7 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

i | | | AKŞAM 7 Haziran 1935 mn Dün Geceki ve Bu Sahbahki Elaberler Zabitanın terfi kanunun- Valinin beyanatı da yapılacak değişiklik Hazırlanan kanun lâyihasının birinci müzakeresi yapıldı Ankara 6 (Akşam) — Büyük MİK et Meclisinin bugünkü içtimaında ordu zabitan heyetine mahsus terfi kanununda bazı değişiklik yapılması hakkındaki kanun lâyihasının birinci müzakeresi yapılmıştır. Proje şudur: Madde i — 2162 sayıl kanunun birinci maddesi aşağıda gösterildiği Üzere tadil edilmiştir: Umum subayların terfie hak ka zanmaları için her rütbede fiilen as- gari bulunacakları müddet aşağıda © gösterilmiştir. İşbu müddetler harpte “Başkumandanlığın göstereceği lüzum üzerine nısfına tenzil edilebilir. Harb takdirnamesile taltif edilenler ve 16 1 cı maddedeki kıdemleri alanlar dahi | #şbu müddetleri fiilen ikmal etmek mecburiyetindedirler. Asteğmen 6 ay Teğmen 3 sene “Üsteğmen 3» Yüzbaşı 6 >» Binbaşı 4 > Yarbay 3 > Albay 3 > Tuğgeneral, Tuğamiral 3 > “Tümgeneral, Tümamiral $ > Korgeneral, Koramiral 3 > Orgeneral, Oramiral 3 > Üç senelik asgari terfi müddetini bitirdikten sonra albaylıkta geçen tuğkomutanlığının yalnız iki seneye kadar olan müddeti tuğgenerallığın asgari müddetinden sayılır. Harb okulundan çıkan «steğmen rütbesi verilir. Bunlar altı subaylara | ay sonra gösterecekleri liyakete na- zaran üstleri tarafından yapılacak teklifle münbal aranmıyarak teğmen- liğe nasbolunurlar, Tıb fakültesi 8s- keri kısmından çıkanlara teğmenlik rütbesi verilir, Askeri tababet tatbi- kat mekteb ve seririyatında bir sene- Yi bitirdikten sonra ehliyetleri tasdik edilen tabib teğmenler üsteğmenliğe ve orduya gönderilerek talimatı dal- resinde iki sene kıla ve hastanelerde staj gördükten sonra yüzbaşılığa ter- # ederler, Tabib teğmenlerden tatbi- kat mektebinde muvaffakıyetle im- tihan veremiyenler kıtalarda ve has- tanelerde terfle liyakat sicili alıncı- ya kadar üsteğmenlik rütbesine ter- İ deri yapılmaz, Veteriner fakültesin- den çıkan veleriner ve Üniversitenin muhtelif fakültelerinden çıkan kim- yager, dişçi ve eczacı talebeye mek- | tepten çıktıkları zaman teğmenlik rütbesi verilir, Bunlardan Veteriner- ler Askeri veteriner tatbikat mekte- binde, kimyager askeri kimyaha- nelerde, dişçi ve © lar askeri ta- babet tatbikat ebinde bir sene sitaja tâbi tutulurlar. Veterinerler kıta veya bakteriyolojihane, kimya gerler kimya lâboratuvarlarında, diş- çiler hastanelerde aynca birer sene ve eczacılar ise hastanelerde iki sene hizmet ettikten sonra sicillen ehliyeti tasdik edilmek şartile üsteğmenliğe terfi edilirler. Madde 2 — Bu kanun neşri tari- İ hinden muteberdir. Pr ag sokaklarında büyük bir geçid resmi yapıldı Gençlik teşkilâtı : “Hazır duruyoruz, teslim olmıyacağız,. yazılı lâvhalar taşıyordu Prag 6 — Çekoslovak sosyal - demokrat partisinin kuruluşunun 60 ıncı yıldönümü münasebetile dün 150.000 kişilik muazzam bir alay hü- kümet merkezinin sokaklarından geç- miştir. Bütün şehir bayram günlerine mahsus bir manzara ârzetmiştir. Halk sokakları doldurmuştur. Hudud elvarındaki mıntakalara mahsus teş- kilâtın kırmızı renkte işaretleri hara- retle satılmakta idi. Sokollar, omuz- larında tüfek ve ellerinde: «Yaşasın ordu.. Hazır duruyoruz. Teslim olmi- yacağız..» Ibaresi yazılı levhalarla geç- Mmişler ve şiddetle alkışlanmışlardır. Kusursuz bir inzibat servisine rağ- | men alayın geçmesi beş saat sürMmÜş- tür. Bir kaç nazırla Ayan reisi ve Prağ başpapazı tribünlerden alayı seyret- mişlerdir. Slovakların vaziyeti Prag 6 — Çek sosyal - demok- | rat partisinin 60ıme yildönümü dolayısile yapılan nümayişler esnasın- da bir nutuk söyliyen adliye naziri Y. Derer, demiştir ki: «Biz Slovaklar, daima Slovak kar- deşlerinin omukadderatiyle alâkadar olan Çek sosyal - demokratlarının bayramına iştirak etmek üzere Prağa geldik. Arkamızda yalnız sosyal de- mokrat Slovaklar değil bütün hüsnü- niyet sahibi Slovaklar da yardır.» Alman gazetelerinin yeni hücumları Berlin 7 — Alman gazeteleri, Südet topraklarının iki şehrinde Çek polis- lerinin Almanlara hücum ettiklerin- den bahsederek Prag hükümetine çok şiddetli hücumlarda bulunmakta ve bu hücumların önüne geçmek için yegâne çarenin Südet topraklarında bulunan Çek askerlerinin geri çekil. mesinden ibaret bulunduğunu kay- detmektedir. Havada uzun müddet kalma rekoru Türkkuşundan Cemal Aytaç bu rekorda ikinci olmamızı temin etti Ankara 6 (A.A.) — 'Türkkuşunun yüksek yelken uçuşunda çalışmakta Olan öğretmen namzetlerinden Cemal "Aytaç yanında antrenman için aldığı arkadaşı Rasim Tiyanşanla birlikte İbaziranın birinci günü havada 12 saat 22 dakika kalarak iki kişilik plânör- lere mahsus yeni bir mili rekor kır- mıştır, Bu milli rekorumuzla Türkiye de «Uzun müddet havoda kalmas ba- Kımından dünya ikincisi olmaktadır. Enternasyonal rekor 13 saat 59 daki- ka olarak Alman havacılarındır. Bu suretle bu rekorda i birinci i Va ve Türkiye Firari idam mahkümları Hasan dün jandarmalarımız f tarafından Adapazarı | civarında yakalandı İzmit 6 (Telefonla) — Bir hafta ev- vel Adapazarı hapishanesinden kaçan İdam mahkümları, başlarında alay kumandanı binbaşı Kenan olduğu hal de jandsrmalarımız tarafından takib edilmektedir. Firarilerden Hasan bu- gün Adapazarının Kayalar köyü civa- rında bir ormanda sıkıştırılmış ve ya- kalanarak Adnapazarına getirilmiştir. Bu azılı haydud birkaç gün evvel ken- disini takib eden jandarma başçavuş İ ddrisi çalılar arasına gizlenerek attığ* bir kurşunla öldürmüştü. Jandarme- larımız âiğer firari mahkümun izi Üzerindedir. Bugün yarın onun da İ ölü veya diri olarak ele geçirilmesi ' Muh emeicir. bii dn ve şehrin imarı Beş milyon lira ile yapı- lacak işler tesbit edildi Vali ve Belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ İstanbulun imar plânı hak- kında şu izahatı vermiştir: — Şehirde inşaata nihayet verilme- si hakkında şehircilik mütehassısının belediyeye müracaat ettiği haberleri yanlış anlaşılmıştır. Plâna uygun ol mak şartile inşaat yapılabilecektir. Maksad yeni bina inşaatının plânı bozmamasıdır. Plânı tatbik için mühim paraya ih- tiyaç vardır. İstimlâk işleri hakkında hükümete yeni tekliflerde bulunaca- | ğiz. Paşvekilimiz B. Celâl Bayann İ vaadettikleri 4 - 5 milyon lira kadar olan parayı yakında alacağız. Bu pa rayla yapılacak işler tesbit edilmiştir. Şehrin imar plânını da tekrar ter- cüme ettiriyoruz. Bu İş biter bitmez Vekâletin tasdikine arzedeceğiz.» Paris sefirimiz /B.Bonne ile görüştü Paris 7 — 'Türkiye büyük elçisi B. | Suad Davaz, dün de Fransız hariciye nazırı B. Bonne ile Hataydaki vaziyet hakkında görüşmüştür. Avusturya borçları yüzün- den Berlinde protesto Londra 7 — Beynelmilel Avusturya borçları hâmülleri, haziran taksitinin öğenmemesinden dolayı Berlin nez- dinde şiddetli bir protestoda bulun- muşlardır. Mecliste Dün bazı kanunlar müzakere ve kabul edildi Ankara 6 (A A) — B.M, Mer'isi bu- gün Refet Camtezin başkanlığında toplanarak askeri ve mülki tekâüt ka- nununa bazı hükümler .eklenmesine aid kanunun birinci maddesinin tef- sirine aid fırka ile maaş kanununa müzeyyel kanun lâyihası hakkında bütçe encümeni mazbataları ile yük- sek ziraat enstitüsü kanununa, P. T. telefon idaresi teşkilât ve vazifelerine aid kanunlara ek kanun Jâyihaları müzakere ve kabul edilmiştir. Askeri memurlar hakkındaki kanu- na bir madde eklenmesine aid kanun #le ordu zabitan heyetine mahsus ter- #l kanununun muhtelif maddelerinde değişiklikler yapılması hakkındaki kanun Jâyihaları ve Yugoslavya hü- kümetinden âlınan tazminatın Kızıl- ay cemiyetine verilmesine mütedair lantıda, birinci müzakerelerini yap- tığı kanunlar arasında bulunmakta idi, Müzi Çinilerden alınan muamele vergisinin kaldırılması istendi Ankara 6 (Telefonla) — Kütahya mebusları B, Mehmed Somer ve B. Naşid Uluğ, Çinlilerden alınmakta olan muamele resminin kaldırılması hakkında bir kanun teklifi yaparak Büyük Millet Meelisine vermişlerdir. Teklif iktisad encümenine havale edil- miştir. ni Dahiliye Vekili bu sabah geldi Dahiliye Vekili ve Parti genel sek- reteri B. Şükrü Kaya eksprese bağla- nan hususi vagonla bu sabah Anka- radan şehrimize gelmiş, Haydarpaşa garında vali ve belediye reisi B. Mu- hiddin Üstündağ, polis müdürü B. Salih Kılıç, belediye ve Parti erkânı ve daha bir çok zevat tarafından kar- gılanmıştır. B. Şükrü Kaya bir müddet şehri- mizde kalacaktı Başvekil dün Ankarada resim sergisini gezdi Ankara 6 (Telefonla) — Başvekil B, Celâl Bayar bugün Güzel Sanatlar birliği resim şubesile müstakil ressam ve heykeltraşlar D grupu ve serbes ressamların Ankara Halkevinde aç- tıkları resim sergisini ziyaret etmiştir. Başvekil sergide teşhir edilen eser- leri tedkik etmiş ve ressamlara iltifaf- ta bulunmuştur, 5 kanun B. M. Meclisinin bugünkü top- ! İ Son dakika Meçhul tayyarel 8r gene Fransız topraklarında uçtular B. Daladier hududa gitti, Fransa Ispanya hududuna sevkiyat yapıyor Paris 7 — Dün de saat 11,10 da İs- panya istikametinden gelen meçhul dokuz tayyare, Fransız toprakları Üzerinde beş dakika kadar uçmuşlar- dır. Hududda Bukherva mevkiindeki İspanya hükümetine ait batarya- Jar bu meçhul tayyarelere elli gülle atmışlardır. Hüviyetlerini tesbit et- mek kabil olamıyan tayyareler, 2000 metre yüksekten uçuyoriardı. Hiç bir bomba atmadan Barselon İstikame- inde çekilip gitmişlerdir. Başvekil B. Daladier eyvelki gün meçhul doküz tayyare tarafından bombardıman edil- mahalli Kumandan ile görüşmüş, bombardımanı görmüş olan yerli âaha- İden bamlarile konuşmuştur. B. Daladier şu kısa beyanatta bu Tunmuştur: «— Fransa âözimkâr ve kuvvetli olursa harbin önüne geçilecektir. Halk hükümelin teyakkuzundan emin olabilir, Pirene hududlarının emniyet ve müdafaası için icab eden askeri tedbirler alınmıştır.» Fransa Pirene hududuna askeri sev- kiyat yapmaktadır. Sevkiyat dün gece miş olan Eksleterme gitmiş, vali ve | muhtelif kollardan devam ediyordu. Kantanda hava hücumlarından 1000 kişi öldü, 2000 kişi yaralandı 7000 ev de bombalardan yıkıldı Japonlar Taifeng şehrini aldılar Hung kong 7 — Kanton şehri on bir günde sekiz defa Japon tayyareleri tarafından bombardıman edilmektedir. Dün de elli Japon tay- yaresi şehri bombalamıştır. Dünkü bombardıman neticesinde 1,000 Kişi telef olmuş, 2,000 kişi yaralanmıştır. 1,000 ev de yıkılmıştır. Şehirde yer yer yangınlar yükselmektedir. Ja- ponlar, tayyare hücumlârını şiddet- | lendirmekte, Kanton ecnebi maha- filinde Japonlara karşı hiddet ve in- fial artmaktadır. Halk arasında müthiş bir panik hüküm sürmektedir, Japon tayyare- İ leri çok alçaktarı uçarak bombaları- nı atmışlar ve mitralyöz ateşi de aç- | muşlardır. Kantondaki Pol Dumer namında- ki Fransız hastanesine de bir bomba düşmüş, hasarat yapmıştır. Kantondaki İngiliz general konso- İ Franko Ispanyasında isyan şayiaları İngiliz ajanslarının ve Löndra gazetelerinin neşrettikleri şayialar Londra 7 — Cebelüttarıkta, gene- ral Frankonun idaresinde bulunan Kadiks, Malaga ve Almeada kiyam hareketleri yukubulduğuna dair bir takım şaylalar deveran etmekte de- vam ediyor. Şiddetli sansür yüzün- | den bu şayiaların doğruluğunu tev- sik etmek kabil olâmamıştır. Almeadan Cebelüttarığa gelen yo'- | cular, bu hususta pek ketum dav- | ranmakta ve bir şey söylememekte- | dirler. İl Britiş Unyon Pres ve Röyter ajans- | ları ile Deyli Telegrafın Cebelütta- | rıktaki muhabirleri, Endülüste fa | siştler aleyhine şiddetli bir cereyan | mevcud olduğunu ve bir çok tevkif- ler yapıldığını bildiriyorlar. İngiliz gazetleri, bu haberleri neşrediyorlar. Emniyet memurları sigorta ettirilecekler Ankara 6 (Telefonla) — Emniyet iş- | teri umum müdürlüğü tarafından hs- arlanan yardım sandıkları nizamna- mesi Devlet Şürasına verilmiştir. Bu nizamnamenin bir maddesine gö- re bütün emniyet memurları sandık İn- rafından sigorta ettirilecektir. Maliye Vekili gitti Bir kaç günderberi şehrimizde bu- lunan Maliye Vekili B, Fuat Ağralı dün akşamki ekspresle Ankaraya dönmüştür. d zilât yapılacağı tahmin ediliyo losu, Japon tayyarelerinin beynelmi- lel mıntakayı bombardıman etmele- rini Japon general konsolosu nez- dinde protesto etmiştir. İngiliz, Fransız sefirleri de bu bom- bardımanları şiddetle protesto et- mişlerdir. “Tokye 7 — Japon askerleri, dün Hunan eyaletinin merkezi olan Taifeng şehrini zaptetmşilerdir. Japonyanın kararı y Tokyo 8 (A.A.) — Domei ajansı bil- diriyor: Yeni Hariciye Nazır general Ugaki burada yaptığı beyanatta ecne- bi devletleri Çine yardım etmemeğe kati olarak davet etmiş ve demiştir ki: —uJaponya Çine karşı girdiği mücax delede sonuna kadar gitmeğe azmel- miştir, Binaenaleyh Çine yardımın tek bir neticesi olabilir ki o da vaziyetin vahimliğini büsbütün arttırmaktır.» istiklâl harbi malüllerine mükâfat Beş subay ve 25 er para mü- kâfatı ile taltif edilecekler Ankara 6 (Telefonla) istiklâl harbi malüllerine verilecek para mi- kfatı hakkındaki kanun Jâyihası Meclisin ruznamesine alınmıştır, Bu lâyiha ile bu sene para mükâfatı ile taltif edilecek İstikiâl harbi malülleri- nin sayısı 5 i subay 25 i er olmak üze- re 30 kişidir. Taltife lâyık görülen beş subayımızın adları ile kendilerine ve- rilecek mükâfatın mikdarını bildiri- yorüm. Bergama askerlik şubesi mülhakı Aziz Kanmaz, sekizinci kolordu 12 nci tümen 123 üncü alay Süncü tabur kumandanlığından mütekald piyade binbaşısı Hüseyin oğlu Ahmed, İstan- bul kumandanlığı baş baytarlığından mütekald yarbay Mehmed oğlu İzzet, yedinci kolordu birinci şube mülhak- lığından mütekâüld piyade binbaşını Ali oğlu Emin Oktay üçer yüz lira, Çanakkale Jandarma hastanesi inzi- bat subay jandarma teymeni Hadioğ» Tu Ali 1200 lira. 25 erin yirmisine 100 er, beşine d6 200 er lira verilecektir. Benzinin litresinden bir kuruş daha tenzilât yapılacak Ankara 6 (Telefonla) İktisad Vekâleti benzin fiatlerinin yeniden indirilmesi etraimda tedkikat yap- maktadır. Tedkikler neticesinde ben- inin litresinden 1 kuruş kadar ten- . a ei