4 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Fransanın Hatay delegesi bugün hareket ediyor » Dün şerefine bir - ziyafet verildi, dostane görüşmeler yapıldı Antakyada intihab propagandası esnasında Türklere taarruzlar oldu Ankara 3 (Telefonla) — Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemencioğlu tarafihdan bugün, Fransanın Hataydaki delegesi B. Garo şerefine Anadolu klübünde bir öğle ziyafeti verilmiştir. Hariciye Vekili BE. Tevfik Rüştü Aras, Dahiliye Ve- kili B. Şükrü Kaya, Fransız büyük elçisi B. Ponso, Hariciye Vekâleti ve Fransız büyük elçiliği erkânı, Em- niyet umum müdürü Zziyafette hazır bulunmuşlardır. Ziyafet samimi bir hava içinde geç vakta kadar dostane B. Garo yarınki (bugünkü) Toros ekspresile Hataya hareket edecektir. Halep 3 (A.A.) — Anadolu ajansı- nın hususi muhabiri bildiriyor: Delege Garo, hükümetimizin dave- ti üzerine, Antakya başkonsolosu Celâl Karasapanla beraber Ankara- ya hareket ederken, bu seyahate bü- yük bir memnuniyetle çıktığını söy- demiştir. Antakya başkonsolosumuz bugün Antakyaya dönüyor Ankakra 3 (Telefonla) —Evvelki gün şehrimize gelen Antakya başkonsolo- sumuz B. Celâl Karaspan yarın ak- şamki Toros ekspresile Antakyaya dönecektir. Antakyada iki vaka Dörtyol 3 (A.A) — Anadolu ajan- sının ? muhabiri bildiriyor: Bugün Antakyada inlihap propa- gandası yüzünden olduğu bildirilen iki vaka olmuştu. Harbiye nahiyesinden, Eti 'Türkler- den «Alevi» Şeyh Mahmud, Antakj nın Saray <Hükümets caddesinde Türk aleyhtarı bazı Aleviler tarafın- dan sopa İle başından yaralanmıştır. Gene Antakyanın Orhaniye mahal- lesinden Eti Türklerden Mehmed Derviş, Edip Galip, propaganda için gittikleri ve Antakaya on kilometre mesafede bulunan Karamurad nahi- yesine bağlı Tavla köyünde köyün 'Eti Türk şeyhi tarafından kabul edil- dikten sonra Türk aleyhtarı Alevilerin taarruzuna uğrıyarak başlarından ve muhtelif yerlerinden yaralanmışlar- dır. Yanlarında bulunan Zeki, Ka- sım, Abdullah Feyzi, Mehmed Sinak ve Şeyh Mustafa Esad da tecavüze ve tahkire uğramışlardır. Yaralılardan ikisini gördüm. Vakâ- yı nahiye müdürü Köse İhsanın ter- tip ettiği kanaatindedirler. Bunun üzerine Türkler adına bir heyet, Milletler Cemiyeti komisyonu reisine müracaat etmiştir. Heyet âza- sile görüştüm. Reis, kendilerine, ko- misyonu yarın saat 10 da toplıyarak şikâyetlerini dinliyeceğini bildirmiş- tir. Bu toplantıyı müteakip, mümkün solursa komisyon relsinden beyanat alacağım, Antakya 3 (A.A) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Kayıt, İskenderun muntakasında salı günü başlıyor. Diğer mıntakalar- da başlama tarihi sonradan ilân — lecektir. Boyazlar mukavelesi Hariciye Vakilimizle, İtalya Hariciye Nazırı arasında tel- graflar teati olundu Ankara 3 (A.A.) — İtalyanın Mon- İrö Boğazlar mukavelesine iştiraki mü- nasebetile dün Dr, Rüştü Arasla İtalya Hriciye Nazırı Kont Ciano arasında aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur: Ekselâns Dr. Aras Türkiye Hariciye Yekili Ankara 24 tenimuz 1923 te Lozanda imzala- nan Boğazlar mukavelesi yerine kaim olmak üzere 20 temmuz 1936 da Mon- tröde Boğazlar hakkında imzalanan mukaveleye İtalyan hükümeti bugün iştirak etmiştir. İtalya ile Türkiye arasında mevcud samimi dostluk hislerinden mülhem, olan bu kararı ekselâsımza arzetmek ve bu münasebetle şahsi duygularımın Madesini yenilemekle bahtiyarım, Ciano Ekselâns Kont Ciano Majeste İtalya kralı ve Habeşistan imparatorunun Hariciye Nazri Roma İtalyanın Montrö mukavelesine iş- tirakini ve krallık ve imparatorluk hü- kümetinin bu jestini ilham eden wem- Jeketim hakkındaki duyguları bildir- mek üzere ekselânsınızın lütfen gön- derdikleri tegraftan dolayı en hararet- li teşekkürlerimi arzederim, Gösterilen bu nazikâne alâkadan (ey- kalâde mütehassis olarak, Cümhuriyet hükümetinin de bu iştirakte, büyük komşu ve dost memlekete karşı Tür- kiyede beslenen duygulara tamamile tevafuk eden bir muhabbet ve dostluk Bu münasebetle en samimi şahsi duygularımın ifadesini kabul buyur- manızı rica eylerim, © — Çanakkalede bir kamyon devrildi 7 ağır, 8 hafif yaralı var Çanakkale 3 (Akşam) — Şoför Ha- Milin idare ettiği kamyon, içinde 42 ki- şi bulunduğu halde Çıplakkoyundan ! | Son dakika | Küçük itilâf i konferansı Bugün sâat onda müzakereye başlanıyor Bükreş 4 — Küçük İtlâf konfe- Tansı bugün saşt onda Sinayada açı- hyor. Müzakere perşembe günü ak- şamına kadar devam edecektir. Ruz- namede şu meseleler vardır: — Milletler Cemiyeti konseyinin top- lantısında alınacak vaziyet. kının tanınması, teler meselesi, havsasindaki yeni vaziyet. 5 — Küçük Antantın Macaristanla mü- nasebeti. 8 — Devletler arasındaki yeni siyasi müzakereler karşısında alınacak vaziyet. Macar hariciye nazırının beyanatı Budapeşte 4 — Hariciye Nazırı B. Kanya Macaristann Küçük İtilâf devletlerile münasebetleri hakkında demiştir ki: — Müzakere çok yavaş ilerliyor. Macar ekalliyetler meselesi halledik- medikçe anlaşma olamaz. Romadaki tezahürat 'B. Hitleri 800 bin kişi alkışladı Roma 4 — Dün akşam B. Hitlere yapılan istikbal resmi hakikaten çok muhteşem olmuştur. İstasyondan Ki- rinale sarayına kadar olan yollarda 800 bin kişi toplanmıştı. Halk B. Hit- leri şiddetle alkışlamıştır. Bu tezahü- Tat ve tenviratın ihtişamı B. Hitleri çok mütehassis etmiştir. Dün akşam istasyona giden kral Viktor Emanuel İtalyan imparatorluk mareşali üniformasını giymişti. Bu üniforma yeni yapılmıştır. B. Hitler Alman milis mareşali, B, Musolini İtalyan milis onbaşısı “üniformasını giymişlerdi. B. Hitler ve Müsolini cumartesi ak şamı Venedik sarayında birer nutuk söyliyeceklerdir. Bu nutuklar doğru- dan doğruya saraydan ve muhtelif Jisanlarda radyo ile neşredilecektir. Papalığın resmi gazetesi olan Oserva- tör Romano, B. Hitlerin muvasalati münasebetile hiç bir şey yazmamakta- dır, Almanya - Sovyetler .Çemberlâynın nutku İtal 4 Mayıs 1938 yada çok iyi karşılandı ' Gazeteler bunu eski dostluğu diriltmeğe bir adım addediyorlar Roma 3(A.A.) Av sında İtalyan - İngiliz itilâfı hakkın- da Çemberlâyn tarafından yapılan be- yanat İtalyada büyük bir memnuni- yetle karşılanmıştır. Matbuat hemen yalnız Hitlerin ziyaretile meşgul ol- masına rağmen, büyük harfli başlık- larla Çemberlâynın nutkunu aynen neşretmektedirler. Gazeteler bu nutuk hakkında doğ- rudan doğruya tefsirlerde bulunma- m kamara” | | | makla beraber nutkun muhtelif kı- ! sımlarımı tebarüz ettirmkete ve bu- nun İngiliz mebusları tarafından ha- raretle karşılandığını kaydetmekie- dirler, İtalyan akdedilen itilâfları sada- katle tatbik edeceğine itimad ettiği için, Çemberlâyna karşı minnet his leri beslenilmektedir. ş Avam kamarasının bu celsesinin «eski dostluğun ibyasına tahsis edil miş, halırlarda kalacak siyasi bir hâ- dise olduğu tasrih edilmekte ve bizzak Çömberlâynın itirafı veçhile Fransız © hükümetinin de Roma itilâflarını hararetle tasdik etmiş olması kayde şayan görülmektedir. İ Fransız - İtalyan görüşmelerinin © seri ve memnuniyete şayan bir şekil de neticeleneceği hakkında Pariste İZ“ har edilen nikbinane ümidler de bu- rTada memnuniyetle kaydedilmekte * dir. Hitlerin yapacağı ziyaretin bu gör” | rüşmeleri geciktirmiyeceği ümid edil” mektedir, 2 Fransa milli müdafaa bütçesini arttırıyor Japonyada yeni bir kanun iğ ; Başvekil hava ve deniz | Milli müdafaa için bütün | kuvvetlerinin arttırılmasını istedi Paris 3 (A.A) — Resmi gazete bu- gün milli müdafaa için 4,412,500,000 franklık fevklâde tahsisat kararna- mesini neşrelmiştir. Bu tahsisat şu şekilde taksim edil- mektedir: Dahiliye nezaretine 217,000,000, 'Harhiye nezaretine 650 milyon, Bah- riye nezaretine 1,041,100,000, Hava nezaretine 2,267,750,000, Müstemle- kât nezâretine 152,150,000, Nafia ne- zaretine 384 milyon frank. Mezkür kararname ile mevcud programdan hariç olmak üzere 31 kânunuevvel 1938 tarihine kadar tez- gâhlara iki zırhlı, bir kruvazör, 7 de- nizeltı gemisi koymak ve 1938 den 1942 ye kadar bütçe haricinde 5 mil- yar frank sarfetmek hususunda Bah- riye nezaretine mezuniyet verilmek- tedir. * Başvekil ODaladiye, reisicumhura gönderdiği bir raporda, hava ve de- niz kuvvetleri mevcudunun arttıni- ması, müstemleke müdafaasının tak- viyesi ve mahrukat depolarının ge Çanakkaleye gelirken Erenköy vira- | Almanyanın Moskova sefiri| nişletilmesini istemiştir. jJında devrilmiş ve iki taklak atmıştır. Bu esnada Ezineye gitmekte olan Ezine hükümet doktoru Fahri Özkan hâdise ile karşılaşarak yaralıların im- dadıma koşmuş ve çok büyük yardımı dokunmuştur. 8 ağır, 7 hafif yaralı Yardır: Yaralılar hastaneye “kaldıni- mışlardır. Yunanistanla ticari münase- betlerimiz genişletilecek Ankara 3 (Telefonla) — Yunanis- tanla aramızdaki ticari münasebet- leri genişletmek üzere iki hükümet mümessilleri arasında yakında bura- da temaslara başlanacaktır. Bu mak- sadla Atinadan bir ticaret heyeti ya- kmde buraya gelecektir. Amerika ve Almanya ile ticaret müzakeresi Ankara 3 — Türkiye - Amerika ti- caret müzakerelerine bugün yeniden başlandı. Konuşmalar müsaid bir saf- hadadır, Almanya İle ticaret müzakeresinde bulunmak üzere bir heyetimiz mayıs ayı içinde Berline gidecektir, Atatürkle B. Hitler arasında telgraflar Ankara $ — Alman milli bayramı dolayısile reisicumhur Atatürkle Al- man Führeri arasında samimi tigraf- lar teati olunmuştur. Atatürkle Japon imparatoru arasında telgraflar Ankara 3 — Japonya imparatorluğu- nun doğumunun yildönümü müna- sebetile reisicumhur Atatürk ile im- parator Hiriohito arasında telgrafi tekrar vazifesine başladı Paris 4 — Almanyanın Moskova seliri Kont Von Şulenburg geçende Moşkovadan ayrıldığı zaman arada yarı bir inkıta olduğu ve sefirin dön- miyeceği söylenmişti, Moskovada çıkan Pravda gazetesi bunun doğru olmadığını ve sefirin dönerek vazifesine tekrar başladığını yazıyor. Çinlilerin mukabil taarruzu Paris 4 — Şanghaydan bildirildi- ğine göre Çinliler Şanlung cephe- sinde bir mukabil taarruza geçmiş- lerdir. Çinlilerin Japonlar: büyük za- yisla uğrattıkları haber veriliyor. Vasıtasız vergilerin tevhidi Ankara 3 (Telefonla) — Maliye Ve- kâleti vasıtasız vergilerin tevhidi hak- kındaki kanun projesini yeni bütçe- nin müzakeresinden evvel Büyük Mil- let Meclisine verecektir. Banka direktörlerimiz hafta- ya Londradan dönecekler Ankara 3 (Telefonla) — Londra- da bulunan milli banka direktörleri- mizin önümüzdeki hafta sonlarında buraya dönecekleri haber verilmek- tediri Müvazenei umumiye kanun lâyihasının müzakeresi bitti Ankara 3 (Telefonla) — Bütçe en- cümeni 1938 mali yılı müvâzenel umumiye kanun lâyihasının müza- keresini bitirmiştir. Lâyiha, önümüz- Fransız maliyesi Yeni kararnamelerin başlıca esasları nedir ? Paris 3 — Yeni mall kârarnameler çıkmıştır. “Hükümet kalkınma için başlıca istihsalin arttırılmasına ehem- miyet vermektedir, Kararnameler bu nokta gözönünde tutularak hazırlan- mıştır. Hükümet neşrettiği izahna- mede bütün milletin yardımını İiste- mektedir, Kararnamelere göre bilvasıta ve bi- lâvasıla rüsumdan yüzde 8 nisbetinde fazia vergi alınacaktır. Bu sayede $ milyar 200 milyon elde edilecektir. Gümrük resmi arttırılmıyacak, yal- niz bazı ıslahat yapılacaktır. Milli mü- dafaa için çalışan müesseselerin kâ- rından fazla bir resim almacaktır, Yeni inşaatı teşvik için bir çok ko- Taylık gösterilecek, yeni inşaattan mü- sakkafat vergisi alınmıyacaktır. Bu suretle gayrisihhi binalara karşı mü- cadele edilecektir. Alınacak iktisadi tedbirler 40 saatlik hafta kanununun uzatılmasını temin edecektir. Hükü- met daha bir çok tedbirler alacaktır. Amerika 35 bin tondan büyük gemi yaptıracak mı? Yaşington 3 (A.A.) — Âyan mecli- sinde, relsicümhur başka devletlerin 35 bin tonilâtodan yukarı gemi yap- makta olduklarını müşahede etmek- sizin Amerikanın 35 bin tonilâtodan fazla gemi yapamaması hakkında cüm- uriyetçi mebus Vandenbergin tak- vesaiti kontrol hakkı veriliyor 7 Tokyo 3 (A.A) — Japon hükümeti. Diyetin son içtima devresinde kabul edilmiş olan kanunu imparatorun bif emirnamesile kısmen meriyet mevkii ne koymağa karar vermiştir, Meriyet mevkiine konulacak olan bu kanunun maddeleri, bilhassa milli müdafaayi tamamile müessir kılmak için bütün vesait ve menabiin kontrolünü natık bulunmaktadır. Bu kanunla bahşedilmiş olan salâ* * hiyetler, Çin «hadisesi. nde kullanıl © mıyacaktır, Polonyadaki Rusların istekleri Varşova 3 (A.A.) — Başvekil Po lonyadaki Rus ekalliyetlerinin bir ke ? yetini kabul etmiştir. Heyet, Başvekile y | Rusların metalibatın4 dair bir muh- tıra vermiştir. İsveçin nüfusu Stokholm 3 (A.A) — İsveçin nüfus © Su 31 ilkkânun 1937 de 6 milyon 200 bin olarak tesbit edilmiştir. Bunun dört milyonu köylerde Çin akıncıları kumandanı | bir lokantada öldürüldü Şanghay 3(AA) — Şanghay mı takasındaki Çin akıncılarının kumar” danı Albaş Likuang Fransız imtiyaz” © li miniakasında bir lokantada y& mek yerken öldürülmüştür. Mütecs- viz albayın kafasma bir kaç kurşun sıktıktan sonra kaçmaya muvaffak © olmuştur, Likuvangın üzerinde aske Tİ vesikalar bulunuyordu. B. Stoyadinoviç Belgrada döndü Belgrad 3 (A.A.) — Slıvanyada bit. kaç gün İstirahat etmiş olan Başvekil B. Stoyadinoviç dün Belgrada avdet etmiştir. Yüz liraya adam öldüren İbrahim idam edildi Adana 3 (Hususi) — Adalı köyün den Bekir adında birini yüz lira mu“ kabilinde öldüren İbrahim bu sabah idam edilmiştir. iğ 40 Alman gazeteci geldi Dün Romanya vapurile şehrimize 40 kadar Alman gazeteci gelmiştir. Alman gazeteciler Balkanlarda topl bir seyahate çıkmışlardır. Bugün aj” ni vapurla Yunanistana gideceklerdir. Sigara Hatleni ind indirilecek İnhisarlar idaresi sigara fiatleri indirmeğe karar vermiş ve tedkikler€ mesin > ie sm satıs lan bazı ç yaşamakta- ğ Şanghayda bir Suikasdl s1 &BEB 2 EFE S5 GEF BE FEYPSSYMEŞ 2 Fİ 3EEBEY:! WFEN2E B202FEF: Ni yi kı gi —— Ba