4 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

4 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

kıt ve mahdud olan devletler y ni mühim sunt maddeler icad ve istihsaline büyük | ehemmiyet veriyorlar, Bu yeni mad- delerden biri Hydronaltumdur. Alumi- miuma yüzde 8 ilâ 10 mangeneslum karıştırılmasından istihsal edilmekte- | dir. Bu maddenin deniz suyu ve diğer kalevi mahlüllere karşı müteessir ol- mamak ve ayni zamanda son derecede metaneti haiz bulunmak gibi mezi- yetleri vardır. Deniz tayyarelerinde ve bahri inşa- atta büyük ehemmiyeti vardır. Her türlü kalıba ve cilâya gelir. Dökmeye, prese, dövülmeğe, safha haline gelme- $t müstaiddir, En büyük hassası tah- ta gibi rendelenmesi kolay olmasıdır. Diğer bir yeni madde dahi gene her türlü havai tesirlere mukavim ve iş- | lenmeğe müsaid magneslum madde- | zasının ortasında kurulmuştur, Erkek çıkan nişanlı Kolombo'da çıkan gündelik gazete- lerden birinde bir kadın imzasile gü- ?el manzumeler neşrolunuyordu. Fev- kalâde hisli bir lirik arzeden bu man- #ümeleri bilhassa genç erkekler büyük bir lezzetle okuyorlardı. Yalnız oku- makla kalmıyorlar, ayni zamanda o edibeye mektuplar, hattâ hediyeler göndererek şiirlerinden dolayı onu teb- Tik ediyorlardı, Bu takdirkârlardan birisi daha ileriye giderek kadın mu- rize izdivaç talebinde bulundu. Ka- din bunu kabul etti. Fakat erkek ka- ateşli mektuplar yazarak onu tanımak istediğini bildirdiği halde ka- Kırmızı saçlı kızlar aranıyor Amerika senatörlerinden Ellender Dçenlerde bir nutuk irad ederek Merikanın resmi dairelerinde istih- edilen kız memurların istidad Ve kabiliyetlerine değil, güzel olmala- — bakılarak işe alınmasından do- “YE şikâyet etmiş ve demiştir ki: “Bu hal u efkârm dikkatini Celbediyor ve herkes güzel kızların | İitihdamına mana vermeğe başlıyor. “suni maddeler Güzel iızların himaye edilmesi bazan İtfaiyede yangın bombalarından korunma tecrübesi masından madde magneslumun kendisidir. En hafif madendir. Aluminltum bundan sonra gelir, Magnesiumun sıkleti iza- fiyesi 1,8 dir. Aluminiumunki ise 2,75 dir. Ağır ve hafif madenlerin izafi sık- let hududu 3,5 dur. En ziyade kullanı- lan çeliğin izafi sıkleti 7,8 dir. Magneslum tayyare, tayyare motö- rü, otomobil hava ve kara makineli nakil ve müdafaa vasıtalarının imâ- linde de çok Yüzumludur. Bunun için Almanyanın harb sa- nayiinde harice muhtac olmamak için hazırladığı dört senelik plânın başında magnestum ve halitaları var- dır, Bunun başlıca büyük fabrikası Berlin ile Halle arasındaki Linyit hav- dım muharrir bu tarafa hiç yanaşmı- yordu. İş yalnız muhabereye münhasır kalıyordu” Kadının yazdığı üşikane mektuplar da şiirleri gibi fevkalâde şa- irane idi, Bu mektuplar bir zaman son- ra erkeğe küfi gelmemeğe başladı. Ka- dın hakkında tahkikata girişti ve ne- ticede onun kadın ismi altında şiir ya- zan bir erkek olduğunu anladı. Aldatı- lan adam zabıtaya müracaat etti, Mah- keme genç muharriri şlir yazma östi- dadını hediye almak için süiistimal ettiğinden dolayı 125 lira para cezası- na mahküm etti, garip neticeler veriyor. Meselâ Ame- | rikada öyle bir resmi daire varmış ki münhasıran kırmızı saçlı kızları is- tihdam ediyormuş.» Ellender, bunun hangi daire oldu- ğu sualine cevap vermemiş, yalnız bu nutkundan sonra Amerikan daireleri. nin, artık kızları güzelliklerine göre değil, kabiliyetlerine göre ayırarak is- tihdam eylemeleri ümidini izhar ei- miştir. Dünkü tecrübelerden iki enstantane Dün saat on dörtte Fatih itifniye ürlüğünde tayyare yangın bom- Pimaş dan korunma tecrübeleri ya ve şu esaslar tesbit edilmiştir: — Yangına çıkış sürat kabiliyeti. bi > Gaz maskesine tahammül ka- İyeti, i— i Yangın yerinde alınacak terti- bat ve tedbirlerin kontrolü, Genç ve dinç itfalye efradı, bu tec- rübeleri büyük bir sürat ve muvaffa- kıyetle yapmış ve orada hazır bulu- nan hava kurumu komisyonu aza sından Dahiliye Vekâleti seferberlik müdürü B. Hüsamettin ve hava ko- mutanlığı harp relsi B, Mecit tara- fından tebrik edilmişlerdir. Çifçi mallarının korunması için hazırlanan kanun Çifçi mallarının korunması için bir kanun projesi ha- zırlandığını ve Baş- vekâlete verildiği- nl yazmıştık, Yeni Projenin ihtiva et- tiği esaslara göre çifçi malalrının korunması ve bunlar- la alâkalı suçların takibi, suçluların muhakemesi ve cezalandırılması bu kanun hükmüne tâbi olacaktır, Ormanlar hariç olmak üzere şehir ve kasabaların imar plânlarına göre çizilen imar hududları,-plân yoksa çifçi meçlislerinin tayin edeceği hu- dud dışında kalan yerlere zirai saha denecektir. Bu saha içindeki, ziraat iş- lerinde kullanılan veya bu işlerle alâ- kası olan hükmi veya hakiki şahısla- Ta aid veya umumun faydalanmasına mahsus menkul ve gayri menkul mal lara çifçi malları deneceklir, Köy mer- kezleri de zirat saha içinde sayılacak- tır. Birer çifçi meclisi Her köy ve'belediye sınırı içinde Yunan zira! saha bir zirai dalre addo- lunacak, bu dairede bir zirat sicil ve bir çifçi meclisi bulunacaktır, Nüfusu 500 e kadar olan yerletde çifçi mec- Usine iki, 500 den 2000 ne kadar olan yerlerde 4, bundan fazla hüfusu olan yerlerde 6 aza ve bir o kadar yedek aza seçilecektir. Meclisler 4 senelik ola. caktır. Merkezde İç Bakanın reisliği altın- da jandarma genel komutanı, emni- yet işleri, mahalli idareler umum mü- dürlerinden, Adliye, Ziraat ve Mil Dahiliye vekâleti çifçi mallarının korunması için mühim bir kanun projesi hazırlamıştır. Bu proje mucibince her köyde bir zirai sicil ve bir çifçi meclisi kurulacaktır. Bunlara verilen vazifeler köylerin çehresini degiştirecektir Müdafaa bakanlıkları delegelerinden müteşekkil bir heyet kurulacaktır. Bu heyet kanunun tatbik şekillerini ve zi- rai asayişle alâkalı hususları tetkik ile mütalâz beyan ve zirai asayişe müte- dair nizamname ve talimatname esas- larını hazırlayacaktır. Çifçi meclisleri zirai dairelerin mev- kilerini tesbit edecek, yaya ve atlı bek- çileri tayin ve bekçi ücretlerini tesbit, bekçilerin teftişini temin edecektir. Mıntakalarındaki otlakları kirala- yan sürü sahiplerinden lâzım gelen kefalet ve teminatı alacak bu kanun hükümlerine uygun şekilde ittihaz olu- nan kararlara riâyet etmeyen sürü sa- hiplerine aid sürülerin mıntakaların- dan uzaklaştırılması hakkında karar» lar verecektir, Zirai saha dahilindeki yollara pati- kalara hendeklere, su yollarına ot, çöp hayvan leşi gibi şeylerin atılmaması ve gelip geçmeye mani olan engelle- rin kaldırılması hakkında kararlar ve- recektir. Üç tip bekçi Çifçi mallarının korunmasında kul- lanılacak bekçiler, daimi, muvakkat ve âmirleri olmak üzere 3 kısım ola- caktır. Bunun dışında olarak 10 de- kardan fazla meyvalığı sebze bahçesi, projesinde mühim esaslar var tütün tarlası, 50 de kardan fazla zey- linliği bağ ve fi danlığı olanlar hu susi bekçiler kulla- nabileceklerdir. Hu- susi bekçilerin ay- hıkiarı tutanlar ta- aafından verilecektir. Bu hususi bek- çiler resmi bekçi vasıflarını haiz ola- caklardır. Bekçilere makallin ekonomik vazi- yetine göre 25 liradan yukarı olmamak üzere çifçi meclislerinin tayin edeceği aylık bir ücret verilecektir, Atlı bekçi- lere bunun dışında olarak beş liraya kadar yem bedeli verilecektir. Bekçi âmirlerine 40 lirayı geçmemek üzere ücret verilecektir, Vazifelerinde fevkalâde yararlıkları görülen bekçilerle bekçi lerine çif çi meclisleri karariyle bir aylık nis- betinde mükâfat veritebilecektir. Kurula olan bu teşkilâtın mas- raflarını karşılamak için zirai saha lar içinde zirai sicile kayıdlı arazinin dekarından senede $ kuruş, bağ ve bahçelerin dekarmdan 20 kuruş, me. raların dekarından 3 kuruş, koyun ve keçilerden 2 kuruş, sığır, at, kısrak ve esterlerden 10 kuruş develerden 20 kuruş alınacaktır. Başı boş bırakılarak yakalanan, sa- hibi çıkmıyan hayvanlar da satılarak ve bedelleri bu teşkilâtın gelirleri ara- sına katılacaktır. Projede bundan sonra zirai sicillerin tutulması şekli, ziral suçların tah- kik, takib ve muhakeme usulü ziral cezalar hakkında hükümler vardır, kaya parçası Bir köye doğru yuvarla- nırken yolda durdu Kayseri 1 (Akşam) — İncesu Kaza- sının, Develei-Karahisar nahiyesins bağlı Başköyde geçen zelzelede 30 met- re mikâplık bir kaya parçası kayarak köye doğru yuvarlanmış ise de, yolda durmuş, köy bu tehlikeyi kazasız at latmıştır. Gönderdiğim resimde, üç Kişinin durduğu yerden yukarı kadar beyaz görünen kısım bu büyük kaya parçasının koptuğu yerdir. Amerikada resim sergisine istiyen fotoğrafçılar iştirak edebilecekler Ankara 2 (Telefon) .— Matbuaf Umum müdürlüğü önümüzdeki ha. ziranda Amerikanın Baltimur şehrin- de açılacak beynelmilel fotagraf sen gisinde teşhir edilmek üzere zengin bir fotograf koleksiyonu hazırlamış- tır. Hükümetimizin resmen davet e dildiği bu sergiye arzu eden bütün fotograf sanatkârları da iştirik ede. bilirler, 30 metremikâplık! Atina ziyaretine ait intibalar Başvekil ve Hariciye Vekilile Türk grsetecilerin Atinayı giyaretine nid bir kağ enstantane: Yukarda iki Başvekil kolkola Sunyon burnundaki teneszüh esnasında, ortada ve aşağıda Yunan Matbuat birliğinin siyafetinde Türk ve Yunan gazeteciler Matbuat müşleşarile bir arada nutuklar söylenirken /