7 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

7 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Bahife 4 Bir Ermeni vata Ermeniler Türktürler, “ermen,, erkek adam demektir B. Keleci diyor ki: gibi göstermek Ermeni cemaati, Ermeni mektepleri, Ermeni lisanı, velhasıl Ermenilik yoktur; Tarih Ermenilerin Türk olduğunu gösterir. Ezcümle yaptığım tetkikler- de, Attilânın yaptığı milletler akını cenubi Almanyada durmuştur ve bu- gün Würtembergdeki Almanlarda, Türk - Ermeni ırkına mensup binler- ce kişiye tesadüf edilir, şöyle ki, in- san kendini Türkiyede zanneder, Hat- | tâ, Çavuş, Bol, Halk, Kaç, Bere gibi isimler ve soyadları taşıyanlar pek çoktur ve bu insanlar kendilerini halis Alman diye bilirler, Memleketimizin dahilinde ve hari- Cinde yapılan iğfaller ve tezvirler, biz "Türkleri şimdiye kadar kanaatlerimiz hilâfında ayrı bir ırk göstermek gibi | yanlış yollardan götürmüştür. Bu hakikati böyle bilirken, artık si- cillerimizde Ermeni kaydının bulun- masını İstememeliyiz. Ermeni cema- | atı, Ermeni mektepleri, Ermeni lisanı velhasıl Ermenilik yoktur. Bu ayrılık- ta devam etmek isteyenlerle beraber | olamayız. Ermenice denilen ve güneş-dil teori- sile de tahlil edilince, ecdadımızın kullandığı Türk lisanının bozulmuş ve türlü anasır karışarak ermenice | adımı almış lehçeyi, aile içinde dahi ağzımıza almamalıyız. Karanlık maziden büsbütün ayri- mış olmak ve Türk birliğinden ayrı olmadığımızın nişanesini teşkil etmek | Üzere, Ermenilik damgasını taşıyan soyadlarımızı, birçoklarımız, soyadı kanunu çıkar çıkmaz değiştirdik ve 'Türk soyadları aldık. Bunu neden yap- tık? Her halde kendimizi Türk bildi- gimiz, Türk düşünceli, Türk ruhlu ve dünyaya rehber olan Türk medeniye- Ispanya harbi Madrid yeniden bombardı- man ediliyor Madrid 6 (A.A) — Asiler, sabahın jik saatlerinden itibaren şehri bombar- dıman etmektedirler. Öbüsler şehrin merkez mahallelerine düşmektedir. Valâns 6 (A.A.) — Franko tayyare- | leri dün #kşam Sagonte şehrini iki de- fa şiddetle bombardıman etmişler ise İ de kimseye bir şey olmamıştır. Frankistler ayni zamanda Valâns'ın civarmı da bombardıman ederek iki evi tahrib etmişlerse de evdekiler vak- tile kaçmağa muvaffak olmuşlardır. Valânsiya 6 (A.A) — Sabahleyin Frankistlerin beş tayvyaresi, Alikant'ı bombardıman etmiştir. Limanda bü- lunan bir İngiliz ticaret gemisine bom- ba isabet etmiş ve gemi ateş almıştır. Gemi mürettebatından üç kişi ölmüş- tür. Şehrin merkezinde bulunan bina- Jar harab olmuştur. Ahali, derhal sı- Fınaklara iltica etmiştir. Dokuz kadın © we biri çocuk olmak üzere 17ölü ve 21 yaralı kaldırılmıştır. Devlet matbaası memurları- nın maaşları arttırılıyor Ankara 6 (Telefonla) Devlet matbaasında çalışmakta olan memür- ların maaşlarının birer ve İkişer dere- ce artlırılması için hazırlanan kanun lâyihası Büyük Millet Meclisi ruzna- mesine “alınmıştır. Bu Jâyihaya göre nakid işleri muhasebesine 40, ayniyat ve satış İşleri şeflerine 30 ar, hesab memuru, veznedar, ham eşya depo memuruna 25 er, tahsildar ve levazım memuruna 22 şer lira asli maaş veri- Jecektir. İzmitte bir kuduz manda öldürüldü İzmit 6 (Telefonla) — Bugün bu- rada bir manda kudurdu. Mahalle aralarında koşmağa, öteye beriye çarpmağa başladı. Bu arada iki ço- İ olmaya bağlı olmadığı ve resmi ndaşın mektubu “Bizi ayrı bir ırk tezvir eseridir,, tine ve ırkına mensup olduğuzu bildi- gimiz için. Şimdiye kadar kullanılan ermenice soyadlarından birkaç misal alacağım: ÜÜzümciyan; Alyanakyan, Pabuççıyan, Kurubâlıkyan, İnciciyan, Frenkyan, Fasulyacıyan, Amiryan, Karagözyan, Şişmanyan, Gonçegülyan ve saire, gibi soyadları necedir? Esasen türkçe olan | bu soyadları kaç yüz sene evvelinden | ecdadımızdan bize intikal etmiştir? Bu soyadları da, Ermenilerin Türk ol- duğunu isbata delil teşkil etmez mi? Suriyede hıristiyan süyılanların ad- ları türkçedir, biz de, ermenice Sayı- lan adlarımızı neden değiştirmiyoruz? Türk olmanın bir dinle mütedeyyin | si- cilde bu kaydı bulundurmak meşhut | olmadığı gibi, Cümhuriyet teşkilâtı esasiyesinin lâik esasına dayanarak | hıristiyan yerine kullanılan kelimeyi | de sildirmeliyiz. Ermeni, er-men erkek adam demek- | tir ve türkçedir, buadıbile türkten | kopma bir mevcudiyete delâlet ettiği. | ni anlatamaz mı? Irkımızı inkâr edemeyiz, bunun için tekrar aslımıza yani türklüğe avdet etmek için lâzım gelen makamata te- zelden müracaat edilmesini Ermeni adı altında yaşıyan bütün vatandaş | ve ırkdaşlarıma teklif ederim. Bu su- retle asırlarca zülmette kaldıktan son-| ra sevgili Atatürkümüzün bizlere gös- termiş olduğu hakikat ve nura kavu- | şan yolu takip ederek herbirimize dü. | şen vatani vazifemizi daha müdrik ba- şarabileceğimize eminim. $. Keleci Elektrik mühendisi, Beyazıt İngiltere kralının Paris seyahati Bütün mektebler ve resmi devair tatil edilecek Paris 6 (AA) — Hükümet, İngil « tere kral ve kraliçesinin Fransaya muyasalatları günü olan 28 haziranın bayram günü addedilmesine karar vermiştir. Bütün mektep çocukları ile hükümet memurları o gün mezun ola caklar ve kral ve kraliçenin mevkibi- nin geçeceği yolda toplanacak olan halka iltihak edebileceklerdir. Kral ve kraliçe; Duvr'dan Bulonya- ya gelmek suretile Manş denizini aş- tıktan sonra 28 haziranda öğleden sonra Pariste Bulonya ormanı İstas- yonuna vasıl olacaklar ve istasyonda İ Reisicümhur B. Löbrön ile refikası ta- rafından istikbal edileceklerdir. Bun- dan sonra kral ve kraliçe, kabul salö- | nuna gidecekler ve müteakiben glay Hariciye Nezaretine müteveccihen ha reket edecektir, Alayın katedeceği mesafe, tamamı tamamına 4 kilometre 400 metredir ve şu yolu takib edecektir: Foş caddesi, | Takızafer, Şanzelize, Konkord mey- danı, | Poliş kuvvetleri hariç olmak üze- re, 8000 asker, nizam ve âsayişi temin edecektir, Hariciye Nezaretinin bulunmakta olduğu Orsey sarayı, kral ve kra- içenin ikametlerine tahsi sedilmiştir. Yedinci Edvar ile beşinci Jorj da Fran- sayı ziyaretleri esnasında bu sarayda ikamet etmişlerdi. Bina dahilen ve hâ- ricen tamâmile tâmir edilmiştir. Sa- ray, inşası tarihi olan 1845 tenberi | bu kadar tezyin ve tecdid edilmemiştir. | Satılık köşk Yeşilköyde ağaçlı, çiçek Obah- çeli, havuzları, edektrikli motörlü kuyusu mevcud konforlu büyük cuğu hafif sürette yaraladı. Manda- Yan tutulamıyacağı anlaşılınca ki çapa öldürüldü. bir köşk satılıktır. İstasyon civa- rında Cami sokağında 29 No, ya müracaat edilmesi, Telefon; 18.4 AKŞAM Üvey kızını öldüren adam Meselenin bir sarhoşluk faciası olduğu anlaşıldı Kadıköyünde üvey kızı Reyhanı öldürmekten maznun Cevadın mu- hakemesine dün ağırceza mahkeme- sinde devam edilmiş, müddelumumi iddianamesini okumuştur. İddiana- meye göre Cevad içki müptelâsıdır. Bu yüzden işine gidemiyerek pâTasız kalmıştır. Rakı parâsı için kanısını gıkıştırmakta, bu yüzden aralarında sık sik kavgalar olmaktadır. Vaka akşmaı yine böyle bir kavga çıkmış- tır. Karısı Sabiha bazı tarizlerde bu- lununca Cevad hiddetlenerek: «Sen kendi kızına bak» diye üvey kızı Rey- han hakkında ağır sözler sarfetmiştir. Diğer odada oturan Reyhan bu söz- leri duyunca gelmiş ve o da Cevada karşı ağır sözler sarfetmiştir. Bun- dan büsbütün biddetlenen Cevad; «şimdi seni öldürürüm; diye Reyha- nı tehdid etmiş ve Reyhanın; «hiç bir şey yapamazsın» şeklindeki mukabe- lesi üzerine yerinden kalkmış ve kaç- makta olan Reyhanı saçlarından yö | kalıyarak sırtüstü yere yatırdıktan sonra ekmek bıçağile bacaklarından ağır yaralamıştır. Bundan sonra Reyhan yaralı bir halde iki saat evde kalmış ve ancak iki saat sonra hastaneye kaldırılmış- tır. Gerek hastane, gerek. tıbbiadil raporlarına nazaran Reyhan iki saat evde kaldığı sıxada vukun gelen nezif tesirile ölmüştür. Müddelumumi Cevadın, Reyhanı öldürmek kasdile vurmadığı anlaşıl Gığını ve ancak arada cezayı hafifle- tici bir sebep de bulunmadığını söy- lemiş ve maznun Cevadın Türk ceza kanununun 452 nci maddesinin bi- rinci fıkrasına göre“ cezalandırılma- sını istemiştir. Maznun vekilinin müdafaasını ha- zırlaması için muhâkeme başka gü: ne Barakılmaştır. imtihanlar Bu sene olgunluk imtihânlari sözlü olacak Haziranın 14 ünde lise bitirme im- tihanlarına nihayet verilecektir. Lİ- selerin olgunluk İmtihanlarna 24 haziranda başlanacaktır. Şimdiye ka- dar olgunluk imtihanları Vekâletten gelen suallere göre hem tahriri, hem de mümeyyizlerin intihap edecekleri sualler dairesinde şifahi olarak ya- pıliyordu. Son zamanlarda imtihan sualleri- nin talebenin eline geçmesi üzerine Vekâlet imtihan sualleri tertibinden vazgeçmiştir. Bu sene olgunluk imr- tihanları sözlü olarak yapılacak ve mümeyyizler sual tertibinde serbes bulunacaklardır. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Pangaltıda Nagileciyan, Tak- sim: Limonelyan, Beyoğlu: İstiklâl caddesinde Dellasuda, Galata: Kara- köyde Hüseyin Hüsü, Kasımpaşa: Müeyyed. Hasköy: Aseo, Eminönü: Agop Minasyan, Fatih: Veznecilerde Üniversite, Karagümrük: Mehmed Arif, Bakırköy: Merkez, Bariyer: Os- man, Aksaray: Nurt, Beşiktaş: Vidin, Fener: Vital, Kumkapı: Lâlelide Haydar, Küçükpazar: Necati, Samat- ya: Yedikulede Teofilos, Alemdar; AN Rıza, Şehremini: Ahmed Hamdi, Kadıköy: Altıyolda Merkez, Modada Nejad Sever, Üsküdar: Selimiye, Hey- belinda: Halk, Büyükada: Şinasi Rıza Her gece açık eczaneler: Tarabya, ii Amavutköy, bahçe ve Anadoluhisarındaki ec- iç r her gece açıktır. KONGREYE ÇAĞIRMA Şehremin Halkevi ve Himaye birliği başkanlığından: Himaye birliğimizin kongresi 8/6/938 çarşamba günü saat 17 de yapılacaktır, Üyelerimizin bulunmaları. SKUZADESAŞI TURAN TİYATROSU Halk sanatkâr Naşid ve arkadaşları Yeni varyete numaraları SONRADAN GÖRME Komedi 3 perde Dans, solo, düet, varyete. Localar: 100, heryer: 20 para, 10. | | YER Gedik Ahmed pasa 7 Haziran 1938 ll Elen talebe dün âbideye çelenk eya >> E Yukarıda Yunanlı talebe Abide önünde İstiklâl marşını söylüyor, ortada talebe ve hocaları, aşağıda kafilenin reisi defteri Imza ediyor Cuma günü şehrimize geldiklerini yazdığımız Atina liseleri talebesi, dün saat yarımda, başta müdürleri ve jimnastik muallimleri olduğu halde, muntazam bir yürüyüşle Taksimdeki &bideye giderek, Türk ve Elen bay- raklarile süslü bir çelenk koymuşlar- dır. Bundan sonra hazırol vaziyete ge- lerek ve müzik hocalarının idaresin- de, türkçe olarak hepbir ağızdan İstiklâl marşımızı söylemişlerdir. Bu sırada etrafta toplanan halk, Uyumiyan çocuğa afyon yutturmuşlar İki buçuk aylik çocuk bir müddet sonra ölmüş Müddeiumumilik garip bir ölüm tahkikatına el koymuştur. Vaka şu- | dur; Fatih civarında oturan Hüseyi- .| nin iki buçuk aylık çocuğu Güner | dün gece ölmüştür. Çocuğun babası Hüseyin Adliyeye müracaat ederek: — Çocuk gece uyumıyordu, Uyut- mak için büyük annesi Zehra afyon yutturdu. Çocuğum bu afyondan 27e- hirlerierek öldü. Demiştir. Çocuğun cesedi dün Ad- liyeye getirilmiş, Adliye doktoru B. Salih Haşim tarafından muayene edilmiştir. Bu muayenede ölüm şüp- heli görüldüğünden otopsi yapılmak üzere cesed Morga gönderilmiştir. Küçük Günerin ölümü etrafında müddelumumilik tahkikata devam ediyor. camisi Afyon (Akşam) — Evkaf müdiri- yeti umumiyesinin iki mimarı gelerek tamire muhtaç olan Gedik Ahmed pa- | şa camisinin keşif raporlarını hazır- İ lamışlardır. Evkaf müdiriyeli umu. | miyesinin, tarihi bir ehemmiyeti ha- | iz olan bu sanat ecerini tamire karar vermesi burada büyük bir sevinç genç mekteplileri şiddetle alkışlamiığ- tır. Âbidedeki o merasimi - müteakip talebeler Galatasaray lisesine giderek binayı gezmişler ve mektep hakkında müdür muavini B. Muhiddinden iza- hat almışlardır. Bundan sonra lisenin Konferans salonuna gidilmiş ve orada Elen ta- lebeler, Türk ve Yunan milli marşlar rını söylemişlerdir. Yunanlı talebeler bugün Romanya vapurile memleketlerine avdet ede- ceklerdir. Sohbet (Baş tarafı 3 üncü sahifede) — Evet, dedi, onlar hakkında asl düşündüğümü söylemek cesaretini göstermedim. Sonra sustu; haksız olduğumu, yersiz bir sitemde bulunduğumu onun sükütundan anladım. Bütün eseri, bir bakımdan, bütün o zayıf, cansız, şekilsiz şiirlerin tenkidi değil midir? Onun dolgun, gergin, işlenil- miş musrağları, ötekilerin kudretsiz. liğini daha iyi meydana çıkarmadı mı? Biz, o şairleri beğenmediğimizi söylemeğe cesaret edenler, onların be- genilmiyecek şeyler olduğunu onun şiirlerini okuyarak anlamadık mı? Ortaya eser koyabilen, samimiyetini de, cesaretini de eserinde gösterebilen sanatkârın tenkidde cesaröte, tenkid- de samimiyete ihtiyacı yoktur. Nurullah Ataç AL 10 Hazirandan itibaren YAZ Temsillerine başlıyor Profesör Taut'ın mimari ser- gisi 20 hazirana kadar açık Geçen gün açıldığını haber verdiğimiz Akademi mimari şubesi şefi profesör 'Touf'in mmlmari sergisi, öğrendiğimize gö” re, 20 haziran 1988 tarihine kadar açık 20 Bilin