25 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

25 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Eminönü meydanı EA (Baş tarafı 1 inci sahifede) | 1 — Eminönünden Sultanahmedde | Atmeydanına ve Divanyolunun bası- na çıkacak yol. Bu yol Eminönü meydanından $on- ra dördüncü vakıf hanın Arkasından geçerek Sirkecide Demirkapıya doğ- rü uzanacak, Demirkapıyı geçtikten, kale duvarlarını biraz yedikten son- ra Müzenin önüne çıkacak, parkın ağaçları arasından geçecektir. Bu caddenin nisbeten az masraf- la açılması için yaya kaldırımları portik'li olacaktır, Yani üstü açık yaya kaldırımları yerine üstü bina- larla kapalı ve direkli, düz kemerli yaya kaldırımları tesis edilecektir. Bu yolun deniz cihetinde kalacak kısmı Sirkeciye kadar, muvakkat mahiyet- te olarak, Sarayburnu liman sahası olarak ayrılacaktır, Bugünkü Sirke- ci garının işgal ettiği yerde banliyö trenleri için bir yer tefrik edilecektir. 2 — Demirkapıdan birinci yoldan Ayrılarak Sultanahmed parkı önüne şıkacak yol. Bu yolun güzergâhı şudur: Demir- kapı, şimdilik defterdarlık binasi (eski Hariciye nezareti) morgun ar- kası - Yerebatan - Sultanahmed par- kı. Bu münasebetle defterdâtlik bi- nası yıktırılacaktır. 3 — Eminönü - Süleymaniye yolu. Bu yol müstakim bir hat şeklinde olacaktır. Genişletilmiş Tahmis cad- desini geçtikten sonra Uzunçarşı cad- desi genişletilerek şimale doğru üza- tılması suretile devam edecek ve ora- dan Süleymaniyeye doğru uzayacak- Vremenin bir makalesi «Avusturya esasen yaşıya- mazdı» diyor Belgrad 24 (A.A.) — Vreme gaze- tesi dünkü başmakalesinde Anşlusla alâkadar beynelmilel vaziyeti tedkik etmektedir. Bu gazete diyor ki: sAvusturya cumhuriyetinin yaşa- yamıyacağı herkesçe malüm idi. Bu memleketin dünya haritasından si- linmesi hastalıklı bir noktanın kay- bolması demektir. Dünkü Avustur- ya değişen siyaseti, bâzan Fransa ve bazan İtalya ve Almanyaya temayü- lü, Habsburglar lehindeki lejitimist hareketi ve komünist propaganda- Sı için teşkil ettiği merkez ile bütün Avrupa için daimi bir endişe menbaı idi.» Wreme bundan sonra Küçük İtilâf devletlerinin Çekoslovakyaya karşı giriştikleri taahhüdlerden bahset- mekte ve Küçük İtilâf paktında bü taahhüdlerin ancak Macaristan ta- rfamdan yapılacak muhtemel bir ta- rruza aid kısımlarında sarahat mev- cud olduğunu kaydeylemektedir. Vreme, geçen pazar günü Çekoslo- vakya Bşavekili B. Benes tarafından söylenen nutuktan silayişkârane bir lisanla bahsetmekte ve bu nulukta Çekoslovakya reisicumhurunun bü- tün komşu memleketlerle ve bilhas- sa Almanya ile uyuşmak istediğini #öylediği kısımların , Yugoslavyada pek müsaid bir tesir bıraktığını ilâve eylemektedir. Vreme, İngiliz - İlalyan itilâtı hak- kında Londra ile Roma arasında başlıyan müzakerelerin ananevi İn- giliz - İtalyan dostluğunu ihya eden müsbet bir netice vereceğinden do- layı memnuniyetini izhar eylemek- tedir. İngiltere hesabına Amerikada yapılan tayyareler Londra 24 (AA) — Observer ga- tesine göre Amerikan fabrikaları önümüzdeki on iki ay zarfında 1500 tayyare inşa edebileceklerdir. Bu tay- yarelerin yarısı İngiltereye verilecek- tir. Observer gazetesi, bilhassa entere- san olarak - uçan kaleleri - zikret- mektedir. Zira bunların 2000 milden İbaret olan tesir daireleri İngiliz tay- yarelerine açıkça faiktir. Fransız Hava işleri nazırı evlendi * Sen - Malo 24 (A-A.) — Hava işle- Tİ nazırı bay Gi La Şambr'ın izdivaç merasimi dün gece yarısı Sen - Ser- van kilisesinde tesid edilmiştir. tir. Bu yolun bir kısmı Uzunçarşının üst kısmından, Beyazıt camisinin arkasından ve Çadırcılardan geçerek Çarşıkapısı ile Beyazıd arasındaki bir noktadan Divanyolu - Beyazıt cadde- sine çıkacaktır. 4 — Eminönü - Nuruosmaniye - Divanyolu caddesi, Bu yol Yenicamisini solda bırakarak Mısırçarşısının önünden geçecek, Fin- cancılar yokuşu, Valide hanının sed duvarları altından geçerek Nuruos- maniye camisi önünden Diyanyolu- na çıkacaktır. Bu yol da portikli ola- caktır, Bu son İki yol Kapalıçarşının iki tarafını ve cephesini kaplıyan bâzı çirkin binaları ortadan kaldıracak ve Çarşıyı meydana çıkaracaktır. Çar- şının bukünkü kapılarına yeni bazı kapılar ilâve edilecek ve Nuruosma- niye kapısı önünde bir araba durak yeri yapılacaktır. Bu ikinci yol açılırken Çarşı için- de bulunan Sandalbedesteni mezad salonunun bir kısım kemerlerinin yıktırılması ve yahut bu kısmın yaya kaldırımlarına tahsisi muhtemeldir. Yukarıda izah edilen üç geniş yol- dan biri Sultanahmed camisi, diğeri Asaratika müzesi, üçüncüsü de Sü- leymaniye camisi gibi şehrin üç mü- him âbidesini hedef tutmuştur. Emi- nönü meydanından bir taraftan Sü- leymaniye camisini, diğer taraftan Asarıatika müzesini, üçüncü bir nok- tadan da Sullanahmed camisini görmek kabil olacaktır." : reisi Henlein m — Çeklerin Fransa ile Sovyet- lere güvenmekte hata ettiklerini söyledi Karlsbad 24 (AA) — Südet Al manları reisi Henlein bugün, sekiz yüz binden fazla fazl azast bü parti kongresinde söylediği nutukta demiştir ki: «Südet Almanları meselesini bir ekalliyet statüsü ile halletmek için Çeklerin yaptıkları teşebbüs akim kalmıştır. Filhakika böyle bir statü Çeklerin yirmi sene süren hâkimi- yetleri altında Almanlara yaptıkları haksızlıkların ebediyen devamını ta- zammun ederdi. Bugün her zaman- dan daha ziyade az serbes bulunuyor ve istikbalimizin tehlikede olduğunu pekâlâ biliyoruz, Diğer taraftan Çekler şunu anla- malıdır ki, bizim grupumuzla döstça anlaşmadıkları müddetçe Almanya İle hiç bir itilâf imkânı yoktur. Çek milleti bizzat kendisinden 2i- yade Fransa ve Sovyet Rusya ile ak- tettiği muahedelere güvenmekle ha- ta ediyor. Biz ne dahilde ve ne ha- riçte harp istemiyoruz. Fakat sulh içinde harp demek olan bugünkü va- ziyeti de istemiyoruz.» — Bay Henlein, südet Almanları na- mına şu taleplerde bülunuduğunu, nutkunda tebarüz ettirmiştir: r 1 — Alman ekalliyeti oe Çekoslovak milletinin tam müsavatının tanınması, ? — Alman ekalliyetinin bir kanun! #tatüsünün tanınması, 3 — Çekoslovak etrmhüriyeti dahilinde südet Almanlar arazisinin tahdidi ve bu arazinin Lanınması, 4 — Büdetlere ald arazide muhtariyeti m Alman ödaresi vücuda getiril. m $ — Südetlerin aratisi haricinde yaşı- yan Almanlar için himaye tedbirleri, 8 — 1918 senesindenberi haksızlıklara duçar olmuş olan südet Almanlara taxmi- nat itası, 7 — Büdet Almanların Alman komon- veliine intisap ve basyonul - sotyalizm felsefesini müdafaa etmeği istemek husu- sunda tamamile serbes olmaları, Fransada polis bazı fabrika- ları tahliye ettirdi Paris 24 (AA.) — Polis dün birkaç İstanbul — Öğle neşriyatı: ia Türk musikisi, 1250: Çocuk bayramı ve haftası mün Çocuk Esirgeme Kurumu namına Emlinö- nü Halkevi gösterit kolu tarafından - bir temsil, 1330: Muhtelif plâk neşriyatı, 14: SON, Akşam neşriyatı; 17: İnkilâb tarihi dersi: Üniversiteden naklen Mahmud Esd Bozkurt, 1830: Çocuk bayramı ve haftasi münasebetile Çocuk Esirgeme Ku- rumu hamına doktor Kudsi Halkacı (Boş Mideler), 18,45: Plükla dans musiki- si, 19,15: Çocuklara masal Bayan Nine tarafından, 1955: Borsa haberleri, 20: Ri- fat ve arkadaşları tarafından Türk mu- #ikisi ve halk şarkıları, 2045: Hava ra- poru, 20,46: Ömer Rıza tarafından arab- “ca söylev, 21: Fasıl Saz Heyeti: İbrahim ve arkadaşları tarafından, (Saat ayarı), 2145: ORKESTRA: 1 - Sen - Saens: Samson e Dalila fantezi, 2 - Rubenstayn: Torreador e andaluz, 3 - Holms: Serenad İtniyen, 2215: Ajans haberleri, 2230: Plhkir sololar, opera ve operet parçaları, 2250: Son haberler ve ertesi günün prog- ramı, 23: SON. Ankara — Öğle neşriyatı: 1230: Karı- şik plâk neşriyatı, 1250: Plâk: Türk mu- sikisi ve halk şarkıları, 1315: Dahili ve harici haberler. Akşam neşriyatı: 1830: Karışık plâk neşriyatı, 18,50: İngilizce ders (Azime İpek), 18,15: Türk musikisi ve halk şer- kıları (Servet Adnan ve arkadaşları), 20: Saat ayarı ve arapça neşriyat, 20415: Türk musikisi ve halk şarkıları (Cemal Kâmil, Istanbul. radyosu - okuyucuların- dan), 21: Çocuklar hakkında müsshabe (Nureddin Artam, muharrir), 21,18: Stüd- yo salon orkestrası: 1 - Kurt Frelberg: Klelne Romanze, 2 - Ocorge Böwlenger: Tuanita, 3 - Ludwig Slede: Vielilebehen, 4 - Lore Schoefberger: Ja So vin Behwips am Rhein, $ - Brusso: Lied der Wehmut, 6 - Paolo Tosti: İdeale, 7 - Lehâr: Andileh Alleln, 22: Ajans haberleri, 2213: Yarın ki program. Frank. 2010 da fanfar muzikası — Stuttgart ve Hamburg 20,15 de büyük radyo orkesirası — Aitilone 2030 da sa- lon muzikası — Ostrovo 20,15 de hafif musika — Reval 20.20 de operet muzika- si — Strasbg. 200 da salon muz)kası. Saat 2 de Berlin 2i de «Tannhuuse. operası — Deutsehl, 8. 21 de hafif müzika — Frankf. 21 de akşam konsari— Königsberg 31 de uKam Orman Kiran, operet — Leipzig 21 de bahar konseri — Stuttgart we Hambg. 21 de konsere devam — Vi- yana 2i de radyo orkestrası — Athlone 21 de opera muzikası — Bari 2115de ka — Budap. 2115 de orkestra — Bük- reş 21,15 de »Bocencive opereti — Plorans 2130 da operet muzikau — Hüversum I | 21.55 de orkestra — Kopenhag 2130 da | orkestra — Kovno 2ide senfon, kon- .ser — Uyubliana 21 de orkestm — Lille "2140 da orkestra — Londra 3125 de or- kestra — Lüksemburg 21,30 da askeri mu- yika — Lyon 7130 da «Lu belle Helene» opereti — Monte Ceneri 21 de operet muzlikası — Oslo 21,25 de hafif muzika — Söttens 31 de salon muzikası — Stokholm 21 de «Çingeneler Baronüz opereti — Rad. Toulouse 2145 de dans — Varşova 25 Nisan 1938 Cumhuriyet meydanı ile istasyon arasındaki güzel bulvar Burdur (Akşam) — İstasyonla cüm- huriyet alanı arasındaki 250 metrelik bulvar üzerinde büyük bir inşa faali- yeti var, Geçen senelere ilâveten bu sene de yapılmağa başlanan modem binalar istasyonu şehre tamamen bağ- lıyacaktır. Burasının çok az bir za- manda geniş bir imar kabiliyeti gös- terdiğini göz önünde bulunduran be- lediye cümhuriyet alanı ile istasyon arasının bayındırlık plânlarını yapa- rak tedkik ve tasdik olunmak üzere Nafıa bakanlığına göndermiştir. Bu kısmın plânları geldiği zaman bah- Ayancıkta eczane açıldı Ayancık (Akşam) — Aynacığa bir doktor tayin edilmiş ve bir ecza- hane açılmıştır. Eczahane. bulunma- ması yüzünden çok sıkıntı çekiliyor- du. Şimdi bu müşkül ortadan kalk- mıştır. EY Kuş yemi ihracı Tekirdağ (Akşam) — Bu yıl Te kirdağından yabancı memleketlere (130,000) çuval kuşyemi ihraç edil miştir, Bu yıl yapılan ihracatın ge- çen seneden (20,000) çuval fazla ol- duğu tahmin Gdilmekledir. satın alınacaktır, 21 de dans. Saat 7? de Berlin 22 de operaya devam — Frankf, 21 de konsere devam — Hambg. 22.15 de askeri muzika — Kolonya 22de salon muzikası — Königsberg 22 de operele de- vam — Leipzig 22 de konsere devam — Münih 7220 de piyano — Viyana 23 de orkestra — Brüksel 2220 de orkestra — Budap. 22 de konsere devam — Droltviş 22.15 de dans — Helsigfors 22,10 da or- kestea — Hilyersum I 22de konsere de- vam — Kopenhag 22de konsere devam — Kovno 23 de konsere devam — Lyubllana 92 de konser — Lille 22 de konsere de- vâm — Lyon 22 de operete devam — Pa- ris - Eyfel 22 de konser — Rad. Toulouse 22,15 de akordeon — Varşova 22 de Tos- ka operası, Saat 23 de i Barlin 23 de operaya devam — Bresla 2330 da konser — Deutsehl 5, 2330 da konser — Hambg. 2330da La — Eo- lonya 2330 da gece muzil ni nigsberr 2335 de dans — Diğer Alman istasyonları Kolonyadan nakil — Brüksel 23,05 de cazband — Budapeşte 78,15 de çigan muzikası — Bükreş 23 de operete devam — Droltriç 23,15 de konser — Florans — 23 de konser ve dans — Ko- nhag 2320 de viyolonsel — Kovno 5 de konsere devam — Lüksemburg 2350 de dans — Lyon 23 de operete de- vam — Oslo 23,15 de klürinet — Roma 23,20 de keman — Stokholm 23,15 de or- kestra — Rad. Toulouse 23,15 de filim ve operet havaları — Varşova 73 de operaya devam. Saat 24 den itibaren Alman istasyonları i e kadar dansa devam — Droltriç 24 de dans — Hilver- 2415 de dans — Rad. Toulouse Mde aakeri muzika — Stuttg. ve Frankf, iden 3 e kadar salon muzikası, Cr. Ihsan Sami mum haftadanberi grevciler tarafından iş- gal edilmiş olan bazı fabrikaları tah- liye ettirmiştir. Bu mecburi tahliye ameliyatı esnasında hiç bir hâdise vü- ku bulmamıştır. Zayi — Ünye ortaokulundan aldığım 21/6/9657 tarih ve 52 No. li gehadetmame- mi kaybettim. Yenisini alacağımdan hile. mü yoktur. Astanhul Hayriye lisesi Lalebesinden 9 B.de 45 Halid Gür BAKTERİYOLOJİ LÂBORATUARI Umumi kan tahlilâu, Frengi noktal nazarından (Wasserman ve Kahn *e- amülleri) kan küreyvati sayılması, bio ve sıtma hastalıkları deşhisi, idrar, balgam cerahat, kazurat ve su tahli- lâtı, Ülten mikroskopi, hususi aşılar istihzarı, kanda Üre, şeker, klortir, kol- testerin mikdarlarının tayini, Divan- youl No. 113, Tel; 20981 Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum İdaresi İlânları Aşağıda muhammen bedelleri ve muvakkat teminatları yazılı muhtelif dört gurup tezgâhlar ayrı ayrı ihale edilmek şartiyle 9/6/938 perşembe günü saat 15 den itibaren sıra ile ve kapalı zarf usulü ile Ankarada idare binasında çeli evlerden mürekkep olan bu ma- halle şehrin yeni bir semti olacaktır. İstasyon önündeki büyük parkın in- şaatında tamiratı mütemadiye İşçi- leri çalışmaktadır. Bu park için demir yolları işletmesinden üç binliralık tah- sisat geldiği öğrenilmiştir. Parka dikilmek üzere Devlet demir- yollarından gönderilen iki vagon fida- nın dikilmesine devam olunuyor. Havalar müsait gittiği takdirde Dev- let demir yolları idaresinin gönderdiği iki vagon beton parmaklıklarla istas- yon binalarının çevresi süslenecektir. . Paets Estonyaya tekrar Cumhurreisi seçildi Reval 24 (A.A.) — Eski Reisicüm- hür Paets, bugün, 19 muhalife karşı 119 reyle tekrar altı sene müddetle Estonya Cümhurrelsliğine ointihab edilmiştir. Popolo di Romanın bir nüshası toplattırıldı Roma 24 (A.A.) — Popolodi Roma gazetesinin bu sübahki nüshaları müsadere edilmiştir. Bu işe girmek İsteyenler aşağıda gösterilen muvakkat teminat ile kanu- nun tayin ettiği vesikaları ve Nafıa müteahhitlik vesikalarını ve tekliflerini ay- ni gün saat 14 de kadar komisyon reisliğine vermeleri lâzımdır, Şartnameler 150 kuruşa Ankara ve Haydarpaşa veznelerinde satılmaktadır, Sıra No. Tezgâhın cinsi Miktar Adet ı Muhtelif Ftezeler 9 2 Freze tezgâhı 2 3 Demirhane tezgâhları 8 4 Revelver tornalar 8 (2293) Muhammen Oo Muvakkat bedel Lira teminat lira 55.000 4.000 30.000 2.250 125.000 7.500 65.000 4.500 istanbul Defterdarlığından: Cins ve mevkii Fatihde Gelenbevi”Erkek lisesi bakkaliyesi; Senelik muhammen Kira kirası Lira müddeti Kumkapıda Bâlipaşa yokuşundü Kumkapı orta mektebi bakkaliyesi: Cağaloğlunda eski Duyunu umumiye binasında İslanbul erkek 1- sesi bakkaliyesi: Ortaköyde Gazi Osmanpaşa orta mektebi bakkaliyesi: Beyoğlunda Meşrutiyet caddesinde Perapalas oteli yanında Akşam Kız sanat mektebi bakkaliyesi: Kadıköyünde Bağdat caddesinde Kadıköy Birinci orta mektebi bakkaliyesi: 120 17 Ay 20 » 600 ». 150 .». 150 : .. 120 ». Yukarıda yazılı mektep bakkaliyeleri senelik kiraları peşin verilmek şarti- le hizalarındaki bedel ve müddetlerle ve açık arttırma usulile ayrı ayrı kiraya verilecektir, İsteklilerin ve diğer şeraitini öğrenmek istiyenlerin hüsnühal ve seciye sahibi olduklarına, mahkümiyet ve sâri hastalığı bulunmadığına dair, zabıta Adliye ve sıhhiyeden alacakları resimli vesikaları ve yüzde 7,5 pey ak- çalarile 28/4/938 perşembe günü saat on dörtte Milli Emlâk müdürlüğünde toplanan komisyona gelmeleri, (AL) (2026) Deniz Bank Akay işletmesinden: sum İ 24de salon muzikası — Kopönhag Adalar ve Anadolu Kıyısına Göç nakliyatı. Yazlığa gideceklerin göç eşyalarının şehirdeki evlerden sayfiyedeki evlere kadar bütün medeni memleketlerde yapıldığı gibi rahat emniyetli ve ucuz ola- rak nakli için işletmemizin teşebbüsivle Antalya Umumi Nakliyat Türk Anonim Şirketi hususi bir servis açmıştır. Büyük parça eşyanın nakil ücreti araba hâ- ma) vapur dahil 120 kuruştur. Telefon 24220 ve 23301 nskliyat Mayısın birinden Haziranın 15 ine kadar. dır, Yaz sonunda dönüşte ayni suretle olacaktır. Esya tarifesinde tenzilât (2326) Eşya tarifesinde 1/Mayıs/938 tarihinden başlamak üzere aşağıdaki ten- zilât yapılmıstır. 6 Kuruşdan 25 Kuruşa kadar 2 » 50 » » Gi 100 » » 101 » Yukarı fiatlarda j v8 Eğ) ii e Ky KA eğ li 10- » e e 2,5 Kuruş S.a O