18 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

18 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Büyük bir 9 kütüphane mahvoldu Dünyanın en kıymettar kitapları- Pa ihtiva eden zengin bir kütüpha hs dikkatsizlik yüzünden mahvolup ir Bu kütüphane, Hindis- cenubunda Seylin adasında Kolombo şehrinde idi, © Seylânlıların kullandıkları Singhal Yisanı üzere yazılmış birçok asırlık es- Ki kitaplar burada muhafaza edilmek- İs idi. En yenisi bundan 700 sene ev- Vel “yazılmıştı. Çoğu felsefeye ve eski din! itikadlara dair idi. /” Bu kitaplar yalnız ihtiva ettiği em- Salsiz tarihi ve ilmi malümat itibarile değil, ayni zamanda kâğıt ve cild sa- Matları cihetinden de çok değerli idi, Kitapların hepsi insan nefesile yır- lacak kadar ince olan hurma yap- Takları üzerine yazılmıştı. Bunun için bu eski müessesenin adı da Hurma yaprakları kütüphanesi idi. Bu nazik yaprakları biribirine bağ- uyan cildlerin sanati da emsalsizdi. Misli bulunmıyan bu kütüphanenin mevcudünü kontrol için maarif ider resi memurları tarafından ahiren yar pılan muayenede nasılsa kütüphane- ye musallat olan karıncaların kitap- ların yapraklarını kemirip yemiş ol- dukları meydana çıkmıştır. Ancak birkaç kitap sağlam olarak kalmıştır. Hindistandaki eski felsefe ve dinleri öğrenmek için emsalsiz bir hazine olan bu kütüphanenin akıl ve hayale gelmiyen bir kaza yüzünden mahvo- lup gitmesi müsteşrikler âleminde derin teessür uyandırmıştır. - Gripe karşı aşı Grip hastalığının ültramikroskopik mikroplardan ileri geldiği bundan bir kaç sene evvel tesbit edilmişti. Şimdi Lonüradaki tabbi tedkikat enstitüsü Erip hastalıklarına karşı bir aşı hazır- lamağa çalışmaktadır. Enstitünün Meşrettiği son raporda bu iş için sarfe- dilen mesainin epey surette ilerilemek- fe olduğu bildirilmektedir. Hazırlanan ,Serom ilk grip salgınında tatbik olu- Macaktır. Çünkü yeni grip seromu Aşıladıktan ancak bir müddet sonra Yücudü mikroplara karşı muhafaza edebilmektedir. 1936/37 senesindeki grip salgını © kadar âni bir surette zuhur etmişti ki bu seromla aşılanan kimselerin vü- Cudleri hastalığa karşı korunmağa Yakit bulamamıştı. Bir deo zaman Erip hastalığının muhtelif cinslere Mensup mikroplar tarafından tevlid edildiği henüz bilinmiyordu. O xa- mandanberi Seromun bazı cins grip mikroplarına karşı tesirli, bazılarına karşı ise tesirsiz olduğu da meydana çıkarıldı. 1936/37 grip salgınnda ya- pılan araştırmalar neticesinde grip hastalığını tevlld eden mikropların 39 cinse ayrıldığı anlaşılmıştı. Enstitü- nün son raporunda grip hastalığım tevlid eden bu 39 cins mikroptan daha başka mikropların da bulunup bulun- Grip hastalığına karşı kı seromun tatbik edilmesi işi şimdilik durmuştur, Doktorlar hastalığın bir kere daha salgın halinde ruhur etme- karşı korunmalarına başlanacaktır. Enstitü netleenin parlak olacağını etmektedir, On ayda yedi çocuk İnanılmıyacak gibi geliyor amma hakikattir: Afrikada Nyassaland'da bir yreli kadın on ay zarfında yedi ço- Cuk doğurmuştur. Kadının ismi Kan- Yenda'dır, cenubi Rodeziya'nın Salis- bury şehrinde oturmaktadır, Bu ka- dın bundan on ay evvel hepsi kız ol- Mak üzere bir batında üç çocuk doğu- Fuyor. Bu uçuzlerin doğduğu günden on ay sonra ikisi oğlan ve ikisi kız ol Mak üzere dört çocuk daha dünyaya Kibar mah getiriyor. Bu dört çocuktan yalnız bir oğlan ölüyor, bir buçukia iki buçuk Kilo ağırlığında olan diğer üçü yaşı- yor. Sihhaite olan bu çocuklarında yaşayıp büyüyecel söyleniyor. Niyas- saland yerlileri kız çocuklarına çok ehemmiyet veriyorlar. Çünkü bunlar büyüdükleri zaman evlendirilirken ebeveyn damaddan bol bol para ai- | maktadır. busun aşkı Lonâranın kibar otellerinden birinde bundan birkaç hafta evvel çalınan mücevherler İngüterede oldukça büyük bir heyecan uyandırmıştı. Bu heye- can yalnız mücevherlerin büyük bir kıymeti haiz olmasından deği, sirkati Yapanlardan hepsinin yüksek ve kibar ailelere mensup kimseler olmasın dan da ileri geliyordu. Bu hırsızlar arasında yüksek bir aileye mensup olan 26 yaşındaki Robert Pol Harley'de bulunuyordu. Şimdi bu genç Maidstone hapishanesinde 7 sene- Uk hapis cezam çekmektedir. O hapishaneye gireliden beri her ayda bir kere “iyahlar giymiş, yüzüne kalın bir peçe örimüş olan bir kadın kendisi tara fından, idare olunan gayet şık bir otomobille hapishanenin önüne yeliyor. Üniformalı bir uşak otomobilden çıkarak kadına kapıyı açıyor, peçeli kadın hapishaneden içeriye giriyor. Hapishanede dülgerlik öğrenmekte olan Har- İey'in o gün için yarım saat kadar o kadınla görüşmesine müsaade olunu- Yor. Mahpusla genç kadını ayıran kalın demir parmaklık arasından Harleyle Peçeli kadın ayda bir kere konuşuyorlar. Harley'in hapishanedeki höcresin- de genç ve güzel bir kadının resmi asılı duruyor. Herkes acaba o resimle pe- Seli kadın ayni insan mıdır, diye biribirine soruyor ve bunun böyle olduğunda! Şüphe etmiyor. midiye mektep gemisi Varna Limanında Dün akşam Hamidiye kumandanı şerefine bir ziyafet verildi Sofya 17 — Türk mektep ge Misi Hamidiye bugün saat 13 te Var- Mâ Ilmanına gelmiştir. Gemi Ilmana girerken şehri top ateşile selâmlamış Ve sahll bataryası da mukebele etmiş- tir. Rihtımda Türkiye elçisi, Vama konsolosu, ataşemiliterile Varna be Kiye Teisi, Hamidiye kumandanının | ihmandarlığınaı tayin edilen yüzba- | #1 Miralof ve diğer erkân ve kâlabalık | bir halk kütlesi bulunuyordu. Hamidiye kumandarı mahalli ma- 1 ziyaret etmiş e edilmiştir. Akşam, mevki kumandanı Türk mi- gilirler şerefine bir ziyafet verm ve ziyaretleri | Fon Papen'in kâtibi boğulmuş Cesedi Tuna nehrinden çıkarıldı Viyana 17 (A.A) — Geçenlerde Avusturya - Çekoslovakya hududu yak | kanında Tuna nehrinden çıkarılmış | olan cesedin hüviyeti zabıta tarafın- İ dan tayin edilmiştir. Bu ceset, B. Fon Papen'in eski kâtibi olup Viyanadaki Alman sefaretinde ataşe bulunan ba- | ron fon Ketteler'e aiddir. Bu zatın gaybubeti geçenlerde ha- ber verilmiş idi. Katil Osman dün İzmirde idam edildi İzmir 17 (A.A.) — Mahküm olduğu ölüm cezası Kamutayca tasvib edilen | katil Osman bu sabah hükümet mey- danında asılmıştır. Ticaret ve klering anlaşması olan memleketlerle takas muamelesi nasıl yapılacak? Ankara 17 (Akşam) — 2/4009 sa- 'Talebnameyi veren firmanın ünvan ve sdresi, ihracat ve Ithalâtı yapacak firma» ların adresleri, ithsl ve ihraç edilecek malın nevi, cinsi, miktarı mahal tasrih edilmek suretile FO B ve Cİ F kıymet- leri, takas munmelesinin hangi anlaşma- ya istinaden Cümhuriyet Merkez bankası bu şartla içinde verilecek talebnameleri meri mev- sunta uygun oldukları takdirde tescil cde- cek ve her bir talebname için anlaşma hü kümleri ve cari klering taamülleri daire- sinde kayd ve hesab muamelesi yapacak» tar. #ihalâttan Ihakal birini bizzat yapmakla mükelleftir. Diğer muamele başka firma veya firmalar tarafından yapılacak (ss, bu elhet talebnamede ayrıca tasrih edile- cektir. Talebnamede ihraç malı, bilâhara değiştirilemiyece Takas yola ile ithal edilecek mal: Hazırlanan yeni talimat- şartile, ihracattan önce itihalât yapı- labilir. İhracat ve ithalât ayni firma 2 — Evvdlâ ithalât yapılmış ise; mukabil ihracatın, anlaşmanın merk yetten çıktıktan sonra yapılabileceği hakkında alâkadar, karşı taraf salâ- hiyettar makamlarından müsaade almış ise, riski kendisine aid olmak Üzere yine bir senelik takas müddeti cari olacaktır. Aksi takdirde mukabil ihracatın anlaşmanın meriyeti esnâ- sında yapılması lâzımdır. 2/1099 sayılı karamamenin 2, 3 ve 4 üncü maddelerinin tatbik suretini Rakibini öldüren gencin muhakemesi Suçlu mahkemede şuurunun yerinde olmadığını söylüyor Beraber yaşadığı Fatma adındald kadının kendisinden eyrlıp Salih adında birile münasebet tesis etme- sinden hilddetlenerek Salihi öldürmek» ten maznun Yasin adındaki gencin muhakemesine dün ağırceza mahke- mesinde devam edilmiştir. Yasin, dünkü celsede yazılı olarak nikâh yapılmış olup resmi nikâh ta yapılmak üzere iken bir ağız kavgası yüzünden Fatmanın evden eşyaları alıp Salihin evine gittiğini söylü- yor ve: — Bir gün sokakta Salihin yanın- da Fatmayı görünce bağırdım. Salih birdenbire üzerime atılarak beni to- katladı ve ölümle tehdid etti. Ben de tabancamı çektim. Dimağ hastalığına müptelâ olduğum için kendimi kay- betmiştim. Ne yaptığımı bilmiyo- rum. Doktorlar benim şuurum yerin- de olduğunu söylemişlerse de bu id- dla doğru değildir. Şuurum bozuk” tur. Bu cürmü de şuursuzlukla işle- dim.. diyordu. Mahkeme, evrakı tedkik ederek kar rarını vermek üzere muhakemeyi baş- ka güne bıraktı Bir Fatma diğer Fatmayı yaraladı Nişantaşında Fatma ile diğer Fat- ma adında iki kadın bir kıskançlık yüzünden kavga etniş, Fatmalardan biri diğerini taşla yaralamıştır. Suçlu yakalanmıştır. TRUFLEX OyukluTras Bıcağı 5 eee Vade” Vi ELE sakalları yener B. Mussolininin son nutku Fransiz siyasi mahfillerinde hayret uyandırdı Paris 17 (A.A) — Nazırlar meclisi» nin içtimai hemen münhasıran Hari- Ciye nazırı Bone'nin izahatına tahsis edilmşitir, Fransız - İtalyan münase- betleri hakkında nazırlar Fransanın Roma maslahatgüzarile “kont Clano arasında başlıyan müzakerelere bugün de devam edileceğini söylemiştir. Meclisde Cenova nutkundan da sedilmiştir. Fransanın Roma masla- 'hatgüzarı Blondel bu nutkun Fransız siyasi mahfillerinde husule getirdiği hayreti bildirecektir. Meclis İngilterenin Çekosloyakyada- daki ekalliyet meselesi hakkında Al- manya hükümeti nezdinde yaptığı te- şebbüsden dolayı müttefikan memnu- niyetini beyan etmiştir. Fransa hükü- meti, hali hazırda bu meselenin beynel- milel sahadan uzaklaştırılması için İngiltere hükümeti tarafından sarfedi- len gayretlere bütün kuvvetile müza- heret edecektir. Yeni banknotlardan tedavüle anlar Ankara 17 (A.A) — Türkiye Cüm- huriyeti Merkez bankasından bildiri. miştir; Bakamızın 15 ikinciteşrin 1937 ta- rihinden itibaren tedricen tedavüle yeni harfli ; #EE beş milyon dört yüz altmış dokuz dört yüz altmış beş lira tedavi kaldırılmıştır. Bir seyyar satıcı karisini yaraladı Feriköyde oturan seyyar satıcı Akif, evvelki akşam karısı Elmas ile kavga i İngiliz kabinesindeki değişiklik Muhalifler Hava nezaretinde anket yapılmasını i istiyorlar Londra 17 (A.A) Kabinede yapılan tadiller hakkında bir çok mütalâalar söyleniyor. Yeni Hava Nazır B. Woodsun enerjisi umumiyetle takdir edilmekte ,fakat tayyare İnşaatında #htisası olmadığı ileri sürülmektedir. Maamafih kapiten Balforun tayyare inşaat fabrikalarile olan şahsi müna- sebetlerinden dolayı mühim hizmet- ler ifa edeceği takdir edilmektedir. B. Çambörlaynın bir Teçhizat Ne- zareti ihdas etmekten imtina etmesi, sanaylin silâhlanması işinde gayretle» rini tevhide muvaffak olduğuna bir delil addedilmektedir, Lord Halifaksın Hariciyede kalma» sı, umumiyetle tasvib edilmekte, fa» kat Lordun ahval ve şerait iyileşin iyileşmez bugünkü ağır mesuliyetten kurtulmak istiyeceği tahmin oedik mektedir. B. Makdonaldın Müstemlekât No zaretine tayini manidardır. Alman de tebeddülün siyasi mahiyeti haiz ol madığı kaydedilmektedir. İhtisas ve salâhiyeti malüm olan Sir Samuel Hoarın Hava Nezaretina tayin edilmemesi hayreti mucib ok muştur. Sir Samuel Hoar, ileride B. Çambörlaynın yerine (Başvekâlete namzed olanlardan biri telâkki edil. mektedir. Bu sebepten dolayı Samusl Hoarın Dahiliyede kalmağı tercih eğ tiği zannediliyor. Ankara - Çankırı gezinti j trenleri Ankara 17 (Akşam) — Her sene pazar günleri şehrimiz ile Çankın arasında işliyen gezinti trenleri bu sene 5 haziranda işlemeğe başlıyacaM ve 25 eylüle kadar devam edecektir. Gezinti trenleri Ankaradan 7,45 de ve Çankırıdan da 18,30 da kalkacak. tır. Bu Bu gezintiye iştirak edecekler Çankırıda altı buçuk saat kadar ka Jacaklardır, A e Gi Be rma LE A e