9 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 # AEŞAM Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler İ milyon sermayeli olacak Ofis lüzum göreceği yerlerde un ve ekmek fabrika- yarı kuracak, un ve mamulleri ticaretile uğraşacak Silolar ofise geçiyor. Ham afyon, afyon ve morfin satış ve imali monopolu ofise bırakılmaktadır Ankara 9 (Telefonla) — Merkezi Ankarada olmak üzere, hububat ve sanayilpe silolar ve uyuşturucu mad- delere müteallik bütün işleri idare etmek üzere kurulması kararlaştırı- lan toprak mahsulleri ofisi hakkın- daki kanun projesi bugünlerde Ka- mutâya sevk edilecektir. - Projeye göre ofisin buğdaya aid vazifeleri arasında iç ve dış plyasa- larda alım satım yapmak, sürüm pa- zarları arayıp bulmak, buğday flat- lerinin müstehlik halkı tazyik edecek derecede yükselmesine meydan ver- mfmek, iç piyasaları tanzim için is tihlâk yerlerinde muayyen fiatlerle buğday satmak, alâkadarlarla doğru- dan doğruya temas ederek buğdayı mahdud nevilere irca etmek ve ticari maksadlara göre standard tiplere varabilmek için tedbirler almak gibi belli başlı meseleler vardır. Ofis lüzum göreceği yerlerde un ve ekmek fabrikaları tesis edecek, yahud satın ap işletecek ve her türlü un ve mamulleri ticaretile meşgul olacaktır. Yeni kanunla silolar ofise devredil- mektedir. Bundan başka ham afyon ve afyon ile morfin satış ve imali -Monopolu ayni ofise bırakılmaktadır. Ofis morfin imali için Ankarada bir fabrika kuracaktır. Sermayesi 17 mil- yon lira olarak tesbit edilmiştir. Hatayda taarruzlar devam ediyor Yeni hâdiseler oldu, Türk aleyhtarı “bazı kimseler silâhlanıyorler Antakya 7 (A.A) — Anadolu jan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Antakyada çıkan Yenigün gazete- sinin dünkü arapca nüshası İle İs- | kenderunda çıkan Vahdet gazetesi- | nin bir ilâvesinde delege Garo ile başkonsolosumuzun Ankaradan dön- meleriyle alâkadar olarak idare me- murları arasında mühim değişiklik- ler yabılacağı bildirilmekte idi ve arapca Elurube gazetesi hemen bir ilâve çıkararak bu haberi tekzib et- mişti. Yenigünün bu sabah çıkan türkçe | nüshasında umumi af ilân edileceği başkonsolosun beyanatına atfen ve Hasan Cebbare ile kaymakamın deği- şeceği ve nahiye müdürlerinin kâmi- len azledileceği de istihbaratına &t- fen bildirilmesi üzerine, Yenigün ga- zetesi delege Garo tarafından kapa- tılmıştır. Delege, arapça Elurube gazetesini de kapatmaktadır. Yenigün kapatıl- makla beraber verdiği haberlerin tek-| gzip edilmemesi dikkate lâyıktır. Yenigünün yerine, yarından itiba- ren imtiyazı evvelden alınmış olan Hatay yolu gazetesi çıkacaktır. Antakya 7 (A.A.) — Anadolu ajan- #inin hususi muhabiri bildiriyor: Dün bildirdiğim Aktepe vakasında ölen iki jandarmanın Türk oldukları anlaşılmıştır. Bunların kimler tarafın- dan öldürüldükleri henüz meçhuldür. Bu vakadanberi yeni mühim bir hâ- dise kaydedilmemiştir. Dağ, kır, ova, gözün erişebildiği yere kadar, gökün, suların ağaçların, kızı gelincik tarlalarile yeşil buğday saha- lannın renklediği ve şimdi Türkten başka unsurlarla meskün olan bazı köylerin bile en zarif Türk isimlerile çağırıldığı bu güzel Türk ülkesinde nisbi ve forse bir sükün hüküm sür- mektedir. Bununla beraber tazyik hareketle- rinin doğurduğu heyecan ve sabırsız- hık, mahsüs bir şekilde görülmekte ve Türk aleyhtarlarının bazı kimseleri silâhladıkları israrla söylenmektedir. Zabıta, silâh taşınmasına karşı şi detli bir mücadele açmış görünüyor. Şehir ve köy kapılarından giren ve çıkanların üstleri aranmaktadır. Şeh- rin mühim bazı mevkileri müfrezeler- İ letutulmuştur. Bu münasebetle bazı şiddet hareketleri haber verilmekte- dir. "Türkler, hükümetin alacağı tedbir- Jeri heyecanla fakat sükün ve vakarla beklemektedir. Filistinde mühim çarpışmalar Nablusta iki bomba patladı Kudüs 8 (A.A ) — Filistinin merke | zinde birçok müsademeler olmuştur. 'Bu havalide askeri kıtaat, müsellâh | çetelere karşı harekâta devam etmek- tedirler. i Karkur yakininde birçok tedhişçi- | ler, askeri kıtaat ile yapmiş oldukları ! bir müsademe esnasında yaralanmış- lardır, Nablusta iki bomba atılmıştır. Tulukerim muntakasında mühim bir silâh deposu meydana çı meydana çıkarılmıştır. B. Sanyadineriz Belgrada | Belgrad 8 a — Başvekil ve Ha- riciye nazırı B. Stoyadinoviç, Sinaya küçük itilâf konferansından buraya dönmüştür. Bi Aksekide dolu Akseki (Akşam) — Mayısın altıncı günü saat on dörde doğru buraya fin- dık büyüklüğünde dolu yağmıştır. Dolu 8-9 dakika sürmüş ve meyva i lar üzerine : Erzincandaki su baskını Şehrin bir kısmını bütün sular kapladı Erzincan (Akşam) — Son yağmur- Fıratın ve bazı derelerin taştığını bildirmiştim. Bu arada Vas- kert deresinden şehre sular gelmiştir. Sular Horan mahallesi önünden, pos- ta yolunu takiben şehre inmiş, çarşı- yı Ikiye bölerek akmağa başlamıştır. Belediye muvakkat köprüler kurdu- rTarak bir taraftan diğer tarafa geç- meği temin etmiştir. Sular şehrin batısında Ulular ve Harabedi köylerinin arazisini de kap- Jamıştır. Sular ertesi günü çekilmeğe başla» mıştır, Fakat dağlarda henüz çok kar olduğundan yeni su baskınından kor- kulmaktadır. Vaskert çayının şehri kaplamasına mâni olmak için çare aranıyor, Hükü- metin bu hususta yardımı beklenmek- “Toprak mahsulleri ofisi 17! Göçmenler Tuzladaki kampta yeni binalar yapılacak Bu sene göçmen nakliyatına hazi- randa başlanacaktır. Yalnız, geçen seneden kalan 1600 göçmenin bu ay içinde Romanyadan nakli takarrür etmiş ve Nazım vapuru kiralanmıştır. Vapur mayısın yirmisinde buradan hareket ederek Romanyaya gidecek ve hâziranm fik haftasında göçmen- | leri Çanakkaleye (o çıkaracaktır. Bu göçmenler geçen seneki nakliyatın 8on kafilesidir. P | Bu sene getirilecek göçmenlerin kısmı âzamı Anadoludâ iskân edile- cektir. Bu münasebetle tuzla göçmen kampının bugünkü yarı seyyar hal- den biran evvel kurtulmasına çalı maktadır. Kamp bugün çadırlardan mürkekeptir. Halbuki göçmen kamp- Jarının her türlü sıhhi şartları haiz sabit binalardan müteşekkil olması icabetmektedir. Esasen göçmen nak- liyatı daha çok seneler deyam edece- «inden Tuzlada inşaat yapılması 7â- Tur z Bu husustaki hazırlıkların ikmali Koeseli vilâyetine bildirilmiştir. Plân- 100,000 liraya çıkacağından inşaatın senelere taksimi suretile ikmali zaru- ri görülmektedir. Bu sene ayrılan tah- sisatla inşaatın bir kısmı bitirilecek ve gelecek sene ikmaline çalışılacak- tir. Kadın meselesi Üç arkadaş birbirini yaraladı Bakırköyünde Şakir, Orhan ve Hakkı isimlerinde üç arkadaş bir ka- din meselesinden ağız münazaasına tutuşmuşlardır. Çok geçmeden kav- ga kızışmış ve üç arkadaş bıçaklarını çekerek birbirlerinin üzerine hücum etmişlerdir. Neticede her üçü de muh- telif yerlerinden ağırca yaralanmıştır. Hakkı ile Şakirin yaraları ağırdır. Yaralılar hastaneye kaldırılmışlardır. Polis hüdise üzerine tahkikata başla mıştır. Bahardan istifade Dün kırlar ve Kâğıdhane çok kalabalıktı Yağmurlardan ve mevsimsiz soğuk- lardan sonra dün lâtif bir bahar ha- vası hüküm sürmüştür. Termometre akşama kadar 21 - 22 derece id. Bu sebeple birçok kimseler paltosuz, par- dösüsüz gezmiştir. Pazar olmak dolayısile havanın gü- zelliğinden istifade etmek için birçok kimseler Boğaza, Adalara, Kadıköyü- ne ve Anadolü tarafına gitmişti. Şişli, Hürriyetlebediye tepesi ve bilhassa Me - eidiyeköy civarı müthiş kalabalıktı. Dün Kâğıdhanede de çok kalabahk vardı. Havanın fenalığı ve çalışma gü- nüne raslaması yüzünden Hıdırellez Eğlencesini düne bırakanlar sabahtan akşama kadar Kâğıdhanede, dere ke- narında eğlenmişlerdir. B. Prost bugün geliyor B, Prost'un bugünlerde şehrimize geleceğini yazmıştık. Venedikte bulunan B. Prost'tan be- lediyeye gelen bir telgrafa göre mü- e zona bugün gelmesi muhtemel ağı Prost şimdi tatbikat plânını hâ- arlıyacaktır. Belediye imar müdür- lüğü tarafından hazırlanan mevzii tafsilât krokileri ikmal edilmşitir. 'Mütehassıs, bundan başka Kadı- köy ve Üsküdarla Boğaziçinir. nâzım plânlarını da hazırlıyacaktır. İzmitliler 19 mayısa hazırlanıyorlar İzmit 8 (Telefonla) — 19 mayıs gençlik bayramı için hazırlıklara de- vam ediliyor. Halkevinde valinin ri- yasetinde toplanan komisyon progra- min mükemmel olması için kararlar almıştır. O gün İdman yurdu - Akye- gi takımları arasında bir de maç yan. Romada söylenen nutukların akisleri Roma mahafiline göre görüşülen meseleler henüz kati bir hal şekli almamıştır Roma 8 Dün akşamki ziyafette irad ödilen nutuklar hakkında siya- si mahafilin kanaati şudur: B. Hit- ler ve Müssölini karşılıklı dostluk ve tesanüt sözleri söylemekle iktifa et- mişler, Romada görüşülen meseleler- den bahsetmemişlerdir. Bunun mâ- nası bu-meselelerin henüz kati bir hal şekli almadığı ve İtalya ile AL manya arasında görüşmelere devam edileceğidir. Halledilecek meselelerin başında, Avusturyanın Almanya ta- rafından ilhakı üzerine ortaya çıkan | siyasi ve ekonomik meseleler gelir. B. Mussolininin, İtalyanın Alman- yaya karşı sarsılmaz dostluğundan bahseden sözleri ve herkes için daha müessir bir sulh ve adalet teminatı verebilecek yeni bir beynelmilel teş- Tiki mesai sistemi ihdası imkânları hakkındaki iması bilhassa ehemmi- yetle karşılanmıştır. B. Hitlerin, Avusturyanın İlhkaı neticesinde İtalyan efkârı umumiye- sinde haşıl olan endişeyi ortadan kal- dırmağa matuf sözleri de memnuni- yetle karşılanmıştır. B. Hitlerin nut- ku bin bu kadar senedenberi şimal ,Cermenliği ile İtalyan Romlılığı ara- sında mevcut ihtilâfa kati nihayet vermek istediği intibamı bırakmıştır. B. Hitlerin nutku, bilhassa Alman milletine Almanya ile İtalya arasın- daki Alp hududlarının dokunulmuz addetmesini tavsiye eden siyasi va- siyetnamesi İtalyan mahfillerinde memnuniyet uyandırmıştır. Alman gazetelerinin makaleleri Berlih 8 (A.A.) — Alman matbualı, Hitler ile Mussolini arasında testi edilen nutuklardan büyük bir heye- canla bahsetmektedir. Gâzeteler, Ro- ma - Berlin mihvetinin sağlamlığın- dan uzun uzadıya bahsediyorlar. Völkişer Beobahter, diyor ki: «Bu nutuklar iki memleket arasındaki mücadele devresine kati surette n hayet vermiştir. Hitler ile Mussolini, bütün nesillerin hatalarını tamir et- mek cesarelini göstermişlerdir. Bu- nun neticesi olarak Sen Jermen mu- ahedesi yıkılmıştır.» Bu gazete, bu nutukların Amerika Harbiye Nazir Vudring'in otoriter devletlere karşı yaptığı beyanata bir cevap teşkil ettiğini ilâve eylemekte- dir, Berliner Tagebiatt gazetesi şöyle yazıyor: «Duçe ile Führer sarsılmaz bir dostluk ilân etmişlerdir. Alp hu- dudları taarruzdan masundur.» Giornale d'İtalia'nın bir makalesi Roma 8 — Giornale d'itala, B. Hitler ve Mussolini'nin dün akşam söyledikleri nutuklar hakkında bir başmakale yazmıştır. Bu makalede diyor ki: «Dün akşam söylenen nutuklar, B. Hitlerin İtalyayı ziyaretinin uyan- dırdığı hisleri aksettirmekte, iki müs- tesna adamın ve onların aded, irade ve vesait itibarile satvetli olan mil- letlerinin telâkisinde mündemiç bu- lunan siyasi cevheri bütün dünyaya göstermektedir. Bu nutuklar iki $9- fin ve milletlerinin düşüncelerini bü- yük bir. vuzuh ile aydınlatmştır. Bu iki millet yeni hayat ve medeniyet tarzları ibda ve dünyadaki âdilâne imkânlar dehilinde terakki için ça- lışmak istiyor. Bu iki millet, kendilerinin yeni ve daha ileri olan medeniyet şekillerini hâlâ kendisini göstermekte olan ec- nebi tecarüzlerinin tehdidine karşı müdafaayı da kendilerine gaye edin- mişlerdir. Bu sebebden dolayı iki mil- tin, inkilâplarının bizzat esası dola- yısile, diğer milletlere karşı hiç bir temas ve teşriki mesai yolunu kapat- maksızın beraberce yürümekte be- dihi bir hayati menfaatleri vardır.» Milletler Cemiyeti kon- seyi bugün toplanıyor Ruznamede görüşülmesi lâzım gelen mühim meseleler var Cenevre 9 — Milleller Cemiyeti konseyi bugün toplanacaktır. Bu toplanlıda bulunmak üzere konsey- de âza bulunan devletlerin delegeleri ve müzukereyi takib için diğer dev- letlerin murahhasları Cenevreye gel- mişlerdir. İngiliz, Fransız Hariciye nazırları da Cenevreye gelmişlerdir. Görüşülecek meseleler arasnda en mühimmi Habeşistanın İtalya tars- fından ilhakının tanınmasına yol açacak bir şekil bulmaktır. Paris T — Milletler Cemiyeti kon- seyinin toplantısında şu meseleler görüşülecektir: 1 — Paktın tadili (Şili hükümeti Milletler Cemiyetine dahil olmıyan milletlerin de fikirlerinin alınmasını istiyor, aksi takdirde Cemiyetten çe- kileceğini bildiriyor.) 2 — Habeş meselesi. 3 — Çin meselesi ve Çin murahha- sının yardım talebi. 4 — İspanya meselesi ve Hariciye Nazırı Delvayonun ademi müdahale- nin tedkiki isteği, 5 — İsviçrenin tâm bitaraflığa av- det talebi. İngiliz Hariciye Nazırının konuşmaları Cenevre 8 (A.A.) — İngiltere Ha- riciye Nazırı Lord Halifaks, buraya gelmiştir. Nazır, öğleden evvel B. Avenoi ile görüşmüştür. Öğleden son- ra Milletler Cemiyeti konseyinin ba- zı azasile, bilhassa Londradaki Şili sefiri B. Edvards ile görü ta- Konseyin ilk içtima yarn saat 11 de akdedilecek ve bilhassa ruzname- nin tesbitine hasrolunacaktır. Konsey toplantısının cuma akşamı veya en çok cumartesiye kadar tem- did olunacağı tahmin edilmektedir. Stokholm 8 (A.A) — Letonya Ha- riciye Nazırı Munters Cenevreye git- mek üzere buradan ayrılmıştır. İsveç Hariciye Nazırı Sandler de Cenev- reye hareket eylemiştir. ? İki 'Hariciye Nazırınn bitaraflık meselesile Milletler Cemiyeti işlerini görüştükleri tahmin ediliyor. Paris 8 (A.A) — B. Bonne, Cencv- reye hareket etmiştir. Yugoslavyaya giden gazetecilerimiz Belgrad 8 (A.A.) — Buraya gelmiş olan Türk gazetecilerden mürekkeb bir grup, dün şereflerine Spriski Krali'de matbuat bürosu tarafından verilen öğ- le ziyafetinde hazır bulunmuşlardır. Bu ziyafette Avala ajansı müdürü 'B. Yovanoviç İle Yugoslav matbuatının birçok mümessilleri hazır bulünuyor- lardı. Ziyafetten sonra Türk gazetecileri, «Muhtelif asırlarda İtalyan portresi sergisi» ni ziyaret etmişlerdir. Yunan kralının seyahati Atina 8 (A.A) — Kral, memleket içinde çıktığı seyahatın ilk merhalesi olmak üzere Kondriotis torpidosu ile Golos'a gelmşitir, Şehir baştan başa donatılmıştır. Halk kralı muazzam te 2