29 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 29 Künunusani 1938 — Dün Geceki ve Bu Sabahki Eaberler Şanghayda Japon sansür merkezine bomba atıldı İngiltere yeniden protestoda bulundu Amerika ile de hâdiseler oldu Şanghay 28 (A.A) — Bu sabah | Nankin ve Szechuan yollarının köşe- sinde kâin olup Çin gazetelerini kon- trol eden Japon sansür memurlarının bulundukları büroya bir bamba atmak teşebbüsünde bulunulmuştur. Bomba, binanın ahşap kısmına tesadüf ede- rek geri dönmüş ve kapının önünde patlamıştır. Telefat yoktur. Hiç kim- se tevkif edilmemiştir. Fransiz mıntakasında Şanghay be- lediye reisi B. Chenchun'un eyi önün- de de diğer bir bomba patlamıştır, İtalyan mıntâkasında bomba m (A.A) — Beynelmilel mıntakanın İtalyan müdafaa mmta- kasına iki bomba atılmış ve bomba- lar İtalyan nöbetçiler tarafindan mu- bafaza edilmekte bulunan bir Japon iplik fabrikasının kapısı önünde pat- Şanghay : MA) — İngiliz gene- Matarkin validelerinin heykeli eli yapılacak yapmışlardır. Toplantıda Karşıyaka- da soğukkuyuda Osmanpaşa cami- sinde medfun Atatürkün valdelerinin| kabri etrafında geniş ve güzel bir park vücude getirilmesine karar ve rilmiştir... Vali B. Fazlı Güleç, bu parkın or- tasını Atatürkün valdelerinin büyük bir heykelinin dikilmesini (et miş İŞ A Kal Glinişir. Kral Z Zogu Bir Macar kantesi Ile nişanlanıyor Tiran 28 (A.A) — Kral Zogu'nun kont Apponyi'nin kızı 22 yaşında kontes Jeraldin Apponyi ile nişanlan- ması merasiminin pek yakında yapı- lacağı resmen teyit olunmaktadır. Sivas - Erzurum demiryolu hattında inşaat Ankara 28 (Telefonla) — Sivas « Erzurum demiryolu hattının 304 ün- cü kilometresine raslıyan 16 ıncı kıs- mının inşasına çalışılmaktadır. Bu kısımda şimdiye kadar 330 bin metre mikabı toprak işi yapılmış ve 62 aded. menfez açılmıştır. Bu bölgede uzun- lukları 3318 metre tutan 9 tünel var. dır ki bunların 3195 metrelik” kısmı tamamen delinmiştir. Bu kısım çok ârizalı olduğundan ancak 2 milyon 900 bin lira para sar file inşa edilecektir. * Büyük su programi tatbik ediliyor Ankara 28 (Telefonla) — Büyük su programı dairesinde Susığırlık havza- sında vücude getirilecek su inşaatının ilk kısmına eld etüdler bitirilmiş ve bunun neticesi olarak M. Kemalpaşa deresi feyezan seddi ile Apolyon gölü sedlerine aid projeler hasırlanarak münakasaya. konmuş ve müteahhidi. ne İhale edilmişti. Geçen çarşamba günü Bursa valisinin iştirakile bu ha- yırlı işin fik kazması vurulmuştur. Peyderpey yapılmakta olan etüdler- Je ıslahatın mütebaki kısmı ve sulama ri de münakaşaya çıkarılacaktır. ral Konsolosu B, Philips, telgrafların Japonlar tarafından sansür edilmesi yüzünden vukua gelen hâdiseleri Ja- pon general konsolosu B. Okamoto nezdinde üç defa tabriri olarak pro- testo etmiştir. Bu proteslonamelerin birincisi, ti- cari telgrafların sansür edilmesi, ikin- cisi Röyter ajansının ve Manchester Guardian gazelesinin birer telgrafının lgası, üçüncüsü de dün gene bu ga- zetenin bir telgrafından 90 kelimenin tayedilmesi aleyhindedir. Amerikahlar da aynı zamanda pro- testoda bulunmuşlardır. Amerikanın protestosu Vaşington 28 (A.Â.) — Hariciye Ne- zaretinden bildirildiğine göre, 17 kâ- nunusanide, Amerika birleşik devlet- lerinin Tokya büyük elçisi, Japon as- kerlerinin, Japon ordusu işgali altın- daki şehirlerde Amerikan hududuna karşı göstermekte oldukları «bariz mü- balatsızlığın Japon hükümeti nezdin- de şiddetle protesto etmiştir. Sovyet Rusyadaki konsolosluklar Hangileri kapatılacak, loshanelerini kapatmıya karar ver- miştir. Yalnız İstanbuldaki Sovyet general konsolosluğu ibka edilecek- tir. Buna muksbil Türkiye de Erivan, Leningrad, Bakü ve Odesa konsolos- | Juklarını lâğvedecek yalnız Batum- daki konsoloshanesini muhafaza €- decektir. 'Bzim istihbaratımıza göre, Türki- ye, Odesa ve Batum şehirlerinde iki konsolosluk muhafaza etmeyi arzu etmektedir, Sovyetlerin yalnız İstan- bul konsolosluğunu muhafaza edece- ği ise doğrudur. ğ br : Zirai krediler Ziraat bankası ihtiyaçları karşılıyacak tedbirler aldı Ankara 28 (Telefonla) — Ziraat Bankası ziraat mevsiminin başlangı- cı olan Eylül ayından ikinciteşrin ayı- na kader verdiği krediler üç milyon liraya yakındır. Bunun yarısından fazlası tarım kredi kooperatifleri or- taklarına verilmiştir, Banka zirai kre- dinin tevziinde müstahsilin hakiki ziraat işlerini nazarı dikkate almak- tadır, Öğrenildiğine göre, Banka önümüz- deki İlkbaharda başlıyacak olan zirai ihtiyaçları karşılamak üzere şimdi- den yeni tedbirler almıştır, İzmirde modern bir Halkevi binası inşa edilecek İzmir 28 (Telelonla) — Burada mo- dem bir Halkevi binası yapılacaktır. İnşaat için belediye ve vilâyet büt- çelerinden 100,000 Tira verilmesi ka- rarlaştırılmıştır.... > Kaymakamlar arasında nakil ve tayinler Ankâra 28 (Telefonla) — Terme kaymakamlığına Bingöl kaymakamı B. Necati, Fekeye Vakfıkebir kayma- kamı B. Zeki, Bünyana Derince kay- makamı B. Kâzım, Sürmeneye Trab- zon mâiyet memuru B. Sald, Ezineye Kırklareli maiyet memuru B, Tev- fik, Sivriceye Keban kaymakamı B. Basri Çiçekdağına Durnev kaymaka- mu B. Fahri, Vakfıkebire Koyunhisar kaymakamı Hüseyin, Sarayköye ma- ea idarelerden B. Mehmed Ali, Pa- ,da eski Ayan- e mişlerdir, Türk ve Fransız murahhas- ları bugün raportör ile be- raber tadilâtı görüşecekler GÜNÜN HADİSELERİ İki medeniyetin harap olan eserleri Ke hazin bis haber. Londra sergisinde teşhir edilen eski Çin eserlerinin Kolleksiyonu, Nankin bombar- dımanı esnakındn bir mahzene saklan- mışsa da harab olduğu tahmin ediliyor- muş, Sarı Wk nümına medeniyeti” yükselt- mek ümdesile- ortaya yaptığı bu zararı hiç bir yararlığile öde- yemiyecektir. Ayni şey, Avrupada da vaki: Kurunu vusta hristiyan ve müslüman tarihinin bir kolleksiyonu olan İspanyanın. bâk ile yeksân olduğunu bin bir fotograf vesikasile her gün gav#lelerde görüyoruz. Milliyetperverlerin (1) reisi Pranko, İtalya ve Almanyanın bütün parasmı çe- kerek bundan sonra İspanyayı bir faşiam gülüstanı haline getire bilç sebebiyet ver- diği kayıbı hiç bir suretle telâfi edemiye- cektir, '... Çocuklara dayak sp masrifde zabtırapt - hattâ 'ü vaziyete nazaran şiddet, belki de ediş ve İdarel örüye > tarafın olduğu” pu mubtelif fırsatlarla izhar eti. Fakat bazı vefiklerimiz, eek diyecek dere- Allah raflsı olduğuna dair beyanatta (o bulun- müş. Her halde mesleki bir temenni olacak: Bu günden itibaren annelerin (o babaların asabi gm yarın da sarsak insanlar eksik olmasın diye mi aceba? Yok! İfrata yarıb da şiddet tedbiri al- mak zaruriyetini duyanları ürkütmiyelim. Sıkı lâzım; amma, İzinsiz nevinden, fas- la vazife vermek nevinden sıkılar, cera- lar... Dayak ne demekmiş?.. F. Tanur Son dakika Hatay intihabatı talimatnamesi değişiyor Paris 29 (Akşam) — Cenevreden bildiriliyor: Dün Konseyde Hatay in- tihabatı meselesi hakkında vukubu- lan müzakere ve Türkiye daimi mu- rahhasının ileri sürdüğü itirazlar üze- rine birer Türk ve Fransız mütehassı- sının Hatay işinde Milletler cemiyeti raportörü olan İsveç mul'ahhası nez- dinde bugün toplanarak Hatay inti- habatı talimatnamesinde yapılacak tadilâtı tesbit etmeleri kararlaştırıl- mıştır. Bugün bir anlaşmıya varılması muhtemeldir. Çine yardım Milletler Cemiyetine âza devletler, müzaheret kararını teyid edecekler Cenevre 20 (AA) —D.N B, ajan- sın& göre İngiliz, Fransız, Sovyet ve Çin murahhasları arasında yapı Jan ikinci toplantıda Milletler Cemi- yetine dahil bütün milletlerin Çine müzaheret etmeği taahhüd ettikle- rine dair 5 teşrinleyvelde Milletler Cemiyeti asamblesi tarafından ve rilmiş olan kararı konseye teyid et- tirmeği © görüşmüşlerdir. Fakat ev- yelemirde Amerika murahhasile te- mas etmek lâzrmgeldiğinden bu hu- susta bir karar verilmemiştir. Roosevelt teslihat için yeni tahsisat istiyor Londra 29 (Akşam) — Vaşington- dan bildirildiğine göre B. Rooseveltin beyannamesi kongrede okunmuştur. Reisicumhur milli müdafaa için kon- greden 832 milyon dolar munzam tah- #isat istemektedir. Bu para evvelce verilmiş olan 990 milyon dolara ilâve edilecektir. Marsilya amelesi Japon gemilerine mal yükletmiyor Paris 29 (Akşam) — Marsilya liman amelesi, Japon vapurlarına mal yük- letmekten imtina ediyor. Rayhştağın içtimaı tehir edildi Berlin 29 (Akşam) — B. Hitler ile general Göcring arasında vukubulan mülâkat neticesinde Raylıştağın yar rn için mukarver oldn açılışı başka bir tarihe tehir edilmiştir. , Mefsuh Yunan fırkaları reisleri adalara sürüldü Hükümet huzur ve sükünu inu bozmağa teşebbüs edeceklere karşı şiddetle hareket etmek azminde Londra 29 (Akşam) — Deyli Tel | graf gazetesinin Belgrad muhabiri bildiriyor: Yunan hükümeti, başvekli 'B. Metaksas aleyhinde keşfedilen sul- kasd hareketi üzerine mefsuh siyasi fırkalar erkânından on kişi ile bazı zabitleri ücra adalara sürgüne gün- dermiştir. Atinada neşredilen resmi bir tebliğde hükümetin memleketin sükün ve huzurunu bozmağa ve bu- günkü siyasi rejimi değiştirmeğe te- şebbüs edeceklere karşı şiddetle ha- reket etmek azminde bulunduğu be- yan edilmektedir. Atina 28 (A.A.) — Atina ajansı bil devam olunmasını istemekte ve bu eski siyaset müflislerinin, hiç bir esa- sa dayanmıyan boş tenkitlerde bulun- mak suretile sükün ve itimad içinde yaşıyan milletin Şimdiden semerele- rini görmekte olduğu faaliyeti ka- Patabileceklerini sanmak yanlış zeha- bına kapıldıklarını tebarüz ettirmek- tedir. Arzularını yerine getirebilmek için bu adamlar, komünistler ile dahi iş birliği yapmaktan çekinmemişlerdir. Gazeteler, tahrik yapanlara karşı bir giddet devresi açan hükümetin bu Yeni hareketini tasvip eylemekte ve bütün Yunanistanın sükün içinde ve müttehit, bir halde, milli hükümet tarafında yer aldığını bildirmektedir. Krala suikasd hazırlandığını doğru değil Atina 28 (A.A) — Atina ajansı, bazı sabık siyasilerin son zamanlarda, ortaya çıkarılan hareketleri ile Kra- ın hayatına suikast hazırlamakta ol. 'duklarına dair bazı yabancı gazete- lerde çıkan neşriyatın kati surette yalan olduğunu bildiriyor. Kralın amcası ağır hasta Atina 28 — Dün neşredilen raporü göre kralın amcası prens Nikolanın sıhhi vaziyeti fenalaşmışlır. Hastayı muayene etmek için Viyanadan kalb mütebassısı profesör Berkan davet edilmiştir. Yugoslavya kral naibi prens Polün zevcesi prenses Olga, hasta babasının başı ucunda bulun- mak üzere Belgraddan Atinaya ha- Teket etmiştir. Cinayet değilmiş Panayot serbes bırakıldı Tikbaharda neler olacakmış? bir kadın adliyeye verildi | Almanya ve İtalya mühim Beyoğlunda Papas köprüsünde Pa- nayot isminde birinin 10 yaşlarında Mari adındaki kızı tarafından baba- sınm katil olduğu iddia edildiğini ve bu iddia ile kuyuda araştırmalar ya- pıldığını yazmıştık. Zabıtanın yaptığı tahkikat metice- sinde kuyudan çıkarılan kemiklerin alelâde hayvan gemiği olduğu ve Pa- nayotun bir cinayetle alâkadar olma» dığı anlaşılmış, Panayot serbes bıra kılmış ve tahkikat da durdurulmuş- tur. Hâdise, çocuğun babasına kızma | sı yüzünden yapılan alelâde bir ifti- rTadan başka bir şey değildir. Çocuğu babası âleyhine isnadatta bulunmağa teşvik ettiği iddiasile Ma- rika ismindeki kadın hakkımda tah- kikat evrakı tanzim olunmuş ve ad- diyeye verilmlişkieii.. Tes Romanyanın politi politikası Romanya bugünkü dostluklarına ve ittifakla- rına halel vermiyecek Bükreş 28 (A.A.) — Romanya ga- zeteleri, B. Virginio Gayda'nın Popolo d'Itslin gazetesinde B. Goga'ya atfet- tiği «Romanya, halen mevcut ittifak- larını derin suretie değiştirmekzisin yeni dostluklar aramaktadır» tarzın- daki beyanatı tekzib eden bir Başve- kület tebliğini neşreylemektedir. Başvekil Goga, B. Gayda'ya, haki- Katte aşağıdaki tarzda beyanatta bu- lunmuştur: «Romanya, bugünkü dostluklarına ve ittifaklarınz katiyen hiç bir halel getirmeksizin yeni doşt- ye Şeker ve kömür Bu iki maddenin ucuzla- tılması tedkik ediliyor Ankara 28 — İktisad Vekâletinde teşkil edilen Mili korunma komisyo- nunun başlıca vazlfelerinden biri, ha- yatı ucuzlatma çare ve tedbirlerini aramaktır. Komisyon, halkın iki mübrem ih- tiyacını teşkil eden şeker ile kömü- rün ucuzlatılması çarelerini araştır. mağa başlamıştır. hazırlıklar yapıyorlarmış Pâriş 28 — Oeuvre gazetesi diyor ki: «İlkbaharda Almanya ve İtalya, Avusturya meselesi için orta Avrupa- da karışıklıklar çıkaracaklardır. İs panyada yeni bir taarruza kalkacak- lar, Hongkong mıntakasında İngiliz Te karşı büyük bir tec 0 başlıya- caklardır. Demokrat memleketler sağ- lam bir hattı hareket tularlarsa Mil- Jetler cemiyeti o zaman mühim işler görebilir. Aksarayda yangın Aksarayda Horhor caddesinde Akay memurlarından Süreyyanın oturduğu evin bacasından sıçrıyan kıvılcımla gece saat bire doğru yan- gın çıkmış, üst kısım yandıktan son- Ta söndürülmüştür... Mısır ordusu Nizamiye kuvveti kırk bin kişiye çıkarılacak Kahire 28 (A.A.) — Sözüne inam- lir bir membadan öğrenildiğine göre, yeni başvekil Mahmud paşa, 3 şubat- ta parlâmento huzuruna çıkarak iti- mad reyi istiyecektir. Hükümet prog- ramında, miktarı 40 bine çıkarılacak olan nizami ordunun geniş takviyesi bilhassa mühim bir yer alacaktır. Tan gazetesinin asılsız bir havadisi | Ankara 28 (A.A.) — 27/1/938 ta rihli «Tan» gazetesi, «Yeni seçime hazırlık» başlığı altında neşrettiği bir fıkrada Büyük Millet Meclisinin içtima müddetinin yazın hitama ereceğinden ve yeni mebus seçiminin de bu yaz yapılacağından bahset mektedir. 1935 de intihab edilen Büyük Mil. let Meclisinin 1935 martındaki içti- malı, teşkilâtı esasiye kanununun 96 inci maddesi mucibince, fevkalâde bir içtima olup meclisin asıl içtima devresine 1935 ikinciteşrinde başla” mış olmasına ve teşkilâtı esasiye ka- nununa göre Büyük Millet Mı nin bir devresi 4 sene devam edece- ğine nazaran bugünkü Büyük Millet Meclisi vazifesinin 1939 senesi ikin- çiteşrininin ilk gününe kadar devam etmesi tabii olduğundan mezkür has «asıl ve esastan âri olduğunu meziidur. Anadölü BEBABEEEBSB NE HELEEHESE . —...nsus Ds WEE MESELESİ SAE2EKE BAB mez Arti m ve