7 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

“GUNUN HADİSELERİ Sosyalistlik ye Diktatörlük Fransız hükümetinin mali proje- leri Mecliste gürültülere sebeb oldu. Bu yüzden Blum kabinesi düşecek ,giyorlar. İ Blum, Fransanın altın ihtiyatıni artık korumak istiyor, «Günün bi- rinde harb olursa bu altınlar bize lâzım» diyor. Şimdiye kadar, 80 mil- yar sermaye Fransadan dışarı kaç- mış. Artık harice altın satışını Dev« Jet Bankasının kontrolü altına 2. mak istiyorlar. Bundan başka, Fransanın da öm fa fazla silâhlanmaya ihtiyacı var, Bu masrafa karşılık, büyük serme yelere vergi koyuyor, bu vergiden 18 milyar frank toplamayı umuyor. Bu tedbirler, sağ cenah ve merkez fırkalarını kızdırdı. Onlar, dövizin Kontrol altına alınmasına, bilhassa #ermaye ve servet üzerine vergi ko mulmasına şiddetle aleyhtar... | Blum, nutkunda diyor ki: «Bu usulleri bazi diktatörlük memleket siler de yaşamaya mecburdur. Bu böyle olunca diklatür rejimlerinin bazı iyi misallerini neden taklid et- mesin?» Garib değil mi? Garib, fakat zaru- ri... Kapitalist rejimler ortasında komünist bir devletin yaşamasına Imkân olmadığı gibi, devletçi veya diktatür rejimler karşısında tam bir ya çok devletçi iken eski usul tam Mberal demokrasi rejimi pek barına- maz. Bakalım Fransadaki bu mücadele ne kadar sürecek ? Sosyalist idare ile diktatörlük ara sındaki Serik Mani Kadar büyük değildir. Başvekâlet İstanbul beledi- yesine emirler verilmesini Dahiliye vekâletine bildirdi Ankara 8 (Telefonls) — İstanbul hamamcılar cemiyeti Başvekâlete müracaat ederek tapu İle sahip ol dukları Kırkçeşme suyunun Sıhhiye Vekâletince kesilmesinden sonra İs- tanbul belediyesinin hamamlara ucuz Terkos suyu vermesi lâzım geli'ken vermediğinden ve bu yüzden beyi hamamların kapanma tehlikesi kar- şısında kaldıklarından bahsolunmuş ve acele tedihir alınması rica edilmiş- dir, Başvekâlet, hamamların faaliye- * tini halkın temizliği dolayısile sağlığı le alâkalı bulmuş ve bu işin tedkiki- #le İstanbul belediyesine lüzumlu emir- lerin verilmesini Dahiliye Vekâletine bildirmiştir. Belediyelere. para Gümrük varıdatından ayrılan para belediyelere taksim edildi Ankara 6 (Telefon) — Gümrük va- rıdalından belediyeler hissesine ayrı- lan yüzde onların birinci ve ikincikâ- nun ve şubat aylarına sid olan kısmı 1,133,000 küsur lira tutmuştur, Da- hiliye Vekâleti emrine verilen bu para mezkür Vekâletçe muhtelif belediye- ler arasında dağttılmıştır. Bu paradan 83,398 lira Ankara, 200,017 lira İstan- bul, 45,965 lira İzmir, 19,528 lira Bur- sa, 20,602 lira Adana, 9,700 Ilra Edir- me belediyelerine verilmiştir, Fuara gelecek ecnebilere ,parasız vize verilecek “Ankara 6 (Telefonla) — İzmir &n- ternasyonal fuarını ziyaret edecek ec nebilerin pasaportlarının (o parasız olarak vize edilmesi Vekiller Heyetin- ce kararlaşlırılmıştır. Bu pasaport- Jar fuarın açılışından on beş gün ev- #vl va kananısndan da on bes gün Son dakika iHükümetçi Ispanyanın merkezi cenuba nakledilmek isteniyor Fransız hududuna 5 - 6 bin milis daha iltica etti, Frankocular süratle ilerliyorlar Paris 7 — Barselondan buraya ge- len yolcuların anlattıklarına göre B. Negrinin kabinesinde nihayete kadar mukavemet taraftarı olanlar, hükü- met merkezinin nisbeten geniş bir sa- haya malik olan ve general Franko İspanyası hududundan bir kaç yüz kilometre uzakta olan Mursi, Alikan- Tekaüd muamelesi te, yahud Kartajene naklini Istiyor. lar, Fransaya muhaceret akını Paris 7 — Marinyaktan gelen son haberlere göre, Fransaya iltica etmek için fududa 5 - 6 bin İspanyol milisi toplanmıştır. Bunlar hududu geçme- ğe hazırlanıyorlar, Loşondan Serbere iki bölük asker gönderilmiştir. nasıl yapılır ? Askeri ve mülki tekaüd kanununun üçüncü maddesi değiştirildi Ankara 6 (A.A) — B. M. M. bugün Refet Canıtezin başkanlığında topla- narak hudud ve sahiller sihhat umum müdürlüğünün 1934 mali yılı hesabı katisine aid kanun lâyihasını kabul etmiş ve matbust umum müdürlüğü teşkilât ve vazifelerine dair kanuna bağlı cetvelde değişiklik yapılması, Türkiye - İsveç ve Türkiye - Çekoslo- vakya arasında münakit ticaret mu- Bugünkü toplantıda birinci müza- keresi yapılmış olan kanunlar arasıh- da askeri ve mülki tekaüd kanununun. 3 üncü maddesini değiştiren kanun lâyihası da bulunmakta idi, Bu ka- Malâliyet d — Ahlâk noktasından hükmen veya sicilleri üzerine, * — Askeri mahkemelerden verilecek | hüküm üzerine, B, Hitler 2 mayısta Italyaya gidiyor Kendisine iki nazır ve 100 gazeteci refakat edecek Paris 7 — B. Hitlerin İtalyaya se- yahat tarihi tesbit edilmşitir. B. Hit- ler 2 mayısta hususi trenle İtalyaya müteveceihen hareket edecek, refa- katinde B. Ribbentrop, doktor Göbels, donanma kumandanı amiral Şeder bulunacaktır. : Hususi treni iki tren daha takib edecek ve bunların içinde B. Hitlerin hususi erkânı harbiyesile 100 kadar Alman gazetecisi bulunacaktır, Çekoslovakya ile ticari mü- nasebetimiz genişliyor Ankara 6 (Telefonla) — Çekoslo- vakya ile yaptığımız ticaret anlaşma- sı müzakereleri bitmiştir. Yeni an- laşmaya göre Çekoslovakya ile daha geniş mikyasta mal mübadelesi yapıl- ması temin edilmiştir. Anlaşmaya gö- Te konlenjanda olan mallardan pa- muklu ve yünlülerin miktarla mu- kayyed olmaksızın pamuk, yünlü, yu- murta ve tiftik ihracı mukabilinde ithali temin edilmiştir. Bundan başka Çekoslovakyadan pamuk ipliği ithali, mukabilinde mem- leketimizden pamuk ihracı şartile serbest, bırakılmıştır. Karabükte Belediye teşki Ankara 5 (Telefonla) — çelik sanayiimizin merkezi olan Ka- i caktır. ; için birlâyiha hazırlanıyor. 1 — 883 zayılı terfi kanununun 14 üncü maddesine tevfıkat, & — Mesleki kifayetsizlik noktasından sicilleri üzerine, h — Disiplin noktasından sicilleri üze“ rine, Mülki memurlar hakkinde: A — 65 yaşını bitirmesi üzerine, b — Maltiiyet üzerine, ec — 788 sayılı memurin kanununun 84 üncü maddesinde yazılı müddetlerden ziyade hastalıkları devam etmesine bi- naen, 'd — Memurin kanunu veya hususi ka- nunları mucibince, & — Kanuni gartları tamamlıyanların talep ve istidaları üzerine, 1 — Ahlâk noktasında nizamnamesine güre sicilleri üzerine, & — Tehdidi sin kanunu mucibince, «& ve g fıkraları mucibnice muamele gören mülki memurlardan iktidar ve ih- tisasından istifade mümkün olanların her sene için istihsal olunacak icra vekilleri heyeti kararile istihdamlarının temdidi emizdir. Ancak bu müddet beş seneyi ge- çemez.» Tekaâd muamelesi subaylara askeri memurlar hakkında Relsicümhurun ve mülki memurlar hakkında mensup Ol- dukları vekâletin tasdikile yapılır. B, M. Meclisi cuma günü: toplana- Muvazene vergisinde yapılacak tenzilât Kazanç vergisinin tadili Ankara 6 — Müvazene vergisinin tenzili lâyihası bugünlerde Meclise verilecektir. Lâyiha mucibince vergi beşte bir nisbetinde indirilmektedir. Müvazene vergisi, kazanç ve buh- ran vergileri çıktıktan sonru kalan kısmın siyanen yüzde onu oldu- ğundan önümüzdeki mali yıldan iti- baren kesilecek mikdar yüzde sekiz- âir. Yapılacak terzilâtın daha ziyade küçük maaşlardan başlaması hak- kında Mecliste kuvvetli bir cereyan | vardır, Hükümet kazanç vergisinde | tadilât yapmak için bir kanun lâyi- hası hazırlamaktadır. Lüyihaya gö- re serbes meslek erbabından alınan kazanç vergisi haddi birinci sımfta 150 lira olarak tesbit edilmekte, mü- him ticaret erbabının çalıştığı şube- ler de tam olarak gösterilmektedir. Lüyihada, beynelmilel İzmir sergi- sindeki satışlar için bir çok munfi- yeller vardır. baza Kocaeli valisi şehrimizde Kocaeli valisi B. Hâmid Oskay, mezu- nen şehrimize gelmiştir. İki gün sonra İzmite dönecektir. Almanyadan 6 kişilik bir heyet tütün almağa geldi Ankara 6 (Teefonla) — Memleke- timizden tütün satın almak üzere alâ- kadar makamlarla temas için Alman- vadan altı kişiden mürekkep bir he- İKatil Ali bu cinayeti nasıl Frankocular ilerliyorlar Paris 7 — İspanyadan gelen son haberlere göre Frankonun fnik malze- mei harbiyesi karşısında hükümetçile- | rin gösterdikleri mukavemet netice. | siz kalmaktadır, Frankocular, Akde- niz sahilini şiddetle bombardıman ey- | lemekte ve ilerileyişe devam etmekte- dirler. Öldürdükleri çobanı nasıl yakmışlar ? işlediklerini anlatıyor İzmir (Akşam) — İzmirin Kemal paşa kazasında Ekmeksiz köyü civa- rında tüyler ürpertici bir cinayet ika edildiğini, 14 yaşında Halil adında bir keçi çobanının başı taşla ezildikten sonra cesedinin kısmen yakıldığını kı- saca bildirmiştim. Kemslpaşa o müddelumumiliği ve jandarma komutanlığı tarafından ya- pılan tahkikat neticesinde çok esraren- giz bir mahiyet arzeden bu cinayetin failleri meydana çıkarılmıştır. Katiller Kemalpaşanın Yukarı Kızılca köyün- den Mustafa oğlu Ali ile Bayındırın Ovacık yaylâsından Mehmed oğlu Ali- dir, Katil Mustafa oğlu Ali herşeyi iti- Taf etmiş: — Cinayeti çirkin bir maksadla ika citik, arkadaşım Ali, pusuda bekledi, Ben kendisine yaklaştım, Halil tekli- fimi kabnl! etmedi ve birdenbire ya- nımdan ayrılarak kaçmağa başladı. Bu sırada pusuda duran Ali çıktı, arka- sından koşturarak bir taş attı, Halili başından yaraladı, Sersemleyen Halil, kendisini bir fundalık içine attı ve biz kendisine yaklaşırken tekrar kaçmağa başladı. Ali bir taşla ikinci defa Halili başından yaraladı sendeliyen Halil ye- re düşlü ve ellerile kollarını suda yü- züyormuş gibi hareket ettirmeğe baş- iadı, On kilo ağırlığında bir taşla başı- nı ezdik, sonra Ali çırpı topladı, Hali- Jin bacakları arasına koyarak kibritle ateşledi, Oradan kaçtık, İkinci katil Alide Bayındırda tu- tulmuş, sorgu hâl hâkimliğine verilmiştir. Ziftle karışık maddeler Ankara 6 (Telefonla) — Ziftle ka- rışık maddelerin 937 yılı iptidai mad- deler tenzilâtlı cedveline almarak gümrük resminde yüzde 50 nisbetin- de tenzilâta tabi tutulması Vekiller heyetince kararlaştırılmıştır. Bu ka- rar 1937 tarihinden itibaren meri ola- caktır. İnhisarlar Vekili şehrimizde İnhisarlar Vekili B. Al Rana bu sa- bahki Ankara ekspresile şehrimize Hariciye Vekili Dün sabah Mısıra hareket etti Harleiye Vekili B. Rüştü Arasdün sabah Romanya bandıralı Daçya va püru ile Mısıra hareket etmiştir. Mısırın Türkiye orta elçisi aynı vas © purla hareket etmiştir. Hariciye vekie mizin ma'yetinde, Hariciye umum , Cevat Açıkalın, hususi kalem müdü- | rü B. Refik âmir Kocamaz, Hari memurlarından B. Seyfullah, Dahlli- ye umum müdürlerinden B, Şükrü, gitmişlerdir. Vapur Pireye uğrı; at kadar duracaklır, Hariciye vekili- miz bundan istifade ederek Yunan j Tlealile temas edecektir. Heyet, cumartesi sabah: İskenderis ye ve aynı gün Kahireye muvasalat edecektir. Mısırdan avdet dün de yaz- * dığımız veçhile nisanın 14 ünde çi- mendiferle ve Suriye tarıkile vukubu- Jacaktır. Şimal memleketleri harbe girmiyecekler Dört Hariciye Nazırı toplan- tısından sonra resmi tebliğ neşredildi Oslo 6 (A.A.) — Danimarka, Fen- Jandiya, Norveç ve İsveç Hariciye Na- gırları beynelmilel vaziyeti tedkik ve dört memleket arasında pratik ba- kımdan bazı meseleleri halletmek üzere dün Oslo'da toplanmışlardır. Oslo 8 (A.A.) — Norveç, İsveç, Da- nimarka ve Fenlandiya Hariciye Na- sırlarının konferansı sonunda neşre- dilen tebliğde ezcümle deniyor ki: Nazırlar, dünya politik vaziyeti ü- zerinde fikir teatisinde bulunmuşlar ve şimal memleketlerinin uzakta dur- ması lâzımgeldiği kanaatini müttefik bir suretle izhar eylemişler Şimal memleketleri, Avrupada kurulabilecek devletler grupları haricinde kalacak- lar ve bu guruplar arasında bir harb ihlimalinde bu harbe girmemek için mümkün olan her şeyi yapacaklardır. Suriyede bir arbede Bozuk et yüzünden on beş kişi yaralandı Şam 6 (AA) — Dün Trablusu- şamda bozuk et yüzünden çıkan bir münakaşa, Lübnanlı avcılarla dük- küncılar arasında bir arbede çıkma- sına sebebiyet, vermiştir. On beş ki- şinin yaralanmasına sebebiyet vermiş olan hadise, askerin müdahalsi ile bitam bulmuştur. Mağazalar protes- to makamında, bugün Kapalı kal- mıştır, m 1938 mali yılı müvazenei umumiye bütçesi Ankara 6 (Telefon) — Bütçe encü- meni bu ayın on beşinde 1938 mali yılı müvâzeni umumiye kanunu projesi- nin müzakeresine başlıyacaktır. Yeni bütçenin mayısın 20 sine doğru umu- mi heyete sevkedileceği anlaşılmak- tadır. Türk - Amerikan ticareti Ankara 6 (Telefonla) — Amerika ile akdedeceğimiz ticaret anlaşması müzakerelerine bugün İktisad Vekâ- letinde devam olunmuştur, Bugünkü müzakerelerde teknik bazı meseleler görüşülmüştür... İspençiyari müstahzarlardart alınan istihlâk vergisi | Ankara 6 (Telefonla) — Sıhhat ve İçtimai muavenet encümeni ispençi- yari ve tıbbi müstahzerlerden alın- makta olan istihlâk vergisinin tama» men kaldırılması hakkındaki kanun projesini müzakere ve aynen kabul etmiştir. e Sıhhiye vekâleti müsteşar muavinliği Ankara 6 (Telefonla) — Sıhhiye Vekâlelinde bir müsteşar muavinliği ihdas edileceğini bildirmiştim. Buna dair hazırlanan kanun projesi Başve- müdürlerinden orta elçi 3. Mehmet İktisad vekâleti Türkofisten B. Ni- | | hat ve B, Cemal da vekilimizle Mısıra . ural ramia m .. a ...r». an » —onse