25 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İngiliz Harbiye Nazırı Romadan ayrıldı B. Mussolini'den sonra Pariste B. Daladier ile görüştü Paris 25 — İngiltere harbiye nazını B. Hor Belisha dün Romadan buraya gelmiştir. Dün akşam İngiltere sefa- retinde şerefine bir ziyafet verilmiştir. Ziyafette başvekil B. Daladier, harici- ye nazırı da bulunmuştur. İngiliz na- arı bugün Fransiz naaırlarile tekrar görüşecektir, B. Belishanın Romadan dünüşte Pariste tevakkufuna ehemmi- yet verilmektedir. Romadaki mülâkatlar Paris 24 — İngiltere Harbiye Nazırı 'B. Hor Belisba bugün Romadan Pa- rise hareket etmiştir. B, Belisha dün Romada B.; Mussolini ile' 40 dakika kadar görüşmüş; kendisine İngiltere Başvekili B. Çemberlaynin bir mek- tubunu vermiştir. Dün akşam İngilterenin Roma s6 firi Lord Pört bir ziyafet vermiştir. Ziyafette İngiltere Harbiye Nazırı, İtalya hükümeti erkânı bulunmuştur. Bundan sonra büyük bir suare veril miştir. Susreye 1000 kişi davetli idi. B. Belisha dün İtalyan grenadya alaylarını teftiş etmiş ve bir geçit res- minde bulunmuştur. İngiltere Harbi- ye Nazırımni bü ziyaretinin nezaket seyahati olduğu söyleniyor. Fakat yaptığı uzun konuşmalar mühim şey- | ler görüşüldüğünü anlatmaktadır. İn- | hi giliz Nazırı demiştir ki — İtalyayı ziyaretime çok sevin- dim. Bu seyahatin bilhassa anlaşma- nın imzasından sonra olması memnu- niyetimi bir kat daha arttırdı. Anlaş- ma tamamen tatbik edilecektir. İtal- yada çok iyi bir kabul'gördüm. Gre nadya alayını teftiş ettim. Gördüğüm disiplinden çok memnun kaldım. Fransız nazırları çarşamba günü tayyare ile Londraya gidecekler Londrada bilhassa iki hükümet arasında askeri teşriki mesai görüşülecek Paris 24 — Başvekil B. Daladier ve Hariciye nazırı B. Bonnet çarşamba günü öğleden sonra tayyare ile Lon- draya hareket edeceklerdir. Başvekil ve Hariciye nazırı Londrada iki gün kalacaklar ve cuma akşamı Parise döneceklerdir. Kendilerine. Hariciye nezareti umumi kâtibi B. Leger, siya- si işler müdürü B. Maslgli ve diğer | birçok zevat refakat edeceklir. B. Daladier ve Bonnet İngiliz kralına misafir olacaklar Londra 25 (A. A.) — Fransa başve- kili Daladiye ile hariciye nazırı Bon- net Londrayı ziy: lerinde Vindeor sarayında İngiliz kralının misafiri olacaklardır. Fransiz nazırları Lon- | draya önümüzdeki perşembe günü geleceklerdir. Bir kadın vagon altında ezildi Tren yürürken atlamak istedi, tekerleklerin altına gitti Samsun 24 (Akşam) — Çarşamba tren yolünda bugün feci bir kaza olmuş, 70 yaşinda bir ihtiyar Kadın yagönün tekerickleri altında kalarak ezilmiştir. Havva ismindeki bu kadın oğlü ile beraber trenle Samsuna geliyordu. “ren Hamzalı istasyonunda durdu- ğu zaman kadın oğlunun vagonda olmadığını farkederek aramağa baş- Jamış, bulamayınca indiğine metmiş, henüz hareket eden trenden yere atlamak istemiştir. Fakat esasen yaşlı olân kadıncağız bu esnada müvazenesini kaybetti- inden vagonun altına yuvarlanıp tekerlekler arasında feci surette ezi- Jerek ölmüştür. B. Hitlerin Roma seyahati 3 mayısta Berlinden hareket ediliyor Paris 25 — Berlinden gelen haber- ere göre B. Hitler 3 mayısta Berlin- den Romaya hareket edecektir. Ken- disine B, Ribbentrop, Von Neurath, Göbels, Nakliyat Nazırı Müller ve diğer bazı zevat refakat edecektir. Bi- meceği hususi tren 12 vagondan mü- İse yekkebdir. hük- | Fransada mali kalkınma plânları Paris 24 — Başvekil B. Daladier ge- zetecileri kabul ederek mühim beya- natla aşi Başvekil demiş- tir ki; 4 a iyii — İktisadi ve mali Kalkınma plân- larını hazırladık, Kabine pazartesi gü- nü toplanarak bunları tedkik edecek- tir. Plânların esas hattı istihsalâtı | arttırmaktır, Millet hükümete itimad gösteriyor. Kabine . buna lâyık oldu- ğunu ispat etmek, tam bir kalkınma hükümeti olmak istiyor. Bunun için bütün enerjileri bir araya toplıyacak- tar. Paris 24 — Kabinenin yarın yapa- tağı toplantıdan sonra İlk mali ka- rarnameler çıkacaktır. Kırşehir mıntakasında zelzele devam ediyor Birçok yerlerde toprakta | yarıklar husule geldi Kırşehir 24 — Zelzele hafif suretle devam ediyor. Yeraltından vakit vakit gürültüler gelmektedir. Bazı yerlerde toprak yarılmıştır, Fen heyetleri bu hususta tedkikler yapıyorlar. Kumte- pedeki yay& 60 kilometre uzunluğun- ladır, Bolu 24 — Kırşehir ve Yozgad ha- valisindeki zelzele burada büyük te- essür uyandırdı. Bolu halkı teessürle- rini bildirdiği gibi yardım için de bir komite toplanmıştır. Bu mintakalara kereste gönderilecektir. İnegöl 24 (Akşam) — Son zelzele- den müteessir olanlara yardım için Halkevi bir defter açmıştır. Halk se- verek teberrüde bulunuyor. Biriken para derhal Kırşehire gönderilecektir. Habeş işini tasfiye Milletler Cemiyeti umumi kâtibi Paris ve Londraya gitti Paris 24 — Milletler Cemiyeti umu- mi kâtibi B. Avenol buraya gelmiş, Hariciye Nazırı tarafından kabul edilmiştir. B. Avenol, Milletler Cemi- yeti konseyinin toplantısını hazırla. makla meşguldür. Toplantıda görü- şülecek başlıca mesele Habeş işidir. Bu toplantıda Habeş meselesi tasfiye edilecektir. B. Avenol, Londraya gidecek, İn- giliz hükümet erkânile ve Neğüsle İ ikinci günü İ kanı doktor B. Ranf Fehmi çocuklara . a ör : Başvekil binicileri- mizi tebrik etti İstanbul 24 (A.A) — Haber al- dığımıza göre, Başvekil B. Celâl Bayar, müteaddid müsabakalara iştirak etmek üzere Avrupada bulunan binicilerimizin Nisteki muvaffakıyetleri dolayısile kendi- lerine bir tebrik telgrafı çekmiş ve muvaffakıyetlerinin devamını zi etmiştir. Çocuk hayramının ikinci günü Dün bir çok gezintiler ve eğlenceler tertib edildi Dün, 23 Nisan Çocuk haftasının | idi, Bu münasebetle muh- i telif kazalarda çocuklar için eğlence- ler tertib edilmiş ve küçüklerin talihine dün havanın da güzel olması iyi bir gün geçmesine yardım etmiştir. Eminönü Kazası dahilindeki ilkokul talebeleri Gülhane parkının yazlık temsil kısmında Eminönü Halkevi temsil kolu tarafından oynanan «Yal- nız bir kelime» isimli piyesi seyret- mişlerdir. Fatih - semtindeki mektep | talebeleri de bir Haliç vapurile saat 10 da Köprüden hareket etmişler ve Cibali, Balat iskelelerine uğrayıp bu- ralardaki çocukları da almışlar, Ka- fıdhaneye giderek akşama kadar va- kit geçirmişlerdir. Şehremini Halkevi, o civardaki mek» tep talebeleri için tramvay ve araba gezintisi tertib etmiştir. Gece de Halkevi salonunda çovuklara karagöz oynatılmıştar, o © Eyüpte çocuklar süslü kamyonlarla gezdirilmiş, Üsküdarda Doğancılar parkında bir orkestra muhtelif par- çalar çalarak çocukların iyi bir vakit geğirmelerini temin etmiştir. Ayrıca otobüs, tcamray ve vapurla muhtelif gezintiler yapılmıştır. Kadıköyde saat 10 ile 12 arasında Süreyya, Hâle, Kuşdili ve Erenköy $i- nemalarında okul çocuklarına parasız sinema . seyrettirilmiş aynı zamanda Halkevine bağlı Erenköy sinemasının açılma töreni yapılmıştır. Saat 16 dan 13 e kadar da Kadıköy Yeldeğirme- ninde 12 nci okulda kukla oynatıl- mıştır. Bakırköyünde saat 14 de Sümer Bank bez fabrikası salonunda bir müs samere verilmiş, İstiklâl marşını mü- teakib Çocuk esirgeme kurumu baş- bir konferans vermi Dünkü sis Dün öğleden evvel İstanbul llmanı- nı sis kaplamiş, sis bilhassa öğleye doğru son derece kalınlaşmıştır. Bu yüzden 25 - 30 metre ilerisini görmek kabil olamiyordu. Sis dolayıstle Akay ve Şirketi Hayriye vapurları bâzi s&- ferlerini yapamamışlar, oldukları is- eyi kalmağa mecbur'olmuşlar- dapon. on kabinesinde bir ihtilâf Çin için kurulacak büro nereye bağlı olacak Tokyo 24 — İktisadi mahefilden en iyi malümat alan Sugai Şogia ga- zetesi şu haberi veriyor: «Başvekil prens Konoye, Çinin si- yasi birliğini temin için Japonya ka- binesine bağlı hususi teşkilât ya- pılmasını İstemiştir. Hariciye Nazırı B. Hirota bu fikre tamamen mua rızdır. Kabine bu meseleyi görüşmek üzere bir toplantı yapacaktır. Başvekil, bu iş için bir nezarete muadil teşkilât yapılmasını, bu teş- kilâtın Başvekâlete merbut olmasını istiyor. Hariciye Nazırı ise Çin işle- rile meşgul olmak üzere Hariciye Ne- zaretine bağlı bir şube ihdasına ta- raftardır.> Kont Ciano Arnavudluğa gitti Koma 25 — Hariciye Nazırı Kont Ciano dün Arnavudluğa hareket etti, Kral Zogunun izdivacında şahid ola- bul Li . le 25 Nisan 1938 Franko kuvvetleri bü ük bir taarruza başladılar 80 kilometrelik bir cephede hükümetçilerin hatlarını 3 noktadan yardılar Saragos 24 — Havas ajansı muha- kilometrelik bir cephe üzerinde taar- Tuza geçmiş ve hükümetçilerin hat- larını 3 noktadan yarmışlardır.» General Varela Havas muhabirine beyanatında muhtelif noktalarda hü- kümetci kıtaların bazı çıkıntılar için- | de mahsur vâziyelle kaldıklarını söy- lemiştir, Bunların miktarı 15 bin.kâ- * büyük . bir kısmının edilecekleri bekleniyor, Peruel 24 (AA). — Havas ajansı muhabirinden: Frankist kıtaat;.dün Teruel'in şimalinde yeni bir taarruz hareketine girmişlerdir. Bu taarruz, merkez mıntakasinda Frankistkıta- ların hututu ile Teruel Xece Akdeniz arasında vücuda getirilmiş olan mu- azzam halkanın merkezinde icra edil miştir. İleri hareketi Saragos 24 (AA) — Frankistler, Allagayı işgal etmişlerdir. Bu kuvvet- ler Molinodan hareket etmiş olan Japonlar on misli esir | ç Frankist kol ile teması temin ve alta biri bildiriyor: .Allagayı işgal eden ge- | neral Varela kıtdlart dün sabah 80 | Cumhuriyetçi Jivanın bulunmakta olduğu çıkıntının kapanmasını ikmal etmek üzere şimali şarkiye doğru İlerlemektedirler. Barcelon 24 (A.A,) fan nezareti tebliğ ediyor: Maesti mıntakasında Akdeniz sahilinde müs harebe şiddetle devam etmektedir. Frankistler Cerro .Gorde'yu istirdad etmişler ise de Cumhuriyteçilerin bir mukabil taarruzu karşısında, ağır Z0-. yiat vererek kaçmağa mecbur olmuş- lardır, Calcala de Çhivert'in şimalindeki mevzilerimize Frankistler tarafından yapılan şiddetli taarruzlara rağmen cepbede bir değişiklik olmamıştır, 18 den 45 yaşına kadar herkes asker olacak Kastellon 24 (A.A.) Sivil vali ile askeri makamat, 18 ile 45 yaşındaki İ bütün erkeklerin seferber edilmesini karar altına almışlar ve bu babda bir kararname neşretmişlerdir. düşman karşısında çekildiklerini söylüyorlar. Fakat mart ayında kazandıkları toprakların ancak dörtte birini kaybetmişler © pekin 34 (A.A) — Japon mahafili, Çinlilerin Şangtung cenubunda ka- zandıklarını iddia ettikleri “büyük muvaffakıyetin hakikate uygun ol- madığını beyan eylemektedir. Japon- lar kendilerinden âdetçe on misli faik düşman kuvveti karşısında ancak mart ayı içinde işgal etmiş olduklari arazinin dörtte birini tahliye etmiş- lerdir. Japon münakale yollarının kesildiğine dair Çinlilerin verdiği ha- berler de esassızdır. Çinlilerin taarruzlarının o başmda elde ettikleri ufak tefek muvaffakı- yetler hiç bir kati mahiyeti haiz de- ildir. Kuvvetli Japon süvari ve mo- törlü kıtaâtının harekete geçtiği ha- ber verilmektedir. Şiddetli bir muharebe daha oluyor Hankow 24 (AA) — Çin kaynak- Avrupa güreş şampiyonası Dünkü müsabakalarda 1 galibiyet, 4 mağ- übiyetimiz var Tallin 24 — Greko Rumen güreş şampiyonası burüda- başladı. Müsa- bakalara birçok memleketler iştirâk etmektedir. Bu arada Türk takımı da vardır. Bugün 56, 61, 66 ve 72 kilo ağırlı- ğında olanlar güreştiler. Hüseyin, Yaşar, Yusuf yenildiler. Mersinli Ah- med sayı hesabile meğlüb oldu. Saim Polonyalı rakibini tuşla yendi. Bu suretle bugün Türk takımının 4 mağlübiyeti ve İ galibiyeti vardır. Mısır kralı ile Başvekili henüz anlaşamadı Kahire 24 (A.A.) — Eral Faruk bu- gün, Başvekil Muhammed Mahmud paşayı kabul ederek siyasi vaziyet hakkında kendisile görüşmüştür. Siyasi mahfilde beyan olunduğuna göre, birçok nazırların tayini husu- sunda Kralla Başvekil arasındaki noktal nazar ibtilâfı henüz tamami- “le bertaraf edilmemiştir. Veziyetin i Jarından bildirildiğine göre, Japon ların Yihsien civarında Çin cephesini, | yarmak için yaptıkları bütün gayret“ Jer akim Kalmıştır. Yibsien'de bülu- nan Japon kuvvetleri, Tientsin « Pu- kov demiryolu hattı tahrib edilmiş olduğundan, ancak layyareler vasıta- sile yiyecek ve mühimmat alabiliyor- Jar. Linşi'nin cenubu garbisinde şid- detli bir muharebe olmaktadır. Japonyada komünistliğe karşı mücadele Tokyo 24 (A-A.) — Çindeki Japon ordusunun eski başkumandanı gene- ral Matsui, neşrettiği bir makalede Japon milletini komünistliğe karşı mukaddes cihada davet etmekte .ve bu hususta Japon milletinin disiplin ve enerji göstermesini istemektedir. Polonya - Çek hududunda -birhâdise Çek hudud muhafızları bir Polonya balonunu düşürdüler Paris 25 — Bu sabah saat 4,30 da Polonya - Çek hududunda bir hadise olmuştur. Çek hudud bekçileri bir Leh balonuna ateş ederek düşürmüş- ler, içindeki 2 kişiyi tevkif ile hudud- dan uzağa götürmüşlerdir. İki hü- kümet arasında müzakereye başlan- muştır. Frank düştü Paris 25 — Haftanın sonunda fran- gın düşmesi mali ve siyasi mahafilde hayret uyandırmıştır. Çünkü kambi- yo kasasına 20 milyon sterlin ve diğer dövizler girmişti, Kabine bir tebliğ neşrederek hükü- metin 3 taraflı para anlaşmasına sa- dık nipel Lap diği Riyassticamhur un umumi kâtibi Avrupadan geldi Bir müddettenberi Avrupada bulu- nan Riyaseticumhur umumi kâtibi B. Hasan Rıza Soyak bu sabahki ekspresle dönmüştür. Bu akşam An- raya avdet edecek! ei