18 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

k i Çekoslovak hükümeti ile Henlein, arasında müzakereye başlanıyor Londra mahafili konuşmanın iyi bir surette neticeleneceğini ümid ediyor Londra 1T (AA) — Henlein ile Çekoslovak hükümeti arasındaki mü- zakerelerin pek yakında başlıyacağı tahmin edilmektedir. Bunun için 2a- man çok müsaid olduğu telâkki edi- iyor. Henlein'in müzakeratırı muvaffa- kıyetle neticelenmesi için Çek - Sov- yet misakının terkini mutlak şart ola- rak ileri sürmekte ısrar etmiyeceği | zannolunmaktadır. Vaziyet çok nazik addediliyor ise de ümidsiz sayılmamaktadır. Çünkü Henlein'in itilâftan kaçınmanın teh- likelerini tamamile anladığı tahmin edilmektedir. Çekoslovakyanın İngiltereye cevabı Londra VI (A.A) — Diplomasi ma- bafilinin haber aldığına göre, Südet meselesinin halli için İngiltere tara- fından yapılan teklife Çekoslovakya cevap vermiştir. Cevap umumi tabir- lerle kaleme alınmıştır. Çekoslovak- ya Henlein'a yapacağı teklifler hak- kında malümal vermemektedir. londra Çek mahafni, Çekoslovak- yanın dış politikasını değiştirmeğe razı olmıyacağını ve Sovyet Rusya İle mevcud misakı feshelmeği hatırına bile getirmediğini söylemektedir, B. Çörçil'in bir nutku Bristol 17 (A.A.) — Bristolda «Sulh ve hürriyet cemiyeti tarafından ter- tib edilen bir mitingde nutuk söyli- yen Çörçil, Henlein ile yaptığı mülâ- kat neticesinde kendisinde Südetler meselesi hakkında nikbinene bir his hasıl olduğunu ve bu işin döstane bir de doğrudan doğruya menfaattardır- lar. Çünkü Orta Avrupada çıkacak bir ihtilâftan evvelâ kendileri zarar göreceklerdir.» Çinliler Suçeu'yu boşaltmağa başladılar Bir Gin kumandanı, zamanın Çinlilere müsait olduğunu, Japonların zayıfladıklarını söylüyor Londra VI — Hong-Kongtan bildi- rildiğine göre Çinliler Suçcu'yu boşalt- mağa başladıklarını itiraf ediyorlar. Deyli Telgraf muhabirine göre Japon- lar Sungay şimendifer hattı istikame- | tlnde ileri hareketlerinde büyük bir | muvaffakıyet kazanmışlardır. Tokyo- dan bildirildiğine göre şimal ve cenup Jâpon orduları Tangşan şarkında bir- Jeşmişlerdir. Şimdi Suçeu üzerine yü-* rüyorlar -Şimendifer hattı hakkında Şanghaydan gelen haberler, biribiri- ni nakzettiğinden Japonlar kontrol- Jarını tamamile tesis etmezden evvel şiddetli mücadeleler cereyan edecek- tir. Külliyetii Çin kuvvetleri, hâlâ Su- çeu civarında bulunuyorlar. Bu kuv- vetler, Japon kuvvetlerinin etrafla- rında kurdukları çemberden intizam dahilinde kurulmuşlardır. Bir Çin kumandanının beyanatı Hankeo 11 (A.A) — Cenubi Şan- tung Çin ordusu kumandanı, Çin ajan- sının harp muhabirine yaptığı beya- natla demiştir ki: Harp uzadıkça Japon ordusunun maneviyatı bozuluyor. Çin ordusunun maneviyatı ise her gün daha ziyade ar- tıyor. Cephemizde Japon tayyareleri- nin fili tesiri hemen hemen yok gibi- dir, Üzerlerimizde arılar gibi uçuşu- yorlarsa da Çin kıtaatının seri hare- ketleri yüzünden hiç bir tesir yapa- muyorlar. Tayyareler çok yüksekten uçmaya mecbur edildiklerinden son iki ay zarfında Japon mevzilerine hiç bir bombardıman yapılamamıştır . Diğer taraftan Japonlar tanklarda kullanmaya başlamışlardır. Japon tanklarının Çin müdafaa hatlarında ya tertib olunan ağlara düşüp kalma- larından yahudda tank müdafaa top- Ira tarafındn tahrib edilmelerinden korkuyorlar. : Buna mukabil Japon topçusu çok tesirlidir. Fakat bizim de ayni silâhla- rımız olsa Japonlar taarruz vaziyetle- rini idame ettiremezler. Japonlar top- çularını gelişi güzel kullanıyorlar. Hiç askeri ehemmiyeti olmıyan küçücük bir köye karşı 50 veya 60 top birden ateş ettiklerini ekseriyetle görüyoruz. Çin askerleri süngü muharebelerin- de Japonlara karşı dalma üstün gel- ! mişlerdir. Suvarilerimiz Varşovada' Gazeteler ekipimizin | | müsabakalarda heyecan uyandıracağını yazıyorlar Varşova 17 (A.A.) — Varşovada ya- 'pılacak büyük entemasyonal binici- ik müsabakalarına iştirak etmek üze- re Türk ekipi Varşovaya gelmiş bulu- nuyor. Ekip 8 binici ve 15 attan mü- rekkeptir, Gazeteler Türk ekipinin daha Ilk anlardan itibaren yarışlara heyecan uyandıracağını tahmin etmekte ve Türk binicilerinin Fransiz okulunu mükemmel bir tarzda temsil etmek- te olduğunu yazmaktadır. Askeri memurlar l Ankara 17 (Telefonla) — 1455 sayı- lı askeri memurlar kanununun neş- rinden önce (memurlar ve askeri ,mensuplar) namı altında müstahdem olup hâlen orduda muvazzaf olarak kullarılan askeri memürların bulun- dukları sınıflardaki nasıbları bir defa- ya mahsus olmak üzere dört sene İler- Dün geceki kaza Bir otomobil parçalandı, iki kişi yaralandı eski Galata poslanesi önünde iki tramvay arabası arasında kalarak parçalanmış, iki tramvay arabası da yoldan çıkmıştır. Parçalanan otomobilde bulunan İs- mail sağ bacağından yaralanmış, bir kadın da bayılmıştır. Kaza esnasında şoförün yanında oturan “otomobilin sahibi Zeki de başından yaralanmıştır. Vakayı müteakıb kaçan şoför Hüseyin yakalanmıştır. Tramvayların da önle- ri ve yan tarafları ezilmiştir. Kaza et- Giresun hastanesinin temel atma resmi 19 mayısta yapılıyor Giresun © (Akşam) — Şehrimizde yapılcaak hastanenin inşası müteah- hidine verilmiş ve hazırlıklara baş- lanmıştır. Hastane, şehrimizin ve Okazaları- | eğ İ takalarında Alman ve Çek lisanile ya- Dün göce, saat onda, bir otomobil, | Mütehassıs yetiştirme | üçreti Bu husustaki kararname dün- | den itibaren meriyete girdi | Ankara 17 (Telefonla) — Husus? İ veya sermayesinde devlet iştiraki bulu- | nan veya devlet sermayesile kurulan | imtiyazlı veya imtiyazsız bilümum sınai müesseseler kullanacakları ec- nebi mutahassıslar için 3293 numa- rTalı kanun mucibince mutahâssıs ye- tiştirme ücreti tediyesile mükellef tu- tulmuştur. Bu husustaki kararname bugünden itibaren meriyete girmiş- tir, Bu kararnameye göre, müesseseler- de birden beşe kadar kullanılacak mu- tahassıslar için 50 şer, sigorta muta- hassısları için 75 er, 6 dan 20 ye ka- dar mutahassıslar için 10 ar ve21den yukarı mutahassıslar için de 5 erlira aylık ücret tediye olunacak ve bu pa- raları gününde hazineye yatırmıyan müesseselerden tediyesile o mükellef oldukları ücretler yüzde 20 fazlasile tahsil olunacaktır. Altı aydan az müd- detle kullanılacak mutahassıslar için de bunların yalnız kullandıkları ay- lara âid olan ücretler peşinen alına- caktır. Yeniden kurulacak fabrikalarla mevcud fabrikeların tesisatında kul- Janılacak ecnebi montörler mutahas- sıs addedilmiyecek ve bunlardan ücret alınmıyacaktır. Mevcud fabrikaların makinelerini nakletmek veya tesisatı- nı ıslah ve kontrol etmek için kulanı- lacak ecnebi mutahassıslar montör addedilmeyip mutahassıs sıfatile mu- amele göreceklerdir. Son dakika Londra yeraltı tre- ninde feci bir kaza Vagonlar parçalandı, yolcular paniğe tutuldu, tünelde infilâk oldu Londra 17 — Dün Londra yeraltı şimendiferinde feci bir Kaza olmuş, iki tren birbirile çarpışmış, vagonlar parçlanmış, yolcular birbirine gir- miştir. Yangın tehlikesini bertaraf etmek için derhal elektrik cereyanı kesil- miştir. Fakat bir elektrik bataryası infilâk ettiği cihetle, yolcular, yan- gın alevleri arasında kaldıkları zan- nile müthiş bir paniğe tutulmuşlar- dır. Yeraltında müthiş feryadlar ol- muş, çiğnenenler, yaralananlar ol muştur. Zayiat mikdarı henüz ma- Tüm değildir. - Gekoslovakyada yeni beyannameler Paris 18 -—. Pragdan gelen haberle Te göre, Çekoslovakyada Südet mın- zılmış yeni beyannameler yakalanmış- tır, Almanca beyannamelerin üzerin- de gamalı haç, Südet mıntakasını ve Dançig koridorunu ihtiva eden büyük Almanya haritaları vardır; Beyanna- melerin sonunda «bir millet, bir hü- kümet, ve bir Führer. kelimeleri var- dır. Çek lisanile yazılmış beyannsmeler- de Benese ve Çekoslovakyanın mütte- fiki Fransa ile Sovyet Rusyaya şiddet- Je hücum edilmektedir. Zabıta tahki- kata başlamıştır, Fransız - İtalyan itilâf müzakereleri Paris 18 — Kabine, dün toplanmış harici işler ve ezcümle Fransa ile İtel- ya arasında itilâf müzakereleri hak- kında görüşmüştür, İtalya hariciye nazırı Kont Çiano, Romadaki Fransız maslshatgüzarına mukabil teklifler- de bulunmuştur. Bu mukabil teklif Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler 18 Mayıs 1938 mm sa Son zelzelede 64 köy tamamen harap oldu Yıkılan evler 5469, açıkta kalanlar 18,699 kişidir Ankara 17 (Akşam) — Geçen ni- | san ayının on dokuzunda Kırşehir, Yozgad vilâyetleri ile Ankara vilâye- tinin Keskin kazası dahilinde vukun | gelen ve hâlâ fasılalı bir surette de- | yam eden zelzelenin vaziyetini ve zel- | zele sahasının Jeolojik durumunu | hükümet namına tedkik eden heyetin | hazırladığı rapor alâkadarlar tara- | fından tedkik edilmektedir. Bu rapora göre Kırşehir vilâyeti dahilinde yüz elli, Yozgadda yirmi iki, Keskin kazasında kırk yedi Ol ma küzere ceman 219 köy zelzeleden tamamen veya kısmen müteessir ol- muştur. Kırşehitde 49, Yozgadda 4, *Keskinde 11 köy tamamen" harap ol- muştur, : Zelzele yüzünden açıkta kalanların sayısı 18,699 dur. Bunun 15,304 ü Kır- şehir vilâyeti, 825 i Yozgad ve kalanı da Keskin kazası dahilindedir. Bu üç yerde tamamen ve kısmen yıkılan ev- lerin sayısı 5469 dur. Raporda, heyetçe tesbit edilen yerlerde yeniden kurulacak köylerde yapılacak evlerin kabil olduğu kadar sağlam kayalar üzerinde ahşap ola rak bir kat üzerine yupılmsı tarayıp edilmektedir. Evler göçmenler için yaplırılmakta olan evler tipinde olacak ve her biri- sinde iki oda bir hol, bir ahır ve bir aptesthane bulunacaktır. Heyet Kırşehir vilâyeti dahilinde tamamen harap olan 49 köyden 11 inin de on bir köyde birleştirilmesini hallerde yeniden yapılmasını ve 38 inin de on bir köye birleştirilmesini kararlaştırmıştır. Yozgad vilâyetinde yıkılan dört köye bedel bir ve Kers- kinde yıkılan on bir köyden diğer dört köy bulundukları yerlere yakın mahallerde yeniden kurulacaktır, Yeni köylerin kurulması işine pek yakında başlanılacaktır. Elektrik şirketi hükümetçe 11 milyon liraya satın alındı Hükümet 20 sene müddetle her yıl 800 bin lira ödeyecek tramvay ve Tünel şirketleri de satın alınacak Elektrik şirketinin salâhiyettar mü- messili B. Spesiyal ile Nafia Vekâleti arasında cereyan eden müzakereler neticesinde Elektrik şirketinin hükü- metçe satın alınması hakkında bir itilâf hasıl olmuştur. Hasıl olan itilâf mucibince hükü- met satın aldığı elektrik şirketine mu- kabil hissedarlara 11 milyon Türk lirası ödeyecektir. Bu para, yüzde 5 faizle her sene takribi 800 bin lira ver- mek süretile 20 senede ödenecektir. Satın alma mukavelesinin teferruatını şimdi iki tarafın hukuk müşavirleri tesbit etmekle meşgul oluyorlar, Teferruata sid müzakereler bu haf- ta içinde bitirilecek ve mukavele im- zalanacaktır. İstanbul Elektrik şirke- tinin umumi geliri senede 5,5 milyon Mirayı buluyor, Şirket 3,5 milyon lira- sını masraf olarak göstermektedir. Hükümet 20 sene müddetle her yıl ve- receği 800 bin liralık taksiti ödedik- ten sonra geri kalacak bir milyon kü- sur liralık kârı şebekenin bozuk taraf- Yarını ıslaha ve tevsie sarfedecektir. Elektrik şirketi fabrikası ve bütün tesisatile 939 kânunusanisinden itiba- ren hükümete intikal edecektir. Tram- vay ve Tünel şirketlerinin de satın alınması için yakında müzakerelere girişilecektir. Deliler koğuşunda kanlı bir kavga Bir deli duvardan söktüğü taşla diğer bir deliyi öldürdü İzmir 17 (Telefonla) Bugün memleket hastanesinde iki deli ara- sında çıkan kavga, birisinin ölümile neticelenmiştir. Ahmed adında bir deli ile Ali adın- da diğer bir deli epey zamandır has- tanenin deliler koğuşunda tedavi al- tındadırlar. Bugün bu iki deli arasın- da her nedense kavga çıkmıştır. Ah- med, koğuşun duvarından büyük bir taş sökmüş ve Alinin başına indir- miştir. Ali aldığı yaradan fazla kan zayi etmiş ve derhal ölmüştür. Deli Ahmedden kavganın sebebi öğ- renilmek istenmiş ise de buna imkân hasıl olamamıştır. Türkiye - Yugoslavya ticaret anlaşması Ankara 17 (Telefonla) — Hükü- metimizle Yugoslavya hükümeti ara- sında 1936 tarihli Türkiye - Yugos- | lavya ticaret anlaşmasına munzam olarak yeni bir protokol taati olun- | duğunu bildirmiştim. Bu protokol ile kabul edilen yeni listeler yarın gümrüklere tebliğ edilecektir. Yeni listeler kaldırılan eski liste- den çok daha geniştir ve bu dost memleketle aramızdaki ticaret mü- Sanayide kullanılan elektrik İstihlâk resminin kaldırılmasi Ka es Ankara 17 (Akşam) — Sanayide kullanılan elektriklen alınmakla olan istihlâk resminin tamamen kal- dırılması etrafında tedkikler yapıldı- ğı yazılmıştı. Bu hususta İktisad ve Maliye Vekâletleri arâsında yapıl makta olan temaslar müsbet bir şe- kilde ilerlemektedir. Meselenin pek yakında bir karara bağlanacağı ve resmin kaldırılmasının bir kanunla Meclise teklif edileceği anlaşılmakta- dır. Damga pulu satılan yerlere konulacak levhalar Ankara 17 (Akşam) — Maliye vekâ- leti damga pulu bayileri talimatna- mesi mucibince bayilere verilmekte olan «her nevi damga pulu satılır» iba- resini havi yeni ve zarif levhalar yap- tırmıştır. Yeni levhaların fiati 125 kuruştur. Eskileri yüz kuruş idi. Bundan böyle pul bayiliği yapacak- Jara bu levhalar verilecektir. Eski lev- | haların yenilerile değiştirilmesi ihti- yari bırakılmıştır. İsveç hükümeti B. Stoyadi- noviçe nişan verdi Belgrad V7 (A.A.) — B. Stoyadino- viç, dün İsveç sefirini kabul etmiştir. Elçi, Başvekile İsveç kralı tarafından