22 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ecnebi gönüllülerin geri çekilmesi meselesinde İtilâf hasıl oldu Kontrol şiddetlendirilecek, İspanyaya müşahitler gönderilecek, hava bombardımanları tahkik edilecek Londra 22 — Dün ademi müdaha- Je tâll komitesinde İspanyadaki ecne- bi gönüllülerin geri çekilmesi mesele- sinde İngiliz plânının esasları daire- sinde itilâf hasıl olmuştur. Sovyet murahhası da buna iştirak elmiştir. Hasıl olan itilâfın esasları şunlardır: Karâda ve denizde kontrolün takviye- si, başlıca 20 - 25 İspanyol limanına müşahidler gönderilmesi, İspanyaya gidecek bütün ticaret gemilerinde müşahidler bulunması ademi müda- hale komitesi heyeti umumiyesi önü- müzdeki hafta başında toplanarak ecnebi gönüllülerin geri çekilmesi ve müşahidler izamı masraf- Jarının sureti taksimi meselesi karar- . Jaştırılacaklır, Radyo ucuzlıyacak Hükümet gümrük resminde mühim tenzilât yapacak Ankara 21 (Akşam) — Etimesud radyo istasyonunun inşaatına faali- yetie devam olunmaktadır. İnşaat, evvelce de yazıldığı gibi, temmuzun i 22 sine kadar bitirilecek ve istasyon Bu noktada itilâf hasıl olacağı ümid | 22 temmuzda Nafisca teslim alına” edilmektedir. Bu itilâf, İngiliz - İtal- yan anlaşmasının meriyete vazmı da tacil edecektir. Bundan başka İspan- yada tayyareler tarafından bombardı- man edilecek olan yerlere derhal gide- rek buralarda askeri hedefler mevcud olup olmadığını tedkik edecek beynel- milel bir komisyon da teşkil edilmiş- ir, Komisyon İngiliz, İsveçli, Norveç- Ii üç Azadan mürekkeb olacak ve mer- kezi Tuluz şehri olacaktır. “Bundan başka Fransa ile İngiltere | 7ESPMI hükümetleri arasnda sivil halkın bombardımanlarına bir nihayet ver- caktır, İ Öğrendiğime göre hükümet Anka- ra radyosunun çalışmağa başlamasını müteskip radyo fiatlerinde büyük tenzilâtı mucib olacak yeni bir güm- rük tarifesi tesbit edecektir. Alâkadar | daireler bu maksadia şimdiden ted- kiklere girişmişlerdir. | İçki beyiye | i indiriliyor | Gümrük ve İnhisarlar Vekâ- mek üzere Barselon ve Burgos hükü- | leti alâkadarlara bir tamim metleri üzerinde manevi bir tazyik ic- rası hususunda itilâf hasıl olmuştur. Afyon siyasetimiz Murahhasımız dün Cenevrede toplanan istişari komisyonda izahat verdi Anadolu ajan- bildiriyor; Cenevre 21 (A A.) — sının hususi muhabiri müzakeresi esnasında Tür- | miz afyon miktarı 1934 yılında 200 bin | beyiye resmi alımacaktır. Bu nisbet kiye murahhası B. Necmeddin Sadak |küsur kilo iken hükümetin. aldığı mühim | üzerinden tahekkuk ettirilecek resim- rapor münasebetile Türkiyenin afyon siyasetini izah etmiş, muhtelif heyet- Jer arasında mühim esaslarda görüş farkları olmakla beraber birçok mese- nü niyeti ve samimi arzuyu âzami de- recede Türkiyede bulacaksınız. Çünkü dünyanm en mühim afyon müstahsil. lerinden olan yapmak istediğiniz tahdid işini kendiliğinden çoktan yapmıştır. Bu hususta Türki- yenin büyük fedakârlıkları hakkında bir fikir vermek için kısaca söyliyeyim ki birkaç yıl evvel Türkiyenin 62 vilâ- “Cenubi Çinde muharebeler Şanghay 21 (A.A) — Japon mü- | messili burada yaptığı beyanatta bun-i dan birkaç ay evvel Japonya tarafın- dan işgal edilen Şansi vilâyetindeki gayri muntazam Çin kuvvetlerinin şimdi 200 bin kişiye baliğ olduğunu, bunların büyük bir faaliyet gösterdiği ve son zamanlarda Japon garnizonla- rma da hücum eylediklerini söylemiş- tir. Sarı nehir taşmakta devam ediyor Hankov 21 (A.A) — Resmi maha- filde beyan olunduğuna göre, Sarı nehrin feyezanları, Lanfenk'in 120 kilometre cenubu şarkisinde bulunan Şovşiyang'ı geçmiştir. ; Ingiltere - Italya İtalyan donanması Maltayı ziyaret etti ; Malta 21 (A.A) — İtalyan donan- | masının cüzü tamları dört gün kal- mak üzere bu sabah buraya gelmiş ler ve top atılmak suretile selâmlan- mışlardır. Bu, İtalyan harp gemileri İarafından. 12 senedenberi yapılmış olan ilk ziyaretiir. Avukatlar kanunu projesi Meclis azasına dağıtılıyor Ankara 21 (Akşam) — Avukatlar kanunu projesinin encümenlerce ted- kik edilerek umumi heyete verildiği- İli bildirmiştim. Öğrendiğime göre je yarın Meclis âzasına dağılacak ve galip bir ihtimalle Metlisin cuma ' nüzakere yetinde afyon ziraati yapılırken şimdi | indirilmesini muvafık görmüş ve key- ancak 17 vilâyete indirilmiştir. Yılda vasati 500 ilâ 600 ton afyon istihsal | dirmiştir. eden Türkiye bu suretle şimdi yalnız 217 ton afyon istihsal ediyor. Sırf fen- ni ve labbi mamulât için ihraç ettiği- ve ciddi tedbirler neticesinde bu yıl 80 bin kiloya düşmüştür. "Türkiyede afyon, devlet inhisarına bağlıdır. Bu iş için Türkiye çok ciddi iktisadi, mali ve içtimai fedakârlıklar | gir. yapmaktadır. Türkiyenin bu gayret- leri bütün dünya için misal olacak muvaffak olmuş bir tecrübe mahiye- tindedir. Eğer adalet ve müsavat pren- siplerine riayet edilir ve ihzari komite- de her vesile ile söylediğim gibi, feler ve fedakârlıklar bütün müstahsil ve müstehlik memleketler müsavi şekilde ve müştereken tatbik | Taksitlerin tediyesi 15 sene olunursa Türkiye, icabında daha faz- ia fedakârlıklara dahi katlanır.» - Feci bir kaza Bir otomobil yüksekten bahçeye yuvarlandı 5 kişi yaralandı Dün gece saat ondâ Gümüşsuyun- da, feci bir otomobil kazası olmuş, beş kişi yaralanmıştır. Şoför Şükrü- nün kullandığı 2674 numaralı otamo- bil Gazhane yokuşundan Gümüşsu- Yuna çıkarken sokağa sapmak istemiş ve Kekişehir mebusu B. Yusuf Ziyanın Odun deposunun dört beş metre de Tinliğindeki bahçesine tekerlekleri yu- karıya gelmek üzere yuvarlanmıştır. Şoförün kolu kırılmış, otomobil sahibi B. Nuri başından ağırca, Arif, Kadri ve bayan Melek hafifçe yaralanmışlar- dır. Şoför tevkif edilmiştir. Beş yaralı Beyoğlu hastanesine yatırılmışlardır. Harb insanileştirmek .. Amerika hariciye nazırı bir proje hazırlıyormuş Vaşingten 21 (AA) — Röyler ajansının muhabiri bildiriyor; Zanne- dildiğine göre hariciye nazırı Kordeli i Hull, sivillerin hava bombardımanla- rına maruz kalmamalarını teminen harbı «insanileştirmek» için bir proğ- ram hazırlamaktadır. Bu hakkında henüz malümat alınama- mıştır. İngiliz filosunun manevralari | gönderdi Ankara 21 (Akşam) — İçki satan- Tardan alınmakta olan ruhsatiye res- minin tamamen kaldırılması karar- Jaştırılmış ve bu maksadia hazırlanan lâyiha Meclise verilmiştir. Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti bu kanun projesinin Büyük Millet Mec- lisince kabulüne kadar alınmakta olan beyiye resimlerinin asgari hadde fiyeti bir tamimle alâkadarlara bil Bu tamime göre şişe veya kadehle içki satılan yerlerden senede yıllık icarlarının yüzde yarımı nisbetinde leri iki taksitte alınacaktır . Tamimde vapur, şimendifer büfe- lerile, yalnız likör veya şarap satılan yerlerden de yukarıdaki hisbet dahi- dinde resim alınacağı zikredilmekte- Bayilerden depozito suretile alman beyiye resimlerinden, yeni tahakkuk edecek resim miktarları indirildikten sonra kalan kısmı bayilere iade edi- lecektir. Milli emlak taksitleri daha uzatılacak Ankara 21 (Telefonla) — Mili em- lâk taksitlerinin tecili hakkındaki ka- nunda bazı tadilleri ihtiva edecek ye- ni bir kanun projesi hazırlanmaktadır. Bu proje ile emlâk taksitleri projenin neşri tarihinden itibaren yeniden on beş sene uzatılacaktır. Bundan başka eski borçların tediyesi hususunda ba- zi kolaylıklar da temin edilecektir. Meclisin bugünkü ruznamesi Ankara 21 (Telefonla) -— Damga resmi kanununun bazi maddelerinin değiştirilmesi ve bu kanuna bazı hü- kümler eklenmesine, Devlet memur- ları aylıklarının tevhid ve taadülüne dair olan kanuna bağlı cedvelin Mil- Ji Müdafaa kısmına askeri hastabakı- cı hemşirelerin ilâvesine, İstanbul Elektrik şirketi imtiyazile tesisatının satın alınmasına dair mukavelenin tasdikine, İstanbül Elektirik işleri umum müdürlüğü teşkilât ve vazife- lerine, Muamele vergisi kanununun ikinci maddesine bir fıkra ilâvesine, yeniden yapılacak su İşlerine 31 mil. | yon lira tahsisi ve bunun için gelecek senelere geçici taahhüd icrasına me- zuniyet veren kanuna ek kanunu lâ- yihaları Meclisin yarınki içtimanda görüşülecektir. Emniyet teşkilâtı mensupla- rının trenerde sülüs ücretle seyahati lâyihası Ankara 21 (Akşam) — Emniyet teş- kilâtı mensuplarmın; kara, deniz, jandarma zabitlerile eratı gibi, Dev- let Demiryolları üzerinde sülüs ücret- le seyahat edebilmelerini temin mak- sadile hazırlanan kanun projesi Na- fia ve Bütçe encümenlerince kabul edilmiş ve Meclis umumi heyetine ve- Veymut 21 (A.A) — Sant 9,30 da | rilmiştir. Anavatan filosunun 80 cüzütamı, Nel- son amiral yatının kumandası altında denize çıkmak üzere buradan hareket etmiştir. Amiral gemisinde beraberin- de dük dö Kent ile amiral Şarl Frob Luvr müzesinde yangın Paris 22 — Luvr müzesinde İspan- ya eserlerine mahsus bir paviyonda “yangın çıkmış ve süratle baslırıl- Ispanyada “22 Haziran 1938 her tarafta şiddetli harp oluyor Fransanın Ispanya hududunu kapayacağı haberi doğru değil Madrid 21 (A.A.) —Madrid radyo- Su ile neşredilen Müdafaa Nezaretinin bir tebliğinde, ezcümle şöyle denil- mektedir: Şark cephesinde bütün hat boyun- İ ca şiddetli bir mücadele vuku bulmak- tadır, Burriana'ya yapılan taarfuzlar tardedilmiştir. Garp mıntakasında Frankistler Ca- sa del Gardo'yu işgal etmek suretile hatlarını tashih etmişlerdir. Salamanka 21 (A.A:) — Neşredilen resmi bir tebliğde ezcümle şöyle de- riilmektedir: "Teruel mıntakasında ilk hatlarımı- zi teshihvettik. Kastillo de Villamabsa muntakasında, ayni isimdeki kasaba- ya hâkim olan sırtları zaptettik Kastellon sahil mıntakasında hat- larımızı Rio Seco tepelerinin önüne kadar götürdük. Penarroya ve Granja de Torreher- masen mıntakalarında Cuchitlar de Ja Sierra ile Serra Pinos ve Penoro- sa'yı işgal ettik. Harekât devam etmektedir. İspanyaya gidecek bitaraf heyet Londra 21 (A.A.) — Deyli meyi ga- zetesinin Oslo muhabiri; © gâzetesine | gönderdiği bir telgrafta, İspanyadaki bombardımanlar hakkında anket yapmağa memur bitaraf komisyonda Norveç'i, albay Yunberg'in temsil ede- ceğini ve bu zatın bugün: Londraya müteveccihen Oslodan ayrılacağını bildirmekteğir, Fransa, İspanya hududunu kapıyot mu? Pariş 21 (A.A) — Dün akşam çe kan İngiliz gazeteleri, Fransanın bu- gün İspanya hududunu kapamağa karar verdiği hakkında heyecanlı ha- berler vermektedirler. Bu haberler sa- rahaten kasta müsteniddir. Çünkü | Fransa hükümeti, ademi müdahale mükellefiyetlerine riayet etmekten | hiçbir zaman geri kalmamıştır. Fransada İspanya işi yüzünden hararetli bir münakaşa çıktı Eski Başvekil B. Flandin hükümete hucüm etti, Meclis Hariciye encümeni reis muavini cevap verdi Pariş 21 — Eski Başvekil B, Flan- din Demokratlar birliği kongresinde son beyanatı üzerine bazı gazeteler tarafından hücumlara uğramıştı, Bu hücumlara radyoda söylediği bir nu- tukla cevap vererek, İspanyaya tam bir ademi müdahale siyaseti ve Fran- sız politikasının İngiliz siyasetine uy- durulması taraftarı olduğunu teyid | elmiştir. Çekoslovakya meselesine te- mas eden Flandin, Fransanın Südet- ler ihtilâfı hakkında takib ettiği siya- seli tasvib etmiş ve Fransanın gerek 'Berlin've gerekse Prag'a sükünet tav- siye ederek kuvvete müracaat etme- den meselenin müzakere yolu ile hal- ledilmesini her iki tarafa teklif etme- sini pek doğru bulmuştur. Hatip, hangi membadan gelirse gel- sin, yalancı haberlerle yapılan tahrik- leri takbih ederek bunların milletleri Yüzumsuz bir harbe sürükliyebilece- ğini tebarüz ettirmiştir. 3 Netice olarak Flandin demiştir ki: Sulhu idame etmek için kuvvetli olmak lâzım geldiğini her zaman iti- raf ederim, Fakat tarafgirane ihtiras- ları râmeden; ideolojileri, kin ve ga- rezleri iskât eden sükünet te büyük bir kuvvettir. B. Flandine cevap Paris 21 (A.A.) — Radyoda bir nu- Gelecek Yahudi" profesörler Sıhhiye Vekâleti müsteşarı Viyanada bu profesörlerle görüşecek Ankara 21 (Telefonla) — Viyana üniversitesindeki o Yahudi profesör- lerden bazılarının İstanbul üniversi- tesi ve Ankarada açılacak Tıb fakül- tesinde vazife almaları hususunda hükümetimizle alâkadarlar arasında yapılan temasiarın müsbet şekilde ne- ticeleneceğinden bahsediliyor. İçtima halinde bulunan 16 ncı bey- nelmilel Kızılhaç konferansında Ki- alayı temsil eden Sıhhiye Vekâleti müsteşarı B. Asım dönüşte Viyanaya uğrıyacak ve bu profesörlerle son bir görüşme yapacaktır. Gelecek profe- tuk söyliyen mebusan meclisi Hariciye encümeni reis muavini B. Grumbah, bir takım rakamları ve İstatistikleri toplamış olduğunu nutuklarında ve makalelerinde beya nelmiş olan B. Flandin'e cevab vererek, bunları ev- velce İtalyan ve Alman gazetelerinde okumuş olduğunu söylemiş ve B. Flan- dinin bu nutuk ve makalelerinde Fran- sa hükümetinin hükümetçi İspanya- ya eslaha ve mühimmat sevkine mü- saade etmiş olduğunu iddia eylemiş bulunduğunu ilâve etmiştir. B. Grumbah, ilâveten demiştir ki: Bilâkis B, Flandin, İtalya ile Almanya hakkında nekadar da ketum davranı- yor? Bu zat, Roma ve Berlin hükümet- lerinin Frankoya başlangıçtanberi yar- dım etmiş olduklarını, hattâ son 7a- manlarda bu yardımı fazla surette art- farmış bulunduklarını inkâra kadar gitmiyor mu? Fakat B. Flandin, Fransayı itham et- meği tercih ediyor. İtalya ve Almanya- yı serbes bırakan bu bir taraflı müda- hale, İspanyol cümhuriyetini tehlike- ye düşürmekle kalmamaktadır, ayni gamanda Fransanın emniyetini de va- him tehlikelere maruz kılmaktadır. Bütün Fransa, fırka farkı olmaksızın, bütün dünya ile, Mussolininin İtalyası ve Hitlerin Almanyası ile birlikte sul- hü arzu etmektedir. Türk - Ingiliz kredi anlaşması Avam kamarası bu husustaki / anlaşamyı kabul etti Londra 21 (A.A.) — Avam kama- yası, Türkiyeye silâhlanması için İn- gilterenin kredi açması hakkındaki Türk - İngiliz anlaşmasını bugün ilk kıraatinde kabul etmiştir, Nafıa vekâletinde müdürlerin maaşları Ankara 21 (Akşam) — Nafia Vekâleti, Sular, Şirket ve müesseseler ve Yapı işleri umum müdürleri maaşlarının 90 liradan yüze, Zat işleri müdürü- nün yetmişten seksen liraya çıkarıl- ması kararlaşmış ve bu husustaki ğ