April 8, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

April 8, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

F . Bah yeni b yüzündenİzmire gidemedi 800 lira seyahat tahsisatı yerine 650 lira verilmesini Fenerbahçeliler kabul etmediler Fenerbahçe geçen sene İzmir kadrosile Cumartesi ve pazar günü İzmirde iki maç yapacak olan Fenerbahçe ta» kımı Türk spor kurumu ile araların- da çıkan yeni bir ihtilâf yüzünden İz- mire gidememiştir. Tahkikatımıza gö- re yeni ihtilâf şu şekilde çıkmıştır: «Pazartesi günü Fenerbahçeliler mıntakaya müracaat ederek milli kü- me maçlarına devam edip etmiyecek- lerini sormuşlardır. İstanbul mıntaka» sı da meseleyi merkezi umumiden 80- racağını, Fenerbahçe klübüne bildiril- miştir, Çarşamba günü akşamına ka- dar Fenerbahçenin müteaddid müra- caatlarına rağmen müsbet ve menfi hiç bir cevap verilmemiş, ancak çar- şamba akşamı Fenerbahçeliler Türk spor kurumundan bir yıldırım telgra- fı almışlardır. Bu telgrafta Fenerbah- çenin mili küme maçlarına devam edeceği ve İzmir seyahati için icap eden tahsisalı mıntakadan almaları bildirilmiştir. Perşembe sabahı mın- takaya müracaat eden Fenerbahçelile- re milli küme talimatnamesi muci- bince seyahat tahsisatı olarak verilme- si icap eden 800 lira yerine 650 llra ve- rilmiştir. Fenerbahçeliler pek haklı olarak neden 650 lira verildiğini sor- muşlar, buna cevap olarak 150 Uranın sonradan verileceği cevabını almışlar- dır, Fenerbahçeliler de bakiye kalan yüz elli Iiranın sonradan verileceğine dair bir sened istemişler, alamayınca 650 lirayı kabul etmekten imtina et- mişlerdir, Nizamnamenin bir maddesi muci- bince seyahat tahsisatı takımın hare- ketinden fç gün evvel verilmesi icap ettiği halde, bu tahsisat eksik bir şe- kilde de verilmek istenince Fenerbah- çeliler İzmire gitmemişlerdir, izmitte futbol Izmit Idmanyurdu Adapazarı Gençay klübünü 7 - O mağlup etti İzmit ve Adapazar tutbolcüleri hir arada Çoktanberi hareketsiz geçen İzmit futbolü tik hareketine İdman yurdu- nun Adpazar Gençay klübü tle yapmış olduğu maçla başlamıştır. Adapazarlı futbolcüler yirmi beş ki- şilik bir kafile halinde trenle İzmite geldiler ve istasyonda İzmit sporcuları tarafından karşılandılar Ayrıca Gençay klübünün sekiz kişi- lik bir bisiklet kafilesi de karadan İz- mite geldi. Spor sahası mevsimin bu lk maçını seyre gelen büyük bir kalabalık ile dolu idi, Maça hakem Rifatın idaresinde baş- Tanmış ve oyun Adapazarlıların kuv- vetli bir takımla gelmelerine rağmen lik maçları Fransada: Geçen pazar oynanan maçlarda lik birincisi Soşo, 14 üncü vaziyette giden Antib'e yenilmiştir. Rasing — Ruen: 2—1 Rube — Set: * 1—0 Red Star — Lens: 3—1 Antib — Sogo: 2—ı dl — Strazburg: 2—0 Puvan vaziyeti: M. P. Boşo “ s7 Marsey 3 32 Set 4 si Ruen 24 29 Lil 24 4 Strazburg “ 4 Rube 2 “ Meç > 23 Lens 4“ 2 Ekselsyor 2 2 Macaristanda: Budafok — Kişpeşt; s—ı Bto — Surketaksi: 0—0 'Torekveş — Baçkay: 3—2 Ferençovaroş — Pöbüs: 3—1ı Hungarya — Uypeşt: s—2 Nemzeti — Elektromos: o 2—1 Buday — Seged: 6—3 İtalyada: 'Torino — Lazio: 1—5 Bolonya — Genova: 3—ı Napoli — Lüşese; 2—1 Milano —Fiorentina: 1—0 Ambrozyana —Atalanta: 1—0 Roma — Livorno: 1—0 'Trlestinno — Yüventus: 1—0 Bari — Liguria: 0—0 Oksford - Kembriç kürek yarışı 90 ıncı defa yapılan bu yarışı Oksford kazandı Her sene Taymls nehri üzerinde, on binlerce seyirci önünde Oksford ve Kembriç üniversitesi takımları arasın- da yapılan bu yarış bu sene Oksfordun. galibiyetile bitmiştir. Rakiblerini iki boy geçen Oksfordlular 43-üncü guli- biyetlerini kazanmışlardır. Kullanılan herşeyin ömrü kısalır YALNIZ RADYOLIN İle fırçalanan beyaz, parlak ve temiz dişler müstesna mütevazin bir şekilde cereyan etmiş Sabah ve akşam her yemekten ve neticede maç İdmanyurdunun 14 Şmelling Atinada Meşhur Alman boksörü Şmeling ka- rısı lanınmış sinema yıldızlarından Anny Ondra ile beraber bir haftadan- beri Atinada bulunmaktadır, Şmeling gazetecilere verdiği beyanatta yaptığı sıkı anirenmanlardan çok yorulduğu- nu ve bir müddet dinlendikten sonra haziranda dünya şampiyonluğu için Joe Luiz'le yapacağı maça hazırlana- cağımı bildirmiştir. Beşiktaş Güneş maçının hakemi Pazar günü Şeref stadında yapıla- cak olan Beşiktaş — Güneş milli kü- me maçını tanmmış hakemlerimizden Adnan Akın idare edecektir. Yan ha- kemleri Tarık Özerengün ile Ahmed Âdemdir, Kastamonuda spor Kastamonu (Akşam) — 30 ağustos 957 de Kastamonuda bölgemiz güreş- çileriyle bir müsabaka yapan Samsun güreşçilerinin ziyaretlerini bölgemiz güreşçileri 23 nisanda inde cdecekler- dir. Gidecek güreş takımına bir de füt- bol takımı refakat edecek, ve orada ay- ni zamanda Samsun ve Bafra fütbol takımlarile iki de fütbol maçı yapıla” caktır. Bölge namına gidecek kafilenin 25 kişi kadar olacağı zannedilmektedir. Kafileye vali ve bölge başkanımız bay Avni Doğanın başkanlık etmesi muh- temeldir. Gerek güreşçi ve gerekse fütbolcula- rımuz sıkı çalışmalara başlamışlardır. sonra dişlerinizi fırçalayınız. Akba müesseseleri mua siparişi kabul edilir. gazeteleri için ilân kabul, kaydedilir. Undervodd yazı ve he- sap makinelerinin Ankara acentesi, Parker dolma kalemlerinin Ankarada satış yeridir. Telefon: 3377. tadır. «AKŞAM, abonelerine husust tenxllât yapılır. Bahibi Bay Esada ai, 8 Nisan 1038 Profesör B. Pittar üniver- Cenevre üniversitesi pofesörü B. Pit- tar dün akşam saat 18 de üniversite konferans salonunda güzide bir sa- miin kütlesi huzurunda enteersan bir konferans vermiştir. B. Pittar, Avrupanın insanın belki de muasırı olduğu en yakın mıntaka- Akdeniz, şimdiki Tunusu şimdiki Si- cilya'ya bağlayan bir köprü ile iki tal? denize ayrılmış idi, Marmara denizi mevcud değildi. Karadeniz, şimdikinden daha ufak 1di. Britanya adaları Fransadan ayrıl- mış değildi, Büyük nehirler, büsbütün başka muazzam bir kuvvete sahib idi. Bunların munsabları zamanımızda ol- duğundan çok uzak idi. Bugün denizden oldukça uzakta kâin olan bazı sahiller, o zamanlar su altında idi, Fransa Massif santralinde insan ta- rihininbu devresinde mütemadiyen volkan indifaları vukua gelmiştir. Hulâsa, insan mevcudiyetinin bida- yelinde, bugün temaşa edebildiğimiz coğrafyadan büsbütün farklı bir coğ- Tafya tanımıştır. Eğer medeniyet tarihine müteallik bazı meseleleri anlamağa kalkışmak istiyorsak, bu muhtelif fiziki vaziyet- lere nüfuz etmemiz icap eder. İklimi vaziyet bugünkü gibi değildi. İnsan, sıcak devirlere şahid olmuş ve bu devirleri muhtelif tipte ratib ve ku- ru soğuk devirler takip etmiştir. İklimi vaziyetler, iptidal insan haya- tanın tarihi üzerinde büyük akizler ha» sil etmiştir. Şu veya bu iklime göre hayvan ne- Yileri, müsaid bazı mahallerde topla- nıyorlar veyahud daha iyi mevcudi- yet şartları aramak üzere dağılıyorlar- d: ve münhasıran avcılıkla yaşamakta sitede bir konferans verdi “Akdeniz, şimdiki Tunusu şimdiki Sicilyaya bağlıyan bir köprü ile iki tali denize ayrıl- mış idi. Marmara denizi mevcud değildi,, olan insanlar da vahşi hayvanları bu yer değiştirmelerine zaruri olarak ta» kib ediyorlardı, Birçok binlerce sene zarfında insan hayatının şartları böyle idi ve ileride mevzuu bahsedilecek olan ve bu mem- leketin ilk şahidi olduğu hâdiseler vu- kun gelerek vaziyeti baştan başa alt- üst etmemiş olsa idi bu şartlar ilâni- haye böyle devam edecekti, Bugünün hayvan zümresi, insanım uzun odisesi esnasında tanımış oldu- ğu zümrenin bakiyesidir. İnsan, muh- temel olarak üç nevi fil, kati olarak iki nevi fil avlamıştır. Kadim fil mamut, insan, hipopolar mi, iki nevi gergedanı merk gergedani ile hâcizli burun delikli gergedanı ta- nımıştır, Ortadan kaybolmuş olan bu neviler arasında büyük bir ayıyı, bir mağara» Jar aslanım, bir mağaralar kurdunu, bir mağaralar sırtlanını, muazzam kö“ pek dişlerine malik bir akilüllahmı, marşersdüs'ü zikretmek lâzımdır. Geviş getiren hayvanlar arasında is- keletleri Irlandanın turbiyelerinde çok iyi bir halde mahfuz bulunan uzun boynuzlu geyiği zikretmek lâzımdır ki, pek muhteşem bir hayvandır. Kutub mıntakalarına muhaceret ete miş olan hayvanlar srasında Ren, Glu- ton, Alp mıntakalarında Şamuva, Bu- keten, Marmot, Binaenaleyh görülüyor ki, coğrafi istihalelere onlar kadar mühim olan biolojik istihaleler tekabül etmiştir. İşte biz insanlar hayatının bu de- işen kadrolar dahilinde meydana çık- mış ve İekâmül etmiş olduğunu göre- ceğiz. Bu hâdiseler, önümüzdeki kon- feransların mevzuunu teşkil edecektir. Profesörün konferansı şiddetle al- kışlanmıştır. İzmirden de 2000 koyun tirildi Adana ve Çukurovadan şehrimize gelen kasaplık koyunlardan başka dün de İzmirden iki bin koyun getirilmiş- tir. Bugün de Adanadan bir parti daha gelecektir. Bu suretle piyasa genişliye- cek ve et fiatleri de bir miktar daha düşecektir. Akşam kız sanat mektebi enstitü olacak Beyoğlundaki Akşam kız sanat mek- tebinin gelecek seneden itibaren teşki- lâtının genişletilerek bir enstitü hali- ne konulmasına karar verilmiştir. Bu- nun için yeni bir kadro hazırlanacak- tar. Ekalliyet mekteplerinde bir kısım dersler daha türkçe okutulacak Ekalliyet mekteplerinin bütçeleri Maarif müdürlüğünce tedkik edilmek- tedir, Ekalliyet mekteplerinden bazı- ları, önümüzdeki ders yılından ifiba- ren diğer bir kısım dersleri daha türk- çe olarak okutacaklarından Maarif idaresine verilen bazı bütçelerde buna göre tahsisat konulmuştur, Ortamekteplerde imtihanlara başlandı Ortamekteplerin #kinci devre imti- hanlarına başlanmıştır, İmtihanlarâ 15 nisanda nihayet verilecektir. Ortamektep kitaplarında ta- dilât yapılacak okutulan yurdbil- gisi derslerine aid kitapların talebenin seviyesi fevkinde oldukları görülmüş- tür, Bu kitapların gerek lisanı, gerek bahisleri hafifletilecektir. Bir çoban boğuldu Limanımıza gelen İzmir vapurile celep Mustafa namına 241 koyun ge- tiren yirmi iki yaşlarında çoban Ali, evvelki gece saat yirmiye doğru ko- yunları rıhtıma çıkararak güderken bir aralık muvazenesini kaybederek denize düşmüş, kimse farkına varma. dığı için kısa bir zaman sonra boğul- muştur. Çibanın cesedi henüz bulu- namamıştır, Sinemalarda bilet kontrol me murları başka iş göremi- yecekler Düşkünler evi (Darülâceze) sinema ve tiyatro müfettişlerinin hariçte baş» ka bir vazife ile muvazzaf olmaları memnudur. Bilet kontrolu işlerile meş» gul olan memurların da hariçte baş- ka bir vazife almaları münasip görül- memiştir, Bu memurlara 15 mayısa kadar mühlet verilmiştir. Bu müddet zarfında ya sinema veya tiyatro kon- trol memurluğunu, yahud da diğer va» zifelerden hangisini tercih ettiklerini bildireceklerdir. İzmir fuarına İstanbuldan iştirak edecekler İktisad vekâleti, Ticaret odasına gönderdiği bir tezkerede bu seneki İz- mir fuarına İstanbulun iktisadi teşek- küllerinin daha geniş mikyasta iştirak etmeleri tavsiye edilmiş, bilhassa eşya nakliyat tarifelerinde fevkalâde ten- zilât yapılacağı ve fuarda kiralanacak paviyon kiralarının da geçen seneye nazaran yarı yarıya tenzil edileceği bil» dirilmiştir, Gümrük komisyoncuları kon- gresi 26 nisanda toplanacak Gümrük komisyoncuları kongresi, 26 nisanda Eminönü Halkevinde top- lanacaktır. 160 müseccel, 300 de gay- ri müseccel gümrük komisyoncusu var- dır, Gayri müseccel olarak çalışan ko- misyoncuların vaziyetleri kongrede müzakere edilecektir. Kadıköy kanalizasyona de yapılacak tesisat, kanalizasyon şir- ketinin eski mukavelesi muhteviyatına dahil olmadığından belediye, şirketle yeni bir mukavele imzalıyacaktır. Mu- 'kavele yakında parafe edilecek ve ma- yıs sonunda inşaata başlanacaktır. Yumurta ihracatı Son zamanlarda yumurta ihracati artmışlır, Birkaç gün evveline kadar sandığı 15-16 lira arasında satılan yu- murta fiatleri 18 liraya çıkmıştır, wiupnunarasr vaa ay“ s0 dd amg lo... nastam 5 ei N go NN Swa DUE 'EDA mean 10 A4 Zzi2UBU ms a EF nBizps