30 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASİ İCMAL: Van Zeelandın raporu y Mületler Cemiyeti meclisi büyük merakla beklenen yüzüncü içttmasma | dkdederken gene derin alâka ile bek- Henen Belçikanın en milhim devlet a- damı ve sabık Başvekil Van Zeclan- iin 1929 senesinde Amerikada patlak verip bütün dünyayı tutan iktisadi Duhranın doğurduğu kayıdları berta- faj etmek için hazırladığı rapor neş- redildi. . | Ç Belçikalı devlet adamının mesaisi £tasen sırf malt ve iktişadi işlere aid ise de bugünkü siyasi gerginlikleri ve Harb tehlikelerini duğuran hakiki sebepler; şu veya bu devletin iktisadi gaziyetinin yolunda gitmemesi veya hususi büyük sanayi memleketlerinin ham madde menbalarından mah- yum bulunmaları ve ayni zamanda kredi bulmakta zorluk çekmeleridir. Nakdi, mali ve iktisadi zorluklar &sasından ve devamlı olarak bertaraf olduktan sonra tabiati ile dünyanın siyasi vaziyetinin de düzeleceği hak- kanda ümumi bir kanaat vardır. İn gütere, Pransa ve Amerika kendi a- #alarında para işlerinin büsbütün çığ- rından çıkmaması için bir anlaşma Yaptıklan sonra bu anlaşmanın cihan- şümili fayda temin etmesi için lü- zum görülen bu fikir gümrük tari fest, kontenjan, kambiyo tahdidi gi- bi iktisadi ve mali kayıdları orladan kaldırmak çarelerini Belçikanın O 20- man Başvekili bulunan Var Zeelanda tevdi edilmişti. Mumaileyh raporunda €sas fikrin her tarafta iyi karşılandığını v8 g&- len pratik sahada tedbir ve çarelerin tayini hususunda her devletin bir çok itirazi kayıdlar ileri sürdüğünü beyan, etmiştir. Mumaileyh kontenjan ve kambiyo tahdidatının beynelmilel ticarete en büyük engel olduğunu kabul etmiştir. Herşeyi kendi memleketinde yetiştir. mek usulü autarchie (otarşi) nın ancak her biri geniş ve zengin bir dlem olan bilyük memleketlerde tat- bik edilebileceğini söylemiştir. Pratik çare olarak İngiltere, Fransa, Ameri- ka, Almanya ve İtalya arasında temas ve müzakere yapılarak yeni bir cihan iktisad kongresinin toplanmasını gös» termiştir. İşe iktişaddan dünyayı huzur ve selâmete eriştirmek yolunun ne olduğu tesbit edilmiş bu Şair Ziya paşa çocukken ) üşüm çalan yeşil cübbeli bir çocuk Şair Ziya paşa küçükken bir kere hırsızlık etmiştir. Galata güm- rüğünde çalışan bir kâtibin oğludur. Yaz, kış Kandillide otururlardı. Ba- bası küçük Ziyayı mektebe götürmek için Ömer adında bir köle tutmuştu. Mükemmel bir hırsız olan Öner her gün Ziyayı bağlara götürür ve üzüm ça- lardı Gene bir gün üzüm çalmak için kaptan Halil paşanın bağına gider- ler. Bağın etrafı dikenli çitlerle ka- palı olduğundan Ömer içeri giremez Ve çalılar arasından bir delik aça- ak Ziyayı bağa sokar, Tam bu sı- Tada nişan falimleri için bağa gelen Halil paşa, nişan testisinin yanında #Şık» kelimesi 150 yaşında! Bundan tam yüz elli sene evvel Andre Chicgue isminde 17 yaşında bir ressam çocük vefat ef- »mişti. Çok genç olmasına rağmen res- Samlıkta büyük'bir kabiliyet ve bo- Yalari karıştırmak hususunda fevka- lâde hüsnü tabiat gösteren bu res- Sam, meşhur Fransız ressamlarından Davidin atelyesine devam ederdi. Kabiliyetli gencin ciçek hastalığına Yutujarak ölmesi Davidi çök mütees- Sir etti. Uzun seneler onu unutama- dı, Vefatından sonra Chicgue'ı hüs- Pariste Dütabiat için bir sembol olarak gös- | termeğe başladı. Hangi talebesi fır- Çayı iyi kullanir've böyaları iyi inti- hab ederse David ona &işte bu tam Ghieguel» tabirini kullanır, kim fena Tesim yaparsa «bak bu hiç Chlögue değil!» derdi. Davidin bu sözleri mü- Türu zamanla umumun malı oldu, hüsnü tabiate delâlet eden güzel bir Şey, iyi giyiniş için Chic denilmeğe başlandı. Bundan Yüz elli sene evvel Ölen genç ressam Chigue unutuldu, İakat şık tabiri bugüne kadar yaşadı Ve daha da yaşıyacaktır. | görünce, hemen adamlarını koşlura- rak yakalatır. Fakat zeki çocuk, ma- sumiyetini o kadar güzel cevaplarla anlatır ki bundan memnun olan pa- şa, tabak tabak üzüm ikram ettik- ten sonra bir mikdar da para verir. Bu vakadan on yedi, on sekiz sene sonra Halil paşanın son kaptanlığın- da Ziya bey de mabeyinde bulunu- yordu. Bir gün ihtiyar paşaya bu vakayı hatırlatarak: «O gün bağınızdan üzüm çalan çocuk bugün sakallana- rak karşınıza çıktı.» diyerek kendini tanıtır. Bu da bir iübile Krizevci adındaki Hırvat köyünün pazar yerini ziyaret edenler, orada mallarını 'satılığa çıkaran saf Hırvat köylülerinden © ibaretti. Onun için senelerdenberi “pazar yerinde her Zar mali vukua gelen yankesicilikler bir türlü; meydana çıkarılamiyordu. Ni- hayet bundan bir kaç gün evvel 82 yaşında Tereze adı bir kadın yan- kesicilik yaparken yakalandı. İhti- yar kadının isticvabı esnasında 88- nelerdenberi ele geçirilemiyen ve dalma köylülerin, pazar. yerinde sat- tıkları mallarından ellerine geçirdik- leri paralarını çalan hırsızın Tereze ol- duğu anlaşıldı, Kadın isticvabı esnasın- da dedi ki: «Ben tam on iki yaşından- beri. yankesicilik yaparım. Yetmiş senedenberi bu meslek sayesinde ge- çiniyorum.. Yazık ki son. senlerde ihtiyarlık yüzünden ellerim titrediği için vazifemi (!) eskisi gibi büyük bir emniyetle görememeğe başladım.» Kadının evinde yapılan araştırma | neticesinde 60,000 dinar bulunmuş- | tur. İhtiyar yankesici bu paranın istirdat olunmamasını, hapisten çık- tıkten sonra geçinecek başka parası olmadığını, 82 yaşından sonra yan- kesicilik yapamıyacağı için bundan sonra o para sayesinde namusile yaşamak istediğini söylemiştir. Hollivutta aşk Robert Taylorun çapkınlıkları çok Meşhurdur. Geçenlerde bir arkadaşı- na derd yandı: — Bir mektup aldım, dedi, halim ab, Neden? — Sevdiğim kâdının kocası mace- rayı haber almış «eğer karımla mü- nasebetini kesmezsen seni öldürü- rüms diyor. — Sen de kes. — Keseyim, keseyim ama, hangisi- İ Te keseyim, mektupta imza yol mM... «ni, am a Fa era BERLITZ 373 İstiklâl caddesi Akşam Lisan kurları Yangın başlangıcı Dün üç yangın başlangıcı olmuştur; Tâksimde Feridiyede o mahikemei yiz Azasından bay Abdullahın a- Partımanı kalorifer bacası, Fatih it iye caddesinde eski pölls müdürü AY Halilin evinnin bacası, Beyoğlun- Markomiyan apartımanının kalo- “er bacası tutuşmuşsa da itfai her Ü- Şünü de v A Müş, vaktinde yetişerek - söndür- i Fransızca - İngilizce vs. Haftada 3 ders Ayda 4 liradır. Şimal fecrinin gözükmesi Avrupada halk arasınd derin bir korku uyandırdı Geçen hatta, Av- Tupanın şimal ve şarkında © şimal fecrinin göründü- günü ve ufukların kıpkızıl bir renge büründüğünü yaz- mıştık, Dünkü posta ile gelen Avrupa gar zeleleri, bu garip semavi hadise hak» kında şu tafsilâtı veriyorlar; renge büründü. Bir- birinden ayrı ve bu- Tutlar arasında oy- nıyan kırmızı, Sarı ve portakal rengin. da ışık projektörle- döküldü, hükümet İngilterede yangın çıktı zannile itfaiye seferber edil” di, Avusturyada harb patlamış diye halk sokaklara valeo halkı teskine çalıştı iz KE EgRIE 4 zg mi ie Tİ görünüyordu. ra dez Londrada musz- mükemmel o gözük- zam bir yan müştür. Hattâ sa- gın başlamış zanni- siten mate doğur- W bütün itfaiye Gözökmesi Avrupa halkım telâşa düşürmüş olan şimal fecrinden dört görünüş yası beklenen veli- grupları (o seferber ahd o prenses Jül edildi. Crystal Palace (© yangınından ya, şimal fecrini doya doya temaşa ct- beri, Londra seralarında böyle kuvvetli bir kızıllık görünmemişti. Viyanada bütün halk sokaklara, dökül- dü. Halk arasında, harp ilân edildiği ve şeytani bir takım harp icatlarnın faali yete geçtikleri ağızlarda dolaşmağı baş- ladı. Hükümet, sık sık radyolar vamtasile yaptığı tebilgatla ehaliyi tatmin ve tes- kine uğraştı. Yugoslavyada hiristiyan köylüler, yer- lere din çökmüşler, istavrorlarmı çıka- rıyorlai ve gazaba gelen Allahı tatyibe çalışıyorlardı. Fransanın beş tarafında tarlalarda, kasaba ve hatti şehirlerde , müthiş yangınlar oçıktığı (anlaşılmış, v urmuştur. Yürük Ali oğlu Yusuf, karısı Teslimeyi nasıl öldürdü Katil, cinayete vermek istemiş, fakat foyası meydana çıkmış İzmir (Akşam) — İzmirin Torbalı kazasında Nohutgölü mevklinde bir çayırda oturan yürük Ali oğlu Yusuf Tezcanın, karısı otuz yaşlarında Tes- imeyi tabanca kurşunile öldürdüğü- nü bildirmiştim. Adiiyece yapılan tah- kikat esrarengiz görünen bu cinaye- tin hakiki sebebini meydana çıkarmış» tır. Yusuf Tezcan henüz genç yaştar dır ve cinayeti işledikten sonra Kayos köyüne giderek orada bir köylüye ka- rısının intihar ettiğini, sebebini de bil- mediğini söylemiş, köy bekçisi bunu düymuş ve jandarma kumandanlığı- nı haberdar etmiştir. Yapılan tahki- kata göre, hâdisenin intihar değil, bir cinayet olduğu ve Teslimeyi kocası Yusufun öldürdüğü anlaşılmıştır. Yu- usf; geçen sene askerdi, vatani vazi- fesini yapurak köyüne döndüğü vakit komşuları, ona karısı Teslimenin De- mir adında bir erkekle tanıştığı ve aralarında bazı şeyler geçtiği hak- kında ihbarda bulunmuşlardır. Yu- suf, o vakitten beri büyük bir şüphe içinde yaşamakta ve üzülmekte imiş. Vaka günü Demir, beygirinin kay- bolduğunu söyliyerek Yusufun çadı- rına kadar gelmiş, — Benim hayvanımı gördünüz mü? Diye sormuştur. Yusuf, karşısında Demiri görünce şaşırmış, fakat misa- firperverlik göstererek: — Yemek yemek üzere buyrun sof- raya demiş, onu yemeğe davet etmiş- tir. Demir, hayvanını #rayacağını söy» lemiş, çadırdan ayrılmıştır. Zaten ka- rısile Demir arasında bir münasebet bulunduğundan şüphe etmekte olan Yusuf; Demirin yemek yememesine mana vermemiş, karısile münakaşaya tutuşmuştur. Bu münakâşadan sön- ra tabancasını çekmiş, karısına ateş etmiştir. Mermi, genç kadının &ol me- mesi üzerine saplanmış, erhal ölü- müne sebebiyet vermiştir. Kadına o topsi yapılmış, yedi aylık gebe olduğu görülmüş ve karnından yedi aylık bir çocuğu çıkarılmıştır. Yusuf, elân karısını inkâr etmektedir, öldürdüğünü tihar süsü Muallimlere yardım Cemiyet kongresi dün toplandı Muallimlere yardım İstanbul muallimleri yardım cemi- yeti kongrasi, dün üniversite konfe- rans solanunda toplanmıştır, Toplan- ta, maarif müdürü B. Tevfiğin kısa bir hitabesile açılmıştır: Erenköy kız llse- si müdürü B. Mahir Darüşşafaka mü- dürü B. Ali Kâmi kongre reisliklerine seçildikten sonra idare heyeti rapo- ru okundu. Raporda şimdiye kadar vefat eden 16 muallimin âilesine yar- dım edildiği zikredildikten sonra ge- çen kongrede intihap edilerek nizam- cemiyeti kongresi nemenin tadili etrafında çalışan ko- misyonun verdiği karara göre yardım. şeklinin ve cemiyet, varidatanın artıni- ması gibi esaslar zikrediliyordu. He- yeti idare raporu kabul (edildikten sonra bilânço tasdik edilmiş, yeni ida- Te heyetile hesap müfettişlerinin inti- hapları yapılmış ve kongreye arzedi- len dilekler kabul edilmiştir. Bu me- yanda ölen muallimlerin ailelerine yar pılacak yardımlardan başka (faizsiz para verilmesi teklifi kabul edilerek toplanlıya nihayet verilmiştir. Plâka ücretleri Benzinden alınacak ücret projesi Taksi şöförlerinin &ık sık şikâyet ve itirazlarına vesile veren plâka ücret- | lerinin yerine kaim olmak üzere ben- | zinden şişe başından bir ücret alın- / ması hakkında belediyece bir proje | hazırlandığını yazmıştık. Belediye, | bu maksadla hazırladığı projeyi Da» | hiliye Vekâletine gönderecektir. Vekâlet projeyi tasvib ederse şöhir- meclisinde kabul edilecek ve tarifeye göre benzin şişesinin behterinden mu- ayyen bir ücret istifa edecek ve plâka Parası almıyacaktır. Bu ücretin şişe | başından yedi buçuk kuruş olacağı tahmin ediliyor, İ Görünmez kaza Kamyonun tekerleği bayan Melihayı yaraladı Dün köprü üzerinde tam mahasile görünmez bir kaza olmuştur: Şoför Münirin idaresindeki 3351 numaralı kamyon köprü üzerinden ilerlemekte ikin, bir: aralık lâstiği patlamış ve buna ilâveten de tekerleği fırlıyarak süratle kaldırıma geçmiştir. Başıboş yuvarlanan bu tekerlek © sırada geçmekte olan Ortaköylü ba- yan Melihaya çarparak bacaklarından yaralanmasına sebep olmuştur. Hâdiseden haberdar olan polis Me- lihayi Haseki hastanesine kaldırmış, kamyon sahibi hakkında da kanuni takibata. girişilmiştir.