18 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Mayıs 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA» Zavallı zülfü perişan! Hileli mal iie rekl başkadır. Hile, fena şeydir: Aldatmak esasına dayanır. Fakat cersatz» bir azım alâ- metidir, Hattâ denilebilir ki asri te- rakkinin manivelâları arasında sayılır. Almanyada umumi harp esnasında «ersatzom ne şekilde doğduğunu bili- yoruz: «— Yok! Anlamıyor musun, yok iş- te! Yaratamayız ya...» diye, insana müskilmiş gibi gelen bir itirazın fev- kine çıkmış bir beşeri iradeyle yoku yareden bir azmın mahsulüdür. Biftek mi yok? Patatesten sun'isini yap, dayan! Şeker mi yok? Zaharin Yap, yut ve hapı yutma, dayan! Böyle başladı. Ve devam ediyor Şimdi gayet basitlerine raslıyoruz? Dünkü havadisler arasında Almanya- da soğan yerine prasa kullanıldığını öğrendik. Belki buna: — İtrat!,, Kendileri yetiştirmiyorlar- sa mübadele tarıkile tedarik etsinler! - diyen bulunur. Fakat, milli hududlar dahilinde ye- tişmiyenin yerine başkasını koymak, başkasını yaratmak, bazı milletlerde bir felsefi inad halinde yer etmiştir. Bu noktadan düşünülürse, osoğan ye- rine prasa!» siyasetine böyle basit bir itirazla cevap verilmiş olmaz, Filhakika «ersatzoların daha neleri, neleri var: Balıktan pamuk, kömürden süt, sütten kumaş, tahtadan çorap ve ekmek... Maddeler, böylece, bir sihirli değne- ğin emrine tâbi gibi, bir şekilden öbü- rüne geçiyor. İptidai mevad sıkıntısı Çekildiği için de bir zerrenin ziyan edil. memesine çalışılıyor: «Macunu kullandıktan sonra diş patı tüblerini atmayınız!» diye ilânlar ya- gılı imiş, Erkek gömleklerinin etekle- rinden beşer santim kısaltılması emre- dilmiş, Paketler asgari derecede küçük kâğıdlara sarılacak ve bunlar sicimle bağlanmıyacakmış. Tahtadan çıkarı Jan yağın insan sıhhatine zarar ver- mediği mahpuslar üzerinde yapılan tecrübeden anlaşılarak kullanılması halka da teşmil edilmiş. Fakat bunlar arasında mühim, ha- yati «ersatzolar da olduğunu duymı- yan kalmadı: Meselâ sun'i mahrukat ki, İtalyanlar da yapmağa çalışıyor; sun'i kauçuk ki müstemlekesi olmi- .yan Almanlar için pek ehemmiyetli... Filhakika, «buna» ismi verilen bu «er- Batz» kauçuk tabiisine nisbetle 5 - 6 misli pahalıya mal olduğu için şimdilik taammüm edemiyormuş amma, mali- yeti elbette ucuzlatılır. Bu hamleler, Söylediğim gibi, sanaylin yalnız Alman- ya mikyasında değil, bütün dünya öl- çüsünde yükselmesine yardım edecek gibi görünüyor, «Ersatzılara dair okuduğum uzun bir tetebbü makalesinde asıl garibime giden şu oldu: Almanyada berberlerin kestiği senevi 300 ton insan saçından istifade yolu düşünülmüş, Bunların bir santim uzunluğunda olanlarından halı dokunabiliyormuş! Birdenbire, yüreğime hüzün çöktü. Bütün Şark şairlerine şiir dokutan ca- nan zülfü, demek şimdi ayaklar altın- da çiğnenecek derecede müptezelle- şiyor! N Neredesin ey şair ki: Bahtım siyah olsaydı... Demiştin... Gör sevgilinin saçını ağ- yar tarafından çiğnenirken... Eyvah «zülfü ŞEHİR HABERLERİ Yunanistandan bir kafile seyyah geliyor Seyyahlar İstanbuldan sonra Bursa ve ide ziyaret edecekler Türk - Yunan ticaret ofisinin te- şebbüsü üzerine Yunanistandan, iç- lerinde bir çok Yunan münevveri de bulunan 150 seyyah şehrimize gele- cektir, Seyyahlar Hellas vapurile 5 ha- ziranda geleceklerdir. 6 haziranda şehir, müzeler gezile- cek, 7 haziranda Adada gezinti yapı- lacak, 8 haziranda Mudanyaya gidi- lerek Bursa ziyaret edilecek, o gece İstanbula dönülecektir. 9 haziranda vapur Çanakkaleye hareket edecektir. Seyyahlar Trova harabelerini gezdik- ten sonra 10 hazirarida İzmire hare- ket edeceklerdir. İzmirde Ayasbağ, Selçuk harabe- leri, Bergama ziyaret edildikten sonra Yunanistana dönülecektir. Fakültelerde bugün derslere nihayet veriliyor Yakında imtihanlara başlanacağın- dan, üniversitenin bütün fakültelerin- de bugün derslere derslere nihayet ve verilecektir. Okcular 19 mayıs bayramma 11 kişilik bir heyet gitti Bu sene Ankarada yapılacak olan spor ve gençlik bayramına, Dahiliye Vekili ve C. H. P. Genel sekreteri B. Şükrü Kayanın emrile ve Ankara Türk spor kurumunun daveti üzeri- ne, şehrimiz Okspordan B. Safi Tok- sözün riyasetinde on bir kişilik bir heyet te iştirâk edecektir. Ankara stadında yapılacak olan resmigeçidden sonra Okspor âzaları, meydanda, bir atış gösterişi yapa- caklardır. Sporcular, Ankaraya gitmişlerdir. Bahar havası ve sayfiyelere rağbet İki gündenberi İstanbulda bahar havası başlamıştır. Dün termometre 22 derece idi. Birkaç gün evvelki mev- simsiz soğuklardan ve yağmurlardan sonra havanın düzelmesi herkes ta- rafından memnuniyetle karşılarımış- tır, İki gündenberi göçler başlamıştır. Bu sene sayfiye yerlerine daha faz- la rağbet vardır. Adalarda, Boğazda, Anadolu yakasında ekser evler tutul- muştur. Bu sene Yeşilköye de rağbet fazladır. Ecnebi memleketlerde görü- lecek işler için belediyeler evvelâ Hariciyeye müracaat edecekler Ecnebi memleketleri ve ecnebi dev- let daireleri nezdinde takib edilecek işler ve yapılacak teşebbüsler için ba- zı belediyelerin doğrudan doğruya el- çiliklerimize müracaat ettikleri görül- müştür, Vekâletten gelen bir emre göre, belediyeler, bu gibi işler için ev- velâ Hariciye Vekâletine müracaat edeceklerdir. Haklı şikâyetler Taksimi Fındıklıya bağlı- yan yol niçin yarıda bırakıldı? Bütün Dir semi | semt hayrettedir: Fındıklıda muazzam bir asri mektep yapıldı. Bunun önilnden geçen ve bir ucu Fındıklıda tram- vay caddesine inen yol Beyoğlu- na pek yakın bir mesafeye kadar getirildi; fakat geri kalan birkaç yüz metrelik kısmı öylece, met- rük bırakıldı. Bir seneden Jazla- dır, durup duruyor. İstanbulun imarı düşünülen bir sırada bu kadar ilerletilmiş bir yolun kullanılmadan yüzüstü bi- rakılması ne hikmettir? Yeni inşaat 9 metreden dar sokaklar için bir kayıd kondu Yapı ve yollar talimatnamesinin | bir maddesinde 9 metre genişliğinde olmıyan sokuklurda yapılacak inşaat için bir fıkra vardır. Bu fıkraya göre bir arsa sahibi 9 metre yüksek- liğinde bina inşa etmek isterse - s0- kak genişliği müsait değilse - sokağı 9 metre genişliğine iblâğ etmek için il geriye çekmek mecburiye- © enli kadar 9 metre yüksekli- ğinde yapılmıyacak binalar için böy- le bir mecburiyet yoktu. Belediye koy- | duğu yeni bir kayıdla 9 metre yük- sekliğinde evvelce inşa edilmiş bina varsa bundan daha az yapılacak binaların da daha evvel in- şa edilen 9 metre yüksekliğindeki bi- nanın hizasında ve geriye çekilmek suretile inşa edilmesini kararlaştır. mıştır. Avans hesapları mali sene girmeden görülecek Mali sene sonu yaklaştığı için bü- tün mutemedlerde bulunan avans hesablarının mali sene girmeden ev- vel görülerek ellerinde bulunan pa- raların devredilmesi alâkadarlara bil- dirilmiştir. Profesör Nissen Haber aldığımıza göre profesör Nissen geçen pazar günü Avrupaya gitmiştir. Kıymetli profesörün bu se- yahati iki buçuk ay kadar sürecek, sonra İstanbula avdet edecektir. Şirketi Hayriye araba vapu- rile göç ücretini indirdi Şirketi Hayriye idaresi, araba vapu- rile nakledilen bir araba dolusu eşya için iki yüz elli kuruş nakliye ücreti alıyordu. Belediye, sayfiye mevsimi yaklaştı- ğı için göçedecek ailelere bir kolaylık olmak üzere 250 kuruşluk ücretin 200 kuruşa tenzili için Şirketi Hayriye nez- dinde teşebbüste bulunmuş ve bu te- şebbüs Şirketi Hayriyece kabul edil- miştir. Süleymaniye ortamektep müdürlüğü Münhal bulunan Süleymaniye or- ta mektep müdürlüğüne Denizli ma- arlf müdürü B, Asaf tayin edilmiş- — Ne zaman Taksim n meydanından Ml. geçsem hep zatıâlinizi hatırlarım bay Amca, şu bizim bay Amcaya söylesem de, derim, gazeteye iki satırla bir şey Yazıverse... , Kömür depoları Kuruçeşmeden hemem kalkmıyor Yeni limanın inşasına başlan- dığı zaman depolar da kaldırılacak Dün bir gazete, Kuruçeşmedeki kö- mür depolarının Yenikapıya nakle- dileceğini yazıyordu. Kuruçeşmedeki depoların derhal nakli için henüz verilmiş bir karar yoktur. Ancak B. Prost “plânında müstakbel limanın Yenikapıda ya- pılmasını muvafık görmüştür. Bu sebeble müstakbel köinür depolarının B. Prost arada bir intikal devresi ge- çeceğini düşünmüş ve Sarayburnu ile Eminönü arasındaki sahada bazı muvakkat tesisat yapmanın zârure- derhsl nakli için verlimiş bir karar yoktur. ii - : Ücret tarifeleri Gazino ve lokantaların dış kapılarına da asılacak Belediye, sayfiye yerlerindeki ga- zino ve lokantaların ücret tarifeleri hakkında yeni bir tamim hazırlamış- tar. Bu tamime göre, ücret tarifeleri binaların dış kapılarile iç kapılarına ve görülecek yerlere asılacaktır. Bu esasa riayet etmiyenlerin veya- hut yazılan ücretlerden fazla miktar istiyenlerin en yakın zabıta merkezine veya belediye iktisad müdürlüğüne bil- dirilmesi halktan rica ediliyor. Bu key- fiyet, kaymakamlıklara tebliğ edil- miştir. Maarif müdür muaviniilk tedrisat müfettişliğine tayin edildi İstanbul maarif müdür muavini B. Nurullah ilk tedrisat müfettişliğine tayin edilmiştir. Ancak şimdilik ma- arif müdür muavinliği işlerini de ida- re edecektir. Eyüp - Rami yolu yeniden acak Hazirandan itibaren Eyüpte bir be- lediye dairesi teşkil edileceğinden Eyüp İle Rami arasında, Eyübün Gü- senelik umumi programa dahil bulu- nan yollar arasındadır. Kadına söz atmak yüzünden kavga Evvelki gece Parmâkkapıda Muzaf- fer adında biri bir kadına söz atmış tır, Buna kızan arkadaşı İsmail serze- nişte bulunduğundan aralarında kav- ga çıkmıştır. Muzaffer İsmaili yarala- map İsmall hastaneye kaldırılmış, Efendim, mesele, tatil 1 günlerinde Taksim meydanında yapılan musiki | neşriyatı meselesi... ». Çalınan şarkılar ekseriya fokus- trot, rumba gibi meydanı dans yerine çeviren oyun havaları... .. Halbuki ağır şarkılar, yahut lâtif gazeller çalınsa daha istifadeli olmaz m1?... De Bahife $., >“ ISTANBUL HAYATI Serçe misiniz, Kırlangıç mı? Son hafta içinde İstanbulun dört bucağında gene göçler çoğaldı. Hangi sokağa girilse eşya yüklü bir kaç ara- baya raslanıyor, Kapılarm önleri me- zad yeri gibi. Arabalar yüklenirken Dü Kelle Gezi gara Km Şi serme Nk sum eyes RENAN İLE EE EFE YA AİN Aİ EREM AREA rms.