30 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

30 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

30 Kânunusani 1938 Giresun 3-4 sene sönra modern bir şehir olacak Eski mezarlık yerine mükemmel bir park, parke yollar ve yeraltı belâları yapıldı Yukarıda Giresunda yeni açılan Küçükyalı parkından bir köşe, aşağıda parke döşenen caddelerden biri Giresun (Akşam) — Giresunun güzelliğile yakından alâkadar olan belediyemizin kısa zamanda yaptığı eserler pek büyüktür. Bu eserler hem şehrin güzelliğini hem de halkın ih- | tiyaçlarını karşılıyacak mahiyette- dir, Bunların başında gelenler: Parko taşlarla döşenmiş yollar, muntazam Sürette belon ile yapılmış yaya kal- darımlardır. Büyük şehirlerimizde bile emsaline pek ender tesadüf edilen asri yeraltı helâları gayet itina ile yapılmıştır. Eski mezarlık düzeltilerek park haline getirilmiştir. Bugün şehrin gezinti ve €ğlenti mahalli olan parkın mevki ve manzarş itibarile güzelliği eşsizdir. Mekteb ihtiyacı Merkezde bulunan dört ilkokul ve bir ortamekteb bugün ihtiyacı karşı- yamıyacak kadar azdır. Çifte ted- Hsat yapıldığı halde talebeler #ikışık bir vaziyettedir. Ortamekteb her sınıfı üçer şube olduğu halde müzdeki seneler muhakkak kâfi gel- miyecektir. Ortamektebi bitiren ta- lebenin bir çoğu İstanbula ve bir kıs- mi da Trabzona lise tahsiline gidiyor- lar. Ancak bu tahsili vaziyeti müsald kimselerin çocukları yapabiliyor. Va» giyeti müsaid olmıyanların çocukları ancak orta tahsile iktifa ederek ken- dilerine bir iş bulmağa gayret ediyor- lar. Talebe için yaz kamplarına hazırlık İlkmekteb talebesi için açılan yaz kampları şimdiye kadar iyi netice verdiğinden bu sene bunlar arttırıla- | caktır, Bundan başka orlamekteb ta- lebesi için de kamplar eçılmasına ka- rar verilmiştir. Bu maksatla erkek talebe için Erenköy kız lisesinde, kız talebe için de Kandilli kız lisesinde birer kamp açılacaktır, Bu ortamek- teb kampları iyi netice-verirlerse ge- lecek sene bütün memlekete teşmil Ancak kifayet edebiliyor, Fakat önü- | edileceklerdir. Ba Eni (Akşam) — İzmir Halkevi salonlarında bir kıyafet balosu verilmşitir. “Ya gelenlerin ekserisi mill kostümlerimizi giyinmiş bulunuyorlardı. Balo kanlı, Halkevi salonlarında şir Şark havası esiyordu. Menemenden gelen deli- ların bengi ve zeybek oyunları çok alkışlanmış, takdir kazanmıştır. Yuka» İygp simler İzmir Hankevinde verilen zengin kostümlü baloya alt intiba- KEŞAN Osmaniye bu yıl elektriğe kavuşacak Belediye reisi şehrin imarına çok çalışıyor Cebelibereket (Akşam) — Cebelibe- Tekel vilâyetine dokuz yıl merkezlik yapmış olan güzel Osmaniye altmış senelik bir maziye maliktir, Ne kadar yazık ve teessüfe şayandır ki, kasaba- nın kuruluşu bu kadar yeni ve uzun müddet vilâyete merkezlik yapmış ol- duğu halde bilhassa umran sahasında hiçbir inkişaf gösterememiştir, Osmaniyeliler göze çarpan âsar ve yenilikleri yeni belediye reislerine borçludurlar, Filhakika, 4 - 5 sene ey- velisine kadar ismi var cismi yok ka- bilinden bir müessese olan belediye, riyasete sayın doktor B. Ahmedin ge- tirilmesinden sonra hakiki bir fanli- yet kaynağı olmuştur. B. Ahmed, yaşının yetmişe yaklaş- mış olmasına rağmen büyük bir ener- 41 ve feragat sahibidir. Yedi bin nü- fuslu kasabada az zamanda bir çok yenilikler vücude getirmiştir. Ezcüm- le; eski sekiz direğe müstenid çarda- ğa benzer acaib nesne yerine dört bin Hira sarfile fenni bir mezbaha, 18 dük- kânlık bir kasab ve sebze hali, güzel bir park tesis etmiş, kasaba içinde bir buçuk kilometre şose, müteaddid men- #ezler inşa ettirmiş, en mühim olarak elektrik projesini yaptırtmış, orta mektep için bir bina ayırtmış ve yedi bin liralık bütçeyi on !ki bin liraya çıkarmağa muvaffak olmuştur. Osmaniyede pamukçuluk ve porta- kalcılık son yıllarda çok terakki et- miştir. Geçen yıl iki milyon kilo rad- desinde olan pamuk rekoltesinin bu yıl artacağına şüphesiz nazarile bakıl- maktadır. İkisi kasabada, birisi top- rakkale istasyonunda olmak üzere üç çırçır fabrikası meycuddur. Gittikçe inkişaf eden portakalcılıktan bu sene altı milyon mahsul alınacağı umulu- yor. Dağ kısmında külliyetli miktar- da Amerikan fıstığı da yetiştiritmek- tedir. Osmaniyede memleket hastanesi de vardır. Evvelce yirmi beş yataklı ola- rak inşa edilmişken sonradan görülen lüzum üzerine yatak adedi ona indi- rilmiştir. 24 sandık altın aranacak Define merakı Yu- nanistanda da arttı Atinadan < bildirildiğine göre, Yu- nanistanda Tesaiyada Tırhala şehri yanında büyük bir definenin araştır rılmasi için hükümetin iznile bir ce- miyet kurulmuştur. Bu define, 24 sandık altın olub 1622 senesinde yere gömülmüştür. Altınlar, o zamanki Yanya valisi Alt , paşaya aidmiş. Ali paşa, bunları ver- gi olarak halktan tazyikle toplatmış. Bunu öğrenen Abdülhamid, halkı bu ağır vergilerden kurtarmak için Ali paşayı azletımeği kararlaştırmış- tır. Ali paşa, Abdülhamidin hiddeti- ni yenmek için katırlara yüklettiği 24 sandık altını padişaha hediye ola# rak göndermiştir. Bu zengin kervanın İstanbula doğ- rü yola çıktığı haberi, bütün Tesal- yada ve hattâ dağlarda . eşkıyalara kadar yayılmıştır. Bu itibarla 'kuv- vetli bir haydnd çetesi, kervana yol- da hücum ederek muhafızlarını öl dürmüş ve 24 sandık altını da gas- betmiştir. Fakat arkadan yetişen bir askeri müfreze haydudları sıkıştırmış ve neticede haydudlar, canlarını kur- tarmak için Tırhala civarında meç- hul bir yere bu 24 sandık altmi ye- re gömdükten sonra muhtelif semt, lere kaçmışlardır. Bilâhare, haydud- lar birer birer yakslanarak #Af edilmişlerdir. Altınların, gömüldüğü yer şimdiye kadar meçhul kalmıştır. Şimdi teşekkül eden cemiyet, hay- .dudların sağ kalan torunlarından gi tın dolu sandıkların nerelere gömül dükleri hakkında âlacağı malâmatla edineceği izler üzerine definenin araştırılmasına ve kazılmasına geçi- lecektir, Sahife 9 Erzurum mektupları Erzurumda bu yıl kış çok |hafif geçiyor Lambertin plânı tatbik sayfiyeler, kışın, kış edilince Erzurum yazın sporları şehri olacak Palandökende kış sporları Erzurum (Akşam) — Erzurumun | bu kış maşallahı var. Nice ihtiyarlar | bile kânunusani girdikten sonra, ter- | temiz bir hava içinde ılık güneşe ba- karak, başlarını sallıyorlar ve bu ahik- meti hüda» ya bir türlü akıl erdiremi- yorlar. Çünkü Erzurum nice yıllârdanberi bu kadar geç gelen ve geldikten son- ra da bu kadar münis bir kış görme mişl Balkanlarda kar fırtınaları ortalığı kasıp kavuruyormuş, Bir çok insanlar donup ölmüşler ve hâlâ da bu facislar biribirini takib ediyormuş. Tuna neh- ri buzlarla kapanmış. Soğuğundan o kadar korkulan Erzurum, bu sene memleketin batı illerini merhametle seyrediyor. Bursa civarında bir çok | insanların ve nihayet İstanbulda da bir kişinin donduğu burada işitilince, herkesin ne hayretler içinde kaldığını tasavvur edebilirsiniz. Çünkü bu di- yarda soğuklardan donan daha bir tek kişinin ismi işitilmiş değildir ve işitilmez olsun! Erzurumun ber tarafı, bütün mem- leket gibi, kar altında! Fakat temiz bir kar, temiz ve kendini sevdiren bir hava! Bu yıl Erzurum gençleri tam mâna- | silespora sarılmış bulunuyorlar. Böl- | ge başkanı vali B, Haşim İşcanın rels- liği altında yapılan muhtelif toplan- | yapan gençlerden bir grup rumda ilkönce akla gelen şey, kış spor«: larıdır. Ne yazıkki, Erzurum muhiti o kadar müsald olduğu halde, şimdiye kadar her şeyde olduğu gibi, kış spor- larında da pek geri kalmıştır. Fakat bu geriliği, başlıyan hızın pek yakın zamanlarda telâfi ettireceğini göste- ren deliller vardır. Her pazar sabah- ları kadın erkek kayakçıların kafile halinde Palandöken sırtlarına doğru yola çıktıklarını görüyoruz. Bu pazar Erzurumla, Erzurumun yaz mevsi- minde bir sayfiye ve eğlence yeri olan Ilıca arasında yapılan kar koşusu pek eğlenceli oldu. Fransız şehir mütehuassısı prolesör Lambert'in plânı yavaş yavaş tatbik edilmeğe başlanırsa, Erzurum yazın sayfiyeler şehri, kışın da bütün Türki- yenin gıpta edeceği bir kış sporları şeh-| ri olacaktır. Bühassa kayak sporları» na her gün biraz daha ehemmiyet ve- ) rilmektedir. Merkezden bu hususta azami yardım gösterilmektedir. Kayali! hocası İlyas da bütün kış burada kal- mak üzere yakında şehrimize gelecek- tir. Spor bölgesi ve Halkevi spor kolu İ kayakçılara her türlü levazımı temin etmektedir. Atılan adım çok yerinde ve isabet- Jidir. Bu heves huzını arttırır, memle- ket içinden de kayak meraklısı! genç- ler buraya gelirler ve tam bir disiplin! altında çalışırlarsa, önümüzdeki Tok-| yo olimpiyadlarına belki bir iki ka. yakçı göndermeğe yüzümüz olur. Faruk Tezel Merinos yün i pliği fabrikası « Bursadaki fabrikadan Bursa (Akşam) — Bümer Bank tar rafından kurulmuş olan Bursa Meri- nos yün ipliği fabrikasile, Gemlik sun'i ipek fabrikasının şubatın ilk günü açılış törenlerinin yapılması kati olarak tekarrür etmiştir. Bunun için hazırlikler yapılıyor. Büyük bir tören programı hazırlanı- yor. Velimiz bay Şefik Soyer, büyük- lerimizi bu törene davet etmek üzere Yalovaya gitmiştir. bir görünüş Merinos fabrikasında, müthişbir fasliyet göze çarpmaktadır. Binanın noksanları ikmal edilmekte ve fabri- ka civarı baştan başa süslenmekte- dir. Fabrikanın cephesine tesadüf eden kısma, büyük bir Atatürk büstü yer- leştiriliyor. Fabrikanın iç ve dış men» İ zaralarını gösteren resimlerden, da- ve re verilmek üzere birer foluğ- | raf albümü hazırlanmaktadır.