21 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Çekoslovakyada! 100 Alman yaralandı Almanya, Çek hududuna asker mi gönderiyor ? İngiliz sefiri, Londraya gelen endişeli haberler | üzerine Berlinden izahat istemeğe memur edildi Berlin 2i — Alman gazeteleri Çe- koslovakyada cereyan eden hadiseler hakında uzun tafsilât veriyorlar. Kömoden şehrinde vukubulan hadi- selerde 100 Alman yaralnmıştır. Südet Alman fırkası, B. Hodzaya bir nota göndererek Südet Almanla- rna en basit emniyet şartları temin edilmedikçe, emniyet meseleleri hak- kında kendisile asla müzakereye gi- rişmiyeceğini bildirmiştir. insana tedbirleri almağa davet ediyor. Berlin (gazeteleri, Çekoslovakya hadiselerin! şiddetle tenkid ediyor. Folkişe Beobahter gazetesi yazdığı bir makalede diyor ki: «Çekoslovak- ya, Almanya ile anlaşma arzusunu izhar ederken, Çek gazeteleri Alman- Jara karşı en şiddetli hücumlarda bulunuyorlar. Çek Jandarmalarının gözü önünde Almanlar yaralanı- yorlar. Bu vaziyet karşısında, Çekoslovak- yanın Südet topraklarında ermniyet ve asayişi temine kâdir olup olmadı- fı cayi sualdır. Bu vaziyetin mesu- Byeti tamamile Prag hükümetine siddir.» Almanya sevkiyat mi yapıyor? Paris 21 — Londradan bildiriliyor; Çekoslorakyadan dün Londraya gelen haberler, İngiliz hükümetinde ciddi endişeler uyandırmıştır. Londraya gelen haberlere göre Çekoslovakya hududuna Alman askeri sevkiyatı ya- tadır. Bu haber üzerine İngi- hükümeti, Berlin sefirine Alman hariciye nezaretinden bu hususta ma- Tümat İstemeğe ve Londra hükümeti- nin Prag kabinesinin ekalliyet rmese- lelerini dostane bir surette halletmek için sarfettiği gayretlere büyük bir ehemmiyet ve alâka atfettiğini tebliğe memur edilmiştir. Alman hariciye ne- zareti, fevkalâde mahiyette bir sevki- yat yapılmadığı cevabını vermiştir. Prag 20 (A.A.) — Geçen gece Südet Almanların «Alman evi» inde yaptık- ları bir toplantı sonunda Çeklerden biir grup, bir alay teşkil ederek bu evin önünden geçmişler ve Almanların aley- hinde bağırıp çağırmışlardır. Bunun Üzerine bir arbede zuhur etmiş ve bir çok kişi yaralanmıştır. Bir Alman ve bir çok, Çek hastaneye kaldırılmıştır. Zabıta, işe müdahale etmiştir. Gece yarısına doğru, sükün tamamile tees- süs etmiştir. Almanlar, Henlein fırkası nişanla- rını ve bu fırkaya iltihak mânasına gelen beyaz çorablarını çıkararak bi- rer birer içtimâ salonunu terketmiş- lerdir. Bir Alman mebusunun nutku Prag 20 Dün akşam «Ak man evi» nde tertib edilen bir toplantı esnasında Henlein tarafdarı mebuslardan Sandner 10,000 kişinin huzurunda demiştir ki: «Biz hiç bir muvakkat anlaşmaya razı olmuyacağız. Karlovivari'de bil- dirdiğimiz bütün taleblerin fsaf edil mesi lâzımdır. Bizimle anlaşmak Çe- koslovakya için bir hayat ve memat meselesidir. Hakkımızın kanunlarla tevsik edilmesi ve tanınması lâzımdır. Henleinin Londra seyahatinden mem- nun olmalıyız. #kalliyetler statüsü bi- zl tamamile tatmin etmezse reddede- Italya kralı TTrablusa hareket etti, son- : baharda Almanyaya gidecek Roma 20 (A.A) — Kral-impart- tor, Siraküza'ya hareket etmiştir. Oradan Trablusgarbe gitmek üzere vapura binecektir. Berlin 20 (A A.) — İtalya kralının Almanyayı sonbahardan evvel ziya- ret etmiyeceği öğrenilmiştir. Kral, Hitler tarafından davet edilmiştir. - Belediye reisliği yapan kay- makamlara riyaset tahsisatı Ankara 20 (Telefonla) — Belediye relsliği vazifesini vekâleten yapmakta olan kaymakamlara bundan dolayı vekâlet tahsisatı verilip verilmiyeceği bâzı tereddüdlere yol açmıştır, Dahiliye Vekâletince bu kere vilâ- yetlere gönderilen bir tamimde bele- diye işlerini de yürütmeğe memur edi- len kaymakamlara belediye bütçeleri- ne konulan riyaset tahsisatının veril- mesi icab edeceği bildirilmiştir. Erenköy kız lisesi talebeleri İzmite gidip geldiler İzmit 20 (Telefonla) — Erenköy Kız lisesi son sınıf talebelerinden 100 kişilik bir grup bugün müdürleri B, © Mahirin başkanlığında bugün buraya geldiler. Kâğıd fabrikasını ve şehri gezdiler. Tarihi yerlerde tedkikler yap- tılar, Talebe grupu akşam trenile İs- tanbula döndü... Dahiliye vekâletibir tayin kararnamesi hazırlıyor Ankara 20 (Akşam) — Dahiliye Vekâleti yeni ve büyük bir tayin ka- rarmamesi hazırlamaktadır, Bu ka- rarname ile mülkiye memurlarımız rasında değişiklikler yapılacak ve © bu arada birçok mülki memurları miz Şarktan garbe ve garpten şarka i p* z — nakledileceklerdir. 2 me m mi kin lll lm rn ERİ yine, Talaya sid Ermeniler gönderiliyor Bunlar öldürüyorlar,, diye hâdise çıkaracaklarmış Şam 20 (Hususi muhabirimizden) — Şam kadastrosunda mühendis Ba» nos Peltekyanın yüzlerce ermeniyi her birine beşer lira vererek İskenderuna sevkettiği ve bu nevi sevkiyala devam olunduğu haber alınmıştır. Banos Peltekyanın muhitinden ve istihbarat kaleminder sızan haberle- re göre bu ermenilere silâh veril mekte ve kendilerinden tehlikeli bir o- yuna hazırlanmaları istenmektedir. Bu oyun da şudur: Antakya mıntaka- sında yapılacak tescil ve kayıd işle- rinde de muvaffakiyetsizlik baş gös- terirse bu zavallı ermeniler vakalar (hdasına başlıyacaklar ve (Türkler ermenileri öldürüyorlar) diye diye feryad koparmak suretile . hristiyan Aleminin taassubunu tahrike kalkı- şacaklardır. Bu tertiplerde resmi şa- Tusların da alâkadar oldukları ifşa e- dilmektedir. İspirto ve ispirtolu içki satılan yerlerden alınacak beyie resmi Ankara 20 (Telefonla) — İspirto ve ispirtolu içkiler hakkındaki tali- matnamenin 39 uncu maddesinin kaldırılması ve 40 ıncı maddesinin aşağıdaki şekilde tadili Vekiller heye- tince kararlaşmıştır: 1 — İçki satılan yerlerden yıllık kiralarının yüzde yarımı nisbetinde beyiye resmi alınir, Panayır ve pazar yerlerindeki satıcıların kiraları İnhi- Li Atatürkün teşekkürleri Mersin 20 (A.A) — Riyaseti Ofim- bur umumi kâtipliğinden: 19 mayıs günlinün yıldönümü mü- Yak her tarafından va- heyecan ve samimi hisle- gelmektedir. Atatürk, bundan pek mülehassis ol- muşlar ve teşekkürlerile sevgilerinin Metilmesine Anadolu ajansını memur etmişlerdir. Matürke bağlılık Talebeler arasında Cümhu- riyetin 15 inci yıldönümü münasebetile bir yazı müsabakası açılıyor Ankara 20 (AA) — Önümüzdeki 20 teşrinlevvelde kutlanacak olan Tür- kiye Cümhuriyetinin 15 ine yıldönü- mü münasebetile C. H. Partisi tara- fından tik, orta, lise, öğretmen, sanat ye ticaret okullarımızın talebesi &râ- nda birer yazı müsabakası tertip olunmuştur. Türk gençliği Cümhuri- yet rejiminin memleketin hayat, Istik- JAl ve istikbali için vücude getirdiği eserlerle onun kurucu ve koruyucusu olan Büyük Şefimiz * Atatürke karşı duyduğu sevgi, saygı, minnet ve bağ- hığı Ifade etmeye davet edilmek üze- Te kültür bakanlığı bu tahriri vazife- nin hemen ilk okulların $.inci sınıfla- rile diğer okulların bütün talebesine verilerek ilk okullarda mayıs ve diğer okullarda haziran sonuna kadar yaz- dırılmasını tebliğ etmiştir. Bu vazifeler 'Türk hususi ve ekalli- yet okulları talebesine ve yabancı okul- Jardaki 'Türk vatandaşı çocuklara da yazdırılacaktır, Bakanlık bu yazıların nasıl seçileceği hakkında kültür direk- törlüklerine ayrıca bir tamim gönder- miştir, Son dakika Fransız Hariciye Nazırı Ankaraya geliyor Bu seyahat temmuzda arasında bir itilâf akdedilecek Paris 21 (Radyo) — Fransız Hari- ciye Nazırı B. Jorj Bonne, önümüz- deki temmuzda Ankarayı ziyaret edeceği ümid ediliyor. Fransız Harici» eiye Nazırı, Türkiye ile Fransa arasın- da bir itilâf akdini müzakere edecek- tir. Paris 20 (A.A.) — Hariciye Nazırı B. Bonnet, dün öğleden sonra Türki- ye Büyük Elçisi B. Sund Dava2'ı ka- bul etmiştir, Fransız - Italyan müzakeresi kesildi Roma 21 — Salâhiyettar mahafilde, İspanya meselesi yüzünden tevakkufa, uğnyan İtalyan - Fransız itilâf müza- kerelerine tekrar başlamak için hiç bir tedbir alınmadığı beyan edilmek- Uzun sakallar Bulgar gümrük memurlari araştırma yapacaklar Belgrad 19 — Belgradda çıkan Po- Utika gazetesine Sofyadan bildirildi- gine göre, Bulgar. gümrük memur- ları, Bulgaristana gelecek uzun ör kallı yolcuların sakallarını iyice araş- tırmak için sıkı emir almışlardır. Çünkü hududlardan sık sık geçmek- te olan uzun sakallı bir tüccar, saka- hı içerisinde sakladığı elmaslarla ka» ii “Türkler Ermenileri|Yapılacak ve iki memleket | Elektrik şirketinin satınalma mukavelesi pazartesiye imzalanıyor Şirket müesseseleri 1 temmuza kadar hükümete devredilecek, Nafia Vekâleti müesseseyi beş sene idare edecek Ankara 21 (Telefonla) — İstanbul elektrik şirketinin hükümete devrine ald muameleler bilmek üzeredir. Esas- ları Üzerinde tamamen mulabık kalı- Dan salın alma mukavelesinin pazar- tesi günü imza edileceği anlaşılmak- tadır, Satın alma bedeli 11 milyon lira olup yüzde beş faizle yirmi senede ödenecektir, Haber verildiğine göre satın alma mukavelesinin imzasından sonra iki Büyük Millet Meclisi binası 4,5 milyonluk taahhüd salâhiyetine daha 3 milyon ilâve edilecek Ankara 20 (Telefonla) — Yenişehir- de yapılacak yeni Büyük Millet Mec- Hsi binası ile Başvekâlet ve Hariciye Vekâleti binalarının inşaatı için altı senede ödenmek şartile verilen 4,5 mil- yon liralık taahhüd salâhiyetine 3 milyon lira daha ilâvesi kararlaştırıl miş ve buna aid kanun ptojesi Mecli- sin rüznamesine alınmıştır. Ziraat kongresi sonbaharda toplanacak Ankara 20 (Akşam) — Mayıs ayı içinde toplanması mukarrer olan bü- , yük ziraat kongresinin sonbahara İ tehir olunduğu öğrenilmiştir . Kongrenin 29 birinciteşrinde top- lanması Kuvvetli bir ihtimal dahilin- dedir. Esrarengiz ölüm Genç bir marangozun kokmuş cesedi odasında bulundu Dün Çemberlitaş civarında Gergef- çi sokağında 1 numaralı evin bir oda- sında 21 yaşında Afyonkarahisarlı marangoz Kadrinin cesedi bulun- muştur. Kadrinin bir arkadaşı kendisini aramak için odasına gelmiş, kapıyı çaldığı halde cevab alamamış ve İçe- riden gelen fena bir koku duyunca, zabıtaya haber vermiştir. Zabıta memurları, odanın açmışlar ve Kadrinin cesedile karşı- laşmışlardır. Cesed tefessüh etmeğe başlamıştır. Kadrinin bir hafta evvel öldüğü tahmin edilmektedir. Zabıta, ölüm sebebi hakkında icab eden tahkikatı yapmaktadır. Dahiliye Vekili geldi Dahiliye Vekili B. Şükrü Kaya bu sabah şehrimize gelmiştir. Vekil pa- zartesi günü Ankaraya dönecektir. İngiliz ve Polonya sefirleri Ankara 20 (Telefonla) — İngiltere ile Polonyanın Ankara sefirleri bu ak- şamki trenle İstanbula hareket et- mişlerdir. Hariciye Vekâleti memur- larının askerlikleri Ankara 20 (Akşam) — Hariciye Ve- kâleti, ihtiyat zabitleri kanununun 15 inci maddesini değiştiren bir ka nun projesi hazırlamaktadır. Projede Hariciye Vekâleti memurlarının a$- kerliklerinin teciline aid hükümler de bulunacaktır. Parlâmentolar birliği Türk grupu umumi heyeti Ankara 20 (AA) — Parlâmentolar birliği Türk grupu umumi! heyeti bu- gün C. H. Partisi meclis grupu reis vekili B, Hasan Sakanın riyasetinde toplanmıştır. Türk grupu reisi general Naci Eldeniz grupu bir senelik faa- liyetine ald raporu okumuş ve izahat vermiştir. Bu mevzu Üzerinde söz alan muhtelif hatiplerin beyanatlarından sonra rapor umumi heyetçe tasvib by tarafça tedricen teslim ve tesellüm muamelesine baştanacak ve bu mua- meleler I temmuza kadar tamamen bitirilerek şirket müesseseleri o tarih- te hükümete devredilmiş olacaktır Hükümet müesseseyi beş sene müd- detle Nafıa Vekâletinin emir ve mu- Takabesi altında şahsiyeti hükmiyeyi 'Kaiz bir umum müdürlük halinde ida- re edecektir. Bundan sonra belediyeye devri düşünülmektedir. Misafirimiz General Mariç Kırıkkalede General Mariç askeri fabri- kaları gezdikten sonra Kayseriye gidecek Ankara 20 (Telefonla) — Yugos- lovya Harbiye ve Bahriye Nazırı General Mari; refikası bu sabah saat 9 buçukta hususi trenle Kırık- kaleye gitmek üzere şehrimizden ay» rılmışlardır, İstasyonda askeri me- rasim yapılmıştır. General Mariçe Mili Müdafaa Ve- kili General Kâzım Özalp ve Büyük Erkân: Harbiye ikinci Reisi Orgeneral Asım Gündüz, askeri fabrikalar umum müdürü General Eyüp ve mihmandarları refakat eylemektedir. General Mariç, Kırıkkaledeki 85 | keri fabrikaları gezdikten sonra Kay: seriye geçecek ve oradaki müessesalı tedkik eyliyecektir. : , Vergilerde tenzilât Muvazene vergisi kanununu değiştiren lâyiha son şeklini aldı Ankara 20 (Telefonla) — Muvaze- ne vergisi kanununda bazı değişik- likler yapılmasına dair olan kanun lâyihasının encümenlerce müzakere- si bitirilmiş ve lâyiha meclis ruzna- mesine alınmıştır. Encümenlerde ba- m tadillere uğrıyan lâyihanın aldr- ğı son şekli bildiriyorum: Bir ay içinde her ne ünvanla olur- sa olsun aldıkları paraların mecmuu kazanç, iktisadi buhran ve müvazene vergileri indirildikten sonra 20 lira ve bundan aşağı düşenlerin istihkak- ları ve 80 kuruşa kadar işçi gündelik- leri ile 150 kuruşa kadar olan günde- liklerin 80 kuruşu bu vergiden müs- tesnadır. Hem gündelik, hem maktu ücretle çalışanların bir ay içinde gündelik ve maktu ücret olarak aldıkları para- ların yekünü kazanç, iktisadi buhran ve müvazene vergileri indirildikten sonra 20 lira ve bundan aşağı düşen- lerin istihkakları da bu vergiden mu- aftır, Muhtelif cihetlerden (Ogündeliği olanların, muafiyetten İstlfadelerinde gündeliklerinin mecmuu nâzarı dik- kate alınacaktır. : LAyihanın diğer maddelerinde de- gişiklik yapılmamıştır. Otobüs tahkikatı fezlekesi Dahiliye vekâletine verildi Ankara (Akşam) — İstanbul otobüs tahkikatı hakkındaki fezleke Dahiliye Vekâletine verilmiş ve fezlekenin Ve- kâlelçe tedkikine başlanmıştır. İki muharririn düellosu Paris 21 — Muharrir Bermştayn ile Borde arasında vukubulan düclloda Borde sağ kolundan yaralanmıştır. İki muharrir | barışmamıştır. Evvelki gün şiddetli bir zelzele kaydedildi İstanbul 20 (A.A.) — Rasathaneden bildirilmiştir: Dün saaf 19 u 21 daki- ka 31 saniye geçe çok şiddetli bir zel- zele kaydedilmiştir. Merkez üssünün İstanbuldan 9850 kilometre sahada