8 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

EL e Tazma AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler GÜNÜN HADİSELERİ Darısı başımıza... Yunan gazetecilerinin hayatı nasıl müemmendir? Balkan matbu- al konfetansına iştirak eden Yu- nanlı mesleklaş- Jarımızdan bay Zarifis, eski me- buslardandır; şim» gi di de memleke- tinde omatbunt birliği reisidir. Kendisinden, Yunanlı gazete cilerin, birlikleri sayesinde ne gibi istifadleeri oldu- ğunu * sordum, şöyle anlattı: « Yunanistar- da her şehrin bir B. Zarifis matbuat cemiyeti vardır; bunlarm arasında irtibat mevcuttur, Birliğe yalnız ecir vaziyetinde bulunan yani patron olmiyan muharrirler girer ve Atinadaki azanın yekünu 300 ki- şidir. «Vergilerden muafiz; trenlere, va- purlara bedava binmemiz için paso- larımız vardır. 'Tramvaylar için de eskiden vardı; lâkin şirkete kızdığı" mızdan pasolarımızı kendi arzumuzla iade ettik. Tiyatrolara, keza, bedava reddetti, Paris 7 — Âyan meclisi maliye en- cümeni, B. Kayonun riyasetinde top- lanmış ve mazbata müberriri B. Apel Gardes, hükümet tarafından tevdi edilen mali projeler hakkında izahat vermiştir. Encümen uzun bir müzakereden sonra bu mali tedbirler lâyihasıni 6 muhalif ve 2 müstenkif Teye karşı 25 reyle reddetmiştir. Âyan meclisinin lâyihayı bu ka- Ankara 7 (Telefonla) — Muvazene vergisi kanununun bezi hükümlerinin değiştirilmesi ve müddetinin uzatılma- gireriz. «Birliğimiz, cenaze, hastalık, sa- katlık, işsizlik gibi felâketlerde yar- dımımıza koşar. «24 senedenberi mevcut olan msi- buat birliğinin bugünkü para mev- cudu milyonlarca drahmidir, Azadan ber biri ayda 10 drahmi verir. Gaze- telerin (o varldalından Ooyüzde bir toplanir. Seneden seneye balo, piyan- ko, tertip ederiz. Bu sene yirmi be- şinci yıldönümümüz olacağı için fev- kalâde tezahürat yapacağız. Hayli | paramız daha birikecek. Çünkü hü- ! kümet, bizim şeretimize pul da bssa- cak. 30 milyon drahmimiz olacak. «İhtiyarlıyanlara tekaüdiye veririz. Ölen azanın ailesine de evvelâ toptan bir küçük meblag teberrü eder, sonra avdan aya, sizin paranızla 25 lira kadar bir para bağlarız. Fakat 25 1i- ranın karşılığı, para farkı yüzünden, Yunanistan için, kâfi bir geçim vası- tasıdır. i b Bu izahat esnasında, diğer Balkanlı meslektaşlarımız da, yanımızda bi- rikmişlerdi. Dinleyici sıfatile glen Bulgar mümesslli de: — Bizim de aşağı yukarı ayni şe- kilde bir cemiyetimiz var! - dedi. Biz ise: « — Yalnız öldüğümüz zaman ce- nazemize çelenk gönderilir!» demedik. Hattâ şu fıkrayı da anlatmadık; «Arkadaşlarımızdan biri vefat ha- Minde bulunduğunu söyliyerek çelenk parasının kendisine teslim edilmesi için istida vermişti; Sadece, - inanarak - şunu söyle- dik: — Bizde, seri ve muazzam inkılâp- Jar oluyor. Mesleki teşekküllere he- müz başlamadık. Yalnız gazetecileri deği, bütün diğer meslekleri de, kendi ihtiyaçlarına göre ayrı ayrı te- gekküller içine sokmağa başlıyacağı- mız, hepsinin saadetlerini ve felâket- lerini deruhde edeceğimiz devir ya- kındır. F. Tanur Aleni teşekkür Kıymetli aile relsimiz Mustafa Ça- #akçılının ölümü münasebetile cena- # merasiminde hazır bulunarak te- <esürümüze iştirak edenlere ve biz- $at, telgrafla, mektupla taziyet eden- ey eya ve Bİ teşekktirlerimizi arzederiz. Eşi: Safiye; kızı: lim Gid Nihat Pamukoğlu; oğulları; Mus. sı hakkındaki kanun lâyihası Büyük Mület meclisine vegilmiştir. Müvazene vergisi kanun! İstisnaları dar ve mükellefiyet sahası geniş bir kanundur. Bu proje ile muvazene vergisi yüzde yirmi nisbetinde tahfif edilmekte ve binnetice vergi nisbeti de yüzde ordan sekize indirilmiş bulunmaktadır. Bu tahfifin neticesi olarak 10 lira asli maaşlı devlet memurlarına mer- İ kezde yıllık olarak 11 lira 76 58 kuruşa kadar bir istifade temin edilmektedir. Bilindiği bibi muvazene vergisi mua. fiyeti taşrada azami 30 ve merkezde 60) lira olduğundan istifade miktarları da, merkez ve taşraya göre tehalüf etmek- tedir. Taşrada 10 lira asli maaşta 912 kuruştan başlıyarak 150 ira asli ma- | aşta senelik takfif 116 lira 16 kuru- şa baliğ olmaktadır. Devlet ücretli memurlarında ise 25 liradan 600 liraya kadar maaş alan- lardan bu istifade yıllık 564 kuruştan başlıyarak 11,616 kuruşa kadar yük- selmektedir. ; Hususi müesseseler nezdindeki müs- tahdemlerde 25 liradan 600 liraya ka- dar olan ücretlerde yıllık tahfif 552 kuruştan başlayarak 10,248 kuruşa kadar yükselmektedir. Müvazene vergisinin bütçedeki mev- kli mühimdir. 1937 mali yılı sonunda bu vergiden 20 milyon lira kadar hası- lat beklenmektedir. 1980 numaralı muvazene vergisi ka- nunurun birinci maddesinin istisnala- ra müteallik beşinci fıkrası ve buna 2147 numaralı kanunun ikinci mad- desi ile ilâve olunan maddesi aşağıdaki ; Ginde bir suikasıl Çin üniversitesi reisi Şanghayda katledildi Şanghay”1 (A.A) — Şanghay üni- versitesinin Çinli reisi B. Herman Llu, bu sabah beynelmilel imtiyazlı mun- takada katledilmiştir. Bu cinayeti takib eden arbede esnasında bir İn- giliz polisi topuğundan yaralanmış- tır. 'Tevkif edilen mütearrızlardan bi- ri Çine ihanet etmiş olduğundan do- layı Liw'yu öldürmesi için kendisine para verilmiş olduğunu söylemiştir, Bira fiatleri neden yükselmiş Bira pahalılığı etrafında yapılan tedkikat ikmal edilmiştir, Bu tedkikat neticesinde fiatlerin lüzumsuz yere dar büyük bir ekseriyetle reddetme- si büyük bir tesir uyandırmışlır, Bu vaziyet karşısında B. Blumun bugün âyan meclisi huzuruna çıka» Tak kanun lâyihasmı müdafaa ede- ceği şüphelidir. Paris 8 — Âyan mecilsi, bugün öğ- leden sonra B. Bluma mali tedbirler Jâyihasını müdafaa etmek için mec- Muvazene vergisi yüzde ondan sekize indiriliyor Bu vergi, kazanç ve buhran vergileri çıkarıl- dıktan sonra kalan miktar üzerinden alınacak Kanun lâyihası Meclise verildi Bir ay içinde her ne unvan ile olur- ga olsun aldıkları mebaliğ kazanç ve iktisadi buhran vergileri indirildikten sonra yirmi lirayı (dahil) geçmeyen izümum hizmet erbabı ile, kazanç ve iktisadi buhran ve muvazene vergileri çıkarıldıktan sonra aylık istihkakı 20 lira ve daha aşağı düşen mütekait, dul ve yetim maaş sahipleri bu vergiden müstesnadır. Tekaüd, yetim ve dul ma- aş sahiplerinden ayni zamanda resmi ve hususi daire veya müesseselerde müstahdem bulunanlara (omusfiyet hükmünün tatbikinde yalnız zat ma- aşları nazarı İtibarö alınır. Bu maaşlar muafiyet haddinden yüksek olduğu takdirde diğer istihkaklarına muafiyet tatbik olunur, Mezkür istihkakları da- hi muafiyet haddinin fevkinde olan- lara muafiyet verilmez. Ayni kanunun ikinci madesi de Şu şekilde değiştirilmiştir. aMuvazene vergisi, istihkak ve tedi- lerden kazanç ve iklisad! buhran leri çıkarıldıktan sonra kalan te- diye miktarından yüzde 8 nisbetinde alınır.» Madde 3 — Kanunun dördüncü maddesi ile yazılı müddet | haziran 938 tarihinden itibaren bir sene müd- detle uzatılmıştır. Muvakkat madde — Zat maaş Sa hipleri haricinde kalan hizmet erba- bından kazanç ve buhran vergileri çık- dıktan sonra aylık istihkakı 20 lirayı geçmiyenlerden bu kanunun meriyet tarihine kadar alınmamış muvazene vergileri alınmaz. Madde 4 — Bu kanun 1 haziran 938 tarihinden ftibaren muteberdir, Asılsız bir haber Ankara 7 (Telefonla) — Sabahları çıkan bir gazete kazanç vergisinde de tahfifler yapılacağı hakkında bir ka- nun lâyihası hazırlandığını yazmış- tır. Bu haber asılsızdır. Iki Japon fırkası imha edildi Londra 8 — Çinden gelen son ha- berlere göre, Puçeoda iki Japon fırka- sı Çinliler tarafmdan imba edilmiş- tir. Çinliler bir çok silâh, top ve mü- himmet almışlardır, O cephede bülü- nan Japon kuvvetleri kaçmaktadır. Nevyorka kar yağıyor Nevyork 7 (A.A.) — 24 saztten beri fasılasız surette yağmakta olan kar, şehri üç kadem irtifada örtmüştür. hararet derecesinin sukutu, meyva ve sebzeleri ciddi surette hasara uğ" Tatmak tehlikesini arzetmektedir, İtalya kralı Trablnia gidecek — Paris 7 (A.A) — Figaro gözetesi, tesbit edilmiştir. Pahahlı- | Romadan istibbar ediyor: yükseldiği dan önüne geçmek için tedbir alınacak- İtalya kralı Ye kraliçesi, yakında Son dakika Fransada buhran başladı Âyan meclisi hükümetin teklifini 6 reye karşı 25 reyle kabine bugün istifa ediyor Mise geldiği zaman kendisine ademi itimad beyan edecektir. Bu suretle | Yransada şimdiden yeni bir buhran başlamış sayılmaktadır. Yeni kabineyi kimin teşkil edece- ği henüz belli değildir. Maten gâze- tesine göre yeni kabineyi Daladier teşkil edecektir. Daladier şimdiden mesai arkadaşlarının listesini hazır. lamıştır. Barselonda gece her taraf kapalı General Franko, bir çok şehirleri daha aldı Barselona 7 (A.A) — Valinin bir emirnamesile gece saat 9 dan sonra kahve tiyatrolar da dahil olmak üze- re bütün müessese ve dükkânlar ka- panacaktır. Saat 22 den sonrada ancak hususi müsaadesi olanlar s0- kağa çıkabileceklerdir. Frankocular ilerliyorlar Salamanka 7 (AA) — Franko umumi karargâhi tebliğ ediyor: Navar kuvvetleri (Ribaryorzona nehrini geçerek Korsa'ya varmışlar- dır. Daha cenupta, Kastello de Farfana ve Selaguer'i işgal ettik, Keza, Forkalli ile Garumba tepesi de işgal olunarak Ortella - Moreliz yolu ta- mamile düşmandan temizlenmiştir. Diğer taraftan gönülü kıtaatı Şalemera ile Ebre'nin birleştiği nok- taya yarmışladır. Guadalahara mıntakasında hat- larımızı ileriye sürerek düşmanı ta- kip ettik . Madridde ekmek tayını Madrid 7 (A.A) — Belediye mecli- 8i, nakliyat müşkülâtı dolayısile 25 martta yüz grama indirilmesine mec- buriyet hasıl olmuş olan gündleik ekmek tayinini 150 grama çıkarmış- | tır. l Antakyada bir Türk köyünü bastılar İpten kazıktan kurtulan 80 serseri 3 Türkü öldürdüler Antakya 'i (Hususi) — Köy köy do- aşarak İttihadı Vatani partisine aza kaydetmek ve hükümet memurları- nın yardımlarından istifade ile cemi- yete girmiyenleri tehdid ve tazyik sis- temleri ilerlemektedir. Partizarların elebaşılarından Mustafa Sadık Türk- men Mezren köyüne giderek bütün kö- yü Vatani partisine kaydetmek iste- miştir, Pakat Türk köyü olan burada fena bir şekilde karşılanmıştır. Bun- dan muğber olan Sadık Antakyaya ge lerek Mesalihi hassa zabiti Kokan ile görüştüklen sonra hemen etrafına topladığı ipten ve kazıktan kurtulmuş seksen kişl ile Türkmen köyünü bas- mıştır. Yüzlerce silâh atan bu hay- Gudlar köyün ileri gelenlerinden Re- şld Bozoğlan ile Hasan Esadı sopa ile döğdükten sonra dereye atmışlardır. Köyü basanlar hiç bir adi! takibata uğramadıkları gibi Antakya sokakla- rında serbesçe gezmektedirler, Antakya 7 (Hususi) — İttihadıva- tan partisi mensupları Kuzla köyün- de iki Sumarcik köyünde bir Türkü öldürmüşlerdir. Bir çocuk duvarın altında ezilerek öldü Beşiktaşta Paşamahallesinde otu- rân Haşimin oğlu beş yaşındaki İrfan, yıkılan bir duvarın altında ölmüştür. Çocuğun cesedi itfaiye tarafından çi- Hamlet. “. Pe Hariciye Vekilimiz B. a” an gir Metaksasla görüştü Mısır matbuatı gençliği ve halkı B. Rüştü Arası karşıla- mağa davet ediyor Atina 7 — Kahireye gitmekte olan Türkiye Harieiyo Vekili B. Tevfik Rüştü Aras, bu sabah Romanya va- purile Pireye gelmiş, Türkiye sefiri, Yunan Hariciye nezareti erkânı ta- rafından hararetle karşılanmıştır. B, Tevfik Rüştü Aras, Alinaya giderek Yunan Başvekili B. Metak: , sasla uzun bir mülâkat yapmıştır. Yunan Başvekili,. B. Tevfik Rüştü Arasın şerefine Büyük Brltanyu ole- linde bir öğle ziyafeti vermiştir. B. Tevfik Rüştü Aras, saat beşte Mısıra hareket. etmiştir. Kahire 7 (A.A.) — Güzeteler «Bü- yük misafir» başlığı ile neşreltikleri yazılarda, Türk milletinin Misir mil- letine' selâmlarını getiren Dr. Aras ve arkadaşlarını karşılamağa gençliği ve > davet bize 2 antakya başkososluğuna B. Celâl Tevfiğin tayini muhtemel Ankara 7 (Telefonla) — Antakya başkonsolosu B, Firuzun yerine Ha- riciye memurlarından B. Celâl Tevfi- Zin tayin edileceği söyleniyor. B. Ce- lâl Tevfik Suriye ile aramızdaki hu- dud ihtilâfım halletmek üzere Halebe giden heyetimizde Hariciye Vekâleti- ni temsil etmektedir. Çekoslovakyanın vaziyeti ve Fransa i Fransa müttefiklerinin Çe- koslovakyaya yardım edip et- miyeceklerini öğrenmek istiyor Paris 7 (A.A.) — Havas ajansı bil- diriyor: Hariciye Nazırı Pol Bonkur, Fran- sanım Varşova, Moskova, Prag ve Bükreş mümessillerini ayrı ayrı ka- bul ederek dün Hariciye nezareti er- kânınca hazırlanan talimatı tevdi et- miştir, Bu talimat bilhassa Avusturyanın Almanya ile birleşmesinden sonra merkezi Avrupada hadis olan vaziyet hakkındadır. Fransanın şimdi bil mek istediği iki cihet vardır: 1 — Bu devletlerden en ziyade teh- likede bulunan Çekoslovakyaya her biri nası iyardım edebilecektir? 2 — Fransanın müttefiki veya si- yaset ortağı olan devletlerden her biri nasıl yardım edebilecektir? sanınkine uydurmak fikrindedir? Çok azimkür bir lisanla yazılmış olan bu talimatın ana hatları bun- lardan ibarettir. Hatayda tahrikât devam ediyor | Adana 7 (Hususi) — Hatay intihab nizamnamesi yarın Hatayda ilân edi- lecektir. İttihadı vatani partisine mensub olanlar faaliyete geçmişler ve halka kart dağıtmağa başlamış- lardır, «Bu kartları hâmil bulunanlar vergiden muaf, adli takibatlan ma- sundurlar» diyorlar ve halkı iğale ça- lışıyorlar, Yugoslavyayı ziyaret eden ecnebi seyyahlar Belgrad'i (A.A.) — Ticaret ve sana» yi nezaretinin turizm şubesinin ista- tistiklerine nazaran 1947 senesinde takriben 69 bin Alman 53 bin Avus- turyalı ve 52 bin Çekoslovak, seyyah olarak Yugoslavyayı ziyaret etmişler- Gir. Atina radyo istasyonu Atina 8 — Atina radyo islasyonu- nun İnşası bitmiştir. İstasyon 20 ni- sandan itibaren muntazaman meş- riyatına başlıyacaktır, Radyo idaresi konserler için bir çok marrf artistleri angale etmiştir... a ESEYSONFEL sgm raesanasen a BUYSA EYAEZSFEE ' ij İraasces