerini » söyle- | ' ğe başlamışlardır. mı var? bu tedkikleri etrafında şu izahatı ver. | Deniz Bankın İstanbul şubesine bağlı ancak © 19 u derecesinde faaüiyette bu- | maslarım sonunda umumi vaziyet İşe evvelâ Deniz Bankın İstanbul ğu Fransa VE) Bizse vir serer slahlandırmağ | devredilmedi. Bununla beraber onlar | kuvvetli olacaktır. Muavinlerden bi- — alâilâheillalish, de! - derlerdi. Habeşistanın ilhakını tasdik ettirmektir, yeni kabinede başvekâletin kendileri. |: tifası piyasa üzerinde derin bir aksü- | bareket kumandan İtalyadan veriliyor i — mektedirler. Paris 15 (Akşam) — Fransız ko- miştir; birer limited şirket halinde idareleri de grev ilân etmek tehdidinde bulunun | dunabiliyordu. Borsalar, bubran yörün- | pakkında bir fikir edineceğim, bu | şubesini kurmakla başlıyoruz. Deniz Donanma (237000 ton artacaktır. Bu | da vaziyetlerini bildirmişlerdir. rinin meslâ bankacılık ve deniz işleri Umum müdür muavinlerinden birinin Istan- Buna eamennas diyenlerle Kabinenin istifası tahvilleri yükseltti kal ayan günler safında. . seye argan re rde tedkiklerine devam et- | müesseselerin nasıl bir idare tarzına kabul edilmediği takdirde yeni kabi- | Maamafih Rant tahvilleri yükselme- | ermez bir muğlükükta korsan teşkilâtı kendisile görüşen bir muharririmize | lindebiridare tarzı olebileceği gibi bik edilmediği takgirde umumi bir Amerikadaki çelik sanayil, kabiliyetinin | geçen müesseselerde tediik “ve -te- | sonra tesbit edilecektir. #Panaye batırdılar, Roosevelt, Amerikayı | kurtarma şirketi henüz Deniz Banka | olduğu için buradaki şubemiz çok çiy yim SE rine B. Tahir Kevkebin tayin edildiğini | o Merkez teşkilâtı bilâhara kurula- Ocuvre gazetesi: “Eski dostlarımız Roma - Berlin kruvazör, miştir, Bunlar arasından diğer mu- | bitirdikten sonra Ankaraya giderek memnuniyetini beyan, ve gelecek hafta Cenevrede Türkiye ve Fransa Hariciye açığa çıkarılmasından bahsediliyor. da Türk dostluğunun «bemmiyeti bir kat daha artmıştır.» Nişan m: merasimi | €e seçildiğini zannederim. Deniz Bank | memurlardan hiç birinin açıkta kal . » Şimdi talya aynı tanssubu gösteri- endıdınde bulunuyorlar |» Hollanda tasdik etti Deniz Bank Umum Müdürü B. Yu- | tır? diye iddia edilmekteydi. Bunu tekib için Deniz Bank Umum müdürü dün | dir. Bunları grup grup toplamak şek- Maamefih siyasi mehefilin kanaa- | münist partisi neşrettiği bir beyan. | Amerikadaki buhran azaldı, | — Tedkiklerimi on beş güne kadar | düşünülebilir. Pakat verilmiş bir kac yor. den, dad bir feryad Iki, çırpınıyorlardı. suretle umumi yekün 1,1884060 tona va- | oDeniz Bankın mali kısmı için | kısmı muavininin İstanbul şubesi ba 71000 ton mecmuunda 2 tayyare gemisi.) biliyorsunuz. Diğer muavinler üze- | caklır, Fakat bunların hepsi için iki . — > 2000 ion mecmmunda 8 yahud 4 kru- | rinde henüz bir karar vermiş değiliz. | üç aylık bir zaman kâfidir. İstanbul mihverine döndükleri bu sırade Türk dostluğunun | daki tedikiklerimi on beş güne kadar ehemmiyeti artmaktadır, diyor 20010 İn mecmuunda 20 tenin, | evin de tayin olunacaktır. vardığım neticeleri Başvekâlet vo Paris 15 (Akşam) — Madam Tabouls, Ocuvre gazetesinde yazdığı bir ma- | © yu sayede, Amerikadaki buhran ar çök Deniz Bankın idare meclisi umum | İktisad Vekâletine bildireceğim. Mk sanayii canlanıyor. İşsiz- | müdür ve bir reislikle birlikte beş | ( — Deniz Bank teşkilâtı kurulur Vekilleri arasında cereyan edecek: olan müzakerelerde bu salâhm katiyet kes. |: Mİ ikak bahisin böyle bir tedbirle atladı | dürü umümi ilereis ve bir o Azayı bedeceği ümüdini izhar ettikten sonra diyor Ki: zehabına kapıkp sevinmeğe imkân var- | İklisad Vekâleti, diğer âzayı Maliye | Böyle bir ihtimal mevcud mudur? — «Türkiyenin dostluğu Fransa ve İngiltere için büyük bir ehemmiyeti | mı? r. Tanır | Vekâleti seçecektir. Üçüncü âzanın — Katiyen.. Deniz Banka geçen . . . ,. ğe mürakıpliğine Kamutay muhasebe. | ması mevzuubahs değildir. Böyle bir Et fia #lerini Türk - Ingiliz Atatürk, Hariciye | cisi B. İskender tayin. edilmiştir. şey akla bile gelmemiştir. Ben de vic- — Deniz Banka devredilen şimdiki | danen kimsenin işsiz kalmasına ran köşkündeki toplantıya — «İmparatorluk olduğumu tasdik dile : Me Ee Sosyalistler de Başvekâleti istiyorlar Fakat aynı günler zarfında bir gemisi, | suf Ziya Öniş, Deniz Banka geçen — Deniz Banka bağlanmış olan ne tevdiini istemekte ve bu talebleri | lâmel yapmıştır. Piyasa çok asabidir. | mi? Yökse hakikaten Akdenizde akıl sır de, halk cephesi ti fakat... bitireceğimi umuyorum. Deniz Banka | rar yoktur. bucihet tedkikatımızdan Fakat vaktak! oOJapon bahriyelileri | müesseseler arasında Türk Gemi | işlerinin merkezi sikleli İstanbulda Fecak. Amerikan gazetelerine göre artış üdü 5 ali — iii re için kene her Gray umum müdür muayinliklerinden bi- | şında bulunması de muhtemeldir, 28,100 ton mecmuunda 3 yahud 4 hafif Şimdiye kadar birkaç namzed seçil kalede, son zamanlarda Türk - Fransız münasebalında hasıl olan selâhtan yor. | 1 azalıyor. Borsanın üzerinden | kişiden Oo mürekkep olacaktır. Mü- | ken 60 yaşından yukarı memurların İ | baizair, Fransanm eski dostisri, Roma - Berlin mihverine döndükleri bu sıra- da bugün (dün) meelis encümenin- İ müesseselerde bugün çalışmakta olan müesseslerin idare (arzı nasıl olacak- ! olamam abe ae o a5 PN “ pe ae indirmek için Iki vekil ve valimizin iştirakile bir toplantı yapıldı Ankara 15 (Telefonla) — Dün İkti- sat Vekâletinde B. Celâl Baya rın riyasetinde bir toplantı yapık miştir. Bu toplantıda Dahiliye Ve- kili ve İstanbul valisi hazır bulunmuş- lardır. Bu toplantıda et komisyonu tarafından tesbit edilen rapor üzerin- de görüşülmüştür. Söylendiğine göre raporda hayvan borsalarının lâğvi, toplancılarla perakendecilerin alış ve satış vaziyetlerinin organize edilmesi de vardır. Et flatlerinin ucuzlatılma- sma İstanbuldan başlanacak ve ucuz- latma tedricen bütün yurda teşmil edilecektir. İhrac işinin Karsta bulu- nan canlı hayvan ihrac birliğine ve- rilmesi de muhtemeldir, Diğer taraftan yurdun muhtelif mıntakalarındaki et satış flatleri ara- sında bir tevazün tesis olunacak ve 'bu iş de organize edilecektir. Hayatı ucuzlatmak hakkında Anka- rada müzakareler devam ediyor. Dün Başvek'i B. Celâl Bayarın reisliği al- | tanda Dahiliye ve İktisad Vekillerile Vali ve Belediye Reisi B, Muhiddin Üstündağ içtima ederek et meselesi- mİ görüşmüşlerdir. Bu görüşme neticesinde İstanbul- da et üzerine iş yapan belli başlı tü carlar Ankaraya davet edilmişlerdir. Yirmi kadar tüccar bu akşamki tren- ie Ankaraya gidecektir. Faiz ve e komisyon Yüzde sekiz buçuğu tecavüz edemiyeceğine dair kanun hazırlanıyor Ankara 14 (A A.) —Ulus gazetesi- nin hususi istihbarına nazaran İkti- sad Vekâleti bütün banka ve müesse- selerde &linmakta olan faia' ye komis- yon mecmuunun badema azami yüz- de sekiz buçuğu tecavüz edemiyece- ğine dair bir kanun projesi hazırla- maktadır. Başvekilin mühim nutku Ankara 14 (Akşam) — Meclis, pa- zartesi günü, bazı müstacel lâyihala- rı müzakere ettikten sonra kış tati- Hine karar verecektir. O gün Başvekil 'B. Celâl Bayarın dahili ve harici işler hakkında mühim bir mütuk irad et- tfeşriki mesaisi Londradan gelen heyet dün Ankarada temaslara başladı Ankara 14 (Telefonla) — İngiile- renin müstemlekât Nezareti eski müs- teşarı bu sabahki ekspresle şehrimize gelmiştir. Müsteşar İngiliz sefareti erkânı tarafından istasyonda karşi- lanmıştır. Müsteşara Maliye Nezare- tinden de bir mütehassıs refakat et- mektedir, Burada birkaç gün kalacak olan müsteşar ve maliye mütehassısı şeh- rimizde 'Türk - İngiliz teşrikimesaisi etrafında tedkikat yapacaklar ve ş- batın yirmi beşinde Londraya hare- ket edecek olan milli bankalarımızın direktörlerinden mürekkeb heyet âza- sile temaslarda bulunacaklardır. Bu görüşmelerde Londrada cereyan ede- cek müzakerelerin esasları tespit edi- lecektir. Heyet bugünden itibaren te- maslara başlamıştır. Yeni yapılacak meclis bina- sının projeleri tedkik ediliyor Ankara 14 (Telefonla) — Yeni ya- placak Büyük Millet Meclisi binası- nın projelerini tedkik edecek heyet İ bu akşamki Toros ekspresile ge'miş- | tir. 3 tanınmış beynelmilel şöhret sa- hibi mimarlardan mürekkeb bu he- yet yarından (bugün) itibaren tedki- kata başlıyacaktır. Tedkikatm 15 gün kadar süreceği tahmin olunuyor. Fenerler idaresi Sirketin ei teslim etmek üzere yakında bir heyet gelecek Ankara 14 (Telefonla) — Fenerler idaresine vazıyed edilmesi hakkında- ki kararname bugünkü Resmi gaz&- tede neşredilmiştir. Şirkelin emyalini tesellüm etmek üzere İktisad ve Ma» liye Vekâletlerinden seçilecek zevai- tan mürekkeb bir heyet yakında İs- tanbula gidecektir. İda: şimdilik tahlisiye umum müdürlüğüne bağlar nacaktır, Manisa nafia müdürlüğü Ankara 14 (Telefonla) — Nafia Ves kâleti şoseler merkez fen heyeti baş mühendislerinden B. Mahmud Cemil Manisa yilâyeti Nafia, müdürlüğüne tayin edil ir, şeref verdiler Ankara 14 (A. susi kalem müdürü Refik Âmir Ko- camazın kızı Hatice Kocamaz İle İktisad Vekâleti genç memurların- dan Enver Yelkencinin nişan mera- simini tesid için Hariciye Vekili Dr. Rüştü Aras tarafından bu akşam Çankayada Hariciye © köşkünde bü- yük bir kabul resimi yapılmıştır. Davetliler arasında Başvekil Celâl Bayar, bütün vekiller, generaller, İs- met İnönü, pek 'çok mebuslar, bü- tün hariciye erkârı ve kordiploma- tik hazır bulunmuştur. Reisicumhur Atatürk, gece Hari- ciye köşküne gelerek vücutları ile bu toplantıya şeref vermişlerdir. Atatürkle Yunan kralı ve İbnissuud arasında Ankara 14 (Akşam) — Yunan ve- ahdi prens Polün düğünü müna- sebetile Atatürk le Yunan kralı ve İbnissuudun tahta oturması yıldö- nümü münssebetile Atatürk ile Suudi Arabistan kralı İbnissud arasında samimi tebrik ve teşekkür telgrafna- NE Konsey toplantısı ayın 26 sine tehir edildi Hariciye Vekilimiz bu yüzden Cenevreye yarın hareketten vazgeçti Cenevre 14 (A-A.) — Milletler cemi- yeli konseyinin 17 ikincikânunda ya- pacağı toplantı 26 ikincikânuna te- hir edilmiştir. Hariciye Vekili Cenevreye hareketten sarfınazar etti Ankara 14 (A.A.) — Cenevreye ha» reketi mukarrer bulunan Hariciye Ve- kili Dr. Tevfik Rüştü Aras, konsey içtimamın tehiri üzerine yarın hare- ketten sarfhnazar etmiştir. B. Eden Londrya dönüyor Grasse (Cenubi Fransada) 14 (A. A. — Burada istirahat etmekte olan İngiltere Hariciye Nazırı B. Eden, Mil Tetler cemiyeti konseyi içtimaının te- hiri üzerine, Cenevreye gitmeden ev- vel Başvekil B. Chamberlain ile gö- rüşmek için bu akşam iniz, har — Hariciye hu- | yan bir membadan bildirildiğine gö- re, yeni Singapour üssü tesisatının açılma merasiminde bulunmaları ta- karrür eden üç Amerikan kruvazörü Amerika filosunun Şubat sonunda yapacağı büyük manevralardan bir bu kruvazörlerin yola çıkması burada hararetli tefsirlere yol | dir. açmıştır. Açılma merasimine Fran- sız ve hollanda harp gemilerinin işti- raki ihtimalinden de bahsedilmektedir, Vaşington 14 (4.A.) — Singapur'da İngiliz üssünün açılması münasebetile Bingapura üç Amerikan kruvazörü- nün gönderilmesi, siyasi müşahitler tarafından İngiliz - Amerika teşriki | atfedilmektedir. Tunusta vaziyet Hükümet şiddetli tedbir alıyor 'Tunus 14 (AA) — Tu — Tunus umumi valisi sn kanlı Bizerle hadiseleri hakkında gazetecilere yaptığı beya- natta bu hadiseler üzerine Hasan Nu- rinin milli düstur partisinden ihra- cımı haklı görmüş ve tenkil tedbirle- rinin merhametsizce tatbik edileceği- ni bildirmiştir. Yeni emniyet tedbirle- rinin alınması için bugün bütün as- 'keri ve mülki erkân umumi valiliğe çağırılmışlardır, Suriyede kanlı çarpışma | Beyrut 14 (A.A) — Anlanda Suri- | yeli milli blok taraftarları muarızları | arasında kanlı bir çarpışma Olmu$- | âün akşam Berline tur. Bir soku ağır olmak üzere elli Sıvas - Malaya e açıldı Devletler Japonyaya karşı tedbir mi alıyorlar? i Amerika, Fransa, Hollanda Uzak Şarka yeni gemiler gönderiyorlar Vaşington 14 (A.A.) — İtimada şa- , mesaisi hakkında sembolik bir teza- Berlin 15 (Akşam) — başvekili B. Stoyadinoviç, olu açılmıştı ! » are ye sl hür olarak telâkki edilmektedir. Çinlilerin bir muvaffakıyeti Şanghay 14 (A.A.) — Bir Çin mem- bandan alınan haberlere göre, şid- Amerikanın Asya filosunu takviye et- | detli bir muharabeden sonra Çinliler mek üzere Uzak Şark sularında kala | "Tsining'i istirdat etmişlerdir. Şanghay 14 (AA) — Tsining'in Çin kıtaları tarafından zaptı müna- sebetile bu şehrin dördüncü deta ola- rak elden ele geçtiği kaydedilmekte- Dünkü harekât büyük kanalın garp sahilinde tahşit edilmiş olan Çin kuv- vetleri tarafından yapılmıştır. Alman sefirinin görüşmeleri Tokyo 14 (A.A.) — Almanya sefiri ile Hirota arasında bugün yapılacak olan mülâkata büyük bir ehemmiyet Istanbulun imarı Bütçe encümeni projede esaslı değişiklik yapmadı Ankara 14 (Telefonla) — Millet Meclisi bütçe encümeni İstan- bulun imarı hakkındaki kanun pro- jesinin müzakeresini bitirmiştir. En- cümen projede esaslı bir tadil yap- mamıştır. Projenin Meclisin pazar- tesi rüznsmesine alınması ve hükü- metçe müstacelen müzakeresinin is- tenilmesi kuvvetle muhtemeldir. Yugoslavya Başvekili Berline gitti Belgrad 14 (A.A) — Stoyadinoviç reket etmişt saat 9,5 da buraya gelecek, istasyon- Sivas 14 NE — Kardan kapa. | da hükümet erkânı tarafından karşı.