30 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

EPS TYTET R EtaF Ça 30 Kânunusani 1938 a ii AKŞAM AKŞAMDAN AKSAMA: Âmme hukukunda gadre uğrıyanlara tazminat Her şeyi ıslah etmek, mükemmel ha- 16 getirmek istiyoruz. Mademki böyle bir feyizli, uyünuk'devre girdik, bari çumu da unutmıyalım: Beyhude yere hapsolunduğu, hür- ryetinin, zamanının gaspoğildiği, pe- etinin çiğnendiği anlaşılanlara taz mwinat verilmelidir. Zabıta ve adliye cihazının, binde şu kadar mikyasta dahi olsa, bizzarure Yapacağı yanlışlar vardır, günahsızlar tevkif edilir, muhakemeleri uzar, adli hatsilar olur. Böyle müessif ihtimallerde, şimdiye kadar âdet: Tahliye edildiniz! - müjdesini mazluma vermektir. Ve hürriyetine kavuşan, ilk önce | cidien çıldırasıya memnun olur. Fa- | kat ilk sevinci geçer geçmez, haya- | tanın faraza şöyle bir muhasebesini yapar: — Ben, hiç te sun'u taksıyrim ol maksızın bu felâkete uğramadan ev- vel, şu vaziyetteydim: Dükkânım var- dı; kârım yerindeydi. Karımla ve ço- | cuklarımla mesuğdum, vücudca afi- yetteydim. Şimdi ise, üç sene mevkuf | kaldıktan sonra şöyleyim: Ticaretim mahvoldu, Hattâ ayni sermaye veril- se bile, piyasanın ipucunu kaybettim. Bir çocuğum veremden öldü. Öteki baskısız kalarak çığırmdan çikti, ye- mi azıya aldı. Sıhhatim sorulursa bü- tün mafsallarım romatizma içinde! Dilenmekten başka çarem kalmadı. Bu tarz mukadderat, şimdiye kadar! “ashihi imkânsız telâkki ediliyordu aliba., Çünkü hazineden efrada bir | Üazminat verilmesi, akla bile gelmez- | di... Şimdi ise, devletin felsefesi değiş- | ti: «Nef'i hazine» düşüncesile efradı. hakkını yemek maziye karıştı... Her hak, eş kefeleri olan bir terazide tar- tılıyor. Adalet cihazının işleyişinde bin- de'şu kadar nisbette zaruri hatalar olduğunu ve ebediyen de olacağını bi- liyoruz. Öyleyse bu yüzden vatandaş- | lardan» bazılarının ezilmesine ma'şeri vicdanımız nasil Kkail olabilir? Adalet | cihazının kendi yüksek ruhile tena- İ kuzu düşmesini vazı kanumımuz dn muvafık görmemelidir. Âmme hukukunda yanlışlık yüzün- | den gadre uğradığı tahakkuk eden vatandaşa tazminat verilmesi prensi. pini ulvi bir düstur olarak kabul et- meliyiz, Burn için Adliye bütçesin- de bir fasıl ayırmahdır. Bu öyle yüksek bir emeldir ki, fer- di hürriyetleri selbetmemek hususun- da zaten fitiz olan cihazımızı büsbü- tün takayyüğe sevkedecek, davaları Süratlendirmeğe de mecbur tütacak- tır. Böyle bir/prensipin kabulile ada- Tet, bizzat kendi aleyhinde de zaman | zaman hükümler vermek suretile bir | kat'daha yükselmiş olacaktır. 5“ — Emsali hangi memlekette var? Birçok memleketlerde tazminat ol. duğunu herkes bilir. Fakat yarbi tapa» tap kopye etmek garplilaşma telâkki. zaten uygun değildir. Çünkü Barphlığın felselesi, «aynen taklid» değil, «emsaline tefevvuk» tur. e Taksiler yolcu dolu iken benzin alamıyacaklar Bazı taksi otomobillerinin içlerinde Yolcu olduğu halde benzin depoların- dan benzin aldiklari görülmüştür. şoförlerinin bu hareketi baz şi- kâyetlere sebebiyet vermiştir. Yalcn- ları yollarından “alikoyncak olan bu hareketi doğru bulmıyan “belediye, içinde yolcu olduğu halde benzin al- Vi eden otomobil şoför- şiddetle tecziye edileceğini bil- dirmaiştir, Şirketi Hayriyenin yeni vapurları Şirketi Hayriyenin kendi tezgâhla- inni yaptırmakta olduğu 78. numara- > Vapur da haziranda seferlere başlı an, Şirket araba vapuru adedi» m? karar vermiştir. Ge- i kendi tezgihlarında inşasına baş- Sli araba vapuru nisan sonunda MiZ8 indirilecektir. Bu vapur beş ; m6bil veya araba istinb edecek Simdedir. Yeni araba vapuru yazın Beykoz arasında muntazam iktisad daireleri Dördüncü vakıf hanında toplanma fikri kuvvetlidir İktisadi Vekâletine bağlı şehrimiz- deki Tesmi dairelerin mühim yekün tutan bina kiralarında tasarruf yap- mak ve aralarında daha sıkı bir irti- bat temin etmek maksadile aynı bi- na dahilinde toplanmaları için ted- 'kiklere devam ediliyor, Şehrimizde bu işle meşgul olan İk- tisad Vekfleti teftiş heyeti relsi B. Hüsnü Yaman İİktisad Vekâletine bağlı dairelerin âmirlerini çağırmış ve bu mevzu üzerinde görüşmüştür. daire âmsirleri ihtiyaçlarına “göre oda mikdarlarını teftiş heyeti reisine bil- dirmişlerdir. İktisadi dairelerin bir çoğu Dördüncü Vakıf Handa bulun- duğu için diğer devairin'de bu hana nakletmeleri fikri kuvvet bulmakta- dır. Bu takdirde Dördüncü Vakıf Han İstanbuldaki iktisadi işlerin merkezi haline gelmiş olacaktır. Çocuk kavgası Alemdarda Kâtip Sinan yokuşun- da beş çocuk arasında bir yaralama vakası olmuş, bunlardan dördü yara» Jam& suçunun faili olarik yakalan- mış, haklarında kanumi takibata baş- lanmıştır. Kâtip Sinan yokuşunda oturan B. Şinasinin on yaşlarmdaki kızı Şaziye le on bir yaşlarında Hayriye, karde- $i 6 yaşlarında Güngör, Ayhan, bu- nunda kardeşi Gülşen kavgaya tu- tuşmuşlar, iş büyümüş, bu sırada a- tılan büyük bir taş parçası Şaziyenin tehlikeli surette yaralanmasına sebeb olmuştur. İşe müdahele eden pölis,” Şaziyeyi tedavi altıma aldırmış, diğer çocukları da yakalamıştır. Milli şenlikler Belediye daimi tesisat için) bir proje hazırladı Cumhuriyet bayramile diğer milli günlerde yapılan tenvirata aid tesisat, için yapılan masraflar her vakit te- kerrür etmektedir. Belediye bu gibi tenvirat ve şenlikler için daimi tesi» sat yapmağı muvafık görmüş ve 6 hir medlisinden sldığı bir karar ile yüz bin liralık tesisat için “elektrik şirketile bir mukavele imzalamak sa- Mâhiyetini almıştır. Mukavele imza- Jandığından yapılacak daimi tesisat hakkında bir proje tanzim edilmiştir. Proje mucibince ilk mili bayramda istifade edilmek üzere bu tesisat ha- zırlanacaktır. Sarhoş aklı Eminönü meydanında sey- İrüsefer memuru vazifesini görmeğe kalkışan İsmail yakalandı Polis, son derecede sarhoş olarak fahri şekilde seyrüsefer memurluğu etmeğe kalkışan bir adamı yakalıya- rak mahkemeye vermiştir. Sultandihımedde Yerebâtanda İnci- liçavuş sokağında oturan İsmail; ev- velki gece adamakıllı sarhoş oluktan sonra Eminönündeki meydana gel- miş, bağırıp çağırmağa ve orta yerde durarak gelen geçen tramvay ve oto- mobillere seyrüseler memurluğu va Zifesi görmeğe başlamıştır. Nihayet iş o dereceye gelmiş ki, halk, İsmallin etrafıma toplanmış, o da bir. taraftan fahri vazifesine, diğer taraf- tan da ağzına geleni söylemeğe devam etmiştir. Nihayet hâdiseye polis mü- dahale etmek mecburiyetinde kalmış, İsmalli yakalıyarak cürmümeşhud mahkemesine sevkelmişlir, Heroin kaçakçısı bir kadın Galatada oturan Zeyneb isminde bir kadının heroin satıcılığı ettiği za bitaca haber dlmarak cürmümeşhuğ halinde yakalanmıştır. Zeyneb hak» 'kındaki tahkikst kaçakçılık bürosuns aklı şikâyetle Sular vakitli vakitsiz kesilmemelidir Biz yedi aydanberi Taksimde Sı- raselviler caddesi Kazancı yoku- şunda 8 numaralı evde olurmak- tayız. Buranın su derdi hiç eksik olmuyor. Her akşam saat 17 den itibaren, tam su ile iş görüleceği bir sırada, sular kesilmektedir. Bu yetişmiyormuş gibi, kısa Yası- lalarla bazı günler gündüzleri de sular akmıyor. Bunun sebebini bir türlü anlıyamıyoruz. Bu hususta muhterem gazelenizle Belediye- nin ve Sular idaresinin nazarı dik- katini celbetmenizi rica ederim. İsmail Göktuğ AKŞAM: Tesisat genişletileceği için mu- ayyen saatlerde suların kesilece- ği gazetelerle ilân edilmiştir. Far kat bazı karilerimiz, bu saatlerin haricinde de suların kesildiğinden şikâyet etmektedirler, Dikkati cel- bederiz. sö Karagümrükte iki cadde Karagümrük Dervişali mahal lesinden B. B., Aydın, Şükrü, M. Akarlar, H. Demirci, A, Nuri Sal kan, Kemal Uçar, Ahmed, Abdüs- samed, Emin Balcwoğlu, İ, Etem, Mehmed Tomruk, Mahmud Biri- cik, Kâzım, Veli Tokdülli, E, Akyüz, Yusuf Talaykan, A. Alkum. tmza- larile bir mektup ulâtk: «Mahallemizin Tramvay cadde sine çıkan Canfeda Hatun ve Kurt Ağa caddesinğen her yün dört beş bin kişi geçer, Tramway caddesini tâ Balaf'a bağlıyan bu yol öte- denibeMi ışik ve imar yüzü görme- miştir. Mahallemize Terkos suyu getirebildik. Lükin boru Ttefrişa- fından sonra yol tamir edilmedi. Cadde hendeklerden, çukurlar- dan, geçilmez bir haldedir. Şehre yeniden üğve edilecek 1800 Tümbüdan birküçimin. bu yo- la tahsisini ve caddemizin bu hü- rap halden kurtarılmasını isti yoruz. NOT: Karilerimisin diğer şikâyet ve di- lekleri 40 uncu sahifemizdedir. Norveç vapurundani zarar İsteniyor 78500 liralık iki zarar ve AR Geçenlerde Köstence limanında Yekta vapurunu batıran orveç ban- dıralı İranla vapuruna hüciz konul- muş ve mahkeme, nakdi teminat ve- rilmedikçe haczin kaldırılmasına, va» purun buradan hareketnine müsna- de edilmemesine karar vermişti. Batan Yekta vapurunun sahiplerile vapurdaki eşyayı sigorta eden şirke tân vekili ikinci ticaret mahkemesine müracaat ederek Norveç vapuru kumpanyası aleyhine zarar ve ziyan davası açmışlardır. Bunlardan Yek- ta vapuru sahipleri yetmiş bin, sigor- ta kumpanyası da sekiz bin lira zarar ve ziyan istemektedirler, İkinci tic» Dahiliye Vekâleti teftiş heyeti relsi B. Tevfik Talâtın reisliği altındaki mülkiye müfettişleri dün de otobüs işleri etrafımdaki tedkik ve tahkikleri, rine devam etmişler, Otobüscülerden üç kişiyi diniemişlerdir. Müfettişler bugün de çalışacaklardır, Teftiş heyetinin otobüs meselesinde Vekâletin tenvire mühtap gördüğü noktaları aydınlatmağa matuf olan bü tedkikatın neticelerini pazartesi veya salı günleri Ankaraya gönderg- ektir. o ii Sahife 3 İSTANBUL HAYATI Bahar hasreti . Sirkeci meydanı Nafia Vekâleti meydanı tevsi — | Wer ver. va vağik We düşünce, edecek Uzun, hurçın bir nazlanıştan sonra, Huber aldığımıza göre Nafia Vekü- leti Ahırkapı ve civarında bulunan ahşab ve teneke kulübeleri kaldırıp İren yolunun iki tarafındaki çirkin manzaraları kaldırmakla beraber Sir- keci meydanımı da açmağa karar ver- miştir. Sirkeci oistasyonunun asi açılacağı ve maydanın istikbalde na- #l bir şekil alacağı şehircilik müte- hassısı B. Proste tarafından tespit edilecektir. Ancak mütehassıs, bu hu- susta bazı esaslar hazırlamıştır; Filor- yadan başlıyacak büyük sahil yolu Sarayburnu ve Eminönünden geçerek Eyübe kadar uzanacaktır. Büyük sa- hil yolu için sahilde bazı binalar is- timlâk edilecektir. Bu meyanda Sif- keci garı ile önündeki binalar ve Sir- keci tramvay caddesinde bulunan bir kısım dükkânlar kaldırılacak ve Sirkeci meydanı açılacaktır. Bu proje B. Proste tarafından bu s6- ferki gelişinde kati şeklini alacaktır, Nafia Vekâleti bu projeyi tasvib ettik- İen sonra meydanın açılmasını ve Ahırkapı tren yolu üzerindeki bina ların kaldırılmasını kendi vesait ve bütçesile temin edecektir. gizgi bile görülemiyen saray duvarla. rının altına doğru yaklaşırken bir çi Yaralı çocuk hastanede öldü | tırdı duydum. Başımı çevirir çevirmez Bir kaza neticesinde yaralanarak | biraz ötedeki kuytu köşede beliren bir zabıta tarafından Şişli çocuk hasta. nesine kaldırılmış olan Tahir oğlu Ca- fer ağındaki çocuk dün hastanede öl- müştür. Öteki de ardını dönmüştü. Ürkek, te- Ölüm vakası müddelumum!liğe bi. | Tâşlı adımlarla koştular, yolun kıvrı- dirilmiş, adliye doktoru B. Enver Ka. | nda kayboldular. ran dün hastaneye giderek cesedi mu- ayene etmiştir. Müğdelumumilik tah- kikata devam ediyor. Deniz Bank teşkilâtı B. Yusuf Ziya Öniş ted- kiklerine devam ediyor ii Tİ İ : | Deniz Bank umum müdürü B. Yu- | , İhtiyar bir nine, aska kanepelerden suf Ziya Öniş Yalovadan şehrimize | birinin köşesine bağdaş kurmuş. Omu- gelerek Deniz Bank İstanbul teşkilâ- zunda bir şal atkı, dizlerinde kocaman fa üzerindeki tedkiklerine tekrar baş. | ir battaniye. Etrafında düşe kalka lamıştır. dolaşan mimini torununa seslenirken Tedkiklerin ne kadar devam edece. | bile gözlerini Boğazın pırti pırıl göğe ği henliz belli değildir. Bununla böra- sünden ayıramıyor. Yanmdan geçer. ber şehrimizdeki Deniz miüesseseleri. | Ken mırıldandığını duydam: van DEE İNEN ike ANE GRİNİN fındaki tedkikler bitmiş ve kısmen a gözlerimi kapatma Yarabbi... i tatbikata da geçilmiştir. Deniz müesseseleri yeni sene büt- umum müdürlüğe kaç yıl ayni teraneyi tekrarlıyacak? Mersin, İzmir imanlarile Türk ge- ç ,Çemal Refik. mi kurtarma şirketinin Deniz Bank i tum müürlğü errinde şet ha: || KAMODİND davası RE <a MM . un Asılsız cinayet | tedkiklere Çocuğu yalan ihbara Çanakkale boğazında İtalyan ban- elek ii Kapopino vapuruna çarparak akıldı vapurunun davasına dün ikinci tica- serbes bır Tet mahkemesinde devam eölümiştir. Papasköprüsünde oturan Mandeli Bundan evvelki celsede mahkeme, adında on yaşlarında bir çocuk bun- | kazada suçlu tarafın tesbiti ve'Kapo- dan dört sene evvel babası Panayotun,| pino vapuru batarken kaptanının evde bir adamı öldürerek cesedini | süle muvafık tedbirleri alıp almadığı» bahçedeki sarnıça allığını iddinet. | nin tahkiki için işin, bir ehlihibre he miş, tahkikat neticesinde çocuğun id. | yetine havalesine karar vermişti. dinlarının asılsız olduğu anlaşılarak 'Ehlihibre heyeti teşekkül etmiş ve bu çocuğu böyle yalan ihbarda bulun- | lâzımgelen tehikikat ve tedkikata baş mağa teşvik suçundan maznunen Ma» . Tika adında bir kadın tevkif edilmişti, Ehli hibre heyeti Ilman idaresinden Müddelumumilikçe yapılan tahki, kat neticesinde Markanın da şimdi lik serbes bırakılmasına lüzum görül müş ve kendisi dün serbes bırtklmış- tr. Esasen cesedin atıldığı (söylenen sanığa yaplan uraştırmada Grvelei | yaya bir kaç gün daha devam edece ve neticede bir rapor tanzim ederek Orada bir de bıçak bulunduğu söy. | Mahkemeye verilecektir. lenmişse de bunun da asilsız olduğu EL çabukl marifet uzlaştı. Müddetneri şimdi, | yar İnne paşa tp küçük Mandelinin bu yalan ihbarı n8 | bakkaldan sigara simekta iken el ça- gibi sebeplerle ve kimin teşvik ve tah- İ bukluğu ile de bir lira ayırmış; fakai rieila wantağını 4