April 14, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

April 14, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

w İ ji Bahife 4 Mİ ee Hâmidin ölümünün yıldönümü AKŞAM Dün Hâmid gençlik tarafından hürmetle anıldı B, Ismail Hâmi, büyük şairin taba tarafından aslen Izmirli olduğunu söyledi Dünkü ihtifalde bulunanlardan bir kısmı ve bir hatip nutuk söylerken Büyük Türk şairi Abdülhak Hâmi- din birinci ölüm yılı münssebetile dün Üniversite konferans dalonun- da saat 16 da Üniversite gençliği ta- rafından bir ihtifal yapıldı. Üniversi- te konferans salanu hıncalimç dol- muştu, Türk bayrağnıa sarılı hitabet kürsüsünün başıma şairin büyük bir resmi konulmuştu. Edebiyat (fakültesinden bayan Fikretin teklifi üzerine büyük şalire hürmeten bir dakika süküt edildi. Bundan sonra Edebiyat fakültesin- den Mehmed Kaplan şaiirin (Mak- ber) inden, gene Edebiyat fnküate- $inden İbrahim Kutluk (Finten) den birer parça okuduaar. Bunu mütea- kib Edebiyat fakültesi doçentlerinden Edebiyat doktoru B. Ali Nihad alkış- lar arasında küsrüye çıktı. 'B. YA Nihad; <«Hakikaten büyük Türk şairi olan Abdülhak Hâmid bir hasbibal yapması için gençliğin gösterdiği davete teşekkür ederek Hâmldi temaşa muharriri, filozof, nasir değil, fakat şalr olarak tanıdı- ğını ve bu bakımdan şairi tedkik et- mek lâzım geleceğini ve merhum şairi büyük bir nehire, bir yanardağa ben- zettiğini söyledikten sonra çairin kelimelere, terkiblere ehemmiyet ver- memesindeki sebeblerini anlattı ve “dedi ki: — Hâmid divan edebiyatı mazmun- larını kullandığı halde divan şairi değildir. O tam bir tanzimat şairi de değildir. Hâmid, Namık Kemalin saf, temiz heyecanma zekâsını ilâve et- miştir. Hâmid, edebiyatı cedidenin muasırı olduğu halde edebiyatı cedideye ya- naşmamıştır. Bülbül kanadile nasıl kartal uçamazsa Hâmid de kendi ka- nadile edebiyatı cedide içinde uça- mazdı> B. All Nihad Hâmid ile «Hüsnü âşk» şairi şeyh Galibi mukayese etti: Hâmidin şeyh Galibe çok benzediği- ni, edebiyatta yapacağı inkılâbı an- cak şeyh Galibin dilinde bulduğunu, ancak her ikisinin ideolojileri ayn ayr olduğunu söyledikten sonra Hâmidin kaide tanımadığını anlattı ve: — Edebiyatımızda bir benzeri ok maması hasebile bizim için şüphesiz bir dahidir. dedi, Hâmidin aleyhinde bulunanlara telmih için şu fıkra ile sözlerine nihayet verdi; — Hâmid yüz binlerce lirayı piya- saya süren ve binlerce ton malı kal- dıran bir tüccara benzer. Belki bun- lar içinde bazı çürük şeyler de vardır. Fakat o tefevvuku ve hâkimiyeti ile yüz binlerce bazirgânı cebinden çıka- nr. Aziz gençler, Hâmide karşı göster- diğiniz kadirşinaslık bizleri çok s€- vindirdi. Gönül arzu ederki siz de hahaytta hir figüran değil, Hâmid gibi birer baş aktör olmalısınız, Hatib sürekli alkışlarla kürsüden indi, Bundan sonra Tıp fakültesinden 'B. Orhan kürsüye gelerek (Eşber) den bir parça okudu. Bundan sonra edebiyat muallimle- rihden B. İsmail Habib kürsüye ge- lerek Abdülhak Hâmidin ölümünden biraz evvel 88 yaşında iken yazdığı «Kanuninin vicdan azabı> namında- ki son eserini tahlil edeceğini söyle- di. Ve bu esere mevzu teşkil eden tari- hi hâdiseyi izah ederek diğer eserle- rile bu son piyes arasındaki farkı an- lattı ve Hâmidin konuştuğu dilin ce- miyetin dili olduğunu tebarüz ettir- dı, Hâmidin şahsiyetindeki büyüklü- ğü anlattı. Çok alkışlanan İsmali Habibden sonra talebeden bayan Fikret, Hâmi- din refikası bayan Lüsyenin rahatsız ve müteessir olduğu için toplantıya gelemediğini ancak gençlere bilvası- ta teşekkür ettiğini söyledi. Ve ihti- fale nihayet verildi, Beyoğlu Halkevinde Dün akşam Beyoğlu Halkevinde | de ihtifal yapılmış, ihtifalde müner- | ver zevat, gençler ve merhum bü- yük şair Aabdülhak Tlâmidin hemşi- resi Bayan Mihrinnisa hazır bulun- muşlardır, İlk söz alan B. Peyami Safa: — Edebiyatımızda alaturka - ala- franga davası vardır. Demiş ve bu davayı en evvel bü- yük şairin hallettiğini söylemiştir. Bayan Mihrinnisa, kardeşi Abdül- hak Hâmidin ölümü hakkında yaz dığı bir mensuresini okumuştur. — Söz alan B. Mustafa Tevfik büyük şairin edebi şahsiyetinden bahset- miştir. Bir genç büyük şair hakkında yazdığı en son şiirini okumuştur. Bundan sonra B. İsmail Hakkı, «Ab- dülhak Hâmid kimdir?» diye bir hasbi- hal yapmış ve büyük şairin ccdadın- | dan bahsetmiştir. Bu izahsta göre 'Hâmidin Kendisi şair olduğu gibi Hâmidin babası Hayrullah, ile bü- yük babası Abdülhak Molla, ağabe- | yisi B. Nasuhi ve amcası da şairdir- ler. B, İsmali Hami, büyük şair Abdül- hak Hâmidin baba tarafından aslen İzmirli, anne tarafından da Rumeli- H olduğunu söylemiştir. Bayan Şüküfe Nihal Hâmidin ölü- müne dair yazdığı bir şiiri okumuş, bundan sonfa da B. Semih Mümlaz kürsüye çıkarak büyük şair hakkın- deki hatıralarından bahsetmiş ve: -— Hâmid geçen sene tam bu sa- atte ölmüştü. Diyerek hazırunu süküla davet et- miştir. İhtifal merasimine bu suretle geç vakit nihayet verilmiştir. Zonguldakta Zonguldak 13 (A.A) — Halkevin- de bügün Abdülhak Hâmid için bü- yük bir tören yapıldı. Büyük şair saygı ile anıldı. Hizmetleri ve eserle- ri anlatıldı. İzmirde Konak vapur iske- lesi bugün merasimle açılıyor İzmir 13 (Telefonla) — Deniz Bank, İzmir şubesinin 45,000 lira sarfile inşa ettirdiği beton arme modem konak vaptır iskelesi yarım merasim- le açılacaktır. Pazartesi akşamı 9 da Kadıköy Süreyya &ine- masında Rahmet Efendi opere 3 perde Yazan: Yusuf Surarl Sah akşamı Ode AZAK tiyatrosunda RAHMET EFENDİ AKŞAMDAN AKŞAMA. “Eşsiz kalan erkek,, — Evlenemiyen kadınlar ve kızlar hakkında — (Baş tarafı 3 üncü sahifede) tavsssut isterler, En iyi yol budur. Fa- kat kim kiminle uğraşmağı üzerine va- zife edinir? Hem bazılarının bu gibi bü- yük, akıllı, ciddi, candan tanıdıkları da yoktur, Diğer cihetten: Konu kom- şunun, İnsım akrabanın muhiti dar! Öteki semtlerde münasip biri varsa bi- le bilmezler. Bir çok işlerin deyletleşmesi, bele- diyeleşmesi düşünülen, tahakkuk et- tirilen bu devirde, gene ayni itibarlı içtimai müesseselerden bu hususta da yardım beklenemez mi? Nitekim, her yerde evlenme memurları var, Bu zat- ların ciddiyetinden, pederane ablâ- kından kimse şüphe edemez. Teşkilât- ları genişletilse, kadın erkek evlenmek arzusunda olanlar, bu dairelere müra- caalta bulunsalar, kendilerinin ve ara- diklarının evsafını bildirseler; ve evlen- dirme memurları, büyük bir âllenin reisi gibi, münasip gördüklerini, yek- diğerlerine - nasihatlerle, garantiler- le, kayıtlarla, şartlarla - başgöz etse... Olamaz mı?, Bir aile, bir mahalle mikyasında za- ten tatbik edilen bu gibi işler, bir şe- hir mikyasında niçin olamasın? Şu tarzı bir düşünsek... Tatbik imkânı olursa faydalarını da görmemiz muh- temeldir. Memlekete riüfus lâzım!. ? ? (VA-Nü) Mürettip, Makinist, Mücellit, | Çinkograf ve bilümum mat- baa işçilerine Türk Mürettipler Cemiyetinden: Cemiyetimiz, bu yıl kongresinde bü- tün matbaa işçilerini alâkadâr eden mühim meseleler konuşulacak ve bü- tün matbaa işçilerinin hukukunu mü- dafaa edecek yeni nizamname projesi müzakere edilecektir. Binaenalehy bütün matbaa işçilerinin 17 Nisan 938 Pazar günü sant (13) de İstanbulda Cağaloğlunda Eminönü Halkevi sa- Jonunda hazır bulunmalarını ehem- miyetle bildiririz. A | 13 — Nisan — 938 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) | TAHVİLLER İ Türk borcu birinei tertip 19,50 Türkborcu ikinci tertip 1950 Yüzde beş faizli Ergani A B.O, (10029 PARA (ÇEK FİATLERİ) Paris 252025 | Madrid © 127388 Nevyork 0,1010 Berlin ının Müâno oo 150850 | Varşova 420 Brüksel İIE | mdapaşpe SeN Atina 870225 | Bükreş 10621 Belgrad SAKSI Cenevre o 34410 | yorohama 2842 | Sofya 60942 | Stokhim 309 Amsterdam 14272 Prag 2013 | Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Kurtuluş caddesinde Ekrem, Taksim: Nizameddin, Beyi Iu: Kanzuk, Yenişehirde Baronakyan, Bostanbaşında İtimad, Gala: met, Kasımpaşa; Vasıf, Haskö hıctoğlunda Barbut, Emini Necati, Fatih; Hamdi, Kararüm- Mehmed Fuad, Bakırköy Londra 628 Moskova 234550 her: Vilali, Kumkapı: Cemil, çükpazar: “Yorgi, Samatya: Yediktle- de Teofilos, Alemdar; Divanyolunda Esad, Şehremini; Ahmed Hamdi, Ka- Sadık, Yeldeğirmeninde Üç- ler, Üsküdar: Selimiyede Selimiye, Heybeliada; Tomas, Büyükada; Halk. Her gece açık eczaneler: Yeniköy, Emirgân, Rumeli iş taköy, Amavutköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve Anadoluhisarındaki ec- zaneler her gece açıklır. * İPEK cağınız bir şaheserdir. 1 defa değil, 100 defa görmek istiyeceğiniz : HEYECANLI — MERAKLI — MÜDHİŞ — VE sinemasında MuAz7AM SAHNELERLE SiLÂH KUVVETİ Heyecanını hayatınızda hiç bir zaman unutamıya- 14 Nisan 1938 e BU AKŞAM SARAY Sinemasında ve ihtişamı ve nefis Lüks evzUu itibarile emsalsiz bir film ÇARIN GASUSU Fransızca sözlü şaheser. Harpten bir kaç sene evvel Viyana ile Pelersburg arasında geçen casus- luk hayatına ald hakiki bir safhayı musavverdir. İlâveten: FOX JURNAL dünya havadisleri Bu akşam TÜRK sidemasında Güzelliğine, sesinin tatlılığına bütün dünyanın hayran olduğu en güzel film yıldızı LAHABANERA Misli görülmeyen aşk filmi, Aşkm, hissin, en güzel, romanı, Büyük yıldızım en nefis şarkıları, İspanyol havaları ve rakısları, Yerlerinizi evvelden tutunuz. ARŞIN MAL ALAN Türkçe sözlü ve Şarkılı Şark opereti yakında SÜMER sinemasında Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum İdaresi İlânları Muhammen bedeli 87500 lira olan 5000 ton sun'i portlant çimentosu 29,/4/X28 1938 cuma günü saat 15/30 da kapalı zarf usulü ile Ankarada İdare binasında satın alınacaktır. Bu işe girmek İsteyenlerin 5625 liralık muvakkat teminât ile kanunun ta- Yin ettiği vesikaları ve Nafha müteahhitlik vesikası ve tekliflerin! aynı gün saât 1430 « kadar komisyon reisliğine vermeleri lâzımdır. Şartnameler (430) kuruşa Ankara ve Haydarpaşa veznelerinde satılmaktar dır. (2020) istanbul, Defterdarlığından: Senelik mühammen Kira müddeti kirası j Lira Kuruş Kâğıthanede Dere boyundaki seyir yeri kahve ocakları senelik kirası peşin verilecektir) 200 Kâğıthanede Koşu küşkü karşısında Cendere yolu üzerinde 4166 melre murabbal tarla: Mahmutpaşada Çuhacı hanının üst kalında zi 32 No, koda: 40 2» Yukarıda cins ve mevkileri yazılı yerler hizalarındaki Kira ve müddetler üzerinden açık arttırma usulik kiraya verilecektir. İstekillerin ve tedi- ye şeraiti ile diğer şartlarını öğrenmek isteyenlerin 21/4/938 perşembe günü sa- at on dörtte yüzde 7,5 pey âkçalarile Mili Emlâk Müdürlüğünde toplanan ko- Cins ve Mevkit 1/5/938 ilâ 31/10/938 835 3yh misyona gelmeleri. ça.) (1876) Teşekkür VE. FAK Si iğ öbreğin. | | Fatih türbedarı merhum Hacı Ahmed Oğlumuz Celâl Arazın böbreğim- | ygenainin kın, İzmir emrası sariye has deki taşları almak için Cerrahpaşa | tanesi baş doktoru Lütfi Serinken'in va- lidesi, sabık Darülfünun müderrislerinden merhum Nalm beyin ve Dinallim Fabri Tayşi'nin kain valdeleri bayan Ayşe Serin” ken vefat etmiştir. b Cenazesi bugün saat Vi de Vefa kara- kolu karşısındaki evinden / kaldırılarak, Fatih enmiinde namazı kılındıktan sonr hastanesinde profesör bay Nissen ta- rafından pek kısa bir zamanda yapi- lan ameliyatın çok hâzakat ve mu- | vaffakiyelle yapılması ameliyattan | sonra da gerek profesör ve gerek has-! Edirnekapıdaki aile kabristanına defnedi- tane sertabibi ile muavin ve asistan. | Püime 3 i iecektir. larının çocuğun vaziyeti hakkında | << ———— gösterdikleri candan alâka ve fevk- | Vazifeye tayin ülâde nezaket bizi çok sevindirmiş ve | ( Samatya nahiyesi tahrirat kâtibi ğine Vefa mezunlarından Ekrem Tu- minnetdar bırakmıştır. Kendilerine | £ unlarından | alenen teşekkürler eyleriz. Zutlu tayin edilmiştir, Çalışkan gen- ce ödevinde başanlar dileriz. Ankara mebusu Refikası amanın nn Rifat Araz Müzeyyen 2 ŞEHZADEBAŞI TURAN TİYATROSU Sanatkâr Naşid ve arka- daşları Hakkı Ruşen bir- likte, Diatmazel Piçe - Pençef varyetesinin işti- rakile «Unutulmaz Hatı- ra» komedi 3 perde ÖLÜM | Yanya Eşrafından bay Ferid oğlu Hâzim | henüz genç yaşında iken dün vefat etmiş | ve Pendikteki aile kabristanına defnedil- miştir. Kederli ailesine taziyelerimizi su- | arz, DOLU (Fransızca sözlü)