7 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

7 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

amm a i | | Sahife 4 Pangaltıda feci bir cinayet işlendi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Mehmed, müteaddid defalar bu bislerin tesirli altında Bayrama bir takım tekliflerde bulunmuş, fakat Bayramdan dalma menfi cevaplar almıştır. Bayram, Mehmedin Kendi- otığı bu nahoş tekliflerden da, haberdar etmiş, Mehmede Jâzımgelen ihtarat yapılmıştır. Bütün bunlara rağmen Mehmed, beslediği fena fikirlerden vaz geç memiş ve bir iki defa daha Bayrama sarkıntılık etmek istemiştir. Bayram Mehmede hiç bir lâf kâr etmediğini anlayınca, evvelki" gece yatarken, Mehmedden gizli olarak büyük ka- sap satırını yukarı odaya çıkarmış ve yatağının altına koymuştur. ? Mehmed, bittabi Bayramın bu ted- birli hareketinden haberdar olmadığı" için yatağına girmiş, yatıp uyumuş- tur. Bayram da Mehmed tarafından her hangi bir tecavüzi hareket gör- meğiği içni o da uyumakta bir mah- zur görmemiştir. Saat dokuz buçukta yataklarına çekilen bu iki gençten Mehmed, saat yirmi dörde doğru uyanmış ve usul usul Bayramın yatağına geçmiştir. Zaten kuşkulu bir halde uyumakta olan Bayram birdenbire uyanmış, Mehmedi yanıbaşında görünce ona, bu halinde devam etmemesini tekrar Balkan iktisad konseyi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Ekonomi konferansına iştirak ede- eek olan Yunan heyeti de dün sabah deniz tarikile şehrimize gelmiş Pera- palasa misafir edilmiştir. Balkan matbuat konferansının bu- günkü ilk açılışına bütün Türk gaze- tecileri ailelerile beraber davetlidirler. B. Basarya Balkan antantı ekonomi konseyi- nin İstanbul içtima esnasında, bu- rada hazır bulunan Rumen gazeteci- ler arasında, Osmanlı imparatorlu- ğunun Nafıa Nazırlığını yapmış olan Makedonya Rumenlerinden B. Ba- | sarya vardır, O devirde büyük doğruluk ile ta- nınmış olan mumaileyh, Romanya ya yerleştiği gündenberi Türkiye için çok çalışmış, memleketimizi, in- kılâbımızı, orda tanıtmak için olan- ca gayretini sarfetmiş, Türkiyeye ve | Türklere karşı beslediği muhabbetle şöhret kazanmıştır. Türkiye aleyhine hangi neşriyat vukua gelmiş ise der- hal bunları tashih etmek için icab eden cevabı yazmakta gecikmemiş- tir, Kendisne doğrudan doğruya bir Türk vatanperverliği atfetmek doğ- ru olur. B. Basarya iyi bir muharrir ve gazetecidir. Halen Romanyanın en mühim gazetesi olan «Universul; gazetesinin baş muharrirlerinden- dir. Müteaddid defalar . parlâmento Azası olmuştur. Son defa Bükreş mebusu idi. Türk heyeti Üçüncü Balkan Basın Konferansına iştirak edecek Türk heyeti aşağıdaki zevattan mürekkebdir: Türk Milli komite reisi B. Yunus Nadi, B, Falih Rıfkı Atay, Basın genel direktörü Naci Kıcıman, Anadolu Ajansı genel direktörü Muvaffak Me- nemencioğlu, Asım Us (Kurun), Kâ- zum Şinasi (Akşam), Reşat Nuri Da- Tago (Ankara), Ercüment Ekrem Ta- Iu (Son Posta), Ahmet Emin Yalman (Tan), Hakkı Tarık Us, Neşet Halil Atay, Abidin Daver, Nevzat Güven, İsma- 41 Müştak Mayakon, Nadir Nadi, Or- han Rahmi (Anadolu), Selim Ragıp, Bedat Simav! (Yedigün). Matbuat konferansı programı Persembe 7 Nisan saat 15 açılış toplantısı. Cuma 8 saat 10 Encümer- ler toplantısı, 8, 13; Türk Mili Komi- tesi tarafından Serkidoryanda ziya- fet, 8. 15,30: Encümenler toplantısı. Cumartesi 9 5. 10: Encümenler top- Jantısı, S, 14: Karaköyden Yalovaya hareket, 8. 20 Yalova otelinde yemek. Pazar 10, 8. 12; Yalovadan Büyük- adaya hareket, 5, 13,30: Büyükada Yat klübünde yemek, 8. 18,30: İstar- bula dönüş, İl ALİN em as anlalınış, fakat gözlerini hirs bürü- yen Mehmed, bu sefer işl cebir ve tazyik ile halletmek istemiş, bu ara- da Bayramın iç çamaşırları yırtık mıştır. Mehmed, bununla da iktifa etmemiş, Bayramı sille tokat döverek gözünü Korkutmağa uğraşmıştır. Bu sırada Bayram, işin çığrından çıktığını anlamış, zaten hinihacette İ kendisini müdafaa için hazırladığı ! büyük satırı kaparak evvelâ Mehme- din başını bir kaç yerinden ağır su- Tette yaralamış, müteakiben de bir kaç darbe de gelişi güzel vücuduna yerleştirmiştir. o Mehmed, büyük ve keskin satırın tehlikeli oyaralarile bedip bir tarafa yığılmış, Bayram da elinde kanlı satırla, dükkâna inmiş, kepenki açarak sokağa çıkmış, polis karagoluna giderek işlediği cniayeti bütün teferrlatile anlatmış, kanlı selirı da teslim etmiştir. Derhal çağırılan cankurtaran oto- mobili hayatından ümüd kesilmiş olan Mehmedi alarak Etfal hastane- sine götürmüştür, Mehmedin hâya- tından ümid yoktur. Bayram, zabıtaya verdiği ifadede kanlı hadiseyi yazdığımız şekilde bi- rer birer anlatmış ve «namusunu ancak böyle koruyabildim> demiştir. . Ingiliz - Italyan itilâfı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Haber aldığımıza göre İngiliz Hari- ciye Nazırı Lord Halifaks Milletler Cemiyeti konseyinin içtimamda ha- mr bulunmak için 9 mayısta bizzat Cenevreye gellecek ve Habeş ihtilâfı- nın hallini hazırlıyacak bir karar su- reti teklif edecektir. Bu karar sureti, Mülletler Cemiyetine aza olan diğer devletlerin ayni şekilde hareket et- melerini kolaylaştıracaktır. Milletler Cemiyeti mütehassısları, Milletler Cemiyeti asamblesinin pak- İ tan 19 uncu maddesi mucibince aza » sından beynelmilel vaziyeti tedkik et- | melerine müsaid bulunduğunu ha tırlatıyorlar. Kapaklı köyünde feci bir cinayet Korucu Ali, tabanca ile muhtarı öldürdü Gemlik (Akşam) — İki gün evvel gece saat yirmi iki buçuk raddele- ride, kazamıza bağlı olan Kapaklı İ köyünde köy korucusu otuz yaşla- rındaki Ali ile muhtar arasında he- nüz sebebi anlaşılamıyan bir kavga çıkmış ve neticede Alinin attığı ta- banca muhtarın kalbine isabet ede- rek yere sermiştir. Yaralı muhtar Bursa hastanesine kaldırılmış ise de derhal ölmüştür. Katli jandarmalar tarafından yaka- lanarak adliyeye teslim edilmiştir. 23 NİSAN Size Çocuğu düşündürecek haf- tanın ilk günüdür. msarısan 8. 15,30: Resim müzesini ziyaret. Salı 12, 5, 10: Encümenler toplan- tası, S. 14,30: Tarih Sergisini ziyaret, 8. 16,30: Beylerbeyi sarayında çay. Çarşamba 13, S. 10: Topkapı müze- sini ziyaret, 8, 15,30: Encümenler top- Jantısı, S. 20,30: İstanbul valisi tara- fından ziyafet ve suvare. Perşembe 14, 8. 10,30: Kapanış top- lantısı, B. Şükrü Saracoğlu Ankara 6 (Telefon) — Hariciye Ve- | kil Vekili &. Şuxrü Saracoğlu, Balkan | antantı İktisad konseyini açmak üzere bu akşamki ekspresle İstanbula ha- reket etmiştir, Ayni trende Türkofis başkanı B, Bürhan Zihni de vardır, B. Bürhan Zihni konseye iştirak edecek Yugoslav delegelerile Türk - Yugoslav ticaret münasebetleri SEE fında görüşecek ve Tez ara- anda mez, uüğret anlaşmasında ya- , piliiksı düşünülen değişiklikler hak- kanlar içinde kalarak kendini kay- | AKŞAM İngiltere Italya anlaşması (Baş tarafı 1 inci sahltede) ” Ozaman Almanya için en mühimi müstemleke meselesi kalacaktır. Ab manya, iptidal madde mahrumiyeti den muztariptir, Avrupada gözlediği muazzam almanlık vahdeti kenâising bu mübrem ihtiyacı temin edi Gözü Afrikadadır. Almanyanın İtal. ya hududuna gelmesi vaziyeti ve müvazeneyi değiştirmiştir. Almanya, kuvvetine güvendiği ve İtalya ile tam bir menfaat birliği temin edebildiği gün, Akdenizin ortasında Afrikaya doğru müthiş bir ağırlık basacaktır. O gün bu ağırlığın kuvret hesabında, Akdenizin garb kabısını elinde tutan faşist İspanya şüphesiz büyük rol oynıyacaktır. Fransanın, şimali Afri- ka ile muvasalasında da İspanya sahillerinin ne derece âmil olduğu göz önünde tutulursa, bu mücadele- nin kıymeti derhal anlaşılır. Hiç şüphe yok ki İngiltere ile İtalya arasındaki gerginliğin ortadan kalk- ması yalnız Akdenizde değil bütün Avrupada bulanık politika havasının berraklaşmasına yardım edecektir. İngiliz politikasile zıddiyet aramayan ve Akdenizde, Afrikada emin olan İtalya - smır biniği o dolayısile- Almanya üzerinde müessir bir kuv- vettir. Roma konuşmalarında, açık temas edilmese bile, bu noktanın için için istihdaf edilmiş olması şkla yakın imkânlardandır. İngiltere - İtalya oanlaşmasının Türkiye bakımından büyük değeri vardır: Türkiye, İtalyaya kuvvetli bir dostluk muahedesile bağlıdır. İngil- tere ile aramızda imzalı dostluk vesi- kası mevcud olmamakla beraber, iki memleketin tam menfaat birliğinden doğma sağlam ve fiili dostluk gittikçe daha faxla İnkişaf etmektedir. Akde- nizin şarkında kuvvetli bir devlet olan Türkiye, bu denizde sulhun devamın- dan herkes kadar alâkadardır, ve siyaseti, bü sulhuri korunması gaye- sidir, Bundan dolayı Roma anlaşması Türkiyede samimi bir sevinç uyan- dırıyor. Bu anlaşma, yakın bir istik- balde, Akdeniz devletleri arasında, İngilterenin de dahil olduğu müşte- rek bir itilâfa yol veimkân açar mahiyette olduğu için daha çok memnunuz. Zira, bizim fikrimizce Akdenizde statükonun hakiki ve de- vamlı bir surette muhafazası, bütün Akdeniz devletlerinin müşterek ga- rantisile mümkündür. Necmeddin Sadak EKTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU EDİRNE Yamburiyet sinemasında tüma günü akşamından #ükaren yalnız bir hafta temsil verecektir. CEMAL SAHİR Pek yakında: Aşk resmigeçidi İİ Büyük Paramont “ “öperetini yeni kodro ve büyük müzik ile temsili edecektir. Eminönü Halkevinin koro heyeti konser verirken Geçen akşam Eminönü Halkevi merkez salonunda elli kişilik koro heyeti ile birlikte Halkevi orkestrası tarafından bir konser verilmiştir, Konserde İslan- bul valisi ve belediye relsi B. Muhiddin Üstündağ ile birçok davetli birlikte milli parçalar terennüm edilmiş, bundan sonra garp musiki er hazır bu- çok müntehap parçalar çalınmıştır. Eminönü Halkevi orkestrasının bu konser- de gösterdiği tekâmül ve muvaffakıyet dinleyiciler tarafından takdirle alkışlar» mıştır. Blum kabinesi yarın düşüyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Sosyalist Nazırların toplantısı Paris 6 (A.A.) — Havas bildiriyor: Mebusan meclisinin mali salâhiyet kanun projesi üzerinde reiyini bildir- mesini müteakib, sosyalist hazırlar, Başvekâlet dairesinde (toplanmışlar ve bü reyin manası ve muhtemel ne- ticeleri etrafında müzakerede bulun- muşlardır. 1730 da başlıyan görüşmeler saat 19,45 de nihayete ermiştir. Toplantı- dan çıkan sosyalist nazırlar, her han- gi bir beyanatta bulunmaktan istin- kâf etmişler ve yalnız salâhiyet pro- jesini müdafaa eyliyeceklerini bildir- mişlerdir. 'Başvekilin yakını bulunan zevat B. Blumun radikal grupunda ehemmi- yettli bir ekslliyetin aldığı muhalefet, tavrı sebebile bu husustaki müzakere- yi Ayan meclisine kadar götürmekte tereddüd ettiğini bildirmektedir. Ma- amaefih, bir çok sosyalist İnazırlar, bu tarzda harekete muhalif bulun- makta ve parlâmente önünde açılar müzakerenin sonuna kadar götürül- mesi binnetice hükümetin cuma gü- nü âyan meclisi huzuruna çıkması lâzım geldiği fikrini ileri sürmekie- di Diğer taraftan Ayan meclisindeki müzakereleri neticesi üzerine şüphe- leri bulunmıyan ve bu sebepten dola- yı müzâkerelerin yapılmaması fikrin- de olan bazı radikal sosyalis partisi zimamdarları, radika) sosyalist nazif ların kabinede bu noktai nazarı mü- dafaa etmeleri arzusundadır. Zira bu projenin âyan meclisinde müzakeresi, solcenah partilerinin ya- rının hükümeti içinde lüzumlu işbir Tiği yapmaları için tehlikeli bir rey izhar olunması neticesini verebilecek- tir. Geniş selâhiyetler kanunu- nun iki maddesi kabul edildi Paris 6 (A.A.) — Meclis, mali hu- suslarda geniş selâhiyetler kanununu iki maddesini 216 muhalif ve 42 müs- tenkif reye karşı 311 reyle kabul et- miştir, Sofya Sovyet elçisi azledildi Moskova 6 (A.A.) — Tas ajansının bildirdiğine göre, Sovyetler birliği yük» sek meclisi, Sovyetler birliğinin Sof- ya elçisi Raskolnikovu azletmiştir. — am İ ŞENZADEBAŞI TURAN TİYATROSU Bu axşam Sanatkâr Naşit ve arka- daşlari o Hakkı Ruşen, Eyüp Sabri birlikte Mulmazel Miçe « Pençef varyetesinin iştirekile KÖYLÜ NİŞANLI Komedi 3 perde «MİLLETLER KUPASI» büyük mükâfatına lâyık görülmüş olan KRALİÇE ViKTORYA Fransızca sözlü zengin ve muhteşem sinema harikasını Bu hafta SAKARYA sinemasında Gidip görünüz. Seanslar: Saat 2, 4,15 — 6,30 ve 9da Herkesin . TÜRK göreceği sinemasında haftanın > ilâveten: BAHÇE en büyük filmi SARAY BU AKŞAM IPEK ve SARAY Sinemalarında birden 173 'TÜREÇE SÖZLÜ ve TÜRE MUSİKİLİ ve baştarı aşağı, Hindistanda filme alınmış olan HiND MEZARI ŞAHESERLERİN ŞAHESERİ takdim edilecektir. “Aşk — Heyecan — Kahramanlık — İhanet — Müthiş maceralar — Muaz- zam sabneler — 10 binlerce figüran. ”“ HATIRASINI — İHTİŞAM ve » GÜZELLİĞİNİ asla unutamıyacağınız bir film, e 6,30 seanslarında son defa olarak MİHRACENİN GÖZDESİ vw Gi * rsi Mae Gi aga '