7 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

7 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

7 Buztran 1928 Siird mektupları Siirdde zengin maden damarları var Bir heyet gelerek muhtelif mahilerde ; ” tedkikler yapmağa başladı Yol ve şimendifer inşası hususunda büyük bir faaliyet var Biirdden bir görünüş Slird (Akşam) — Slird bölgesi resi tuzlalaria çevrili olup bu havali- nin geniş bir kısmının tuz ihtiyacını karşılamaktadır. Halen bellibaşlı se- kiz tuzladan her yıl on binlerce ton tuz istihsal edilmektedir. Geçen yıl elde stok tuz kalmamıştır. Bu sene havaların yağmurlu geçmesinden tuz çıkarılmasına geç başlanmıştır. Bundan başka Siirdin altın, demir, kömür ve çok zengin asfalt maden- leri vardır. Altın madeni eski devir- lerde işletilmiş bilâhare yüzüstü bı- rakılmıştır. Memleketteki zengin ma- denlerimizin verim (kabiliyetini tes- bit için geçenlerde başmühendis Ce- vad refakatindeki Amerikalı müte- hassıs bir mühendisle beraber Dİ yarbakırdan şehrimize gelerek der- hal maden muıntakalanna hareket et- mişlerdir. Elde edilecek neticeyi ay- rıca yazacağım . Diyarbakırdan Cizre ve Van İsti- kametlerine yapılmakta olan demir- yolu için tedkiklere faaliyetlere de- vâm edilmektedir. Güzergâhı gözden geçiren inşaat beşmüdürlüğü mü- hendisleri buraya uğramışlardır. Şi- mendifer Siirdin 14 kilometre ya- kınından geçecektir. Ayrıca Diyarbakır - Siird şosesinin de inşası kararlaştırılmıştır. Yeni ya- Pılacak yol güzergâhı tesbit edilmiş- tir. Diyarbakır ve Siird vilâyetlerini birbirinden ayıran Balman nebri zerine de (300,000) lira sarfile mu- azzam bir beton köprü kurulacaktır. İnhiserlar idaresinin istatistikleri- ne göz gezdirilecek olursa görülecek- | tir ki Siirdiller Yeşilaycıların can- dan taraftardırlar. Siirdliler bir kaç kişi istisna edilirse hemen hiç birisi ağzına bir damla bile içki koy- mez. Buna mukabil - inhisarlar Idaresi- nin mamul tütün satış mikdarı ge çen yıllara nazaran ehemmiyetli de- recede artmıştır. İdare en uzak ve küçük köylerde bile bayilikler tesis etmiştir. Yapılan sıkı takibat neti- cesinde kaçakçılık vakaları da kayda değer surette azalmıştır. Yakala- nan ve inhisarlar ambarlarını doldu- ran ipekli kumaş ve saire İstanbul gümrüklerince satılığa çıkarılmak Üzere yakında İstanbula gönderile- cektir. Bir kaç ay evvel intişat eden bazı İstanbul gazetelerinde garbde mü- him bir icad başlığı altında iş evle- rinde musiki İle çalıştırılan amele- lerin daha canlı çalışarak randıman derecenin (oyükseldiğini ve hattâ İzmirde bazı mücsseselerde de bu usulün tatbik edildiğini ve alnan randımanın eskisinden çok üstün ol- duğu yazılmıştı Halbuki bu usul daha asırlarca ev- vel keşfedilmiş olup Siirdde öteden- beri Adettir, Meselâ: Yeni bir bina Mnşâatına başlanırken işin sonuna kadar usta ve amele çalısırken def ve dümbeleklerle âlem yapılır. Bu suretle keyiflenen usta ve İşçiler da- Ba iyi çallışırlarmış? Fırtına Şerimizde geçen gün şiddetli bir fırtına hüküm sürmüştür. Rüzgâr bir aralık şiddetini arttırmış ve bu ara- da Trahom hastanesile orta okulun ve Cumhuriyet ük okulunun çatıları uçmuştur. Çocuklardan kazaya uğ- ryan olmamıştır. Bir çok yerlere ve posta binasına yıldırım isabet etmişse de nüfusça za- yiat yoktur. - Helkevinde kostümlü balo Siird Halkevinin tertib ettiği kos- tümlü balo geçen akşam Halkevi sa- lonunda verilmiştir. Güzide davetli- Terin toplandığı bu baloya ilbay ve tüm komutanı da eşlerile birlikte iştirâk etmişlerdir. Sabaha kadar muhtelif eğlenceler. | le iyi bir vakit geçirilmiş ve kıyafet birinciliğini bayan Necmiye Kazan- mıştır. Muvaffakıyeti alkışlariz kar- şılanan sayın bayana, Halkevi tara- fından kıymetli çok güzel bir altın bilezik hediye edilmiştir. Resmi daireler Siirdde devlet daireleri ve resmi müesseseler dağınık bir halde ve ki- ra evlerinde oturmaktadır. Devair için binalar inşası tasavvur edilmek- tedir, İnhisarlar idaresi için (50,000) lira sarfile modern ve konforlu bir bina inşası kararlaşlırılmıştır. Ya kında hazırlıklara başlanacaktır. Yiyecek fiati Yolların açılması üzerine Diyarba- kırdan kamyonlarla sebze gelmeğe başlamıştır. Vakat kabak, fasulye yüksek fiatle satıldığı için pek ez alı- ci bulmaktadır. Et ucuzlamıştar. Ko- yun etinin kilosu yirmi kuruştur. Bunun da 15 kuruşa inmesi bekle- niyor. İyi süt beş, yoğurd beş kuruştur. Giyecek ve emsali şeyler çok pahalı satılmaktadır. Bu meyanda petrol, şeker gibi maddeler de pahalıdır. Bu işin esaslı surette incelenmesi lâzım- dır. Her yerde ekmeğin ucuz olma- sına mukabil Siirdde ekmek bir kaç kuruş fazladır. Belediyenin ekmek işini de ele alması zaruridir, Kasab dükkânları pek Iptidai ve- ziyettedir. Bir çokları sokak orta- sında ve koyunları duvarlara asmak suretile satar. Sıhhi mahzuru mey- danda olan bu halin önüne geçilme- sini ve sk sık esnafın sıhhi muaye- nelerinin yapılmasını alâkedarlar- dan ehemmiyetle temenni ederiz. Selâmi İzzet Sedes Tiyatroya dair Yeni çıkı — Fiati 50 kuruş Remzi Kitapevi lekesi Kontrakt Briç Meşhur eller Ne. & #aAp63 v As: Deklârasyon Cenab o Garb Şimal (şark 1 25S.A.() pas 4S.A.(b) pas 6S.A.(a) pas pas pas nu is pasi#ş pas 25.A. pas 4S.Afd) pas SS.A.(e) pas 6S.A. o pas pas pas mM İSA pas 3S.A.(f) pas SS.A, pas 6S.A. pas pas pas ” Deklirasyon hakkında notlar 4) Sayısı (20) dir, her rengi vardır. b) Elindeki 13 sayı, iki saıtatuyu dör- de çıkarmağa kâfldir. 6) Mer iki eldeki sayının mecmuu en aşağı 33 olduğu anlaşıldığından petişile- me gitmekledir. d) Elinde yaüças veya iklasla her tatucu hangi bir renkten bir rus bulunduğunu | bildirmektedir. €) İki as bulunduğunu göstermektedir. 1) Şilem tecrübesi için yapılmış bir deklârasyondur. » Oyun Oyun: 6 sanatı (oSanzatcu: Cenub Gârb kupanın damını çıktı. Dam, vale ve dokuzludan her zaman damın oynan- ması lâzımgeleceğine, bu çıkış İyi mis sal teşkil eder. Çünkü bu elde ku barile dördü Kâmd çıkılmış ölsay cenub kupadan Üç leve yapmış olur ve Oyununu kolaylıkla çıkardı. Üzerine şark sineğin ikilisini verdi, cenub Fua ilç leveyi tuttu. Müteakiben dört si- neğini aldı Altıncı levede sanzatucu pikalarına baş- ladı. İkinci pikaya garb vermeyince, şar- kin pikayı tuttuğu anlaşıldı. Muhasım ta- raf iki leve-aldı, cenyb bir içeri girdi. » Kritik Bir çok masulârda yalnız “bir oyuncu, kâğıdların fena düşmesine rağmen peti- | gilemi yapabildi. İkinci pikayı oynadığı saman şantutucu garbde iki karo ve dört kupa, çarkta xi piku dört karo bu- lunduğunu tesbit edebilir, Bıdların mikdar ve mahiyeti böylece ta“ ayyün ettikten sonra şarkı meebüri köğd | yedirme *vaziyeline sokmak mümkün ola- cağı görülür, Sekizinci levede sanzatucu küçük bir kupa oynıyarak eli garbe verdi ve şarkı bir karo daha yemeğe mecbur etti. Garb vaziyeti takdir ettiğinden kupayı elmca hemen bir karo geldi. Cenub bu leveyi aldı ve bir kupa oynıyarak yere geçti. Bu onuncu levede şark fena bir vaziyete düştü, Karo yerse sanzatucu büyük pika- anı ve ki karosunu yapar; eğer pika yerse iki pikasını ve büyük karosunu alır, her iki halde de petişilemi yapar, Mesele No. 9 -.3 wDı 1» | — ge mi2 ? 5. ŞE dis saya A RVİ v — * « g5 Koz kupa. Fi etnubda. Cenub ve şimal bütün leveleri yapacaktır. » No. 7 meselenin sureti halli .Cenub kKaronun valesini oynar, yerden keser, sinek valesini çevirir, Şark, en iyi müdafaa oyunu olmak Üzere boş verir, cenub Sinek dami ile le- veyi tutar. Cenüb karonun Fuasını oynar, Şimal keser, Yerdeki iki kozu çeker. Conub bu kozlar üzerine iki sineğin! verir. Yerden pika'Taasını öynar, E! garbe geçer. Garbin pika valesini cenub dam ile alır ve alti Jeve kırmış olur. Ba meseleyi doğru halledenler; Bay Bü- leyman Küni İrtem (İstanbul), bay Fah- reddin Beydağı (Ankara - Yenişehir), bay gi Köycü (Edirne), Kupa damı | Şark bir karo ve bir pika, | garb bir kupa, şimal bir karo iskarta etti. Eilerdeki kâ- | Kari mektupları : Seyyahlara ve halka konferans Halka ve ecanibe ve seyyahlara, ufak bir ücret mukabilinde kıymetli eserlerimizi, müzelerimizi öğretmek ve göstermek, konferanslar verdir- mek; halka memleketini, ecnebilefe memleketimizi tanıttırmak en doğru ve faydalı olan hizmetlerden biridir. Otomobil klübünü bu kararı alma sından dolayı tebrik ederim. Fakat... Seyyahlar için konferans- Yarın ne dereceye kadar faydası var- dır? Teemmüle şayandır. A — Seyyahlar ekseriya «Transat- Jantik« vapurlarile gelirler; ve hemen giderler. Dikkat ettim. İstanbulda ancak yirmi dört saat kalıyorlar, Hal- buki bu vapurlar başka memleketlerde daha çok kalırlar, Şu halde ancak bir kaç saatini gezmeğe, görmeğe hasre- den seyyahtan bir saatini istemek, ona konferans dinletmek kolay değil- dir denilebilir. Ve zannederim seyyah buna sıkılır: Şu halde. bize ve memleketimizde oturan misafirlerimi- ze bu gibi konferansları verdirmekle beraber seyyahlar için daha pratik bir yol bulmak lâzımdır. Çaresi: Çanakkaleden pasaportlar için vapura giren pasaport memurları gibi bu vapurlara kadar konferansçı yollamak. Misafire klüb namına be- yanı hoşamedi ettirmek ve konferans verdirmektir Hattâ matbu ve resimli rTİsalecikler de tedarik ederek va- purda dağıttırmaklır, Hele alessabah vapurun İstanbulu muvasalatında konferanaçının hizmeti elbet daha şümullü olur. Zira camilerimizi, güzel manzara- larımızı, adacıklarımızı, Uludağını, | Çamlıcaları, Boğazı göstererek tarif İ etmek elbet daha canlı olur. Hattâ., klüb (Otomobil klübü) bir şey daha yaptırmalıdır. O da, gene bu vapurlara müeddip ve mükeffil bazı satıcıları yollamak; bunlar vasıtasile el işlemelerimizi, Bursa hamam ta- kımlarımızı, Kütahya çatmalarımızı (ve ilâh) ufak seccadelerimizi bu va- purlarda teşhir ettirmek, satlırmak- tır! Ancak bu satacıların istiyecekleri fiat üzerinde bir kontrola lüzum var- dır. Çünkü şarkda alışveriş usulü, se- nelerdenberi garbde tereddüd uyan- dırmıştır. Bunu böyle yapmak için yapur acentaları zannederim müracaat iyi karşılanır. B — (Otomobil Turing) Kübünden bir şey daha rica olunabilir! Ve zan- nıma göre bu da çok ehemmiye Konferanslarını tenezzüh yapı mıza kadar teşmil etmek! (Trak) vapurunda Buisaya - Yalo- vaya aid konferanslar verdirmek! Zi- ra memleketimizi evvelâ biz bilmemi- şiz. Bir de, bu konferanslara ilâve ola- | Yak tenezzüh usulleri hakkında.da İ konferans verdirmek! Hamamlara nâ- sil ve ne zaman girilire dair dahi kon- feranslar verdirmek, çok faydalıdır. i Çünkü dikkat ediyorum. Hamam bahsinde sıhhi kaidelere riayet eden- ler pek azdıf, Ve görüyorum tenezzüh vapurları Kâğıdhane çayırlarına ben- ziyorl. Onun için; halka dikkat etmediği şeylerin mazarratını söylemek için vapurlarda müşteriler ne dereceye kadar serbesttir: Oturuşta, yiyişte, içişte, konuşuşta ne gibi usuller var- dırı bildirmek için risalecikler bastır- mak, dağıtlırmak ve konferanslar verdirmek cihetlerinin dahi derpiş ve temin edilmesinde büyük faydalar görmekteyim. Semih Mümtaz — S. BIR ÖTOMOB!U âbmak veya sülmak fara v AK by e KUÇUK TLAN haberdar edilirse | Meselâ | İstanbul — Öğle neşriyatı: 1240: Ptâkla Türk musikisi, 1250: Havadis, 13, Plâkla Türk musik 330; Muhtelif plak neşriyüta, 14: SON. Akşam neşriyatı 1840: Plâkla dans musikisi, 19,19: Konferans; Beyoğlu Hal- kevi namına, 1955: Borsa haberleri, 20: Vedia Riza, 2045: Hava raporu, 2048: Ömer Rıra tarafından arabca söylev, 2i: "Tahsin Karakuş ve arkadaşlari tarafın e dan Türk müsikisi ve halk şarkıları, (Saat ayarı), 3) 45: ORKESTRA: 1 Lalo: Lö ruva dis uvertür, 2 - Masene: L1ö sit süvit, 3 - Glinka; Eleji, 22,15: Ajans ha“ berleri, 22.30: Plâkla sololar, opera ve operet parçaları, 2250: Son haberler ve ertesi günün programı, 73: SON Ankara — Öğle neşriyatı: 1230: Karı- Gk plâk neşriyatı. 1250: Plâle Türk mu- Sikisi ve haik şarkıları, 13,15: Dahili ve harici haberler. Akşam neşriyatı: 1830: Plâla dans musikisi, 19,15: Türk musikisi ve halk şarkıları (Mikmet Riza ve arkadaşları), 20: Bant ayarı ve araben neşriyat, 2018: Türk musikisi ve halk şarkıları (Leman ve arkadaşları), 31: Konferans: Dr. Nus- ret Karasu, 21,15: Stüdyo salon orkesira- m: 1 - Alletter; La belle Rajah, 2 - Carl Nielsen: Maskarade, $ - Drigo: Tes mil Mon d'Arleğüin No, 4 Polonaise, 4 - Le- har; Wo die Lerehe singt, 22: Ajans ba- berleri, 22.15: Yarınki program ve istiklâl mari Avrupa isi Saat Mde Berlin 20,10 orkestra Dentsehi S, Breslav, Haniburg 20,10 konser — Münih 20,10 salon muzikası — Viyana 20.10 plök neşriyatı — Athlone 20 orkestra — Brno 20,25 fanfar — Budap. 2030 «Cosi fan tultes operası . — Bükreş 20,20 mando- Un .— Drojtviş 20 askeri muzika — Hel- sing. 2090 hafif muzika — Hilvers I 20,55 orkesiru — Kaşau 20,25 çişan muz. kası — Lemberg 2030 konser — Ostrovo 20.30 «Kral ve Kömürcü. apera — Milâno 20,30 dans — Midland 2030 dans — M, Ceneri 2030 dans — Oslo 20,15 orkestra — Prag Ti 2030 valsler — Riga 20 operet Sofya 2048 konser — Stokholm 20:30 or« kestra — Sirasbg. 2030 konser — Rad, "Toulouse 20,15 filim havalari ve muzlka — Varşova 20 keman: Saat 21 de Berlin 21 «Piknik — Kolonya 2130 dans gecesi — Könlesbg. 21 orkestra — Leipzig 21 Konser Saarbr. 2i dans — Bari 2115 Yunanca neşriyat — Belgrsd — Brno 21 konser — Brük- — Brüksel 1 21 - 73 dap. 21 operaya de 5 konser — Droltviç 2 Florâns — 2130 piyano, 215 orkestra — Hilyers. | 2155 hafif muzi- ka — Kuşau 21,10 piyano — Lyublların 21 orkestra Lille ve Limoğges 2130 kon- ser Londra 2125 - 3235 Göter- dammerung operasının 2 nci perdesi — Ostrovo 21 operaya devam Marsilya r — Paris - Eyfel 2130 - 2830 aklen Bordo, Lyon, Montpellier 'a Konseri Prag Il 2130 örket- tea — Riga 11 öperete devam — Sofya 2155 konser — Soltens 21 orkestra — Strasbg. 2130 hafif muzika — Rad, Tou- İonse 21 hafif mazika, 2130 operet has vaları, 21,50 salon muzikası, Saat 22 de Berlin 22 orkestra — Breslay 2235 or» kestra — Fraknf. 22 eski dunslar — Kos Jonya ve Deutsehi, 8. 22 dansa devam — Königibg. 22 «Köylü Cehennemde, rad- yo o — İeipeig 22 konsere devan — Stutig. ve Danzig 22 büyük orkestra Brüksel 22,15 konser — Brüksel Ti 22 ope» rete devam — Budap. 22 operaya devam — Budap. 11 2230 çigan muzikası — Drolvig 72 Mozart konseri — Ostrovo 22 ope- raya devam — Milâno, Varşova, Krakaw, Poznan, Iyubliana 22 «Cezairde Italyan Kadını» opera — Bratislava 2220 kon- ser — Revai 23 otkesira - Bofya 22 kon- sere devam. Saat de Breslav 273 orkestraya devam — Ko- lonya 23 dans gecesine devam — Gtuttgart 2335 büyük orkestra — Diğer Alman is- tasyonları o Hamburgdan aklen 2300 dans — Budap, 23,25 çigan muzlkası — ei 23,15 half muzika — Florans 23 Köpenhag 2320 orkestra — ma 23,05 hafıf muzika — Londra 2325 <3 — Müâno, Varşova, Krakav, Por- ve Lyublianâ 23 operaya devam — Rad. Pari 2315 sâlon muzikası — Pfag 23,15 keman — Stokholm 2305 konser — Rad. Toulouse 23,35 hafif muzika, Saat be ayl 4 Alman Istasyonlurı 1 e kadar evve programlarına devam — Droitviç 24 dans — Kopenhag 24.15 dans — Rad. Toulouse 24 marşlar. 2435 dans — Frankf,, Stutta. ve Deutachi, 8. 1 - 4 ge- ce konseri — Diğer Alman istasyonları - Yeni “telefon numaralarımız Gazetemizin telefon numaralarında değişiklik olduğu için yeni numaras ları okuyucularımızın dikkatine ar- zediyoruz: Başmubarrir 20565 Yazı işleri 20165 İdare, ilân ve abone 20681 Akiâm maibaası (Müdür) 20497 1 - 4 viyanadan nâklen Viyana salon müs zikasının gece